En zo ging je van 2 naar 6 vissen in je 20 liter bak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

En zo ging je van 2 naar 6 vissen in je 20 liter bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:01

Ik heb sinds 2 jaar iedere keer wat vissen. Wat goudvissen, serassatje, shebunkin. Ik heb ze steeds 3/4 jaar en dan gaan ze bij een vriendin de vijver in. Ze heeft 2 1600 liter vijvers, waar vanalles in zit. Zonnebaarzen, goudvissen, serassas, shebunkins, koikarpers, ghosts.

Vandaag was het weer tijd om afscheid te nemen van mijn 2 liefdes, Tom en Huckleberry, de serassa en de shebunkin. Terwijl we wachtten tot het water in de emmer wat afgekoeld was en ze een beetje waren gewent aan de bacterieën in het water wat ik erbij in had gedaan zaten we te kletsen en in 1 van de vijvers te kijken. Ik zei dat ik het zo jammer vond dat ze zo snel groot worden, omdat ik vrij snel weer afscheid moet nemen. En op dat moment komt hij voorbij gezwommen: een speldenknopje. En ze wijst: 'kijk een babyvis!'

Meeste van de baby visjes worden opgegeten daar in de vijver, en dat vond ik zielig. En ik vind het ook zielig om volwassen vissen te houden in mijn aquarium. En zo is het plan gegroeid. We hebben 6 babyvisjes gevangen, en die zitten nu in mijn 20 literbak :P. Ze zijn nog geen cm lang en ze zijn zooooo dun. Ik heb een bouwzaklamp bij het aquarium staan om ze te kunnen zien :D. Zo briljant.

Ik ben erg benieuwd wat het zijn, want omdat ze zo klein zijn is dat niet te zien. Er zijn er 2 wat donkerder en 4 wat lichter, maar meer dan dat kan ik er ook niet van maken. Ik hoop dat ze de nacht doorkomen, want ze zijn van vijverwater naar vijverwater met (geconditioneerd) leidingwater gegaan... Morgen even babyvissenvoer halen, en een nieuw plantje.

twinducklin

Re: En zo ging je van 2 naar 6 vissen in je 20 liter bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:04

Haha, jij bent de opfok en zij de wijde wereld :P

Weet niet hoe het werkt met vissen, kunnen die zo klein al vissenvoer eten? Moet wel natuurlijk want normaal is er ook niemand die erop let..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 22:07

Ik kon volgens die vriendin bij de dierenwinkel babyvissenvoer halen, of mijn eigen voer malen...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:21

Ow weer wat geleerd dan. Mja ik moet bekennen heb heel weinig verstand van vissen.
Wilde eerst vragen of ze wel zonder moeder konden toen ik me bedacht dat hun moeder alleen eitjes legt en er verder niet na bekommerd of er wat levends uitkomt ja of nee :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:42

Haha leuk Martine. Ben benieuwd wat je aanwinsten zijn :+
Eigen voer kun je prima malen :j
Zo maak ik ook altijd mijn eigen vissenvoer voor jonge visjes :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 23:00

Overgens zijn alle tips hardstikke welkom!

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:04

ben ook erg benieuwd wat er uit komt
veel succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:07

Wat leuk, zo ben jij idd de opfok :D

Wat een goed idee trouwens om je vissen na verloop van tijd uit te zetten in een grotere leefomgeving.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:18

Leuk zeg! Hopelijk groeien ze goed!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 19:18

Apple schreef:
Wat leuk, zo ben jij idd de opfok :D

Wat een goed idee trouwens om je vissen na verloop van tijd uit te zetten in een grotere leefomgeving.

Dank je! Ik vind het zo zielig om ze altijd in een klein bakje te houden. En die vriendin van me wil ze graag hebben, en daar kunnen ze lekker groot worden. Mijn vorige 2 vissen hebben de winter perfect overleefd, en ik ga er vanuit dat deze dat ook doen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:53

Zo ben je ook prima bezig :j
Ken genoeg mensen die hun goudvissen eigenwijs genoeg gewoon in een te kleine bak houden en deze niet in een vijver willen zetten...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:39

Ze zijn zoooooo leuk!!! Ik kan ze net zien vanaf mijn bed en ze zwemmen een beetje rond. Ze hebben gelukkig ook al door wat visvoer is, en anders eten ze denk ik ook wel van het bosje planten.

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:38

Wat leuk zeg! :D Ben ook eens benieuwd wat het worden! :D
Leuk plan trouwens die jij & je vriendin hebben, hebben jullie er beide wat aan & de vissen ook! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:52

Hehehe PKN_ het grote voordeel wat deze babies hebben is dat de kans dat ze bij mij opgevroten gaan worden minimaal is (zeg maar 0) terwijl ze bij haar eigenlijk geen schijn van kans hebben

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:55

Had ik ook al door :+
Maar bedoelde eerder dat je geen te grote vissen in je aquarium gaat houden ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:56

Dat vind k gewoon banketstaaf. Ik wil zelf niet in een minimale ruimte zitten, en dus mijn visjes ook niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:05

Helaas helaas, zijn er 2 van de 6 overleden. Ik heb ze verplaatst van Wijk bij Duurstede naar Brede, en hoewel ik mijn best heb gedaan ze zo stressvrij mogelijk te vervoeren en ik het water wat ik uit het aquarium heb gehaald om het te kunnen vervoeren er weer in terug gedaan ivm schommelingen in temperatuur en waterwaardes, denk ik dat de schok te groot voor ze was. 1tje kan ik er helemaal niet meer vinden, en 3 zwemmen er vrolijk rond.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:15

:(:) tja... kan altijd gebeuren natuurlijk.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:15

Wat schattig zeg!

Ik heb wel nog een tip, ik kweek ook vissen thuis ( Betta's ).
Hele jonge baby visjes kunnen nog geen gewoon visvoer eten, je hebt visvoer in pap-vorm nodig ; liquifry. Daar heb je 2 varianten in, liquifry 1 en liquifry 2, jij moet nummer 2 hebben, aangezien de soorten vissen in de vijver van je vriendin volgens mij allemaal eitjes leggen, en niet levendbarend zijn ( dat zijn onze kweekvisjes wel, en hebben ook liquifry1). Het is een wit klein flesje, waar druppels pap uit komen. vraag er maar is naar in de betere vissenwinkel. Na ongeveer 3 weken kunnen ze beginnen met wennen aan wat vermalen vlokjes visvoer.

Succes!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:48

zo doen wij het hier ook :D
eerst gaat het jonge ienimiespul een aquarium in, en eenmaal groot genoeg, dan de vijver in.
Helaas zijn de 2 butterflys van me zoon, allebei in 1x dood
Waarschijndelijk kortsluiting, of ze hadden gehoort dat ze binnenkort de grote weide wereld ingingen. :+ Zoonlief ernorm balen uiteraad. Van nijd het hele aquarium weg gedaan.