Cavia dekking Gladharig x Borstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VonDutch

Cavia dekking Gladharig x Borstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 12:34

Hallo,
Gisteren was ik bij een vriend van mij en het zusje bleek 2 cavia's te hebben, wist ik niet.
Dus ik gaan kijken, wat een schatjes 2 gladharige vrouwtjes..
Nu zei ze tegen mij dat ze een mannetje zocht voor te dekken, en aangezien ik 2 mannetjes heb leek me dat wel errug leuk!

Maar ik weet er vrij weinig van, hoelang draagt een cavia?
Mag dit zomaar?
Welk gen is dominant, borstel of gladharig? ( Mijn mannetjes zijn borstel en de vrouwtjes glad harig.. )
Hoeveel kindjes krijgt een cavia gemiddeld?
Ervaringen?

Als iemand mij wat info kan geven zou dat wel fijn zijn! :) :)

Nikki__

Re: Cavia dekking Gladharig x Borstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:54

Google.nl is je grootste vriend. Daarop kan je van alles vinden.
Het mag wel, staat geen wet op dat het niet mag, maar of het verstandig is...?
Je kan niet zo 1,2,3 zeggen welke dominante vorm eruit zal komen, omdat je de voorgeschiedenis niet weet kwa ouders, neem ik aan?

Gemiddeld.. tja.. ik heb ze gezien van 2 tot 6 jonge..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:57

Borstel is vaak dominant, of deels. Of korthaar is maar deels dominant, is maar hoe je het wilt zien. ;) Borstelcavia's hebben minstens 1 keer het gen Rhm, die "m" staat voor het gen dat voor de plaatsing van de kruinen zorgt. Bij bijv. peruvians zijn die kruintjes er zo uitgefokt dat ze alleen nog kruintjes op de kont hebben en voor op het hoofd.
Korthaar is dus ook deels dominant - hiervoor zou je eigenlijk moeten weten wat de ouders voor vachtsoort hadden. Kruisingen geven daarom vaak - bij borstel bijv. - cavia's met minder borstels, op willekeurige plekken, of bij kruisingen met langharige cavia's dieren met een halflange vacht.
Mijn ervaring met kruisingen tussen borstel- en kortharige cavia's is dat er eigenlijk 9 van de 10 keer een borstelcavia uitkomt, of iig een diertje met wat kruinen hier en daar. :)

De meeste nestjes zijn tussen de 3 en de 6 jongen. De draagtijd is 64/72 dagen ongeveer.

Hoe oud zijn de zeugjes?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:09

Ik heb een keer 1,4 en 7 jongen gehad, dus je kunt vanalles krijgen!

Je hebt inderdaad geen idee ervan wat er in de stamboom zit van te voren, dus je kunt alles krijgen... gladharig, borstelharig of een combinatie, dan zijn beide gens ongeveer evenveel tot uiting gekomen, Dan heb je een gladharige met hier en daar een kruin.

Dekken gaat meestal vrij makkelijk, wel moet het mannetje er bij weg zodra je weet dta ze zwanger is, want zodra ze net is bevallen is ze gelijk weer vruchtbaar. Meestal gaat een bevalling/zwangerschap wel zonder problemen. Als ik het goed heb onthouden dragen ze ongeveer 3 maanden( rond de 70 dagen).

Je moet je wel afvragen of het verstandig is, want ook hier geld dat er veel cavia's al in asiels zitten, dus kijk bij voorbaat of je al huisjes voor ze kunt vinden, niet dat ze straks zonder thuis zitten omdat jullie een nestje zo leuk vonden....

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:46

In meerdere boeken heb ik gelezen dat het niet verstandig is om de cavia een eerste nestje te laten krijgen wanneer het vrouwtje ouder is tussen een half jaar en een jaar (zoiets was het volgens mij). Als ze voor die maximale leeftijd al eens een nestje heeft gehad kan het geen kwaad, maar als dit het eerste nestje zou zijn, zou dat complicaties kunnen opleveren. Als een cavia jong is, is het bekken nog wat flexibeler.

Hier staat het ook:
http://www.bunnybunch.nl/knaagdieren/fo ... avias.html
Ook een handige site, hier kun je alles vinden over de bevalling zelf: http://www.degrotecavia.nl/bevalling.html
Hier staat ook nog wat over de leeftijd van een zeugje voor de bevalling: http://members.chello.nl/f.koornneef/fokkenalg.htm

Anders kun je ook in het huiskamertopic van de cavia's een vraag stellen, die link kan ik je zo ook wel sturen als je dat graag wilt.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:56

wat zijn de leeftijden én gewichten van de zeugjes? Dit hangt erg samen met elkaar. Houden jullie er rekening mee dat de zeugjes dood kunnen gaan door een zwangerschapsvergiftiging of dood kunnen gaan bij de bevalling? Wil de eigenaresse van het zeugje dat ook of niet? En wat doen jullie met de jongen die jullie niet kunnen verkopen?

Stel ze krijgen beide een nestje van 2 en alle 4 de jongen blijken beertjes te zijn (en ja dit is mogelijk), wat doen jullie dan? In beertjes is gewoon weinig belangstelling. Een nestje lijkt leuk, maar hou rekening met de bovenstaande dingen....

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:12

Hoe oud zijn de zeugjes? Als ze rond de 1 jaar oud zijn ben je zowiezo al te laat. Verder vind ik het niet verstandig om nog meer dieren op de wereld te helpen. Kijk eens bij Stichting Cavia, daar zijn een tijdje terug ook weer tientallen cavia's (veel drachtig) gedumpt.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:06

TS, hebben jullie al een beslissing genomen?

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:22

Steefjevos schreef:
TS, hebben jullie al een beslissing genomen?

Waarschijnlijk gaan we het niet doen..
Nu ik dit zo heb gelezen is er wel veel risico enzo :)

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:12

Slimme beslissing, nergens aan beginnen als je er niets van weet ;) Ik heb bijna 10 jaar rascavia's gefokt en er zijn vele risico's :o

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:10

Slim VonDutch. Je kunt je mannetjes dan ook niet meer samen houden als er één een keer gedekt heeft, dat is zonde!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:20

miisshOrse schreef:
Slim VonDutch. Je kunt je mannetjes dan ook niet meer samen houden als er één een keer gedekt heeft, dat is zonde!

dat ligt aan de mannetjes zelf..... ik heb hier een keer succesvol 2 mannetjes aan elkaar gekoppeld die beide gedekt hadden. Een snauw dat er 1 de baas was en het was over.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:42

Annechien schreef:
miisshOrse schreef:

dat ligt aan de mannetjes zelf..... ik heb hier een keer succesvol 2 mannetjes aan elkaar gekoppeld die beide gedekt hadden. Een snauw dat er 1 de baas was en het was over.

Even offtopic. Jeetje Super zeg!! Ik probeer mijn mannen met van alles te koppelen, maar ze gaan niet meer samen.. wel gaan ze samen met de net 'afgespeende'beertjes..

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:00

Wat goed dat je dit toch hebt besloten omdat er risico's aan zitten, je hebt gedacht aan het welzijn van de beesten :) Heel goed!