Katteneigenaren: Poes sproeit!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Katteneigenaren: Poes sproeit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:00

Thuis hebben we een ontdekking gedaan. We hebben 2 poezen, beide al minimaal 6 jaar gesteriliseerd. Mijn poes (Hond) is niet de makkelijkste met andere katten, maar accepteerd wel de andere. (Digger).

Sinds ruim een maand hebben we Hond betrapt op het besproeien van stoelen of andere meubels in huis. Ze sproeide in het begin wat klungelig, maar het wordt steeds gerichter. Ook Digger hebben we het zien doen.

Wie weet hoe dit kan komen?
Hond is dominant, maar accepteerd Digger wel. Er komen verder geen andere katten binnen. We hebben thuis nog 3 honden, wat goed gaat met de poezen-meisjes.

Het is voor ons een raadsel.
Op internet kan ik alleen maar vinden dat katten/katers sproeien, geen poezen.
*extra info toegevoegd*

Hond loopt vaak naar onze reu toe, gaat met haar achterste dicht bij zn neus lopen, de reu ruikt overal waar hij ruiken kan, maar laat haar na een tijd weer met rust.
Er zijn geen meubels verschoven ofzo, we wonen al 3 jaar hier in dit huis, en al 3 jaar lang komen er om de 2 weken 3 kinderen bij ons slapen (mijn stiefbroertjes ;) ).
Er hebben geen andere veranderingen voort geweest.

alvast bedankt!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:19

ik kan je niet helpen met jou specifiek probleem. Maar ik kan wel zeggen dat wij ook een poes hebben die sproeit, ik keek er ook vreemd van op de eerste keren omdat ik dacht dat het enkel iets voor katers was...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:24

sunny_l0ve

Re: Katteneigenaren: Poes sproeit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:36

Misschien afleren met de plantenspuit? Heeft bij ons ook geholpen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:40

ik heb ook een poes die sproeit..
ze doet dit volgens mij om aandacht/eten te krijgen want ik het is mij alleen opgevallen dat ze het in de keuken tegen de koelkast doet en daarna gaat ze krabben met haar pootje naast waar ze gesproeit heeft.
ik geef altijd een schreeuw en dan is ze weg..maar wat je er aan kan doen geen idee?
ze is trouwens 4 jaar en al 3 jaar gesterreliseerd

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:45

Het lijkt voor t oog heel erg op sproeien maar is het zeker niet.
Ik heb mij eerder hier ook in verdiept: het is voor poezen/katten een van de belangrijkste tekenen van affectie.
Hond is waarschijnlijk dikke maatjes met de echte hond.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:02

Wij hebben een (rode) poes die sproeit/overal plast en ook zij is al ruim 8 jaar gecastreerd (dus alles eruit). Zij doet het wanneer ze stress heeft, door nieuwe katten, een nieuwe pup en verhuizing.

De laatste tijd ging ze ook regelmatig naast de bak plassen ipv erin. Dit kwam onder andere omdat de andere kat haar ging plagen als ze in de afgesloten bak zat. De kap is er nu af en er staat nog een tweede bak naast. De plajes waren ook heel klein dus hebben we haar laten nakijken op blaasontsteking en blaasgruis. Ze bleek dus een blaasontsteking te hebben en dat is met antibiotica opgelost.

Het is dus zeker verstandig om met de kat even naar de DA te gaan om zeker te zijn dat het geen lichamelijk probleem is. Wanneer het tussen de oren zit kan je ook Felliway proberen, verkrijgbaar bij de DA. Dit lijkt qua systeem op zo'n ambi-pur ding in het stopcontact maar scheidt een voor mensen niet ruikbaar hormoon af. Dit werkte heel erg goed bij onze kat als ze stress had.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:09

OKHannes schreef:
Het lijkt voor t oog heel erg op sproeien maar is het zeker niet.
Ik heb mij eerder hier ook in verdiept: het is voor poezen/katten een van de belangrijkste tekenen van affectie.
Hond is waarschijnlijk dikke maatjes met de echte hond.....

maar tegen de echte hond sproeit de kat niet.
ze richt op de meubels (stoelen en boxen!)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:46

[BB] Poes sproeit?

Er was op Bokt al een topic over een sproeiende poes.
Alleen zijn hier maar weinig reacties op gekomen.