Twee weesjes, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fudge

Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:03

Bokkers!

Sinds vanavond hebben twee kittens in huis waarvan de moederpoes is doodgegaan. we hebben ze via via. Maar eigenlijk hebben we geen idee hoe we ze precies moeten verzorgen... ik ben al druk aan het googlen gegaan, maar misschien hebben jullie nog ervaring/tips.

hoe oud de beestjes precies zijn, geen idee... maar waarschijnlijk zo'n 9 dagen.
Het probleem voor nu is een beetje de voeding. wij hebben natuurlijk geen speciale melk in huis, en morgen zijn er ook geen winkels open dus nu is het gewone melk wat ze krijgen.. een beetje warm en dat is het.. niet ideaal maarja.

verder zitten ze nu in een doos met veel hooi en een warme pittenzak, is dit voldoende??

zijn er verder nog dingen waar we aan moeten denken?

girlyggirl

Re: Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:05

zou toch even een dierenarts bellen en daarspeciale kittenmelk halen volgens mij is koemelk echt heel slecht!!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:05

Dierenarts bellen? Lijkt mij dat die wel aan melk kan komen.

Volgens mij raken van van koemelk ook verschrikkelijk aan de race.
Laatst bijgewerkt door Tellie op 31-05-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:06

Ik zou even de da bellen ivm de voeding, vooral omdat ze daar behoorlijk afhankelijk van zijn, zij kunnen je daar goed bij helpen.
En je verdere tips geven over de verzorging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:08

poesjes kunnen de lactose die in koeienmelk zit niet goed verteren en daardoor kunnen de darmen dan van slag raken.
als het even kan dus geen koeienmelkmelk geven.
en anders speciale poezenmelk kopen.
bel inderdaad je eigen veearts op en vraag hen wat je nu moet doen.
zij helpen je wel verder

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:10

De dierenarts heeft meestal gewoon kunst melk op voorraad.
Gewoon even bellen, je kunt het dan vast zo even afhalen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:11

oké, dankjullie wel!

hmm.. vnavond wordt het helaas nog wel 1x koeienmelk vrees ik (het is niet anders helaas), morgen gaan we dan ff achter speciale melk aan...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:12

Hoop dat de darmen niet te veel van slag zullen raken door de koeiemelk. Het is helaas voor vanavond niet anders.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:13

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:13

maar als ze jong zijn moet je toch de nacht doorvoeren?! en dierenarts is 24/7 bereikbaar hoor, had ie maar een ander vak moeten leren :D

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:14

idd, we duimen ervoor vannacht... ze zullen toch íets moeten hebben, en ik hoop dat jullie begrijpen dat we daar vanavond geen da meer voor gaan bellen...
snachts schijnen moederkatten ook niet bij hun jongen te zijn, dus dan worden ze ook niet gevoed....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:16

Je kan beter wat verdunde koffiemelk geven. dit kunnen ze beter verdragen dan gewone koeienmelk

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:17

Floran, hoe kom je erbij dat moederpoezen 's nachts niet bij hun kroost zijn? dat is wel zo. Ik ben bang dat je echt vannacht een aantal keer je bed uit moet, je kan ook de poeseltjes in een doos op je kamer zetten. Let erop dat ze goed warm blijven en voer ze iedere 2 a 3 uur een beetje koffiemelk, mocht je dat niet hebben, kijk of je buren nog wakker zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:18

Idd verdunde koffiemelk of geitenmelk kan prima.
En dan zo snel mogelijk goeie kittenmelk regelen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:19

Ik ga helemaal met storm76 mee!
Waar woon je trouwens?
Ik heb anders ook wel melk op vooraad...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:21

Storm76 is me net voor maar ze heeft wel gelijk. kittens moeten gemiddeld om de 3 uur drinken hebben. het is alleen beter om ze niet wakker te maken om ze te laten drinken. als ze slapen, lekker laten liggen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:22

Klopt Tieme, daarom kan ze ze beter in een doosje op haar kamer houden, ze piepen wel als ze honger hebben/wakker worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:25

Je kan idd dan nog het beste verdunde koffiemelk gebruiken enne je zal echt wel een paar keer je bed uit moeten. Waar woon je eigenlijk, anders zou ik ze zo komen halen om je te helpen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:27

En heel belangrijk, als ze gegeten hebben dan moet je het buikje gaan wrijven zodat ze wel gaan plassen en poepen.

Je kunt ook het asiel bellen, die hebben meestal ook melkpoeder op voorraad staan en kunnen je een hoop tips geven of zelfs de zware taak van je overnemen, want zwaar is het om moederloze pups op te voeden.
heel erg veel succes en sterkte met je 2 weesjes

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:30

Ik heb ook een nestje van katjes gehad waarvan de moeder was doodgereden, kregen op de boerderij waar ze geboren waren ook koeienmelk en waren doodziek toen ik ze meenam.

Om ze warm te houden heb ik in het begin een elktrisch warmtekussen gebruikt, wel met een dikke badhanddoek erover zodat ze niet aan de draad konden komen. Later alleen voor de nacht een kruik en overdag geen extra warmte. Qua eten heb ik bij de DA kittenmelk gehaald en speciale blikjes voer. Verder mochten ze ook Brintapap eten. Om ze schoon te houden werden ze meerdere keren per dag met een groot Make-up watje met lauw water schoongewreven en zo elk uur moeten er schone doeken in hun nestje. Verder is het heel belangrijk dat je nadat ze hebben gegeten hun buikje masseert met een warm vochtig doekje.
Vlooienmiddel en wormkuur moet je speciaal bij de DA halen voor die kleintjes met toch een mindere weerstand.
Verder moest ik ze alle dagen wegen in een keukenweegschaal en dit bijhouden voor de DA waar ik wekelijks de gewichten aan doorgaf, zodat de voeding ook goed afgestemd kon worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:33

waar woon je?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:35

misschien een antwoord waar je niet op zit te wachten, maar als je zelf niet weet hoe je ervoor moet zorgen, waarom heb je ze dan in huis genomen en ze niet gelijk doorgestuurd naar het asiel/dierenambulance waar mensen zitten die wéten hoe ze hiermee om moeten gaan?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:37

Ze is al 20 min offline, hoop dat het vanacht goed gaat.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:43

Tenzij zij nog de aanvullende berichten heeft gelezen vrees ik het ergste...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:43

stef schreef:
misschien een antwoord waar je niet op zit te wachten, maar als je zelf niet weet hoe je ervoor moet zorgen, waarom heb je ze dan in huis genomen en ze niet gelijk doorgestuurd naar het asiel/dierenambulance waar mensen zitten die wéten hoe ze hiermee om moeten gaan?

Ik had dezelfde gedachte... maar dan iets minder aardig :=
Ik hoop echt dat de kittens het overleven, ze drogen zo snel uit. Want van koeienmelk gaan ze aan de dunne en dan verliezen ze heel veel vocht.