Poes aan het bevallen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Poes aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:55

Hey, ik vang elke zomer enkele kittens op waarvoor geen plek meer is in het asiel.
Dit jaar heb ik een zwangere poes in de opvang, ze is nu aan het bevallen!
Helaas is het eerste (uurtje geleden)doodgeboren ;( Ik heb het weggepakt op advies van de DA.
Ik hoop dat de volgende(n) gezond zullen zijn en dat ze een goed moedertje word(ik schat haarzelf nog geen jaar oud)

Straks volgen er hopelijk fotos van het komende nestje :D
advies is welkom, dit is de eerste keer dat ik dit meemaak

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:50

Voornaamste is dat je ff in de gaten moet houden dat het niet meer dan 1,5 tot 2 uur duurt tussen een kitten en de volgende weeën. Zijn de volgende weeën na die tijd nog niet begonnen, dan dierenarts bellen... Het is wel ff opletten aangezien het eerste kitten dood geboren is. Als de rest ook al dood is dan kan ze problemen krijgen met het bevallen...

Werpkist bij voorkeur in een rustige, warme ruimte, maar niet meer verplaatsen als ze al aan het bevallen is.

Als een kitten geboren wordt en moeders maakt niet zelf het vlies stuk, dan moet jij dat even doen. Gewoon met je vingers, geen scherpe voorwerpen gebruiken. Als ze de kittens niet schoonlikt, dan moet je ze zelf voorzichtig droogwrijven met een handdoek. Je stimuleert daar ook de ademhaling mee... Ook even neus en mond controleren op slijm oid, dat moet er uiteraard uit.

Even een stukje van het internet over de navelstreng, want daar heb ik geen ervaring mee en daar zal ik mezelf ook niet snel aan wagen... :=
Citaat:
Bijt ze de navelstreng niet zelf door, dan moet je dit zelf doen. Wees echter voorzichtig want zo’n navelstreng is dun, en het naveltje van kittens is fragiel. Zorg dus dat je in geen geval trekt aan de navelstreng. Neem de navelstreng vast, en duw het bloed in de navelstreng voorzichtig wat naar de placenta (weg van het kittenbuikje dus), en knip de navelstreng dan vervolgens voorzichtig (op 3cm à 5cm van het buikje) door met je nagels of met het steriele schaartje. De één doet dit het liefst met de nagels, de ander geeft de voorkeur aan een schaartje omdat de navelstreng vrij taai is. Je kan de navelstreng ook eerst wat leeg duwen, vervolgens met een steriel draadje afbinden, en de navelstreng dan net voorbij het draadje doorknippen. Zorg dat er geen lange eindjes aan het draadje blijven hangen.

De placenta moet binnen een uur na bevalling van de poes afkomen, anders moet je alsnog de dierenarts bellen.

Laat de poes zoveel mogelijk zelf (proberen te) doen, alleen helpen indien je dat echt noodzakelijk acht...

Hier kun je nog wat meer info lezen (komt ook bovenstaande quote vandaan): http://www.kattenplaza.nl/page/infobevalling.php

Succes ermee, hopelijk gaat alles goed met de poes en de volgende kittens!

Milly_

Re: Poes aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:32

heel erg bedankt!! er is nog een kitten geboren, ziet er gezond uit, maar wel kleiner dan het doodgeborene.
Bij de dode kitten heb ik geen placenta gezien? kan ze die misschien hebben opgegeten? bij de tweede is de placenta er wel afgekomen(heb alles zien gebeuren bij het 2de)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:46

Ik hoop dat het goed gaat met de volgende kittens. Ik ben heel benieuwd naar de foto's ;). Succes!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:53

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:53

het is echt wel een heeeel kleintje... denk ik. De eerste doodgeborene was veeeel groter.. Dus misschien is dit al de laatste?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:58

zou kunnen ik zou nog even afwachten, wij hadden dat ook, de laatste kwam 1 uur en 1 kwartier later.
en wij dachten 3, en uiteindelijk waren het er ook nog 5

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:59

Aaah wel heel schattig hoor. Wel weinig als dit de laatste is...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:59

Die kans heb je wel ja. Heeft ze de navelstreng van het eerste kitten zelf verbroken? Als ze de placenta opgegeten heeft, heeft ze wsn ook het eerste deel van de navelstreng opgegeten. hou het even in de gaten, als ze perst en er komt niets, dan even de DA bellen. Maar als ze niet perst is de kans vrij klein dat de moederkoek er nog in zit...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:04

van de eerste heb ik niets teruggevonden, navelstreng was eraf, dus die zal ze hebben opgegeten denk ik

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:17

Ik ben heel erg benieuwd wat het uiteindelijk geworden is :j :j :j

Het is heel erg spannend om mee te maken, ben reuze nieuwsgierig hoe het is afgelopen!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 07:37

het is hier bij gebleven. ik ben blij dat het er niet veel zijn, maar had er toch liever 2 gehad, dan kunnen ze toch meer met elkaar spelen

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:46

Wat een mooierd ;)

Heb je hem gewogen?
Jammer dat het eerste kitten is doodgeboren.

Veel plezier met dit kleine wondertje

Ik ben benieuwd naar droogfoto's ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:21

Milly_ schreef:
het is echt wel een heeeel kleintje... denk ik. De eerste doodgeborene was veeeel groter.. Dus misschien is dit al de laatste?

het kitten zo zou ongeveer 100 gram om en nabij moeten wegen, heb je m al gewogen? dan pas weet je of het echt zo´n kleintje is als je denkt.
Is er nog wat bij gekomen ondertussen en gaat het goed met moeders en kind?

Misschien is er in het asiel nog een nestje die te groot is of een moederloos kitten wat je erbij zou kunnen opvangen, 1 kitten is wel erg weinig en dan redt je misschien nog een kitten of 2 extra. Het is wel een jonge en misschien onervaren moeder dus doe dat wel in overleg met het asiel en de DA.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:26

ik heb geen keukenweegschaal :D helaas, kan hem niet wegen..
Ik denk dat hij niet heel erg klein is maar de eerste doodgeborene gewoon heel groot(heb al eens fotos vergeleken met internet)Maar hij ziet er gezond uit, laat van zich horen, drinkt heel goed. Moeder laat alles toe(en dat terwijl ze normaal heel bang is, nu is ze veel aanhankelijker)

Dat is een idee cissy, ik bespreek het even met de organisatie

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:41

Hoe ziet de beeb er nu uit, sinds ze is opgedroogd? Wij vangen ook kittens van het asiel op. Soms met moeder, soms ook niet. Ooit had ik een moederpoes met 2 kleintjes en daar kreeg ik later nog 2 kleintjes bij die gevonden waren zonder moeder. Gaf geen enkel probleem. Die 2 wees-kittens kwamen schreeuwend binnen, hongerig en koud en mams ontfermde zich er direct over. Ze zijn gewoon met z'n vieren opgegroeid. Bij ons op het asiel doen ze dat wel vaker; als ze moederloze kittens vinden, die hier en daar er bij onder stoppen. Of als ze een goede moederpoes hebben krijgt ze steeds wees-kittens.
Vorig jaar kreeg ik ook een zwangere poes. erg leuk, mijn eerste poezen-bevalling! Ze kreeg 4 kleintjes in 3 uur tijd. Wat alleen erg jammer was dat ze toch iets mankeerden want binnen een week waren er 3 dood. Nummer 4 overleed op een leeftijd van 4 weken. Dikke pech.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:57