overbespiering bij paarden en koeien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

overbespiering bij paarden en koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 17:36

Hallo, geen idee of het hier goed staat.
Maar ik kan me vaag een oud topic herinneren (geloof uit 2006) over overdreven opgepompte
paarden en koeien , geloof dat dit vooral in Amerika werd gedaan..

Het zou een ziekte zijn waar expres mee door is gefokt ?
Maar ik weet de benameing hiervan niet meer, en kan het topic ook niet meer vinden.
Kan iemand me helpen?
Groetjes Suzan

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:46

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:41

Bij koeien heb je gewoon de dikbillen, is geen ziekte maar gewone genetica (al hebben die koeien wel vanalles en nog wat doordat ze te zwaar zijn, maar de overdreven spieren zelf zijn geen ziekte).

Bij quarters heb je dan idd ook de dikbilversie, is volgens mij ook gewoon genetica.
HYPP komt wel voor bij quarters en idd vaak bij de meer bespierde, maar is opzichzelf niet de oorzaak van de overdreven bespiering.

Bij koeien kun je nog argumenteren dat ze veel vlees (van goede kwaliteit) hebben, maar bij paarden zie ik geen enkel nut om ze zo zwaar te maken. Mooi vind ik het zeker niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:53

fjordjes schreef:
Ik weet wat je bedoelt, ik ken het ook van de quarterhorses, weet alleen niet of dat hetzelfde is.
topic: [EHK] Schrik niet, foto van merrie met huiveringwekkend exterieur

Het heet: Hyperkalemic periodic paralysis. Ook wel de 'quarter horse disease'

Ander topic: [WN-AM] extreme halter paarden

sorry? dus volgens jou is elke overbespierde quarter/halter paard behept met HYPP?
Hoe kom je daar nou bij...??

Heeft niks met overbespiering te maken, maar met een genetische afwijking in bepaalde bloedlijnen. Mijn QH is ook goed gespierd maar heeft echt geen HYPP. Er zijn ook minder gespierde paarden die aan HYPP lijden en ook dikbillen die niks mankeren.

S_uus

Re: overbespiering bij paarden en koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:08

Jah dat was het !
Dank je Fjordjes :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:11

Thioro schreef:
Bij koeien heb je gewoon de dikbillen, is geen ziekte maar gewone genetica (al hebben die koeien wel vanalles en nog wat doordat ze te zwaar zijn, maar de overdreven spieren zelf zijn geen ziekte).

Bij quarters heb je dan idd ook de dikbilversie, is volgens mij ook gewoon genetica.
HYPP komt wel voor bij quarters en idd vaak bij de meer bespierde, maar is opzichzelf niet de oorzaak van de overdreven bespiering.

Bij koeien kun je nog argumenteren dat ze veel vlees (van goede kwaliteit) hebben, maar bij paarden zie ik geen enkel nut om ze zo zwaar te maken. Mooi vind ik het zeker niet.

Dank je voor je uitleg :)
Mooi is het indd niet, kan me nog een filmpje herinneren van zo'n gespierd paard in een wei , geen gezicht.
Hij draafte of nja sukkelde wat heen en weer best sneu

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:16

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:25

Bij koeien is het gewoon genitica.
Wij fokte thuis Belgische blauwen, giga dikbillen onder de koeien.
De kalfjes konden niet normaal geboren worden, en werden altijd geboren met een keizersnee.
Wij hadden ze voor de hobby, en natuurlijk voor af en toe een heerlijk stukje zelfgefokt vlees in de diepvries

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:45

Hmm , ieder zn ding :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:03

_janet_ schreef:
Bij koeien is het gewoon genitica.
Wij fokte thuis Belgische blauwen, giga dikbillen onder de koeien.
De kalfjes konden niet normaal geboren worden, en werden altijd geboren met een keizersnee.
Wij hadden ze voor de hobby, en natuurlijk voor af en toe een heerlijk stukje zelfgefokt vlees in de diepvries

Maar het is wel (net als HyPP bij paarden) een afwijking.
Citaat:
In 1997 werd het dikbil-gen ontdekt, de oorzaak van de abnormale spiergroei bij de Belgische Blauwe .De dikbillen hebben een genafwijking waardoor ze - in veeteelttaal - dubbel bespierd zijn. In werkelijkheid bevatten ze 20 procent meer spiermassa, een forser skelet en minder vet. Een ontbrekend stukje DNA in hun myostatine-gen maakt de dieren geliefd bij slagers en liefhebbers van veel en mager vlees. Myostatine is een eiwit dat de spiergroei remt. Bij de dikbillen met genfout werkt het eiwit niet, waardoor de rem op de spiergroei is weggevallen.
Kalveren van Belgische blauwe hebben ook (veel) vaker aangeboren afwijkingen dan de andere rassen.
(kromme poten, stuk darm dat mist waardoor er geen uitgang is)
Dikbilrunderen schreef:
Daarnaast heeft 10% van de kalveren last van afwijkingen als dikke tong, kromme poten en hart- en ademhalingsproblemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:20

De Halterpaarden - en dan hoeven ze niet perse allemaal HYPP H/H of N/H te zijn, worden ook erg rijk gevoerd, waardoor ze ook heel vaak gewoon ontzettend vet zijn.

Bij HYPP positieve paarden, of het nu N/H paarden of H/H paarden betreft, heb je te maken met een spierziekte die continu voor spierspasmen zorgt, ook als het paard op rust staat. Je hebt dus een soort bodybuilder op stal staan zonder dat je veel hoeft te doen om er spieren op te krijgen.

HYPP heeft alleen een nadeel: paarden kunnen er aan doodgaan, en de aandoening wordt dominant vererfd. Dat wil zeggen: een drager is ook automatisch ziek. Soms in mindere mate, maar soms echt serieus, wat ook tot de dood kan leiden. Een kramp in een beenspier is nog tot daar aan toe. Een kramp in de hartspier of bij spieren die voor de ademhaling zorgen is dodelijk.

HYPP is een genetische afwijking, die veroorzaakt werd door een heel populaire hengst met de naam Impressive. Helaas is het feit dat hij de drager is van deze genetische afwijking veel te lang in de doofpot gestopt, en lopen er veel te veel dragers rond waar nog steeds mee wordt gefokt. En zijn nakomelingen winnen nog steeds in de showring. Het stamboek heeft helaas nog steeds niet echt kunnen doorzetten dat dragers niet meer geregistreerd worden, alleen homozygote paarden worden uit het stamboek geweerd.

Helaas wordt er nog steeds met HYPP dragers gefokt, iets wat in mijn ogen gewoon niet meer zou mogen gebeuren.

Ziehier een filmpje van een merrie met een serieuze HYPP aanval. De merrie heeft een veulen aan de voet. De merrie in de film is helaas overleden aan een andere HYPP aanval. De minuut aan film is samengesteld uit bijna 1 uur aan film.
http://www.bringinglighttohypp.org/HVideo.html

Meer info op:
http://www.bringinglighttohypp.org/Index.html
http://www.bringinglighttohypp.org/Vide ... ation.html

En informatie over de hengst Impressive (wereldkampioen halter)

http://www.bringinglighttohypp.org/Impressive.html

Voor degenen die de Engelse taal niet zo machtig zijn:

http://www.whoa.nl/hypp.htm