Kraai aangereden, meegenomen, en wat nu doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

il0nkii

Kraai aangereden, meegenomen, en wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:44

Ik fietste vanmorgen naar mijn werk en zag dat er een kraai langs de weg lag die nog in leven was. Ik heb hem mee genomen naar mijn werk en daar hebben we hem in een konijnenhokje gezet en ik heb hem nu maar mee naar huis genomen.
Ik weet alleen echt niet wat hij heeft, hij kan niet vliegen en ook niet op zijn pootjes staan.
Maar de vleugels zijn wel heel en hij kan ze goed bewegen en aan zijn pootjes is ook niets te zien.
Weet misschien iemand waar hij last van kan hebben?
En zijn er ook mensen die weten wat ik hem moet geven?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ookal weet ik niet of die nog veel beter gaat worden ;(

Groetjes Ilonka.

Ashkerlon

Re: Kraai aangereden, meegenomen, en wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:48

Zo vlug mogelijk contact opnemen met een vogelopvangcentrum :j en dan ofwel zelf langs brengen, of iemand het dier laten ophalen.
Wat je kan doen om hem (tijdelijk) in leven te houden is hondenbrokje of kattenbrokjes weken in water, en wanneer deze zacht zijn, kijken of hij ze wil eten. Ik weet niet of het gaat lukken om hem te dwangvoeren, maar misschien wil hij het ook wel gewoon uit een potje eten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:48

Heb je kattenvlees of zo in huis?
Anders als eerste optie een paar stukjes geweekt brood.

Verder denk ik dat je het makkelijkst hulp krijgt van een dierenambulance of een opvang. Misschien staat er in het telefoonboek of in je gemeentegids een nummer?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:50

Ja ik heb hem al nat brood en brinta met water proberen te geven maar dat wou niet zo goed.
Maar de dierenambulance bellen is misschien ook wel een goed idee, maar ik heb toch wel het gevoel dat hij het niet gaat overleven dus ik weet ook niet of dat dan heel zinnig is.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:52

Ook mijn advies is contact opnemen met een dierenarts. In de tussentijd kun je hem vleesbrokjes voor de kat voeren. Dit doe je door zijn bekje helemaal open te doen en een klein beetje voer helemaal achter in zijn bekje te stoppen, vrijwel tegen de huig aan. Daarna niet zelf het bekje dichthouden, doet hij zelf. Een volwassen kraai kan per dag zeker een half zakje kattenvoer eten dus wees niet bang dat je teveel geeft. Ik heb dit voorjaar al 3 kraaien 'gered' en ze zijn gelukkig allemaal weer gewoon uitgevlogen. Succes!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:55

Met een beetje geluk is het dier gewoon in shock en is hij er met de juiste zorgen gewoon weer bovenop te krijgen. Maar dan heeft het beest wel medische hulp nodig. Dat kan jij hem niet bieden, maar een vogelopvang wel... dus ik zou ze gewoon bellen. Wie niet waagt niet wint, toch?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:57

Oké dan ga ik hem zo eerst wat kattenvoer geven en dan zal ik de dierenambulance maar even bellen.
Maar verder weet niemand wat hij misschien zou kunnen hebben?
Ik denk toch dat hij zijn onder of boven been gebroken heeft ofzo.
Maar de meeste vogels kunnen dan tog wel lopen en vliegen dacht ik, maar ik heb er ook niet zo veel verstand van.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:58

goh dat er nog zulke mensen zijn!!!
heel goed hier reed zo'n revo gezin van de week express bijna over zo'n mooie dikke duif tsssssssss

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:59

Zo van achter een scherm kan niemand zeggen waar het dier last van heeft. Hij kan in shock zijn, hij kan iets gebroken hebben, hij kan inwendige bloedingen hebben, hij kan gewoon ziek zijn,... hij kan vanalles hebben, en alleen mensen met een medische opleiding, die het dier in handen hebben, kunnen achterhalen waar hij last van heeft :)

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:01

Nou ik heb de dierenambulanche maar gebelt en die komen hem straks ophalen.
Wel bedankt voor jullie reacties en ik zal hem nu eerst eens even wat kattevoer gaan geven!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:01

Mijn zusje had laatst ook een kraai gevonden die alleen nog maar voorzichtig kon hippen.
Die hebben we meegenomen naar huis in een kattenmandje en daarna de dierenambulance gebeld.
Bij mijn weten, maar houd me er niet aan, doet een vogelopvang niet direct iets voor 'gewone' vogels. Ik denk dat dierenambulance verstandiger is.
Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:03

een goeie vogelopvang ziet een vogel als een individu, en niet als de zoveelste van die ene soort "waar er toch al te veel van zijn" Dus daar zou ik me niet druk om maken.
Zowel duiven, meeuwen en mussen kunnen terecht bij een vogelopvang. Een keer een Jan van Gent of een torenvalk is leuk meegenomen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:05

kattenvoer lusten ze zeker. Hier had ik gister nog het bakje van de kat buitengezet en binnen de kortste keren zaten er kraaien bij :D. De kat keek wat beteuterd :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-06-09 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:05

Kijk eens aan, dat is een hele geruststelling :)

En TS hoe gaat het nu?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:17

Dat kattevoer gooit hij er weer uit, ik had het evht helemaal aan het eind van zn snavel gegooit maar hij wou het niet doorslikken..
Maargoed ik moet nu werken en mijn zusje geeft hem zo met de dierenambulanche mee, dan hoop ik maar dat hij weer beter word.. Arm beestje!