castratie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janne92

castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:41

Hallo,

Ik had een vraagje op welke leeftijd kan je je hond het best laten castreren?
Want onze labrador van half jaar oud is al heel dominant(ook tegen andere honden) en plast vaak op de bank om zn terretorium te beschermen en hij blijft maar door gaan ookal krijgt hij op zijn donder.

Ojajoh

Re: castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:44

nu dus.......
ze kunnen tegenwoordig al heel jong castreren
mijn reu is met 10 maanden geholpen,toen werd hij ook te brutaal en ging hij mijn huis bevuilen
gewoon even de dierenarts bellen en je hebt op al je vragen antwoord ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:45

In principe kan het nu al wel, helemaal als hij zo in de knoop zit met zijn hormonen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:05

Idd nu al.
En zoals eerder aangegeven is; even bellen met de da. Hij/zij kan je alles vertellen hierover wat je moet weten.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:19

Vergeet niet dat je castratie als een wondermiddel moet zien hoor.

Het is een kort berichtje wat je typte als openingspost, maar naar mijn idee is de hond de baas in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:06

Vende kan je nog wel eens gelijk in hebben, was ook mijn idee hierbij. Als je een hond op zijn donder geeft moet hij gewoon luisteren anders doe je iets verkeerd, het is immers nog een jonge hond.
Zit je wel op cursus met dat dier?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:31

Vende schreef:
Vergeet niet dat je castratie niet als een wondermiddel moet zien hoor.

Het is een kort berichtje wat je typte als openingspost, maar naar mijn idee is de hond de baas in huis.

Edit: grammaticale fout.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:33

Misschien eerst een chemische castratie proberen? Ik zou even overleggen met de dierenarts.

En misschien helpt het om de hond niet op de bank te laten in huis. Dat werd tegen ons gezegd, dat onze hond ook wat dominater werd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:36

Opvoeden? Omdat jullie hem niet opvoeden en het puberen lastig is....hup ballen eraf. Eerst eens goed nadenken voordat je zijn ego weg laat halen.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:49

Er is voor de rest niks mis met castratie naar mijn mening hoor. Ik zal zelf het liefst zien dat het een standaard operatie wordt bij honden die niet voor de fok zijn, zo hebben reuen dan veel testosteron in hun lichaam waar ze niet de juiste dingen mee kunnen doen, heel frustrerend lijkt mij :))

Scheelt een hoop ongewenste puppies en kittens. :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:54

Je kunt je hond idd wel laten castreren nu.
Als je dat laat doen, zorg dan dat je daarna duidelijke regels stelt aan je hond. Dan heeft de castratie veel meer effect.
Je hond klinkt nogal dominant.
Ik zou zeggen na de castratie niet meer op de bank en laten zien dat jij de regels bepaald. Zoals bij het uitlaten moet de hond jou volgen wanneer je het huis ingaat eerst zelf door de deur daarna de hond. Met eten eerst zelf eten daarna de hond voeren. Allemaal kleine dingetjes die laten zien dat jij boven de hond staat.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:59

Mijn hond is ook met 6 maanden gecatreerd, dit omdat hij te dominant was tegenover mijn andere hond. Ik merk nu hij bijna 3 is hij kan met alle honden spelen en niks met terretorium daar denkt hij niet meer aan. Alle twee mijn honden zijn becastreed en nu ook niks meer loopse teven gezeur :D
Ik ben het ook met Vende eens, het moet standaard worden dan heb je ook veel minder gezeur met je hond dat ze gaan vechten met andere reuen of met loopse teven.

Ook ben ik het met Frances eens, maar zulke dingen leer je op hondencursus (iniedergval dat heb ik wel geleerd met me hond) en neem aan dat TS ook op cursus zit.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:38

Geen idee of TS op hondencursus zit. Er zijn aardig wat eigenaren die dat niet doen, dus mocht je er nog niet opzitten is dat idd wel een handige tip. Want op hondencursus leert de hond natuurlijk ook dat jij de baas bent waar hij naar hoort te luisteren :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:03

kohtje schreef:
Opvoeden? Omdat jullie hem niet opvoeden en het puberen lastig is....hup ballen eraf. Eerst eens goed nadenken voordat je zijn ego weg laat halen.

Ego?? Zo denkt een hond niet hoor.

Ik vind het een goed idee om hem zowiezo te castreren, hij heeft zijn ballen niet nodig als je er niet mee gaat fokken en hij zit zichzelf met zijn hormonen in de weg. Verder moet je natuurlijk ook goed opletten dat de verhoudingen in huis wel goed blijven, want ook al is hij gecastreerd, als hij zichzelf hoger ziet als jullie, los je het probleem met castratie niet op.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:13

Met een jonge hond zou ik eerst eens beginnen de rangorde duidelijk te maken, niet op de bank dus, als laatste eten enz. enz. Gewoon de basis dus. Het gedrag van jouw hond zoals je dat hier omschrijft klinkt mij overigens meer als onzekerheid in de oren dan als dominantie. Dat zou dus veel moeten verbeteren als jij als roedelleider zorgt dat de rangorde duidelijk is. Grappig dat veel mensen een hond die gromt naar andere honden al snel dominant noemen ;). Een boek dat misschien interessant voor je is is: De vrouw die naar honden luistert van Jan Fennell.

Wanneer je een jonge hond laat castreren, zeg maar voor dat ie 2 is, is ie gewoon nog niet volledig uitgegroeid. Ik heb die fout gemaakt bij onze 1e hond en tot op de dag van vandaag spijt, zeker nadat ik zag hoeveel een reu nog ontwikkeld na zijn 1e jaar. Vaak gaan vroeg gecastreerde honden een bepaalde geur afscheiden waar ongecastreerde reuen erg opgewonden van raken, het gevolg: een gecastreerde hond waar reuen bovenop gaan rijden. Dat wil je niet meemaken hoor en bovenal sneu voor de hond.

Deze opmerking is trouwens niet specifiek voor jou, maar meer in het algemeen: Lekker makkelijk om maar te stellen dat wanneer je niet met het gedrag van een reu om kan gaan, je zijn ballen er maar af moet halen want dat is zoveel makkelijker. Had je dat dan niet van te voren kunnen bedenken? Vind ik overigens ook over mensen die hun teef maar laten steriliseren omdat ze al dat bloed zo smerig vinden als ze loops zijn ..... :S. Je eerst verdiepen in het gedrag van honden voor de aanschaf zou zoveel zogenaamd 'probleemgedrag' kunnen voorkomen.

Ik ben overigens niet perse een tegenstander van castratie of sterilisatie maar het moet wel in het voordeel van de hond zijn (medisch of anderszins) en niet uitsluitend in het voordeel van de baas.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:19

Ik ben zelf een grote voorstander van castreren en steriliseren. Vooral voor de gezondheid van de dieren en ook voor de rust in hun koppies. Over het algemeen zie je toch dat ze zonder die hormonen die door hun lijfje gieren waar ze niks mee kunnen en mogen.

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 23:17

Ik zit wel met onze hond op cursus en hij weet zeker waar hij staat hij mag ook niet op de bank maar ik ging naar de keuken en toen zat hij op de bank en was een klein plasje. Ik zal wel eens naar de da bellen :) dank jullie voor jullie mening en advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:30

Janne92 schreef:
hij weet zeker waar hij staat hij mag ook niet op de bank maar ik ging naar de keuken en toen zat hij op de bank en was een klein plasje.

Eerder schreef je wat anders;

Janne92 schreef:
Want onze labrador van half jaar oud is al heel dominant(ook tegen andere honden) en plast vaak op de bank

Hieruit maken de meesten op dat hij dit vaker doet dus niet eenmalig. Wat zeggen ze op cursus van dit gedrag hoe je dit het beste aan kan pakken?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:45

Ik denk dat castratie niet de oplossing is van alle "problemen" met deze hond. Het dominatie probleem zou je toch zelf moeten aanpakken, en dat verandert niet veel met castratie. Je zal toch echt de baas moeten worden over je hond.

Ik ben van mening dat je een teef alijd castreerd. En een reu allen op grond van medische indicatie.
Het markeren kan je goed afleren, is puur dominatie.
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 09-06-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:50

Ik vind dat castreren hier niets mee te maken heeft, denk eerder dat opvoeding hierin belangerijk is.

Zou niet willen dat ze dat bij alle honden zo zouden instellen, een castratie.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:55

Waarom niet MamboBeach?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:59

Ik ben helemaal geen fan van castreren :n Onze hond (reu) heeft ook een zeer dominante fase doorgemaakt, rond zijn 1,5 vloog hij elke reu aan. Na wat her opvoeding weet hij nu dondersgoed dat vechten echt ' not done' is. Hij wil nu zelfs regelmatig met andere reuen die ok ongecastreerd zijn spelen! Het is gewoon een fase war je hond als puber door heen moet, trainen van gehoorzaamheid is erg belangrijk en voortaan wanneer je het aan de hond ziet dat hij wil vechten (spanning in zijn lichaam, rugharen overeind) gewoon duidelijk nee zeggen en hem mee nemen. Ik zal dat eerst een tijd proberen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:00

Bedoel je castratie?
Waarom wel?
Ik ken dierenartsen die het liever ook niet doen.
Waarom in een gezond dier snijden?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:01

Kan een goede reden zijn als je ook een ongecastreerde teef in huis hebt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:02

Als je met een teefje fokt, snap ik het waarom je haar niet castreerd.
Maar hoe langer een teef ongecastreerd blijft, hoe meer kans op mamma tumoren, cyste in de baarmoeder en een pyometra.