Konijn met arthrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Konijn met arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:17

Vandaag ben ik met mijn konijn naar de DA geweest, hij heeft weer eens snot, maar dat heeft hij bijna chronisch en eens in de zoveel tijd halen we een antibiotica kuur voor hem en dat doet hij het weer super voor een jaartje ofzo. Verder is hij hardstikke vrolijk en eet hij goed, dus daar letten we goed op.

Nou merkten mijn ouders de laatste tijd dat zijn achterkant niet zo goed op gang kwam als hij had gelegen. Dus daar hebben we vandaag ook maar eens naar laten kijken. Volgens de DA heeft hij arthrose, had ik nog nooit van gehoord bij konijnen, maar op zich, alles wat gewrichten heeft kan natuurlijk arthrose krijgen. Nou ben ik benieuwd of iemand dat ook al eens heeft meegemaakt en wat je toen heb gedaan. Hij kan wel voor de rest van zijn leven op pijnstillers, maar dat wordt erg prijzig en tot nu toe gaat het verder wel goed, hij heeft de hele tuin tot zijn beschikking, altijd eten en dat eet hij prima. Ik hou dit gewoon erg goed in de gaten en gaat het niet meer is het klaar. Zo lang het voor hem nog leuk is blijft hij lekker rondhobbelen, maar het moet wel konijnwaardig blijven natuurlijk.

Oh ja het is een Vlaamse Reus van 6 kilo.

Anoniem

Re: Konijn met arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:24

Een dier met artrose kun je als eerste het best op minimaal gewicht houden, voor belasting van de gewrichten. Ik weet niet hoe groot jouw vlaam is en of er wat af kan? Mijn groot Lotharinger weegt een dikke 5 kilo en daar kan wat van af. Verder kun je eens kijken of hij belang heeft bij voedingssupplementen met chondroitine en glucosamine. Beweging is heel belangrijk (rust roest), maar ik lees dat hij de hele tuin heeft, dus dat zal geen probleem geven. Maar veel meer kun je niet doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:26

Hij is sinds hij lekker los loopt al enorm afgevallen. Ik kon niet meer onder hem door kijken en nu heeft hij weer een goed figuur. De DA vond hem prima zo.
Ik kan wel eens kijken voor iets met die glucosamine idd, daar hoor je veel goeie dingen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:30

Het is geen wondermiddel hoor, kraakbeen groeit niet weer aan. Chondroitine is nog belangrijker. Misschien heeft dierenarts een supplement.
Voor onze hond heb ik fortiflex. Ik zal eens even googlen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:02

Ik heb een cavia met arthrose. Op www.knoevel.net kun je Spirea & Wilgenbast kopen. Dit is een natuurlijke pijnstiller die je gerust de rest van zijn leven kan blijven geven. Ik heb mijn cavia op een halve dosis en die doet het sindsdien super :+:

Dit is een website voor cavia's, maar volgens mij kun je spirea en wilgenbast aan elk dier geven :j

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:33

Mijn kat met arthrose krijgt iedere dag een theelepeltje Glucon Combi. Dat is te koop bij het Kruidvat en de Tuinen.
Werkt super +:)+
Glucon Combi bevat Glucosamine, chondroïtine en MSM.
Het is vloeibaar, dus het kan over het bix gegooid worden, waar het in trekt of op een boterhammetje of iets anders wat ie heerlijk vindt.
Bij het Kruidvat is het geregeld in de reclame; 2 flessen voor de prijs van 1.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:38

bedankt voor de tips, wil het hem natuurlijk wel zo comfertabel mogelijk maken.