Pup word kaal?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Pup word kaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:49

Hoi Hoi! Paar weken terug ( nu ongeveer maand ) Hebben wij 2 jackrussels/boerenfox pup's van 6 weken gekocht. Sammy en Moos. Alle 2 super leuk! :)
Ze hadden alle 2 al van die lieve puppy rimpels op hun kopje :+: En dat was gewoon normaal :j Je weet wel, wat elke pup heeft. Met mijn pup ( Moos ) Gaat het gewoon goed :j Maar met sammy van mijn broertje van 7, wat minder. Zijn karakter is gewoon normaal, en zoals altijd, Druk speels en een tikkeltje agressief wanneer je wilt spelen, Moos is alles het tegenovergestelde. Precies wat voor mij :+:
Sammy begint nu eerst te verharen, en toen werden die rimpels op zijn kopje steeds meer en zichtbaarder. Bij moosje van mij waren ze gewoon nog normaal zoals eerst. Sammy daar in tegen steeds meer en zichbaarder, Sammy is ook meer wit, dus je kon het ook beter zien natuurlijk. Maar het lijkt nou net of hij écht kaal word. Overal door het wit én door zijn zwarte vlekken zie je zijn huid.
Morgen komt de DA meteen. Maar iemand enig idee wat dit kan zijn??
Sammy heeft geen jeuk. En moosje zit niet aan hem te knagen ofzo.

Ook is het geen luis, niks te zien, en schurft zie ik geen velletjes etc.

Bedankt alvast!

Sando

Re: Pup word kaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:52

Vreemd, Zou aan het voer kunnen liggen, dat hij allergisch is voor kleurstoffen ofzo, maar ik verbaas me erover dat hij geen jeuk heeft. Ik kan je er niet mee helpen, maar goed, daar zijn dierenartsen voor. Ben benieuwd wat de DA ervan zegt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:53

Klinkt als demodex, goed dat je de DA er gelijk naar laat kijken.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:54

mijten? mijn pup werd ook kaal en die had mijten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:00

Sando schreef:
Vreemd, Zou aan het voer kunnen liggen, dat hij allergisch is voor kleurstoffen ofzo, maar ik verbaas me erover dat hij geen jeuk heeft. Ik kan je er niet mee helpen, maar goed, daar zijn dierenartsen voor. Ben benieuwd wat de DA ervan zegt.

Ze zijn nou nog niet zo oud, dus krijgen brood met melk, Of Brinta ( dat 7 granen grij )
Voorderest krijgen ze heeeeel af en toe puppy brokken, maar dat eten ze bijna niet... Ik denk dat ze daar nog niet helemnaal klaar voor zijn ofzo... Dus. ja ik ben ook erg benieuwd morgen! Ik zit gewoon op school, dat is wel balen.. Maar ik ben benieuwd!

Laika schreef:
Klinkt als demodex, goed dat je de DA er gelijk naar laat kijken.

Heb even gegoogelt, Zo ziet het er inderdaad uit, het zijn nou hele kleine plekjes, maar dan niet bij elkaar maar versprijd over de hele huid.
Ben benieuwd.

patserke schreef:
mijten? mijn pup werd ook kaal en die had mijten

Dat staat ook bij dat demodex op internet.. Zou zo maar kunnen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:09

Ik denk ook aan Demodex, dit had mijn pup ook gekregen van een andere hond. Lastig om weer weg te krijgen, is erg hardnekkig.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:41

Denk ook demodex. Zeker hardnekkig, mijn pup had/heeft het ook. Ik heb hem een tijdje met ectodex behandeld, advocate spot on pipetten en echicinea (hoe de f*ck schrijf je dit toch?!) force druppels. Na een behandeling of 10 zijn we ermee gestopt. Het spul brandt enorm, onze pup vond het verschrikkelijk en begon er gewoon van te schuimbekken. Was ook enorm druk na de tijd. Op internet heb ik stukken van dierenartsen gelezen die ectodex juist afraden in de wat minder extreme gevallen, omdat ectodex de weerstand juist enorm kan verlagen en daardoor de demodex nóg meer kans geeft om uit te breiden. Een gebrek aan voldoende weerstand is waarschijnlijk één van de redenen dat demodex uberhaupt de kop opsteekt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:49

Klopt, is idd de hoofdreden, terwijl ik juist dacht dat mijn pup toen een goede weerstand had, kan net zo zijn als een verkoudheidje bij mensen.
Ik heb 3 kuren moeten geven van 9 weken per kuur en na elke kuur een stukje huidmonster laten afnemen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:56

Bij mijn pup was het niet geheel raar. Hij heeft toen hij 9 weekjes was een darminfectie (giardia) en wormen gehad. Tegelijkertijd moesten we van voer wisselen. Allemaal niet echt bevorderlijk geweest. Maar inmiddels is de kleine man van toen 7 weken oud en 5,4 kilo nu een grote man geworden van 8 maanden, 81cm hoog en ruim 51kg zwaar :D Mét haar :P

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:59

De pups zijn dus nu 10 weken en je voert ze brinta en brood met melk????? :oo
Demodex is een mijt wat in principe elke hond bij zich draagt. De mijt kan actief worden indien de weerstand van de hond afneemt. Jouw pups hebben zeer waarschijnlijk geen/weinig weerstand vanwege een voedingstekort. Je moet als de bliksem op normaal voer over. Puppybrok, of iets van versvlees.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:00

Desnoods kun je puppybrokken een beetje werken in warm water. Sommige honden houden er niet van, maar pups kun je zo misschien makkelijker aan vast voedsel laten wennen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:01

Je bent je puppen aan het verwaarlozen, mocht je het willen weten...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:02

Of blikjes puppyvoer in het ergste geval. Nja, bijna alles is beter dan brood met melk of brinta. Dat is leuk om de pups te leren eten als ze 3 weken oud zijn, om dat dan te gaan mengen met het gewone voer. Maar zeker niet om het tot een leeftijd van 10 weken te blijven geven.
Ben je in die weken niet bij een dierenarts geweest voor entingen etc? Heeft die aangegeven dat je dit moet blijven voeren?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:04

Mijn pup heeft ook demodex gehad en ben dit zelf gaan behandelen met tea three olie (zowel in als uit wendig)
Het is overigens sneller weggegaan dan de pup van de buurvrouw die een chemisch goedje van de DA had gekregen.

Qua voer zou ik ze gaan voeren met vers vlees, dit kan smuldier zijn, carnibest... maar zorg ervoor dat de pups hun natuurlijke weesrtand weer op peil krijgen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:32

Ik wil niet banketstaaf doen, maar eerlijk gezegd krijg ik de koude rillingen van dit verhaal.
Om te beginnen is 6 weken al te jong om uit het nest weg te gaan. Wettelijk mag dat niet eens! En dan nu al een maand lang jonge, volop groeiende pups voeren met hoofdzakelijk brood met melk en brinta? Geen wonder dat zo'n dier iets gaat mankeren! Brood, melk en brinta zijn absoluut niet geschikt als hondenvoer.
Zet alsjeblieft deze hondjes over op een goede, complete voeding! Liefst versvlees, maar anders in ieder geval een complete premiumbrok, want nu lopen deze pups ernstige tekorten op.Met 10 weken kunnen ze heus wel wat stevigers eten dan geweekt spul. Hier zitten pups van een week of 10 al aan de kipkarkasjes.
Waarom niet vooraf een beetje verdiept in wat een pup nodig heeft?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:53

Nu is het zo dat TS volgens haar profiel pas 13 jaar is. Wat ik niet begrijp is dat er blijkbaar te weinig ouderlijk toezicht is. Of zijn deze ouders ook niet wijzer?
In het onderschrift zie ik een topic over kittens, die 5 weken oud zijn, maar niet wetend of ze poes of kater zijn, zijn niet ontwormd (wat volgens mij al met een week of 3 moet) en mogen met 6 weken naar een nieuw baasje, niet ontwormd, niet geënt :n
Waarom beginnen mensen aan dieren als ze niet weten hoe deze te verzorgen? 8)7 :n
Sorry, ik word hier een beetje boos, maar ook heel erg verdrietig van. :( ;(

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:00

Je broertje van ZEVEN heeft een hondje?!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:09

God... arme, arme honden..!

Zes weken is om te beginnen al veel ste jong.
De aandoeningen lijken op demodex...! Naar de DA dus!
En leven op brinta en melk?

My god.. meid, een tip, zoek een goed thuis voor ze!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:19

:oo
Waar heb je die pups vandaan met 6 weken -O- ?
En brood is helemaal niet goed... dus idd snel ander voer halen. Brokjes weken met heet water is een goed idee, mochten de pups liever wat zachter voer hebben, wel eerst het water laten afkoelen natuurlijk. En anders blikvoer of iets dergelijks.. laat je anders adviseren in de dierenwinkel :)
En als de dierenarts morgen komt kun je daar ook advies en informatie aan vragen... (voor de kittens lijkt me dit ook erg verstandig %) )

was jij het ook niet die een tijd geleden een topic opende, omdat je nog meer dieren bij wou wat eigenlijk niet mocht van je ouders, omdat jullie al zoveel hadden ofzo? Zorg de volgende keer dan dat je goed voorbereid/ingelezen bent a.u.b. , anders kun je gewoon beter niet aan dieren beginnen...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:46

wat enorm triest dat een kind opgroeit, met het idee dat dit zo oke is, om zo met dieren om te gaan, pups van 6 weken kopen, compleet verkeerd voeren, kittens te vroeg, niet ge-ent, niet ontwormd wegdoen...
meid, neem aub niks meer van je ouders aan op dit gebied en doe eens zelf je ogen open en laat je hersens werken, lees, leer en weet dan dus hoe het wel moet.. dit is echt tenenkrommend.....

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:41

Ik vind jullie reactie's erg kwetsend, even dat jullie het weten ;)

De pups eten de brokken nog niet, ze zijn geënt, gechipt, etc. etc. etc. Vanmiddag komt de DA, en zal ons verdere tips en benodigde medicatie geven.
Ga mij nou niet beschuldigen van dingen waar ik écht niks aan kan doen.
Ik kan namenlijk niks doen aan de feiten dat de pup's nog gewoon geen brokjes eten ( PUPPY BROKKEN?! )
Ik vraag namenlijk om wat het kan zijn, niet om dat ik "oh zo slecht bezig ben, ik mijn puppy's verwaarloos etc."
Waarom dan? Wat doe ik verkeerd? Kunnen jullie dat alleen uit mijn verhaaltje lezen van dat hij kaal word en het voer?
En dan heb ik het hier over, niet over de kittens.
Annebe: Bedankt! :) Zal het vanmiddag meteen gaan halen,
De DA heeft niks gezecht over het voer. Aleen dat we binnen 3 weken langzaam over moesten gaan naar Puppyvoer. Daar ZIJN we mee bezig! :j
XoNo: Zal het ook proberen! :j Bedankt.
BraveSpots: Wat is dat voor botte reactie? Wat is dat voor'n misselijke pijnlijke reactie?! Leg maar eens uit waarom. Omdat de DA heeft verteld dat wij binnen 3 weken over moesten gaan naar brokken?! Daarom worden ze verwaardloost? HOE moet ik dat in godsnaam weten?

Mensen. Jullie doen mij echt pijn met jullie reactie's. Ze zijn echt bot en kwetsend.
Kan het ook iets minder...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 08:42

Frances schreef:
:oo
Waar heb je die pups vandaan met 6 weken -O- ?
En brood is helemaal niet goed... dus idd snel ander voer halen. Brokjes weken met heet water is een goed idee, mochten de pups liever wat zachter voer hebben, wel eerst het water laten afkoelen natuurlijk. En anders blikvoer of iets dergelijks.. laat je anders adviseren in de dierenwinkel :)
En als de dierenarts morgen komt kun je daar ook advies en informatie aan vragen... (voor de kittens lijkt me dit ook erg verstandig %) )

was jij het ook niet die een tijd geleden een topic opende, omdat je nog meer dieren bij wou wat eigenlijk niet mocht van je ouders, omdat jullie al zoveel hadden ofzo? Zorg de volgende keer dan dat je goed voorbereid/ingelezen bent a.u.b. , anders kun je gewoon beter niet aan dieren beginnen...

Nee ik denk niet dat ik dat was van dat topic ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:20

Wat je verkeerd doet? Ik zal het je vertellen. Zie het niet direct als verwijt, maar gewoon als les.
Onbewust misschien, ben je je pups aan het verwaarlozen door ze niet van de juiste voedingsstoffen te voorzien.
Met langzaam overgaan naar puppybrok bedoelde je DA dat dus ook.
De manier waarop je dat doet kan als volgt.
Je maakt de pap, met puppymelk, en weekt wat brokjes van te voren, stel een kwartier weken. Die geweekte brokjes kan je prakken en door de pap mengen. Dus 3/4 pap en 1/4 geprakte brokjes. Elke dag verminder je de hoeveelheid pap een klein beetje en verhoog je de hoeveelheid geweekte brokjes. Zo kan je binnen 4 of 5 dagen al op alleen brokjes zitten. Eventueel geweekt nog altijd! Zodra de pups op alleen brokjes staan, ga je de weektijd verkorten. Telkens een paar minuten minder laten weken, net zo lang tot het weken niet meer hoeft. Zorg er wel voor dat er altijd voldoende vers water voor ze staat.

Ook al ben je nog maar 13, je lijkt mij slim genoeg een en ander op internet op te zoeken. Dit soort tips zijn er voldoende te vinden, als je ze maar wilt zoeken! ;)

Tevens nog een opmerking over waar je de pups vandaan hebt. Een goed gefokte pup koop je niet als deze 6 weken oud is. Tevens is het aan de fokker om de pups al op puppybrok te hebben, en met 8 weken worden die ook niet meer geweekt. Iemand die pups verkoopt met 6 weken terwijl die dan pap met melk of brood met melk eten zou zich dood moeten schamen :(

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:29

Toen ik mijn pup kreeg met 7 weken at hij overigens al gewoon ongeweekte brokjes :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:35

Laika schreef:
Wat je verkeerd doet? Ik zal het je vertellen. Zie het niet direct als verwijt, maar gewoon als les.
Onbewust misschien, ben je je pups aan het verwaarlozen door ze niet van de juiste voedingsstoffen te voorzien.
Met langzaam overgaan naar puppybrok bedoelde je DA dat dus ook.

Ook al ben je nog maar 13, je lijkt mij slim genoeg een en ander op internet op te zoeken. Dit soort tips zijn er voldoende te vinden, als je ze maar wilt zoeken! ;)

Tevens nog een opmerking over waar je de pups vandaan hebt. Een goed gefokte pup koop je niet als deze 6 weken oud is. Tevens is het aan de fokker om de pups al op puppybrok te hebben, en met 8 weken worden die ook niet meer geweekt. Iemand die pups verkoopt met 6 weken terwijl die dan pap met melk of brood met melk eten zou zich dood moeten schamen :(

Helemaal mee eens.
Het is zelfs verboden om pups jonger dan 7 weken te verkopen.....
Als koper heb je toch een verantwoordelijkheid door je goed te laten voorlichten. Welk boek je ook openslaat, of welke internetpagina je ook opent, nergens zal staan dat pups al met 6 weken naar de nieuwe baasjes mogen. Heel slecht van de fokker dat hij dat wel gedaan heeft. En nog slechter van jullie om die pups te kopen. Zo houd je broodfok in stand.
Bij ons beginnen de pups vanaf een leeftijd van 3 weken al puppybrokjes te eten. In het begin geweekt, maar al vrij snel gewoon harde brokjes.