Hondenbont verkopen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

Hondenbont verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:55

Helloo :)

Wij hadden gisteravond een feestje, maar waren te vroeg, om de tijd te verdoen gingen wij ergens wat drinken, onderweg kwamen wij een marktje tegen. Deze marktverkoper verkocht bont en laarzen.
Mijn vader ging even kijken en de marktverkoper komt naar hem toe. De marktverkoper zijn grijze kleine poedel wou elke keer tegen het bont aanpissen, maar de marktverkoper hield hem tegen, mijn vader keek naar hem, en zodoende kwamen zij aan de praat.
De marktverkoper melde dat dit hondenbont was.. wij alle 4 schrikken ons kapot, ik heb namelijk nog nooit gehoord dat dit uberhaupt kon! Deze marktverkoper zei van wel, en dat het zelfs nog goedkoop is. 45 euro tot 65 euro.
Vervolgens pakt hij 1 bontvel, en vermeld dat dit van een duitse herder is geweest.
Wij hebben zelf een witte duitse herder, en ik moet er niet aan denken dat iemand ( of ikzelf) met mijn hond haar vacht ervandoor gaat.
Ik melde dat ik dit vies vond, en dat ik hier niet meer naar wou kijken en ik liep weg. Mijn moeder stemde hier bij in, en wij liepen samen weg.
Waarop deze marktverkoper heel verontwaardigd naar mij schreeuwde: "Hoezo?'
Ik ben terug gelopen om te vertellen dat ik dit te ranzig voor woorden vind.
De marktverkoper vond dit onzin, hij vertelde dat deze honden een gewoon leven gehad hebben, maar zodra ze dood gaan, ze gevilt worden, en hun vacht verkocht word.
Hij pakte een ander bont, en zei: "Dit is de vader van mijn hond.' Zodra mijn hond overlijd word ze ook gevilt, en kan je haar ook kopen.

Dit vonden mijn broertje en vader ook te veel worden, dus wij zijn met ze 3e weggelopen, waarop de marktverkoper nog riep: 'Maar ik heb ook katten....'
Wij hebben niet meer omgekeken en zijn weggelopen.

Daarnaast heb ik ook nog eens begrepen dat het verbod op hondenbont vanaf december 2008 verboden is.
Misschien een hele egoistische mening van mij, maar ik weet dat bont van dieren zijn, maar ik ging er noooit van uit dat dit ook bont kan zijn van huisdieren.

XoNo

Re: Hondenbont verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:58

Als dit echt zo is: politie bellen :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:06

Tja................

Ik heb hier laatst toevallig een heel gesprek over gehad met een vriendin van me.
We hadden het over het fokken van nertsen voor bont.

Nu vind ik dat bont tegenwoordig niet meer nodig is, we kunnen voor echt koude dagen synthetisch stoffen namaken die net zo warm zijn als bont, zo niet warmer.

Maar........als er dan vraag is naar bont......is het dan niet eerlijker om een dier dat altijd liefdevol verzorgd is en na ziekte netjes is ingeslapenvan zjn vchtje te ontdoen? In plaats van andere dieren in kleine kooitjes te stoppen, een rotleven te geven alleen voor hun jasje?

Nogmaals, ik heb helemaal niks met bont. Bont hoort op een dier en niet op een mens. En als er al honden of kattenbont zou zijn vind ik dat er een verklaring van een DA bij moet zitten dat deze dieren na ziekte of ouderdom zijn ingeslapen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:10

Tja, daar heb je weer een moeilijk iets, bont, bont, bont...

Ik denk ook dat als een dier een mooi leven heeft gehad het dan juist helemaal niet erg is, er zijn dieren die een veel minder mooi leven hebben gehad.

Ik bedoel, ik wil nog steeds een koeienvel hier op mijn vloer...

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:13

Ja, daar heb je opzich een punt in :j
Nogmaals, erg egoistisch van mij, maar honden staan dichterbij mij, dan bv een beer en daarom vind ik dit gewoon te vies voor woorden.
Ik heb geen idee of er een DA verklaring bij zat, ik neem aan van niet, want dan zou hij dat wel gezegt hebben lijkt mij om mij te overtuigen dat het niet erg is.

Hij kwam heel verontwaardigd naar mij toe om te vragen hoezo, maar ik neem ook aan dat ik vast niet de enige ben die zo gerageerd zou hebben...
Denk dat deze marktverkoper nog ergere opmerkingen hoort dan alleen: Ranzig.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:16

ik heb er ook niet zoveel moeite mee, zoals de verkoper zegt, die dieren hebben een gewoon leven gehad.

Kunnen de meeste koeien en varkens niet zeggen hier in nederland... eet ook liever paardenvleesof schapenvlees die hebben het veel beter gehad dan die koeien en varkens.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:28

Melissa, ik denk dat het gewoon je gevoel is die spreekt en omdat je bijvoorbeeld veel met honden hebt, dat kan ik me goed voorstellen.
Maar opzich is een dier een dier! :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:52

Ja klopt, het is inderdaad grotendeels gevoel, bij ons word de hond toch wel als een gezinslid gezien, net zoals onze kat.
En van andere gezinsleden haal je ook niet even het velletje dr af :), tenzij donor natuurlijk, maar dat vind ik weer iets heeel anders..
Maar ik heb ook gelezen dat het verboden is vanaf december 2008.
Dat betekend dat het nu al zeker een half jaar illegaal is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:13

HBVisser schreef:
Maar........als er dan vraag is naar bont......is het dan niet eerlijker om een dier dat altijd liefdevol verzorgd is en na ziekte netjes is ingeslapenvan zjn vchtje te ontdoen? In plaats van andere dieren in kleine kooitjes te stoppen, een rotleven te geven alleen voor hun jasje?

Dat zijn echt niet de honden die voor hondenbont gebruikt worden hoor. Het zijn de pups uit de broodfok/handel die niet verkocht worden die daar voor gebruikt worden en je wil niet weten hoeveel dat er zijn op weekbasis.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:18

Even verder lezen in mijn reactie. Ik zou zoiets alleen goedkeuren wanneer er een DA verklaring bijzit waarin staat dat het dier vanwege ziekte of ouderdom ingeslapen moet worden.

En daarbij.......ik heb niks met bont. Ik persoonlijk hoef het niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:20

Tuurlijk is het raar om huisdierenbont te zien, maar imo is dit veel minder 'ranzig' dan dieren die gefokt worden om hun bont. Vind het een beetje kortzichtig van je om zo te reageren, ander bont vindt je wel mooi?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:22

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:29

Ik zeg niet dat ik bont mooi vind, ook van andere dieren vind ik het niet oke.
Ik wist alleen niet dat huisdieren hier ook gebruikt voor werden..heb nooit interesse gehad in bont en heb me er nooit echt in 'verdiept'.

Ook van beren oid vind ik het vreselijk natuurlijk, en deze dieren zullen inderdaad een veel slechter leven gehad hebben.
Maar hier wist ik het van, van huisdieren niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:39

@ TS: ik vind je reactie niet egoïstisch, wel heel emotioneel en daardoor wat kortzichtig ;) Het is ook niet vreemd dat je je daar niet in verdiept hebt, het is nu niet iets wat veel in het nieuws is, wel?

Ik heb geen moeite met bont als het dier een goed leven heeft gehad, heb daarom ook wat moeite met de discussie over nertsen, zo beroerd hebben ze het in NL namelijk niet...... ik heb geen probleem met leer en ook niet met bont, en of het nu om een koe gaat of een kat...... ik vind het beide geweldige dieren. Ik vind het wel vreemd dat de gemiddelde Nederlander gelijk gaat janken als een meisje een tas van kattenbont maakt, maar wel hun kinderen de cavia dood laat knuffelen (of de caaf gaat dood door minder goede bedoelingen, zo lief zijn onze schatjes nu ook weer niet) en lekker hun biefstukje uit een cellofaantje (uiteraard niet herkenbaar als koe, nee, dan zouden we een flauwte krijgen :roll:) klaarmaken en opeten.

Ik heb ook geen moeite met een dier te doden voor het vlees als het dier een goed leven heeft gehad. Ik heb wel moeite met hoe sommige dieren gehouden worden.
Jouw reactie is die van de meeste mensen en volkomen begrijpelijk. Wat ik alleen nu leuk zou vinden, is als je verder zou nadenken, en eens gaat kijken wat écht zielig is, en wat zielig lijkt, maar eigenlijk best meevalt. Imo is namelijk wat de meeste mensen zielig vinden, helemaal niet zo zielig (ik heb helemaal geen moeite met paardevlees, die paarden hebben een luizenleven, vergeleken met het gemiddelde varken, maar er zijn meer mensen die karbonades eten, dan die paardenbiefstuk eten (nu is dat ook wel erg duur, maar heel lekker)).
Het zal je verbazen.......

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:28

Weet je wat ik een beetje een punt vind?

Dat er een dier gefokt wordt alleen om zijn jasje. En dit tegenwoordig niet meer nodig is. Voor de warmte kunnen we immers met synthetische stoffen uit de voeten.

Dus dat houdt in dat bont alleen voor het uiterlijk vertoon is, misschien zelfs wel een statussymbool.
En dat vind ik dus onnodig, waardoor het fokken van nertsen en het houden van deze dieren ook meteen onnodig is.

Een koe, varken, geit, schaap en zelfs paard of rendier dient ook nog als een stuk voedselvoorziening. Ik vind dan ook dat je zoveel mogelijk wat overblijft van het dier moet gebruiken.
Dus kan je de vachten van deze dieren gebruiken als kleden of in kleding verwerken.

Als je kat of hond komt te overlijden en het dier heeft een fijn leven gehad, jou gediend als trouwe metgezel, een functie gehad in je leven dan zou ik het wel een beetje raar vinden maar niet erg als je na het inslapen zijn of haar vachtje zou benutten.

Daarintegen een dier op de wereld brengen, hond, kat, paard, koe, geit, nerts, schaap of welk dier dan ook, alleen om zijn velletje in een statussymbool te verwerken, vind ik absoluut not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:42

Ik zie het argument van voedselvoorziening niet zo, imo is het net zo onethisch om een dier te fokken voor het vlees, we hebben het immers niet nodig. Vlees is prima te vervangen, melk is gewoon slecht voor je.
Vlees is net zo onnodig als bont.

Dat mensen vlees eten, is iets waar ik an sich geen bezwaar tegen heb, mits het dier een goed leven heeft gehad. Ik betaal dus het dubbele voor het vlees wat ik koop, maar aangezien ik maar 100 gram per dag (of 2 dagen, of 3, net hoe het uitkomt, ik vind groenteburgers en vis ook erg lekker) geef ik hetzelfde of minder uit. Ik wil er maar mee zeggen dat je niet rijk hoeft te zijn om goed vlees te eten, je moet alleen wel opletten waar je het koopt.
Om dezelfde reden heb ik geen moeite met bont. Ik vind het nogal dubbel om bont af te keuren, omdat het onnodig is, en vlees wel goed te vinden, terwijl het net zo goed onnodig is.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:02

Ik was er niet van op de hoogte dat vlees onnodig is. Volgens mij zijn mensen vanuit de oertijd al alleseters en zitten er in vlees stoffen die je nodig hebt.

Ikzelf eet ook niet veel vlees. En ik vind ook niet eens al het vlees lekker en een viseter ben ik ook al niet.

Ik vind gewoon dat een dier in zijn geheel gebruikt moet worden en de mens ook nooit meer mag nemen dan hij nodig heeft.

Alleen..........ik kan dat allemaal wel vinden............maar de overconsumerende maatschappij denkt daar heel anders over........

(Ik overweeg nu echt ernstig om vegetarisch te worden. Het is in dit kleine dorp waar ik woon onmogelijk om vleesvervangers te krijgen maar ik zal nu echt eens serieus gaan uitpluizen hoe dat anders te vervangen is.)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:28

XoNo schreef:

Met alle respect, maar ik denk dat de politie wel wat beters heeft te doen. :)

Is honden en kattenbont verboden in Nederland?
Volgens mij zit het in meer kleding verwerkt dan je denkt.

Zo zijn er ook mensen die van het haar van hun afghaanse windhond een trui breien :')
Is dit dan ook verboden?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:47

BlackEyed schreef:
XoNo schreef:

Met alle respect, maar ik denk dat de politie wel wat beters heeft te doen. :)

Klopt, nietszeggende bekeuringen uitschrijven aan hardwerkende Nederlanders :') Maar das een hele andere discussie _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:10

HBVisser schreef:
Ik was er niet van op de hoogte dat vlees onnodig is. Volgens mij zijn mensen vanuit de oertijd al alleseters en zitten er in vlees stoffen die je nodig hebt.

Ikzelf eet ook niet veel vlees. En ik vind ook niet eens al het vlees lekker en een viseter ben ik ook al niet.

Ik vind gewoon dat een dier in zijn geheel gebruikt moet worden en de mens ook nooit meer mag nemen dan hij nodig heeft.

Alleen..........ik kan dat allemaal wel vinden............maar de overconsumerende maatschappij denkt daar heel anders over........

(Ik overweeg nu echt ernstig om vegetarisch te worden. Het is in dit kleine dorp waar ik woon onmogelijk om vleesvervangers te krijgen maar ik zal nu echt eens serieus gaan uitpluizen hoe dat anders te vervangen is.)

De stoffen die een mens nodig heeft uit vlees, zijn heel goed vervangbaar, er zijn tegenwoordig heel lekkere vleesvervangers. Verder zijn er vrij uitgebreide kookboeken waarin maaltijden zonder vlees staan, en waar het vervangen wordt door bv peulvruchten, of noten, of paddestoelen..... ze zijn erg creatief en de maaltijden zijn heerlijk.

Ook ik vind dat een mens niet meer mag nemen dan hij nodig heeft.
Ik ben eens bij een biologische koeienboerderij geweest, die beesten hadden het goed hoor! Heel gelukkig waren ze, kalm, relaxed, heel vriendelijk naar mensen. De kalfjes bleven bij de koe, de eerste tijd. Ik heb dan weinig moeite met een stukje vlees, maar ik eet neit veel vlees. Maar omdat ik het vlees eten op zich niet afkeur, vind ik niet dat ik dan bont wel mag afkeuren, 't is allebei een luxe product. Maar ik zou dan een stuk kattenbont van een kat die een heel fijn leven heeft gehad, wel mooi vinden.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:59

XoNo schreef:
Klopt, nietszeggende bekeuringen uitschrijven aan hardwerkende Nederlanders :') Maar das een hele andere discussie _O-

Ja hee, quota's moeten ook gehaald worden he :') ;)

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:12

Ik vraag me af waar zijn bont vandaan komt..

Er is ook zo'n kunstenares (Engelse geloof ik) die maakt van dode hondjes van die hondjes op wieltjes met zo'n touwtje eraan maar dan van echte honden. Vind ik een beetje respectloos hoor.