Wat een sterke hond heb ik toch tot nu toe!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Wat een sterke hond heb ik toch tot nu toe!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:36

Wat een weekend zeg! Ik moet dit echt even kwijt :roll: :roll:

Dusty, mijn kruising schapendoes van 13 wil graag zo dicht mogelijk bij mij of mijn vriend in de buurt zijn. Als we bijv. naar het toilet gaan, ligt hij altijd bijna voor de deur (nog net ver genoeg ervanaf, dat de deur normaal open kan). Vrijdagavond maakte hij blijkbaar een inschattingsfout, want toen ik de deur open deed, raakte ik hem net in z'n linkerzij. Helemaal niet hard, maar hij piepte wel even.

Nog geen 5 minuten later wilde ik hem een koekje geven, maar hij wilde hem niet :n Ik kreeg gelijk al het gevoel dat er iets niet in orde was, want normaal gesproken is hij echt dol op eten. Mijn vriend wilde vervolgens naar buiten met hem om te kijken hoe zijn urine en ontlasting eruit zouden zien en raakte zijn buik aan. Nou, hij jankte echt alles bij elkaar :oo !!

Natuurlijk hebben we gelijk de dierenarts gebeld en we konden gelijk terecht. Daar constateerde de dierenarts dat zijn slijmvliezen twijfelachtig bleek waren (bloedwaarden waren wel goed), maar verder leek zijn doorbloeding nog goed. Na palpatie van de buik, die eerst strak en gespannen was en daarna wat meer ontspande, keek ze zijn achterpoten na en hij reageerde een beetje pijnlijk toen ze zijn rechterachterpoot strekte. Hij kreeg een injectie met pijnstiller en tabletten (Rimadyl).

Het was ongeveer 1 uur 'snachts, toen we thuiskwamen, dus we gingen bijna gelijk slapen.
Om 4 uur 's nachts werden we allebei wakker, omdat hij lag te piepen. Ik ging bij hem kijken en hij kwispelde toen hij me zag. Nou piept hij ook weleens zo in z'n slaap (tijdens een droom ofzo) en hij kwispelde, dus we vielen weer in slaap.

Zaterdagochtend rond 8 uur wilde mijn vriend hem uit gaan laten, maar Dusty wilde niet meer opstaan. Hij tilde hem uit zijn mand en toen hij hem op zijn poten zette, viel hij direct om, begon heel hard te janken (ging echt door merg en been!!), hij liet zijn urine lopen en begon erg te trillen.
Ik heb de dierenarts vervolgens gelijk weer gebeld en ben er letterlijk heen gescheurd met hem! Zijn slijmvliezen werden namelijk ook steeds bleker.

De dierenarts heeft vervolgens zijn bloed weer onderzocht en daar kwam uit, dat hij bloedarmoede had en het leek alsof hij richting shock zou gaan. Ze stak een naald in zijn buik om te kijken of er bloed in de buikholte zat en ja...dat zat er dus in.
Ze stelde voor om hem open te maken en te kijken waar de bloeding vandaan kwam. Ze vermoedde een milttumor
Ze zei er wel bij dat als ze een tumor zouden vinden samen met nog meer uitzaaiingen, ik waarschijnlijk de beslissing zou moeten nemen hem ter plekke in te laten slapen, zonder hem eerst wakker te laten worden. Dat zou immers niet eerlijk zijn tegenover hem...

De operatie begon en ik mocht erbij blijven (vanwege mijn opleiding paraveterinair). De operatie heeft zo'n anderhalf uur geduurd! Zijn ingewanden zagen er gelukkig goed uit, behalve inderdaad zijn milt. De milt was wel normaal qua grootte, maar er zaten een aantal bultjes op, waarvan er twee aan het bloeden waren. Hij is in elk geval verwijderd en opgestuurd naar Utrecht voor onderzoek. Ze hebben ook een halve liter bloed uit zijn buikholte gehaald (het is maar een hond van nog geen 20 kilo)!!

Als de uitslag van het miltonderzoek aangeeft dat de tumoren kwaadaardig zijn, heeft hij niet meer zo lang te leven. Doordat de tumoren zijn gaan bloeden en het bloed met tumorcellen de buikholte is ingelopen, krijg je zeer snel uitzaaiingen namelijk.

De operatie heeft hij gelukkig goed doorstaan en 's avonds mocht hij al naar huis, omdat't zo goed ging met'm!! Echt ongelofelijk wat zo'n oudje dan nog aankan. Het gaat nu nog steeds hartstikke goed gelukkig!

Sorry voor het lange verhaal, maar moest het even kwijt !!
Laatst bijgewerkt door Tobila op 01-06-09 19:54, in het totaal 3 keer bewerkt

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:40

wat een verhaal :(:)
Hopen dat hij het nog lang volhoud!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:40

Jezus wat een verhaal, ik hoop voor jullie dat de uitslag een beetje gunstig is.
Heel veel succes en sterkte de komende tijd.

Tobila

Re: Wat een sterke hond heb ik toch tot nu toe!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:51

Bedankt. We krijgen over 2 weken pas de uitslag volgens de dierenarts, dus dat worden 2 hele lange weken, denk ik..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:34

Jeetje, wat schrikken. Wat een taaie hond heb jij zeg, die heeft nog helemaal geen zin om jullie te verlaten zo te lezen ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:46

Vreselijk wat een verhaal! Heel veel sterkte de komende 2 weken, die zullen waanzinnig lang gaan duren vrees ik. Hopelijk komt je oudje er weer helemaal bovenop :(:)

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:48

Ik hoop toch voor jullie dat het mee zal vallen.
In ieder geval sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:14

Hond van mijn buren had dit ook, zelfde verschijnselen. De milt werd eruit gehaald, dier knapte enorm op, voor een maan den toen stierf hij alsnog.
Hoop dat het jullie gunstiger verloopt schijnt nog wel eens goed te gaan ook gelukkig.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:51

Bedankt allemaal! Het gaat gelukkig nog steeds goed met hem. Ik sta er echt van te kijken hoe snel hij herstelt tot nu toe.

Weet iemand eigenlijk hoe lang het kan duren voor het beenmerg weer genoeg rode bloedcellen heeft aangemaakt? En of er misschien iets is, wat nu goed voor hem zou zijn en waarmee ik dit proces kan optimaliseren?

@Chiqa: Ik hou het idd ook in gedachte dat 't ook weer de andere kant op kan gaan. We genieten nu natuurlijk ook extra van ons maatje voor zolang hij nog te leven heeft. We hopen natuurlijk op nog jaaaaaaren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:42

Fijn dat het nu zo goed met hem gaat, hopelijk blijft dat zo en kun je idd nog jaren van hem genieten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:45

Ach gossie, het arme beestje, wat een pijn zal hij gehad hebben zeg! Nou hopelijk knapt hij flink op en gaat hij nog járen mee!

Veel sterkte ermee!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:48

wat naar zeg. mijn oude hondje van 14 is opdezelfde manier op de tafel ingeslapen. echt naar. ik hoop dat het goed komt maar hij is al 13 he.... sterkte

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:24

Tobila schreef:
Bedankt allemaal! Het gaat gelukkig nog steeds goed met hem. Ik sta er echt van te kijken hoe snel hij herstelt tot nu toe.

Weet iemand eigenlijk hoe lang het kan duren voor het beenmerg weer genoeg rode bloedcellen heeft aangemaakt? En of er misschien iets is, wat nu goed voor hem zou zijn en waarmee ik dit proces kan optimaliseren?

@Chiqa: Ik hou het idd ook in gedachte dat 't ook weer de andere kant op kan gaan. We genieten nu natuurlijk ook extra van ons maatje voor zolang hij nog te leven heeft. We hopen natuurlijk op nog jaaaaaaren

Ik heb geen idee hoelang het duurt voordat de bloedcellen weer optimaal zijn. Maar je kan dat wel ondersteunen met vitamine B11 en B12
B11 zit vooral in eieren en lever.
B12 in vlees, melkprodukten, eieren

Je zou dus iets van lever kunnen halen, kippenlever of rundlever GEEN!!!!! varkenslever!!(hoe dan ook geen varkensvlees geven aan je hond hoor!
Mocht je hond dat rauw niet zo lekker vinden kan je het ook heel even kort koken.
Melkpruducten kan yoghurt of kwark zijn, geen gewone dagmelk geven!
Een eitje gaat er bij de meeste honden ook wel lekker in.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:16

Jeetje meid!
Dit wist ik helemaal niet :oo

Wat verschrikkelijk...ik hoop dat alles goed blijft gaan met die lieve Dusty :(:)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:20

Laika schreef:
Tobila schreef:

Ik heb geen idee hoelang het duurt voordat de bloedcellen weer optimaal zijn. Maar je kan dat wel ondersteunen met vitamine B11 en B12
B11 zit vooral in eieren en lever.
B12 in vlees, melkprodukten, eieren

Je zou dus iets van lever kunnen halen, kippenlever of rundlever GEEN!!!!! varkenslever!!(hoe dan ook geen varkensvlees geven aan je hond hoor!
Mocht je hond dat rauw niet zo lekker vinden kan je het ook heel even kort koken.
Melkpruducten kan yoghurt of kwark zijn, geen gewone dagmelk geven!
Een eitje gaat er bij de meeste honden ook wel lekker in.

Bedankt voor de tips! We hebben hem al gekookte lever gegeven en de dierenarts zei het ook

@Mariska: Gelukkig gaat't een stuk beter nu! Het was wel enorm schrikken, pffff We dachten echt dat we hem kwijt waren |(

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:59

Fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:24

We hebben afgelopen donderdag de uitslag gekregen van het onderzoek van zijn milt..
Het is een zeer kwaadaardige vorm en het is al uitgezaaid naar zijn lever.
Hij is ineens meer gaan drinken en hij plast daardoor nu dus ook af en toe in huis. Hij heeft niet lang meer te leven, maar afgezien dat hij meer drinkt, is hij nog erg levendig. Hij rent gewoon weer achter balletjes en stokken aan...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:28

Jeetje wat vervelend nieuws :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:33

Wat een rot uitslag.
Dan nu nog even het beste ervan maken.
Geniet nog van hem en heel veel sterkte.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:09

Bah wat een vervelend nieuws! Onwijs veel sterkte de komende tijd, en geniet nog maar even lekker van hem.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:12

Genieten jullie nog maar even lekker van jullie lieve Dusty...sterkte :(:)

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:19

Heel veel sterkte en geniet maar lekker van hem

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:24

Wow Sterkte!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:03

Bedankt allemaal, genieten doen we zeker! Nog meer dan anders (als dat al mogelijk is). Mijn vriend en ik gaan trouwen 1 juli en hij komt natuurlijk ook in de bruidsreportage. Dit was al de bedoeling, maar nu is't voor ons nog belangrijker en specialer, dat hij ook op onze trouwfoto's komt te staan. Ik zou er helemaal ziek van zijn als hij 1 juli ook niet zou halen |(
Het is ook echt zo gek, hij eet goed, hij rent nog achter stokken aan en is nog gewoon in voor zoekspelletjes e.d., maar toch is hij ernstig ziek!
De tumor zal steeds groter worden en op een gegeven moment zal hij steeds vermoeider raken en uiteindelijk gaan "flauwvallen"
Een levertumor schijnt ook pijnloos te zijn, waar ik ook erg blij om ben. Ik bedoel, hem pijn zien lijden door botkanker of een hersentumor ofzo, zou ik nog erger vinden

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:41

Bah dat is idd extra zuur zo voor je bruiloft, ik gun het jullie van harte dat hij dat no gaat halen in goede conditie.