Ik heb vier kieviets kuikens gered van de eksters . Nu had ik een kip met 2 kuikens en daar heb ik ze bij gedaan en dat gaat goed... Maar volgens mij eten deze kuikens geen kuikenzaad... Ik kan nergens wat vinden wat ze moeten eten, iemand raad??
Alexx
Geplaatst: 02-06-09 19:02
ik denk kattenvoer (vleesvoer); vlees dus. En tip; pak een rietje, steek dat in het kattenvoer, dan pikken de kleintjes er naar en kun je het rietje in de snavels leegdrukken.
Bel ff een vogelopvang en vraag het even. Maar denk zelf wormen, insectjes enz. Maar met geweekte kattebrokjes kom je ook al een heel eind hoor
Nickeltje
Geplaatst: 02-06-09 19:05
Naar een opvang zien te brengen is zeker het beste voor deze kievieten. Het is mooi dat de kip ze nu accepteerd, in het wild pikken kieviet jongen namelijk alleen in dingen die een andere vogel (een ouder) voordoet.
Kuikenmeel is inderdaad niet ideaal. Wij in onze opvang geven Sivo Opfok. Gemengd met buffalo wormen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar nu niet aan kan komen. Heel belangrijk is dat ze bewegend eten hebben, daar pikken ze reflexmatig het beste naar. De makkelijkste oplossing op dit uur van de dag is om je tuin in te gaan en op zoek te gaan naar pissebedden, kleine (naakt)slakjes, kleine wormpjes (anders in stukken knippen) en ze dat voeren.
Alexx, kauwen zijn vogels die zich passief vol laten stoppen door ouders. Kievieten zijn totaal anders en pikken zelf naar eten. De voertactiek van een kauw, zal niet werken op een kieviet en vooral veel stress en paniek opleveren.
Jammer dat de kuikens niet bij een opvang terecht gekomen zijn en nu overleden zijn. Je hebt vast je best gedaan, maar toch heeft het helaas niet kunnen baten.