"dé pil" voor katten, wel 100% betrouwbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

"dé pil" voor katten, wel 100% betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:53

Hoi :wave:

Ik heb mijn poezel nu al ruim 8 weken aan de pil ivm voorkoming kleine poezelbeesjes. (keurig elke week op dezelfde dag)
In het begin moest ze niks van katers weten, maar tot mijn verbazing zat haar broertje er gister bovenop zich te vermaken en ze vond het wel prima :roll: :o?

Nu begin ik me echt even af te vragen of dé pil voor katten 100% betrouwbaar is?

Ze gaat binnenkort wel gesterilliseerd worden evenals dat der broertje gecastreerd gaat worden, maar daar heb ik nu niks aan :\
Ze zijn allebei nu een jaar oud...

Hoop op paar nuttige reacties :) bedankt alvast...

Diva

Re: "dé pil" voor katten, wel 100% betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:56

Ik heb een heel lief dochtertje van een moederpoes die aan de pil was. Zegt genoeg denk ik ;)

Ik denk dat het bij katten niet te controleren is of ze hem niet uitspugen en daarom niet erg betrouwbaar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:57

nee de pil voor katten is net als de mensen pil niet 100% betrouwbaar en daarbij net als de mensen pil kanker verwekkend

het is een ideaal middel indien de poezel nog te jong is om te opereren , maar in mijn ogen niet geschikt voor lang gebruik

operatie betekend helaas niet dat de katers weg blijven
we hebben hier 2 geholpen poezels die helaas nog steeds
"verkracht"worden door katers ..

zijn we helemaal niet blij mee , dat de kater eigenaren
de katers niet willen castereren onder het mom
dat zij er geen last van hebben en ze niet in huis plassen

buiten dat het voor de poezels alles behalve fijn is
vrezen we ook voor katten aids

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:02

Kat van mijn zus kwam ook zwanger thuis, want die was op stap toen ze de pil moest krijgen.

Daarbij is het ook erg slecht voor de gezondheid van de poes.

Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik poes nu laten steriliseren (kunnen ze ook direct evt. 'kittens in de maak' weghalen).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:13

Bedankt voor de reacties.
Het was zeker niet de bedoeling om haar lange tijd aan de pil te laten :n

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:36

waarom zit ze aan de pil? Aangezien je dr binnenkort wil laten castreren? En idd (zoals Quillian zegt) nu kan je evt bevruchte eitjes ook nog prima weg laten halen :).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:39

Omdat ik even in een situatie zat waardoor ik der nog niet kon laten sterriliseren en dus heb ik der eerst aan de pil gedaan omdat ik geen kittens wil. (die zijn overal al genoeg)

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:44

toevallig heb ik hier van de week ook aan zitten denken... Even een vraagje, Hoe duur is de poezenpil eigenlijk? en hoelang doe je ermee? :D

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:51

cheeky schreef:
toevallig heb ik hier van de week ook aan zitten denken... Even een vraagje, Hoe duur is de poezenpil eigenlijk? en hoelang doe je ermee? :D

De poezenpil kost gemiddeld 6 euro, en daar doe je 20 weken mee.
Echter, het is niet 100 betrouwbaar, en het geeft meer kans op BMO en mammaetumoren.
Als je nooit een nestje wilt, dan het liefst steriliseren.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:56

Bij mn ouders thuis hebben ze 2 poezen die zitten ondertussen al een tijdje aan de pil. 's nachts gaan de katten vaak naar buiten...er lopen in de buurt ook zwerfkaters rond en tot op heden nog geen kleine ongelukjes weten gebeuren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:59

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben... waarom kiezen mensen voor de pil i.p.v. voor sterilisatie?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:02

Quellian schreef:
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben... waarom kiezen mensen voor de pil i.p.v. voor sterilisatie?

Jij stelt de goéde vragen...Maar of je de antwoorden wil weten dat betwijfel ik.
Tuurlijk, als je nog een nestje wilt fokken, is het een prima alternatief.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:13

Quellian schreef:

goeie vraag!

sommige mensen geven de pil omdat het goedkoper zou zijn dan sterilisatie (dus niet op de lange termijn en nog schadelijk dan ook)
anderen doen het omdat ze poezewoes toch ooit eens een nestje willen laten krijgen maar dr nu nog te jong vinden (bv bij raskatten)
En zo zullen er nog wel meer redenen bij katteneigenaren zijn om de pil te geven.
Hier is onze kater 'ontmant"aangezien hij een boerderijkat is en af en toe ook s'nachts buiten, ik wil geen last hebben van andermans katten dus anderen hoeven geen last te hebben van de mijne (en als iedereen zo dacht hadden we niet de asiels vol zitten denk ik....)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:17

Mijn raskast was ook aan de pil

Afbeelding
Een haarbal uitkotsen en de pil is ook weg.

Daarna mooi gedekt door een straatkat.

Inmiddels zijn de kleintjes groot en hebben ze allemaal een goed tehuis.

Nu is mams gesteriliseerd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:32

Ja oke, met een 'fokpoes' kan ik het me voorstellen, want je mag volgens de vereniging 3 nesten per 2 jaar hebben (geloof ik), katten uit zichzelf zouden er meer maken. Maar als je geen fokdoelen hebt (HTK kat), dan is het toch onzin?

Ik snap dat de poezenpil goedkoper is, maar het is niet gezond voor je dier en het lijkt mij dat gezondheid boven de prijs staat. Wij hadden vorig jaar ook twee kittens (katertje en poesje, geen familie), poesje laten helpen met 4,5 maand en katertje met 6 maand, toen z'n balletjes groot genoeg waren. Je hebt er verder geen omkijken meer naar en kunnen gewoon lekker op de ouderwetse speelse manier met elkaar omgaan zonder dat de ene denkt 'jammie, hot chick' :9

En steriliseren kost je ook de kop niet... wij hebben 68 euro betaald (moeten er dit jaar weer twee of drie).

Sies; daar heb je het inderdaad al... En hoe lief en leuk ze ook zijn; voorkomen is beter dan genezen. Ik ben gék op cypertjes :D

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:35

Orlando_ schreef:
Hoi :wave:

Ik heb mijn poezel nu al ruim 8 weken aan de pil ivm voorkoming kleine poezelbeesjes. (keurig elke week op dezelfde dag)
In het begin moest ze niks van katers weten, maar tot mijn verbazing zat haar broertje er gister bovenop zich te vermaken en ze vond het wel prima :roll: :o?

Nu begin ik me echt even af te vragen of dé pil voor katten 100% betrouwbaar is?

Ze gaat binnenkort wel gesterilliseerd worden evenals dat der broertje gecastreerd gaat worden, maar daar heb ik nu niks aan :\
Ze zijn allebei nu een jaar oud...

Hoop op paar nuttige reacties :) bedankt alvast...

Als dierenarts weiger ik de pil mee te geven ivm risico op mammatumoren. Alleen eigenaren die met een poes willen fokken krijgen hem mee, anders niet.

Je kunt je afvragen of de pil wel is doorgeslikt, pas maar op....
Laatst bijgewerkt door lodo op 29-05-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:36

lodo schreef:
Als dierenarts weiger ik de pil mee te geven ivm risico op mammatumoren. Alleen eigenaren die met een poes willen fokken krijgen hem mee, anders niet

Aan de ene kant heel begrijpelijk, maar aan de andere kant... mensen trappen op die manier wel makkelijker hun dier vruchtbaar naar buiten.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:41

Ja ook dat is zo maar op een gegeven moment moet de eigenaar ook zijn/haar verantwoordelijkheid gaan nemen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:42

Quellian schreef:
lodo schreef:
Als dierenarts weiger ik de pil mee te geven ivm risico op mammatumoren. Alleen eigenaren die met een poes willen fokken krijgen hem mee, anders niet

Aan de ene kant heel begrijpelijk, maar aan de andere kant... mensen trappen op die manier wel makkelijker hun dier vruchtbaar naar buiten.

daarom promoten we zoveel mogelijk de sterilisatie, en gelukkig gaat dat in samenwerking met het plaatselijke asiel...

voor ts poes zo snel mogelijk laten helpen, nu kun je de vruchtjes nog probleemloos laten verwijderen (inclusief eierstokken en baarmoeder)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:43

De poezenpil word hier ook maar zelden gebruikt.
Ik neem het gejank voor lief.

Maar ik heb dus een poes gehad met een mama-tumor, dus vandaar hier liever geen pil meer.

Katten zijn een jaar oud, TS,die had je al een half jaar geleden kunnen laten opereren, als de kater al sproeineigingen heeft, raakt ie die wss niet meer kwijt na castratie.

Gewoon zo snel mogelijk een afspraak maken, of als je in geldnood zit, in elk geval de kater laten castreren, dan is probleem ook opgelost.
Behalve als je ze buiten laat lopen natuurlijk, maar dan ben je al een half jaar verkeerd bezig, de kater kan al honderden kittens verwekt hebben.. die nu gezellig in het asiel zitten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:48

Ben ik met je eens lodo, ik blijf mensen ook zoveel mogelijk op hun verantwoordelijkheid wijzen, maar voor sommige mensen is het heuwl erg moeilijk (stel je voor dat je geld uitgeeft aan die kat die je toch voor niets hebt gekregen). Maar ik denk ook wel dat de mensen met deze nonchalante instelling niet eens denken aan de pil. Je schupt je kat naar buiten en de kleintjes zet je gewoon op MP of bij het asiel voor de deur.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:56

Sassieja schreef:
cheeky schreef:

De poezenpil kost gemiddeld 6 euro, en daar doe je 20 weken mee.
Echter, het is niet 100 betrouwbaar, en het geeft meer kans op BMO en mammaetumoren.
Als je nooit een nestje wilt, dan het liefst steriliseren.

Oke, mijn kat is een halve noor, ze is nu hoog drachtig van een huis tuin en keuken kater. maar ik wilde haar misschien volgend jaar door een echte noor laten dekken. Vandaar dat ik aan de pil dacht...

Maar als de kans op tumoren zo groot is, dan idd maar liever wat gejank. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:06

Quellian schreef:

Ik heb er voor gekozen omdat steriliseren hier 100 euro kost en ik heb twee poezen en een inkomen van iets meer dan 400 euro in de maand en het kan niet op afbetaling, wel kan ik 50 euro korting krijgen als ik ze met twee tegelijk breng.
Het plan is om ze wel te laten steriliseren als ik genoeg geld heb, en de pil is voor de tussentijd. Heb in de tussentijd wel al een nestje gehad (van twee kittens, allebei overleden), maar dat met name omdat ze waarschijnlijk al zwanger was toen ik er mee begon (mijn poezen zijn nu net 1 jaar oud). De DA raad aan om de pil wekelijks te geven, ook al is het normaal tweewekelijks, omdat dan de betrouwbaarheid groter is.

Wat uitspuigen betreft, daar sta je toch bij? Ze mogen bij mij echt niet eerder van schoot voordat ik zeker weet dat hij er in zit.

Ik zou trouwens ook wel eens cijfers willen zien van hoe groot de kans op kanker dan wel niet is en hoe snel ze dat ontwikkelen. En dit in vergelijking met borstkanker en sterilisatie.
Ik heb een hond met borstkanker gehad die toch echt nooit aan de pil was geweest maar wel gesterilieerd was....]

Een káns op kanker zou voor mij geen reden zijn om de pil niet te laten gebruiken.

Wil ook nog even melden dat net als bij de mensen pil, de kans op zwangerschap GROTER is als er slordig mee omgegaan wordt. Vandaar dat ze dus aanraden wekelijks te geven en niet wteewekelijks, dan heb je nl wél die speling van een dag te laat zonder dat het meteen desastreus is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:24

Lusitana; als je alles in het leven heel letterlijk moet nemen, dan is alles wat je eet en doet kankerverwekkend.

Ik begrijp uit je bericht dat de prijs van het steriliseren bij jullie erg hoog ligt in verhouding tot de inkomsten. Kan me voorstellen dat iemand niet 25% van z'n salaris kan missen... Hier in NL zijn de prijzen wel lager, maar ik ben er wel van overtuigd dat ze een heel stuk lager kunnen, denk dat er dan ook meer mensen over de streep worden getrokken :)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:44

[
lodo schreef:

Aan de ene kant heel begrijpelijk, maar aan de andere kant... mensen trappen op die manier wel makkelijker hun dier vruchtbaar naar buiten.[/quote]

daarom promoten we zoveel mogelijk de sterilisatie, en gelukkig gaat dat in samenwerking met het plaatselijke asiel...

voor ts poes zo snel mogelijk laten helpen, nu kun je de vruchtjes nog probleemloos laten verwijderen (inclusief eierstokken en baarmoeder)[/quote]

Kan hier niets aan toevoegen ;)