Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fjordjes schreef:Ik weet wat je bedoelt, ik ken het ook van de quarterhorses, weet alleen niet of dat hetzelfde is.
topic: [EHK] Schrik niet, foto van merrie met huiveringwekkend exterieur
Het heet: Hyperkalemic periodic paralysis. Ook wel de 'quarter horse disease'
Ander topic: [WN-AM] extreme halter paarden
Thioro schreef:Bij koeien heb je gewoon de dikbillen, is geen ziekte maar gewone genetica (al hebben die koeien wel vanalles en nog wat doordat ze te zwaar zijn, maar de overdreven spieren zelf zijn geen ziekte).
Bij quarters heb je dan idd ook de dikbilversie, is volgens mij ook gewoon genetica.
HYPP komt wel voor bij quarters en idd vaak bij de meer bespierde, maar is opzichzelf niet de oorzaak van de overdreven bespiering.
Bij koeien kun je nog argumenteren dat ze veel vlees (van goede kwaliteit) hebben, maar bij paarden zie ik geen enkel nut om ze zo zwaar te maken. Mooi vind ik het zeker niet.
_janet_ schreef:Bij koeien is het gewoon genitica.
Wij fokte thuis Belgische blauwen, giga dikbillen onder de koeien.
De kalfjes konden niet normaal geboren worden, en werden altijd geboren met een keizersnee.
Wij hadden ze voor de hobby, en natuurlijk voor af en toe een heerlijk stukje zelfgefokt vlees in de diepvries
Kalveren van Belgische blauwe hebben ook (veel) vaker aangeboren afwijkingen dan de andere rassen.Citaat:In 1997 werd het dikbil-gen ontdekt, de oorzaak van de abnormale spiergroei bij de Belgische Blauwe .De dikbillen hebben een genafwijking waardoor ze - in veeteelttaal - dubbel bespierd zijn. In werkelijkheid bevatten ze 20 procent meer spiermassa, een forser skelet en minder vet. Een ontbrekend stukje DNA in hun myostatine-gen maakt de dieren geliefd bij slagers en liefhebbers van veel en mager vlees. Myostatine is een eiwit dat de spiergroei remt. Bij de dikbillen met genfout werkt het eiwit niet, waardoor de rem op de spiergroei is weggevallen.
Dikbilrunderen schreef:Daarnaast heeft 10% van de kalveren last van afwijkingen als dikke tong, kromme poten en hart- en ademhalingsproblemen.