Jong vogeltje in de tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Jong vogeltje in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:22

We hebben net een jong kauwtje in onze voortuin gevonden. Hij kan nog niet vliegen, maar zijn ouders (denk ik) blijven rondvliegen (waarschijnlijk naar hem op zoek). We hebben hem nu in een kattenmandje in de tuin gezet en daar staat hij al weer een tijdje. Maar het haalt vrij weinig uit. We kunnen hem ook niet zo laten zitten aangezien er heel veel katten in de buurt rondlopen en dan is hij binnen no-time opgegeten... We hebben de vogelbescherming al gebeld maar die had ook niet echt een duidelijke oplossing, die zei iets van dat we de dierenambulance maar moesten bellen en dat zij hem dan zouden ophalen.

Dit gaan we uiteindelijk ook doen als er geen andere oplossing is, maar heeft iemand hier misschien ervaring mee die weet wat we hier mee kunnen? :)

Pluttersput

Re: Jong vogeltje in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:24

Hoe zit hij in zijn veren? Waarschijnlijk is dit een pas uitgevlogen kauwtje, en moet die nog leren vliegen. De ouders zijn in de buurt en roepen om te zorgen dat het kind actie gaat ondernemen. Kunnen ze hem zien nu hij in het kattenmandje zit? Want anders zou ik hem eruit halen, blijvenopletten of hij niet door een kat gegrepen wordt, en kijken of hij er over een tijdje nog zit..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:25

gewoon laten zitten zodra hij de kracht heeft om te vliegen is hij weg :) en de ouders blijven tot die tijd in de buurt om op t diertje te letten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:26

Als ie indd al heeft geprobeert te vliegen dus dat hij al zo ver gegroeid is, dan moet je m zoveel mogelijk met rust laten. De ouders zullen hem dan op de grond voeren, maar indd wel uit kijken voor katten...

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:27

Pluttersput schreef:
Hoe zit hij in zijn veren? Waarschijnlijk is dit een pas uitgevlogen kauwtje, en moet die nog leren vliegen. De ouders zijn in de buurt en roepen om te zorgen dat het kind actie gaat ondernemen. Kunnen ze hem zien nu hij in het kattenmandje zit? Want anders zou ik hem eruit halen, blijvenopletten of hij niet door een kat gegrepen wordt, en kijken of hij er over een tijdje nog zit..

Hij is al even uit het mandje geweest en komt er af en toe een beetje uit. Zijn ouders hebben hem al gezien inmiddels, maar ik denk dat ze geen actie durven te ondernemen.
En wat bedoel je met hoe zit hij in zijn veren?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:28

Frouk schreef:
Als ie indd al heeft geprobeert te vliegen dus dat hij al zo ver gegroeid is, dan moet je m zoveel mogelijk met rust laten. De ouders zullen hem dan op de grond voeren, maar indd wel uit kijken voor katten...

Ja dat is dus het probleem. Hij kan alleen een beetje fladderen en ik denk niet dat we hem hier een paar dagen kunnen laten zitten totdat hij groter is, want we kunnen hem natuurlijk niet dag en nacht in de gaten houden...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:29

In principe hoeft dat ook niet. Jonge vogels die net uitvliegen kunnen eigenlijk nog niet vliegen. Maar binnen een paar uur hebben ze dat wel onder de knie. Je moet trouwens in de gaten houden dat hij wel gevoerd wordt door zijn ouders, als dat na een paar uur niet zo is, moet je hem toch weg laten halen, want anders verhongert hij.
Met hoe hij in de veren zit bedoel ik of hij overal al veertjes heeft, zit hij dik, of niet?

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:33

Hij heeft al wel gewone veren, hij is niet heel erg jong meer.. Ik denk inderdaad dat hij net is uitgevlogen...
Maar ik houd hem even in de gaten en als hij niet gevoerd wordt laat ik hem inderdaad maar ophalen!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:42

Chrissy_ schreef:
Frouk schreef:

Ja dat is dus het probleem. Hij kan alleen een beetje fladderen en ik denk niet dat we hem hier een paar dagen kunnen laten zitten totdat hij groter is, want we kunnen hem natuurlijk niet dag en nacht in de gaten houden...

Als hij al wat kan fladderen dan heeft hij dat vliegen indd zo onder de knie. De komende uren gewoon nog even in de gaten houden en niet te dichtbij komen zodat de ouders ook de kans krijgen naar m toe te gaan.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:17

Ik zou hem gewoon naar de vogelopvang bij jou in de buurt brengen. Ik kom er net ook weer vandaan, heb net weer een jonge kauw daarheen gebracht. Er zijn er daar een hoop en als je er zelf geen verstand van hebt is dat gewoon de beste oplossing, daar brengen ze hem groot tussen soortgenoten en zodra ze kunnen vliegen worden ze weer uitgezet...

Het kan nog wel even duren voordat hij ook daadwerkelijk weg is en zal vliegen, de meeste die nu op straat, in de bosjes of in een tuin liggen zijn gewoon te vroeg uit het nest gegaan. Dus doe die kauw een lol en breng hem naar de opvang :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:47

Je moet ook niet te snel dieren weg halen ;) Vaak zitten gewoon de ouders nog ergens te wachten, zo hoort het te gaan. Alleen door vaak te snel ingrijpen van ons zitten de opvangen vol met jonge vogels, die eigenlijk gewoon deden wat ze horen te doen :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:55

Uit het mandje halen en in de tuin laten zitten waar de ouders hem kunnen zien. Hou hem in de gaten ivm katten in de buurt maar verder met rust laten zodat de natuur zijn gang kan gaan. Jonge vogels moet je niet pakken, hoe goed bedoelt ook, zo leren ze nu eenmaal vliegen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:11

[LZP] > [BB]