Puberend konijntje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taj_Mahal

Puberend konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:11

Hallo iedereen!

ik heb sinds een paar weekjes een 2 maanden oud konijntje gekregen, dat maakt haar dus nu ongeveer 3 maand oud. Nu is ze sinds een paar dagen zo vervelend! (overal aan knagen, knorren, overal uitwerpselen achterlaten..) en m'n ouders zijn er niet zo blij mee :P (het is een binnen konijn) ik denk dat het een voedstertje is, mijn vorige was overduidelijk een rammetje (niet laten castreren) en die liep altijd buiten, dus we vonden zijn hormoontjes wel best. Maar kan het mogelijk zijn dat ze puberd? ze loopt ook de hele tijd achter je aan te brommen met de staart omhoog.

Heeft iemand hier ervaringen mee? ik wil graag weten hoe lang deze periode duurt, en als konijnen ook zoiets hebben als een hengstigheid bij paarden, hoevaak in het jaar hebben ze dat dan, en hoeveel dagen?

Alvast bedankt,
groetjes Laura!

Taj_Mahal

Re: Puberend konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:39

hmm. niemand die een idee heeft? :P

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:50

Sja, een konijn knaagt nou eenmaal aan alles (ik wou zeggen "tis niet voor nix een knaagdier" maar een konijn is helemaal geen knaagdier hehe 8)7 ). Mijn eerste konijn hield er mee op toen ie een oud kereltje begon te worden, maar de konijntjes die ik nu heb, zijn inmiddels 9, die knagen nog steeds aan alles wat ze tegenkomen.
En sja... keutels.... zijn zo opgezogen, maar in principe horen ze dat wel op dezelfde plek te doen (is ze verder wel zindelijk?) en sja... er verdwaalt wel eens een keutel.
Dat knorren, misschien inderdaad toch wel een beetje opspelende hormonen, 't is natuurlijk wel baby-tijd.
Maar daarbij is het sowieso beter om een vrouwtjes konijn te laten steriliseren aangezien de meerderheid op 4-5 jarige leeftijd baarmoederkanker krijgt... het is alleen de vraag of je die kosten ervoor over hebt (ik weet de kosten niet)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:07

Ja, die is aan het puberen en zeker als het een dame is en dit gedrag gaat aanhouden kan je eventueel nadenken over sterilisatie. Ze wil haar territorium afbakenen en sommige voedsters hebben dat zo sterk dat ze er steeds minder lief van worden.
Daarnaast zijn konijnen groepsdieren, ze kunnen dit ook doen uit verveling en neurotisch gedrag.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:31

@ fraznic: ze was zindelijk ja, totdat dit begon, en als ik die keuteltjes wil opzuigen kan ik wel de hele dag met de stofzuiger achter haar aan lopen :P zo erg is het.. de kosten voor stelirisatie zijn best duur voor een vrouwtje, rond de 100 euro dacht ik, en dat hebben m'n ouders er niet voor over jammer genoeg.. ze heeft vanochtend voor het eerst trouwens op mijn hand proberen te rijden, dus ik weet nu wel zeker dat het hormonen zijn :P

@ Faniek: ze is nog steeds aaibaar en nog wel lief, maar ik denk haast niet uit verveling want ik ga iedere dag met haar lopen aan een lijntje en ze krijgt veel aandacht, tenminste, ik hoop niet dat het verveling is, want dat vind ik wel een beetje zielig :P

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:35

Pas nadat mijn voedster 4-5 jaar was, ging ze eindelijk een beetje lief doen.

Daarvoor hing ze bij mijn vriend en tante in de enkels... :o

Haar gedrag is ook een heel eind verbeterd toen ze een vriendje kreeg, in de vorm van een ram.
(Minder slopen, veel rustiger)

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:44

ja, daar zat ik inderdaad ook aan te denken, om er een gecastreerd rammetje bij te doen, alleen daar zijn mijn ouders het niet zo mee eens :P want het was niet eens de bedoeling dat dit konijntje zou komen (voor mijn verjaardag van vriendinnen gekregen) en dan zouden er ineens 2 zijn xD.

het gedrag is trouwens al iets minder geworden, ik heb haar er net uitgehad, en hoorde nog een licht geknor, maar ze liet verder geen keutels ofzo meer achter..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:58

I_Love_TM schreef:
@ Faniek: ze is nog steeds aaibaar en nog wel lief, maar ik denk haast niet uit verveling want ik ga iedere dag met haar lopen aan een lijntje en ze krijgt veel aandacht, tenminste, ik hoop niet dat het verveling is, want dat vind ik wel een beetje zielig :P

En hoeveel uur zit je konijn dan als nog alleen? Je kan als mens niet een konijn vervangen, een koppeltje besteed veel tijd aan elkaar wassen en andere sociale dingen.
Een tuigje kan trouwens erg gevaarlijk zijn, bij een rare sprong kan een konijn dan zijn rug beschadigen.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:09

ze zit eigenlijk niet alleen, ze is er gewoon altijd uit, behalve nu tijdens die periode, mijn ouders willen haar er echt niet uit hebben nu, omdat ze alles eronder pist zeg maar..

het tuigje is zeker weten diervriendelijk en speciaal voor konijnen, had haar er eerst aan laten wennen in huis en het gaat heel goed..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:12

Ik heb ook een voedster, dat na verloop van tijd meer op een herdershond leek.
Het werd uiteindelijk gevaarlijk om de voerbak uit de kooi te halen.
Ik heb via via een cavia te leen gekregen om te kijken of ze die misschien leuk vind.
De carvia en het konijn zijn nu 3 weken samen en het gaat heel goed.
Konijn is weer veel liever.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:42

Een konijn en cavia samen is geen goed idee, ze hebben totaal verschillende manieren van communiceren en een andere voedingsbehoefte. Een soortgenootje maakt ze veel gelukkiger.

Ik weet dat er speciale konijnentuigjes zijn, maar door de bouw van een konijn kan hij als hij bijvoorbeeld schrikt, wegspringt en een ruk aan het tuigje krijgt zijn rug beschadigen. Er zijn ook van die panelenrennen, die zijn makkelijk verplaatsbaar en o[vouwbaar en een veel veiliger alternatief als je je konijn buiten wilt laten zijn maar geen vaste ren of afgesloten tuin hebt.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:03

Dat is misschien waar, dat ze een andere taal spreken.
In ons geval is het gelukkig goed uitgepakt.
Weet dat het ook anders had kunnen lopen.
Ze zitten 9 van de 10 keer naast elkaar.
Soms zit het konijn met zijn grote lichaam in het huisje van de cavia :D
Hele huisje vol, maar dat mag de pret niet drukken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:21

Een konijn is geen solitair dier. Dus het knagen en grommen zal een vorm van "eenzaamheid" zijn. Een gecastreerd rammetje erbij is echt de beste optie. De konijnenopvangen zitten overvol en die hebben vast wel een maatje voor hem/haar. Laat eerst wel even goed checken of het daadwerkelijk een voedster is. In dierenwinkels hebben ze het vaak verkeerd en het is bij sommige konijnen even een handigheidje om het piemeltje te traceren. Dus ik zou zeggen, overtuig je ouders, ga naar een konijnenopvang en neem je konijn mee om te laten controleren of het een voedster of een ram is en zoek een leuk maatje uit. Een cavia is geen goed plan. Het zal in het begin goed gaan maar de kans is erg groot dat ze elkaar toch een keer in de haren vliegen. En dan hoef ik vast niet te vertellen wie er verliest? Daar komt bij ze spreken elkaars taal niet en ook de voedselbehoeften zijn geheel verschillend. Een cavia heeft voer nodig met vitamine C -want dat kan een cavia zelf niet aanmaken- en dat zit niet in konijnenvoer. En een konijn heeft voedingstoffen nodig die weer niet in caviavoer zitten.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:17

Het lijkt net alsof ik mijn eigen konijn omschreven zie worden. Ik heb ook een 'kleine terrorist' in huis.
Ze is vandaag precies 4 maanden oud en maakt ook dat knorrende geluid wat jij omschrijft.

Ik ben wel op zoek naar een ander konijn erbij, want ik heb het gevoel dat ze wat eenzaam is in haar eentje, los van het feit dat ze er best vaak uitkomt en ik haar (naar mijn idee) genoeg aandacht geef.

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:01

elady schreef:
Het lijkt net alsof ik mijn eigen konijn omschreven zie worden. Ik heb ook een 'kleine terrorist' in huis.
Ze is vandaag precies 4 maanden oud en maakt ook dat knorrende geluid wat jij omschrijft.

Ik ben wel op zoek naar een ander konijn erbij, want ik heb het gevoel dat ze wat eenzaam is in haar eentje, los van het feit dat ze er best vaak uitkomt en ik haar (naar mijn idee) genoeg aandacht geef.

ja, precies hetzelfde! ik heb mijn ouders al heel lief aangekeken voor een gecastreerd rammetje erbij, maar die willen het echt niet.. misschien als we weer komen van vakantie, we gaan namelijk binnenkort 4 weken naar canada, en na die tijd zou het best kunnen misschien..

ik weet 100% zeker dat het een vrouwtje is, de rare bui is nu een beetje over (staartje niet meer omhoog, geen kadootjes overal achterlaten :D) maar als ik voel onder haar buik, voel ik allemaal kleine tepeltjes.. dat lijkt me niet mannelijk? :+ maar ik denk dat de dierenwinkel ook over haar leeftijd heeft gelogen, omdat ik haar eind april kreeg, en ze was toen volgens hun 9,5 week oud. dan kan ze niet nu al in de pubertijd komen toch?

het is bij mij niet zo dat ze gemeen is, ze wordt alleen wat minder graag geknuffeld nu..

een cavia zat ik ook niet aan te denken, want dat vind ik zoiezo niet zulke leuke beestjes :P