DA-en of Veehouders hier? Os heeft rare tumor op balzak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

DA-en of Veehouders hier? Os heeft rare tumor op balzak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:59

Pfff...
Billy, onze os van 5 jaar oud, is een paar weken geleden bekapt ([BB-ITP] Gekke Os Billy voor het eerst bekapt in een hoefstal). Sinsdien liep hij kreupel (door die 2 hoefzweren), en hoefsmit komt waarschijnlijk terug om er blokjes op te zetten (alhoewel de binnenklauw zodanig gevormd is dat dat heel lastig wordt...

Nu leek hij vandaag wat beter te lopen, en ik was daar natuurlijk blij om..
Sta ik heb te kriebelen op zijn kont (vind ie lekker) zie ik opeens dat zijn balzak er niet goed uitziet.. Er lijkt een soort van tumor ofzo ter grootte van een golfbal aan zijn balzak te hangen.
Ik heb hem op stal gehaald, en met Soda de plek ontsmet en daarna met Jodium ingesmeerd. Het is totaal niet gevoellig, kon hem gewoon vasthouden en wassen enzo. Na het wassen bloedde het wel een beetje. Het voelde als gewoon vlees.
Het aparte is dat tijdens het bekappen, op 13 mei, er nog helemaal niets te zien is.. Mijn zus dacht dat het misschien een soort doorligplek is? Ikzelf dacht meer aan een tumor ofzo.
Dindag komt de VA toch dus dan laat ik haar er meteen even naar kijken, tenzij jullie zeggen dat ze meteen moet komen..

Zit hier toevallig een dierenarts of veehouder die het bekend voorkomt? Ik moet zeggen dat ik nog steeds een leek op het gebied van runderen ben, maar er nu met die hoefzweren en nu dit er wel steeds weer achter kom dat het toch wel heel anders is dan paarden houden..

Foto`s hieronder, niet kijken als je er niet tegen kunt...

Op de wei
Afbeelding

Op stal, na schoonmaken en jodium erop smeren.
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:31

Mijn eerste gedachte is een open hernia (of liesbreuk). Heb je toevallig geprobeerd of je het terug kan duwen (voorzichtig)?
Kan misschien gekomen zijn door een wonde en dan een gekke sprong ofzo.
Heeft hij koliekerige symptomen?

Op de eerste foto dacht ik misschien nog aan een zweer of flink abces, maar op de 2de foto zie je duidelijk iets uitpuilen.

Nu kan ik er uiteraard naast zitten, maar áls het een open hernia is moet daar zo snel mogelijk iets aan gedaan worden (voor hij een buikinfectie krijgt of z'n darmen afgekneld geraken).

Een tumor lijkt mij onwaarschijnlijk. Vermits het een os is, zit er niets meer in die balzak dat een tumor kan vormen en een tumor van de huid ziet er volgens mij toch anders uit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:34

Bedankt voor je reactie!
Terugduwen heb ik niet geprobeerd idd, maar meer omdat het eruit zag als iets wat door de huid aan het groeien was. Hij was verder niet anders als anders, en vreet nog steeds als de beste! Ik had wel het idee dat hij wat warm aanvoelde, maarja kan ook door het warme weer komen natuurlijk..

En een soort van uitdrijving van de hechtingen? Of is dat echt te lang geleden (3 of 4 jaar geleden)

Mariska_28

Re: DA-en of Veehouders hier? Os heeft rare tumor op balzak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:31

Nou ik heb net even geprobeerd of het terug te duwen is, maar lijkt er niet op. Het lijkt meer op een sponsachtig weefsel wat wel in te drukken is, maar niet teruggaat.. Hij is verder nog steeds fit en eet prima..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:36

Ik denk dat je er toch een dierenarts bij moet laten
het is ook een open wond en met al die vliegen lijkt het mij geen goedplan het nog veel langer aan te kijken.
Denk dat je die bobbel eraf moet laten snijden

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:38

Een tumor ziet er in mijn ogen anders uit, ik heb wel eens een stier met een tumor op die plek gezien. Hij werd gewoon gecastreerd (was ook een hobbydier). Toch lijkt het bij Billy wat anders, het lijkt meer op een wond, alsof er iets uit komt zetten (op de eerste foto vroeg ik me zelfs af of er niet een teste uit kwam zetten).
*Hij is natuurlijk al gecastreerd, dus dat kan het niet zijn* :o Een uitdrijving van de hechtingen lijkt me zeer onwaarschijnlijk, die zouden nu al wel door het lichaam opgenomen moeten zijn. Hiervoor zou ik wel even de dierenarts bellen, wel zo verstandig. Het ziet er nu al een stuk schoner uit, maar die zwarte plek lijkt me niet zo goed (zoals op de 2e foto te zien is).
Ik ben benieuwd wat de DA ervan zegt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:40

Het lijkt wel darmweefsel. dat schiet bij mij door mijn hoofd als ik de foto zie.
Ik zou idd De VA laten kijken.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:46

Nou ben ik misschien een watje.... maar ik had direct de veearts aan de telefoon gehad, alvorens het zaakje te gaan wassen en dan eerst nog een bericht op bokt te gaan plaatsen. Als ik een dier zo aantref, met een dergelijke wond, ga ik daar niet op mijn gemak foto's van maken in afwachting van reacties op bokt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:49

Ik ook
maarja sommige mensen maken zich niet zo snel zorgen..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 11:49

Nou probleem is dat mijn dierenarts bij een praktijk aangesloten zit... en ik over de rest van de artsen niet zo te spreken ben.. Maar op feestdagen is er niets te kiezen en komt degene die dienst heeft..

Maar ga wel even bellen en overleggen..

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:53

Laika schreef:
Nou ben ik misschien een watje.... maar ik had direct de veearts aan de telefoon gehad, alvorens het zaakje te gaan wassen en dan eerst nog een bericht op bokt te gaan plaatsen. Als ik een dier zo aantref, met een dergelijke wond, ga ik daar niet op mijn gemak foto's van maken in afwachting van reacties op bokt.

Doe es niet zo gemeen tegen tekstschrijver, het dier valt echt niet gelijk dood neer hoor.
Een dierenarts zou het ook eerst schoon gaan maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:55

Toen ik de foto zag dacht ik eigenlijk dat er een bal naar buiten kwam... Maar hij is al gecastreerd dus dat kan niet... Is de wond wel dicht? Als de wond dicht is zou ik namelijk wachten tot morgen met het bellen van de DA! 1 dag meer of minder maakt dan ook niet uit en dan heb jij de fijne DA ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:00

Ik zou dan altijd nog daarvoor kiezen, dan tips van iemand op bokt zelfs als die claimt DA te zijn.

En ik ben niet gemeen tegen TS, ik word alleen zo verdrietig van dit soort topics. En ja een ontsteking die naar binnen slaat kan wel degelijk schade aanrichten, dan telt elke seconde zelfs naar mijn idee.

Maar nog even en we hebben de DA helemaal niet meer nodig, er is immers BOKT ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:03

Nou ik heb gebeld en overlegd, en de diensdoende dierenarts leek het niet urgent genoeg om te hoeven komen. Ik moest het wel in de gaten houden, en als het hard groeide nogmaals bellen, maar anders kon het volgens hem prima wachtten tot morgen. Gelukkig dus wat gerustgesteld..

Dus sorry Laika, de dierenarts komt niet....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:06

prima toch
Ik denk ook dat het wel een dag kan wachten hoor? Als het maar schoon blijft. Als hij er verder geen last van heeft kan het makkelijk. Ben wel benieuwd wat het is hoor?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:06

Poeh, ziet er niet lekker uit.
Mijn eerste gedachte was ook geen tumor, eerder een zakbreuk oid?

Kijk je wel uit met al die vliegen en dit warme weer? Voor je het weet zitten er maden in.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:07

Hmmm, rare ontsteking. Kwam er ook rommel uit met schoonmaken? Het lijkt een abces zo vanaf de foto gezien.

Denk wel dat het prima kan wachten tot morgen. Een rund is geen paard. ;)

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:08

Citaat:
Kijk je wel uit met al die vliegen en dit warme weer? Voor je het weet zitten er maden in.

daar zat ik ook aan te denken
ben benieuwd wat het is
ik vind het moelijkt zeggen
sucses er mee

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:09

Mariska_28 schreef:
Nou ik heb gebeld en overlegd, en de diensdoende dierenarts leek het niet urgent genoeg om te hoeven komen. Ik moest het wel in de gaten houden, en als het hard groeide nogmaals bellen, maar anders kon het volgens hem prima wachtten tot morgen. Gelukkig dus wat gerustgesteld..

Dus sorry Laika, de dierenarts komt niet....

;) sorry hoeft niet hoor, je hebt nu tenslotte wel de mening van je DA, en dát bedoelde ik dus :j
Jij kent je DA, en als jij daarmee gerust gesteld bent, is het okee!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:45

Laika schreef:
Ik zou dan altijd nog daarvoor kiezen, dan tips van iemand op bokt zelfs als die claimt DA te zijn.

En ik ben niet gemeen tegen TS, ik word alleen zo verdrietig van dit soort topics. En ja een ontsteking die naar binnen slaat kan wel degelijk schade aanrichten, dan telt elke seconde zelfs naar mijn idee.

Volgens mij heb jij niet zoveel ontstekingen gezien }>
Hoe kom je erbij dat elke ontsteking naar binnen kan slaan?
Wel eens gehoord van een abces?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:51

lisa_pluisje schreef:
Laika schreef:

Volgens mij heb jij niet zoveel ontstekingen gezien }>
Hoe kom je erbij dat elke ontsteking naar binnen kan slaan?
Wel eens gehoord van een abces?

Gelukkig niet nee, ik laat het als het even kan, niet zover komen.
Niet elke ontsteking zal naar binnen slaan, maar mogelijk is het zeker wel ;)
Heb het zelf slechts 1 keer meegemaakt, kat met een heel klein onopvallend wondje aan zijn staartaanzet. Naar binnen geslagen, en ruggemergvliesontsteking. Was hem daardoor wel bijna kwijt.
Maar goed dat doet hier niet ter zake. En gelukkig heb jij er heel veel verstand van 8-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:20

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een kleine steekwonde ter hoogte van het ruggemerg en een grote open wonde thv een balzak.
Die eerste is idd zeer riskant, door de localisatie en kleine wonden sluiten zichzelf luchtdicht af waardoor de gevaarlijkere kiemen vrij spel hebben.
De 2de gaat niet zo snel zo fout lopen, in een lege balzak valt er niet veel te besmetten als bacterie :+ .

Neemt niet weg dat ik nog steeds denk dat er buikvlies (en misschien daarin beetje darm) uitpuilt en dat hier wel iets aan gedaan moet worden.
Indrukbaar/verend is ongeveer hoe darmen (onder spanning) aanvoelen.

@Mariska: hechtingen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Meestal wordt toch wel resorbeerbare draad gebruikt en anders komt DA het er na 10 dagen wel uithalen. Zelfs als er ooit hechtingen achter zouden gebleven zijn, dan had hij er toen wel op gereageerd en niet aantal jaren later.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:02

Ik reed net langs een Welkoop die open bleek te zijn, dus we hebben even acederm en veerust gehaald. Zometeen het zaakje dus weer even in een sodasopje en daarna inspuiten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:06

Kijk uit met die Veerust, dat mag niet op open wonden, dat bijt... Acederm is geloof ik al vliegwerend? Of is dat alleen blauwspray? :?

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:12

gewoon de ouderwetse 3 hoekzeep er langsop smeren. dat is ten eerste vliegwerend en te 2de is het niet pijnlijk als het mogelijk in de wond komt.
en maar hopen dat het allenmaal weer beter word.