Hamster ervaringen? (Spoed!!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_Leroy

Hamster ervaringen? (Spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:37

Hoi Hoi!

Een vriendje van mijn broertje heeft een hamster. Die hamster vind hij niet leuk meer en wil hem kwijt. De reden is al belachelijk, maar ipv hem naar een asiel of dieren winkel te brengen willen hij en zijn ouders de hamster in laten slapen. Ik vind dit belachelijk en heb gelijk rond gevraagd bij vrienden.
Vrienden van mij mogen geen huisdieren in hun kamer, en konden hem niet in huis nemen. Ellen (ja dezelfde van die weddenschap, zie topic "hoeveel ben jij per maand aan je paard kwijt") heeft muisjes gehad en heeft een kooi gegeven met drinkfles en alle andere toebehoren.

Van mijn huurbaas (die ik gelijk het verhaal heb uitgelegd) mag ik nu toch de hamster in huis nemen.
MAARRRRR.. ik wil weten waar ik aan begin. Het is dan wel een klein beestje, maar ook een klein beestje moet adequate verzorging hebben.
Daarom dus de volgende vragen:
- Wie heeft er ervaring en eventueel tips
- Waar moet ik op letten
- Belangrijke dingen in verband met tandjes (iets om te knagen, maar wat??)
- Nageltjes, slijten die af of moet ik die af en toe knippen?
- En verder graag allerlei informatie die je denkt dat ik nodig heb, vertel het me alsjeblieft!

De reden dat ik het zo vraag, is omdat er geen dierenwinkel bij mij in de buurt zit om informatie te vragen, internet levert tegenstrijdige informatie op, And last but not least, over drie dagen willen ze de hamster kwijt zijn. Dus als ik hem niet over neem, is ie dood en dat vind ik belachelijk! Vandaar dat ik graag wil weten wat er bij komt kijken en wat ik nodig heb, want dit diertje moet niet lijden onder slechte verzorging!

Alvast bedankt namens Hammie, Leroy en mij!!!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:46

Is het een goudhamster of dwerghamster? Een goudhamster heeft namelijk een grotere kooi nodig dan een dwerg. Een hamster heeft een rad nodig want ze leggen 's nachts veel kilometers af. Zorg dat dit rad groot genoeg is dus dat de hamster niet met een gebogen rug hoeft te rennen. Neem het liefst een rad dat dicht is. Je ziet in veel dierenwinkels zo'n metalen rad maar als ze hier tussen zakken met hun pootjes krijg je nare wondjes. Een plastic rad met randjes voor de grip is het beste. Zorg dat er een schuilplaats/nest is in het hok. Hier kun je wc papier en bijv. zaagsel in leggen en dan maakt de hamster zelf een lekkere slaapplek. Sowieso natuurlijk een drinkflesje en voerbakje. Wat groenvoer tussendoor is goed maar niet teveel, hiervan kunnen ze diarree krijgen. Knaagdier eten is al hard dus daar slijten ze hun tandjes aan. Maar in de dierenwinkel verkopen ze vaak snoepjes (niet de yoghurtdrops!) daar kunnen ze ook hun tandjes aan slijten.

Als je met de hamster gaat spelen laat hem/haar dan niet loslopen. Als ze aan de snoeren gaan knagen is het over. Die van mij mogen altijd in de badkamer lopen. Hier kunnen ze niet ontspannen en niet aan snoeren knagen. Ook lopen de mijne altijd op mijn bureau. Je moet dan wel oppassen dat ze erniet vanaf vallen. Dit is namelijk killing voor zo'n klein diertje. De nageltjes heb ik nog nooit laten knippen, die slijten vanzelf wel. Toch even in de gaten houden voor het geval het scheen gaat groeien.

Ik denk trouwens niet eens dat een dierenarts zomaar een gezond diertje laat inslapen omdat de eigenaar geen interesse meer heeft maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop dat je hier iets aan hebt ;) En veel plezier met het diertje!

tessyke

Re: Hamster ervaringen? (Spoed!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:50

een dier inslapen kost een stuk meer dan het weg te doen naar een dierenwinkel
waarom willen ze het dan laten inslapen? is het te oud ofzo?

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 14:05

Nee, omdat vriendje-lief het diertje zat is! triest! en daarom neem ik hem over.. Miriam, bedankt voor je tips! hier heb ik veel aan!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:54

je kan een mineralenknaagsteen voor je hamster halen om op te knagen, er zijn ook andere leuke dingetjes waar ze op kunnen knagen en in kunnen slapen, waar je dan alleen wel heel goed op moet letten is dat er geen zout in zit, dat is niet goed voor ze.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:22

Wat ze ook erg lekker vinden is een bakje met chinchillazand om in te rollen! Op die manier maken ze hun vacht schoon! :o

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:32

* Jep, ik heb ervaring, alles wat je straks nog wilt weten, pb me maar! ;)
* Een tip: Als ik mijn hamsterkooi moet verschonen, zet ik hem in zo'n loopbal. Dan kan hij de hele kamer doorwandelen, als ik zijn kooi aan het verschonen ben. Is heel handig! Alleen: zet zo'n bol nooit op een tafel!

- Waar moet ik op letten
* Dat er een radje in de kooi zit, dan kan ie z'n energie kwijt, en kan hij zich wat vermaken.

* Ik heb zo'n witte knaagsteen in mijn kooi liggen.
* En verder heb ik een soort houten stokjes gekocht, daar kunnen ze op knagen. Dat is dan speciaal hout, dat niet gaat splijten ofzo.

* Ik heb die van mijn hamster nog nooit geknipt, volgens mij slijten die vanzelf af.

- En verder graag allerlei informatie die je denkt dat ik nodig heb, vertel het me alsjeblieft!
* Elke dag vers water geven!
* De eerste dagen, dat hij in de nieuwe omgeving staat, gewoon met rust laten, hij heeft wat tijd nodig om te wennen.
* Ik weet niet of ie tam is, maar anders moet je eerst eens proberen met wat voer op je hand te leggen, en dan wachten tot ie het eraf pakt. Vervolgens als ie na een aantal keer, kun je al ie op je hand zit hem voorzichtig optillen. En zo rustig verder gaan, totdat je hem op kunt pakken.
* Benader een hamster nooit van boven!
* Zet een hamster nooit alleen op een tafel. Ze (russische dwerghamsters vooral) kunnen niet goed een hoogte inschatten! Als ze eraf vallen... meestal kunnen ze daar niet goed over!

*D

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:35

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:41

een witte knaagsteen is niet goed voor hamsters (te veel zout, calcium etc) dus die zou ik niet geven.
Een veilig hoekje om te kunnen slapen een een dicht loopwiel zijn wel de belangrijkste dingen. Veel mensen gebruiken zaagsel, maar dit stoft heel erg en gaat snel stinken. Ik zou je dus eerder beukensnippers, no smell of russel bedding aan willen raden :)
Als nestmateriaal geen hamsterwatten gebruiken, die worden speciaal verkocht als nestmateriaal voor hamsters, maar zijn gevaarlijk, hamsters kunnen erin vast blijven zitten en kunnen erin stikken. toiletpapier is beter en goedkoper :)
Een zandbakje is idd leuk, de meeste hamsters zullen er gebruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:22

_-Doriet-_ schreef:
* Een tip: Als ik mijn hamsterkooi moet verschonen, zet ik hem in zo'n loopbal. Dan kan hij de hele kamer doorwandelen, als ik zijn kooi aan het verschonen ben. Is heel handig! Alleen: zet zo'n bol nooit op een tafel!
- Waar moet ik op letten
* Dat er een radje in de kooi zit, dan kan ie z'n energie kwijt, en kan hij zich wat vermaken.

* En verder heb ik een soort houten stokjes gekocht, daar kunnen ze op knagen. Dat is dan speciaal hout, dat niet gaat splijten ofzo.

* Ik heb die van mijn hamster nog nooit geknipt, volgens mij slijten die vanzelf af.

* De eerste dagen, dat hij in de nieuwe omgeving staat, gewoon met rust laten, hij heeft wat tijd nodig om te wennen.
* Ik weet niet of ie tam is, maar anders moet je eerst eens proberen met wat voer op je hand te leggen, en dan wachten tot ie het eraf pakt. Vervolgens als ie na een aantal keer, kun je al ie op je hand zit hem voorzichtig optillen. En zo rustig verder gaan, totdat je hem op kunt pakken.
* Zet een hamster nooit alleen op een tafel. Ze (russische dwerghamsters vooral) kunnen niet goed een hoogte inschatten! Als ze eraf vallen... meestal kunnen ze daar niet goed over!

*D

een loopbal is helemaal niet leuk voor een hamster.. ze kunnen er niet uit, maar lopen wel, om er uit te komen dit zou ik dus nooit doen..

en de witte knaagstenen zijn vaak idd te zout.. niet zo handig dus.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:51

Anouk_Leroy schreef:
Hoi Hoi!

en zijn ouders de hamster in laten slapen.

Zou een da dit zomaar doen?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:07

dees_daan schreef:
_-Doriet-_ schreef:
- Waar moet ik op letten

*D

een loopbal is helemaal niet leuk voor een hamster.. ze kunnen er niet uit, maar lopen wel, om er uit te komen dit zou ik dus nooit doen..

en de witte knaagstenen zijn vaak idd te zout.. niet zo handig dus.

Hier zijn de meningen nogal over verdeeld. De eens heeft zoiets nou kan die hamster lekker vrijuit lopen zonder dat hij ergens aan kan knagen. De ander zegt nee dat is zielig hij kan er niet uit en knalt overal tegenop. Ik heb ook altijd zo'n loopbal gehad. De ene hamster vond het wel leuk en de ander zette zich schrap met de pootjes als ik em erin wilde tillen. Ze geven het opzich dus zelf aan of ze het willen of niet.

Een witte knaagsteen is inderdaad te zout. Ik heb van die oranje hamsterbolletjes. Dat lijkt op geroosterd brood en daar slijpen ze toch hun tanden mee. En inderdaad een bakje met chinchilla zand (geen schelpenzand!) daar plassen ze in en het is goed voor hun vachtje.

Heb je de hamster ondertussen al in huis?

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:20

nee, de hamster heeft uitstel van executie gekregen nadat ik had gezegd dat ik hem overnam.
Het is echt te zielig voor woorden! het diertje leeft dus pas vijf maanden bij hem, en wordt gehouden in een glazen bak, maar veeeeel te klein! het was vroeger een aquariumpje voor drie of vier vissen, maar nu woont de hamster erin, met stro! Heb gezegd dat hij niet bij mij komt voordat ik alle spullen heb die nodig zijn voor het diertje, en ook duidelijk gezegd dat ik het echt geen stijl vind dat ze hem wilden laten inslapen! vonden ze niet leuk, maar twee uur later belden ze met de mededeling dat ik wel gelijk had.

Het kind is echt verwend! hond, katten, chinchilla (waarschijnlijk ook niet adequaat verzorgt) en alles wat hij wil krijgt hij.. t eerste wat ik tegen mijn verloofde zij "we krijgen familie uitbreiding in de vorm van een huisdiertje, en als we een kind krijgen wordt die dus ABSOLUUT niet zoals dat rotjong!" ik was zo boos!
maargoed, ik krijg de hamster dus binnen een paar dagen, ik wacht op een pakketje vanuit duitsland en de kooi die Ellen me geeft. Morgen krijg ik de kooi, als ik meteen het spul voor de bodem kan halen morgen, haal ik ook gelijk de hamster. t is gewoon echt TE zielig..

Nog hamster namen trouwens? (een vriendin van mij is chinees en kwam met Shiou-Ning. het staat voor zonsopgang en dus voor een nieuw begin, vond het wel leuk, maar zijn er nog andere tips? ik hou me aanbevolen :P)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:33