Billy, onze os van 5 jaar oud, is een paar weken geleden bekapt ([BB-ITP] Gekke Os Billy voor het eerst bekapt in een hoefstal). Sinsdien liep hij kreupel (door die 2 hoefzweren), en hoefsmit komt waarschijnlijk terug om er blokjes op te zetten (alhoewel de binnenklauw zodanig gevormd is dat dat heel lastig wordt...
Nu leek hij vandaag wat beter te lopen, en ik was daar natuurlijk blij om..
Sta ik heb te kriebelen op zijn kont (vind ie lekker) zie ik opeens dat zijn balzak er niet goed uitziet.. Er lijkt een soort van tumor ofzo ter grootte van een golfbal aan zijn balzak te hangen.
Ik heb hem op stal gehaald, en met Soda de plek ontsmet en daarna met Jodium ingesmeerd. Het is totaal niet gevoellig, kon hem gewoon vasthouden en wassen enzo. Na het wassen bloedde het wel een beetje. Het voelde als gewoon vlees.
Het aparte is dat tijdens het bekappen, op 13 mei, er nog helemaal niets te zien is.. Mijn zus dacht dat het misschien een soort doorligplek is? Ikzelf dacht meer aan een tumor ofzo.
Dindag komt de VA toch dus dan laat ik haar er meteen even naar kijken, tenzij jullie zeggen dat ze meteen moet komen..
Zit hier toevallig een dierenarts of veehouder die het bekend voorkomt? Ik moet zeggen dat ik nog steeds een leek op het gebied van runderen ben, maar er nu met die hoefzweren en nu dit er wel steeds weer achter kom dat het toch wel heel anders is dan paarden houden..
Foto`s hieronder, niet kijken als je er niet tegen kunt...
Op de wei

Op stal, na schoonmaken en jodium erop smeren.