Overstappen blaasgruisdieet naar 'normaal' dieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Overstappen blaasgruisdieet naar 'normaal' dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:50

Mijn poezenkind had helaas ongeveer een jaar terug door langdurig gebruik van schijnbaar slecht supermarktvoer blaasgruis gekregen. We hebben haar toen op Hill's C/D gezet (brokjes en met avondeten een deel van een zakje of blikje zachtvoer van C/D), ze was na goed een week blaasgruisvrij. Ze eet dit voer nog steeds. Kan je een kat daarna weer op normaal voer zetten? Ik heb het dan over gewoon goed adult voer van Hill's? Of is het dan handig om wellicht wel ondersteunend met het avondeten het zachtvoer van C/D te blijven geven? Of zou dat niet hoeven met een goed adult voer van Hill's? Of zou ik haar alleen nog maar C/D moeten blijven voeren?

Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?

Bramasole

Re: Overstappen blaasgruisdieet naar 'normaal' dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:53

Wanneer een kat eenmaal blaasgruis heeft gehad moet hij zijn hele leven lang op dit voer blijven. Geen tussendoortjes, geen blikjes mengen etc... Gewoon voer voor blaasgruiskatten blijven voeren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:55

Mijn ervaring is dat je niet meer moet stoppen.
Wij hebben ozne katten op Carnibest sinds we blaasgruis ontdekten en dankzij de Carnibest hebben ze nergens meer last van. Toen ze laatst met vakantie 2 weken brok kregen begon de ellende meteen weer opnieuw! Nu weer op Carnibest en het is weer opgelost :)
Carnibest is ook nogeens supergoed voor ze en ze glimmen er echt prachtig van :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:56

Je kan niet op normaal voer overgaan, hier zit ze haar hele leven aan vast.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:57

Ook niet als het gewoon echt goed adult voer is van Hill's?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:58

Mijn poes kreeg het toen ook. Heb ik haar ook lange tijd op (overigens alleen brokken) C/D gehad en daarna weer overgezet op ‘normaal’ voer. Ik heb het geweten en me nog nooit zo rottig gevoeld want een aantal maanden later had ze nog heftiger blaasgruis en een blaasontsteking. Arme meisje had ontzettende pijn.
Nu haal ik haar er nooit meer van af. Ze krijgt zo heel nu en dan samen met haar zusje een blikje uitgelekte tonijn voor de afwisseling maar verder heb ik die van mij alleen op brokken staan.

Echter, de kater van mijn ouders kon het weer wel bij. Die stond dan een tijdje op C/D en daarna weer een tijdje op ‘normaal’ voer. Dat ging altijd goed en hij is 17 jaar oud geworden en zelf (in de armen van mijn moeder) gestorven van ouderdom.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:58

Nee, ook niet Mayo!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 03-06-09 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:59

Mijn kater eet het preventief maar gewoon mee omdat ik ze lastig kan scheiden met eten geven, hem kan ik wel omzetten toch eventueel? Ik heb namelijk nu 2 katten, maar krijg er met krap 2 weken 2 kittens bij, dus om nou 3 katten onnodig op blaasgruisdieet te zetten lijkt mij niet nodig en een heel duur grapje ook..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:00

Het gaat om het zoutgehalte in het voer. In C/D is het zoutgehalte tot een minimum beperkt en die rotzooi zit wel in het overgrote deel van andere merken die hier niet speciaal op afgestemd zijn. Vandaar ook dat C/D duurder is dan normale merken; het is een kostbaarder proces.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:00

Mijn andere kat eet er ook van mee en dat is prima.

Alleen wanneer je het gaat scheiden loopt de blaasgruiskat risico het normale voer te eten. De DA kosten zijn hoger moet je maar denken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:03

Hmmm…jammer, had je van begin af aan moeten proberen te scheiden.
Ik heb dus 2 poezen. 1tje moet C/D en de andere mag gewoon voer eten. Degene die gewoon voer mag, vindt het C/D van haar zusje veel lekkerder maar dat wordt mij ook te kostbaar (vooral als het niet hoeft).

Ik heb daarom 1 metalen voerbakje en 1 van plastic. Ik heb ze geleerd wat hun eetplek is door ze telkens op te pakken en weer bij het juiste bakje te zetten als ze ‘verkeerd’ zaten. Het speciale voer heb ik in het metalen bakje zodat ik precies al kan horen wanneer eruit gegeten wordt.
Ik vul de bakjes ook alleen bij als ik thuis ben. De poes met normaal voer kan eten wanneer ze wil maar het speciale voer geef ik alleen als ik erbij ben. Soms moet ik nog wel scheidsrechter spelen hoor maar op die manier gaat het helemaal prima.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:03

Ik vraag niet of ik nu goedkoop 'slecht' voer kan gaan geven. Maar een goed voer van hetzelfde premium merk. Ik snap ook dat het duurder is, maar wederom is dat niet wat ik vraag.

Ik heb 1 poes die blaasgruis heeft gehad. Ik heb 1 kater die daarom hetzelfde voer maar gewoon meeëet. Ik krijg binnenkort 2 kittens erbij. Lijkt mij niet nodig om 3 katten zonder blaasgruisverleden of heden op C/D voer te gaan zetten? Neem aan dat gewoon goed voer van Hill's dan goed is?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:05

Ik heb twee blaasgruiskatten gehad, de ene is overleden als gevolg daarvan (kreeg echt alleen maar antigruis voer) en de ander heb ik inmiddels een jaar op Carocat staan en dat gaat tot nu prima :) Hij heeft 6 jaar RC Urinary gegeten, maar ging er vorig jaar ineens afschuwelijk van braken (tot bloedens aan toe), dus toen ben ik andere alternatieven gaan zoeken.

Zou het met mijn DA bespreken als ik jou was. Bij welke DA zit je?

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:06

Die kleine meid is niet de snelste eter. Wel weten de volwassen katten beiden wat hun eetplek is. Al is de kater er graag oostindisch doof voor :+

Ik dacht er dan ook aan bijvoorbeeld om op de dag goed voer van Hill's neer te zetten en de twee avondvoerbeurten waar we bij zijn dan de kleine meid C/D te geven. Dan heeft ze 1 voerbeurt adult voer van Hill's en 2 voerbeurten C/D. Dan zou ik kunnen controleren dat de rest het C/D niet kan eten en hun op 'normaal' Hill's voer te houden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:07

Ik zit bij de combinatiepraktijk in Batau op de Andreasgaarde. Maar m'n dieetvoer haal ik bij de DA praktijk in de Diebo (winkel), daar is het goedkoper als bij een gewone DA.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:09

Nee Mayo, want dat is niet zout-arm, dat is het hele verhaal van het C/D gebeuren. Het gaat om het zoutgehalte in de brokken. Heb je niet de mogelijkheid om de ene kat met C/D ergens apart te laten eten; waar de andere katten dan weer niet bij kunnen?
Premium merk maakt dan geen flikker verschil. (Lees maar na op die zak van C/D.)

En als je het echt zeker wilt weten waarom bel je dan de DA niet even? Ik snap het wel hoor, die zal als antwoord geven dat je op C/D moet blijven maar ja, dat wordt hier ook al aangegeven.

Je zou het altijd kunnen testen. Eerste tijd merk je hoogstwaarschijnlijk nog niets maar na enige tijd zit je weer aan hoge DA-kosten als het wel verkeerd valt en had je in de tussentijd net zo goed C/D kunnen geven.
Als ik jou was zou ik eerder op zoek gaan naar een soort van oplossing om de katten apart van elkaar voer te geven.

(Wist je overigens dat natvoer in principe helemaal niet nodig is? Daar zou je al op kunnen ‘besparen’. Natvoer is 70% vocht en de rest is puur afvalvlees. Kun je nog beter een kuiken geven of een rauw ei voor de glans van de vacht.)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:10

Image01. Waarom doe je alsof ik m'n kat geen C/D zou willen geven? Djeez lekker ondertoontje in je zinnen. Ik vraag advies omdat ik er geen ervaring mee heb en ik kijk naar mogelijkheden. Excuses dat ik het vraag :roll:

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:11

Mayo schreef:
Ik vraag niet of ik nu goedkoop 'slecht' voer kan gaan geven. Maar een goed voer van hetzelfde premium merk. Ik snap ook dat het duurder is, maar wederom is dat niet wat ik vraag.

De antwoorden zijn ook gegeven maar misschien even je da raadplegen. Al verwacht ik dat die hetzelfde zeggen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:12

En nee ik kan haar niet apart houden om te eten op de dag, dat betekend dat ze de hele dag apart gehouden wordt van de anderen. Ik geef haar eten zodra ik opsta 's morgens. Maar ze ontbijt niet vlot en eet beetje bij beetje. Dus ik ben al weg voordat ze halverwege is.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:13

Imago01 schreef:
(Wist je overigens dat natvoer in principe helemaal niet nodig is? Daar zou je al op kunnen ‘besparen’. Natvoer is 70% vocht en de rest is puur afvalvlees. Kun je nog beter een kuiken geven of een rauw ei voor de glans van de vacht.)

Ja dat weet ik, maar voor het vochtgehalte en voor de lekker vind ik het fijn om ze dat te geven en het is ook van C/D dus kan geen kwaad. Ze krijgt in hetzelfde bakje nog een beetje brok erbij die voerbeurt.

Ze drinkt te weinig uit zichzelf.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:17

Ik heb 2 katten en die hebben beide blaasproblemen gehad. De 1e tijd erna ben ik er streng mee omgegaan en kregen ze echt alleen C/D voer.
Maar nu heb ik zo af en toe ook gewoon goed voer van royal canin bijvoorbeeld. Dat krijgen ze dus om en om zo een beetje. Ze hebben daarna nergens meer last gehad en zo doe ik het nu al een jaar of 4.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:19

Mayo schreef:
En nee ik kan haar niet apart houden om te eten op de dag, dat betekend dat ze de hele dag apart gehouden wordt van de anderen. Ik geef haar eten zodra ik opsta 's morgens. Maar ze ontbijt niet vlot en eet beetje bij beetje. Dus ik ben al weg voordat ze halverwege is.

Dit deden mijn katten in het begin ook. Toen heb ik een tijdje de bakjes neer gezet en na een half uurtje weggehaal. Overdag was ik er niet, dus hadden ze niks, natuurlijk wel water! Als ik dan thuis kwam kregen ze gelijk eten. Nu zijn ze eraan gewend dat ze gelijk moeten eten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:20

Ja dat heb ik ookal geprobeerd, maar ze zijn 's morgens een lui varken en de maagjes knorren schijnbaar nog niet zo hard als ze net wakker zijn :+

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:21

Maar haal je het sowieso weg? Ookal hebben ze amper tot niets gegeten en je pas tegen 18.00 uur thuis bent? Kan dat? Lijkt mij zo sneu :\

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:23

Ik haalde ze toen gewoon weg ja. Op die manier hebben ze dat geleerd. Sneu?? Welnee, ze moeten leren dat ze moeten eten als het etensbakje er staat en dat het daarna weg is. En geloof me dat hebben ze sneller in de gaten dan je denkt!