Hoe bepalen of een kauw tam is en wanneer uitzetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Hoe bepalen of een kauw tam is en wanneer uitzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:23

hoi hoi,

2 dagen geleden heeft mijn vader een kauw gevonden, hij zat vast met zijn bek in het hek van de buren.
Mijn vader heeft hem binnengehaald en vastgehouden en gevoerd.
Gisteren heb ik hem leren drinken en eten, dit kon hij nog niet zelf.

Gisterenavond echter mocht hij los omdat ik wou zien hoe hij vloog. Ik had het idee dat hij gewoon een beetje uitgedroogd en uitgehongerd was. Hij vloog op mn vaders hoofd en was heel rustig. Later is hij op mijn schouder komen zitten ,in mijn haar gaan wroeten, en toen viel hij in slaap. Heel lief, maar is hij nu tam of zijn alle kauwen zo?

Ik weet niks over vogels, ik weet wel dat hij/zij al best groot is. Hij heeft zijn volledige verenpakket al en is tamelijk groot. Maar wanneer is hij groot genoeg om vrij te laten? Ik heb GEEN foto, ik kan wel zeggen dat hij eruit ziet als een jonge kauw dus geen volwassene maar weer niet zo jong dat hij donsjes heeft. Moeilijk uit te leggen.

Het liefst wil ik dat hij zo snel mogelijk weer naar buiten kan, helaas hebben wij een kat dus ik vind het riskant om hem zomaar buiten te zetten.

8nnemiek

Re: Hoe bepalen of een kauw tam is en wanneer uitzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:29

Wij hebben er ook eens eentje gered, een jonkie die net zijn nieuwe verenpak had, die was in de vijver gevallen en was bijna verdronken. Drie dagen lang gevoerd, en tijdens die drie dagen bleef hij ook lekker rustig op mijn hand zitten als ik em uit zijn kooi haalde. Maar daarna toen hij weer was opgeknapt begon hij in zijn kooi onrustig heen en weer te springen en hebben we hem uit de kooi gehaald en toen wilde hij ook meteen wegvliegen. Ik geloof dat ie wel nog een tijdje in de buurt is gebleven daarna, maar hij kwam niet meer naar ons toe.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:31

ja nadat hij goed gegeten had werd hij erg onrustig. Is dat een teken dan dat hij fit genoeg is? Hij kan wel vliegen maar loopt liever. Hij trippelt al een hele tijd rond zonder te vliegen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:33

ik denk zo te lezen dat hij nog te jong is om zich alleen te redden.
kauwtjes en kraaien blijven best lang afhankelijk, en willen gevoerd worden.
misschien deze wat langer houden, tot hij zelf aangeeft weg te willen?
je kan hem voeren met geweekte hondenbrokjes.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:34

Ja maar hoe geeft een vogel aan zelf weg te willen?

Ik merk nou trouwens dat hij wel naar mij toekomt maar t opstijgen gaat nog niet zo lekker dus hij kan niet bij mij komen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:47

Je zou hem naar de opvang kunnen brengen.. Als ik dit zo hoor heeft hij zich aangeleerd dat jullie voor eten zorgen. En dat hij zo bij jullie plakt geeft toch wel aan dat hij niet meer angstig is voor mensen :)
Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om hem te laten verwilderen, zou ik hem zowiezo weg brengen. Als kraai achtigen namelijk groter worden, kunnen ze heel lastig worden naar andere dieren. Kleinere vogels worden vaak gepest, en ze pikken naar alles wat glimt..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:41

We wonen in het bos dus hij kan hier zo uitvliegen :) ik ben van plan om hem eerst nog levende pissebedden te geven (want die waren eerst te snel) en dan ze in een potje begraven ofzo dat hij ze moet zoeken en dan als hij er klaar voor is loslaten.

Kan hij binnen 2 dagen niet meer bang zijn voor mensen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:59

Dat is erg krap om het in 2 dagen af te leren. dat is een geleidelijk proces, waar waarschijnlijk iedere vogel zijn eigen tempo voor nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:06

Je moet hem meelwormen of meikevers voeren.Anders word hij niet waterdicht.
Wij hebben ook een jonge kauw gehad en ik had die voer geven met gedroogde insecten enzo.Op een gegeven moment vliegt hij weg en zag ik hem niet meer.Toevallig kom ik bij een kennis aan de andere kant van het meer dan waar wij wonen ,en daar zat ons Kauwtje.Nu voede die mens meer vogels op en had ons kauwtje doorweekt gevonden,hij zei dat ik die meelwormen moest voeren,daar zit een stofje in wat hem water dicht maakt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:41

Bij kauwen is dat niet zo :) Dat werkt niet zo als eendjes. Dat jouw kauwtje zo doorweekt was komt waarschijnlijk omdat hij geen schuilplaats heeft gevonden/gezocht. Dat ligt niet aan het voer hoor ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:38

We hebben ook eens een jonge duif gehad (aangevallen door een kat), tijdje in huis gehouden tot z'n wonden genezen waren en hij helemaal zelfstandig graantjes kon eten. Beestje was ook zo tam geworden dat hij gewoon op je schouder zat. Uiteindelijk heb ik hem buiten op ons vogeleethuisje gezet, met eten/drinken erbij. De eerste week kwam hij altijd nog naar ons toe als we buiten kwamen, ging nog op ons hoofd zitten etc, maar na een week werd dit al minder, en uiteindelijk is hij gewoon terug verwilderd. Dus ik zou zeggen, ergens veilig voor de kat buiten zetten als hij helemaal terug ok. is, nog enkele dagen in de gaten houden, maar ze verwilderen vrij snel.