Wat heeft mijn konijn!!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rodo_

Wat heeft mijn konijn!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:57

Hallo,
Mijn konijn is al vanaf de ochtend al heel raar aan het doen - Toen ik zijn hokdeur open deed zodat hij de ren in kon ging hij al gelijk naar buiten, dit doet hij normaal niet?
En vanaf toen zat hij steeds in 1 hoek, het viel me al op - Maar hij ligt wel is vaker gwn in een hoek maar nooit zo lang hij heeft gwn heletijd tot net aan toe in de hoek gezeten en gelegen.
Ik ben natuurlijk niet heletijd erbij gweest maar zover ik hem steeds zag lag hij in die hoek of zat hij..
En wat ook opvallend was, was dat als hij zat dat hij zijn kont zeg maar tegen de ren aan had gedrukt?
Net toen ik hem terug zijn hok in wou doen wou hij helemaal niet gaan..( maar heb hem wel terug in de hok gezet)
En de plek waar die heeft gezeten en gelegen heeft die ook gepoept en geplast, en zijn keuteltjes zijn een beetje uitgesmeerd lijkt wel ( komt volgens mij omdat hij daar de heletijd zit, en ligt!)
Terwijl hij wel zindelijk is..
Ik maak me wel zorgen maar wat zal ik nou doen...

BTW- Geen negatieve Bokt reacties!
Laatst bijgewerkt door Rodo_ op 28-05-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rodo_

Re: Wat heeft mijn konijn!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:03

niemand?

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:05

Misschien de dierenarts bellen i.p.v. wachten op het antwoord van iemand via internet...?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:09

Dierenarts is gesloten ;)
Dus dan kan ik het maar beter even hier vragen, en misschien heeft iemand ook wel zoiets meegemaakt.
Als het overdag was dan was ik allang bij de dierenarts.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:11

Lag die in 't zonnetje?
Want die van ligt ook weleens heel de middag
lekker in de zon..
Maar gaat wel even weg om zijn behoefte te doen..

Misschien tog even laten kijken bij de dierenarts..
En even zn kont na kijken of die geen maden heb..
Dat had mn vorige konijntje ook en die deed ook heel raar toen opeens..
Ik weet nietof je konijn daarvoor geent is, anders zou 'k
maar snel laten doen..

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:28

Ik zou het zo ook niet weten..

Morgen voor de zekerheid maar even naar de DA gaan. ;)
En misschien weten ze op het konijnenforum wel wat je nijn heeft? :)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:54

Het klinkt alsof hij last van wormpjes heeft, maar ik zou zeggen ga morgen gelijk naar de DA

Heb je verder nog iets vreemds gezien aan de poep?

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:57

Nee, ik dacht ook al aan wormen maar die kon ik niet zien.
Idd, ff kijke hoe het gaat en dan naar DA

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:10

Misschien morgen toch even naar de dierenarts. Eet en drinkt je konijn wel?
Keutelen is goed, dan zijn de darmen in ieder geval nog in beweging.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 07:44

Ik ben net bij hem gweest, en hij doet wel weer normaal?
hij blijft niet meer in 1 hoek liggen..of zitten
En hij at een beetje voer en stro, voer van gister is nog wel over maar hij heeft het dus een beetje gegeten.
en verder zag ik wat keutel aan zijn achterpoot geplakt ( komt waarschijnlijk van de keutel waar hij gister had gepoept en steeds lag/zit - Dit heb ik wel verwijderd :)
En had hem net in de tuin losgelaten en toen ging die wel rennen enz.
Ik wacht nog wel ff af :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:42

[LZP] > [BB]

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:48

Het lijkt mij darmimmobiliteit of gas. Dat je hem beweging hebt gegeven is dan sowieso het best. En verder kan ik je allerlei middeltjes aanraden, maar ik heb het diertje niet gezien dus dat is niet echt handig. Misschien volgende keer peterselie voeren, dat stimuleert de darmwerking ook en als konijnen wat minder zijn en hun gewone voer laten staan, dan willen ze dat nog wel eten. Je kunt ook nog pure ananassap geven, dat heeft dezelfde werking, of een klein stukje appel.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 08:54

Diane65 schreef:
Het lijkt mij darmimmobiliteit of gas. Dat je hem beweging hebt gegeven is dan sowieso het best. En verder kan ik je allerlei middeltjes aanraden, maar ik heb het diertje niet gezien dus dat is niet echt handig. Misschien volgende keer peterselie voeren, dat stimuleert de darmwerking ook en als konijnen wat minder zijn en hun gewone voer laten staan, dan willen ze dat nog wel eten. Je kunt ook nog pure ananassap geven, dat heeft dezelfde werking, of een klein stukje appel.

Heey, jaa iemand anders zij ook al dat het Darmimmobiliteit kan zijn.
Hij doet niet meer zo suf en moe als gister, maar het zou best door de weer kunnen komen..
Ik ga hem appel en peterselie geven ( niet tegelijk)
En ik krijg ook een van deze dagen een wormenkuur voor hem :)
Hopen dat het dan wel allemaal goed komt!
Bedankt voor de reactie!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:12

Ga je je konijn Panacur geven? Dat is het veiligste wormmiddel voor konijnen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:55

Diane65 schreef:
Ga je je konijn Panacur geven? Dat is het veiligste wormmiddel voor konijnen.

De merk weet ik niet - ik krijg het van een vriendin, ik zal wel ff vragen welk merk het is!

Maar ik heb wel goed nieuws! Ben net naar Dierenwinkel gweest nieuw hooi gekocht en knaagstok met groente dingetjes eraan en hij begon het wel te eten.. Dus dat is weer wel een goed teken.. Water gaat minder maar misschien als hij nu weer beetje begint te drinken dat hij dorst krijgt..
En als die nog niet drink zou ik hem moeten dwingen denk ik want anders wordt hij nog steeds ziek en nu is het ook zo warm. dus ff afwachte:)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:58

Als je zijn velletje iets omhoogtrekt en het veert niet gelijk terug en er blijft een plooitje staan, dan is hij uitgedroogd en moet je m wat water met een spuitje gaan geven. Anders is dat inderdaad niet nodig. Zieke konijnen drinken ook vaak liever niet uit een fles, dus als je een bakje water kunt neerzetten, denk ik dat hij dat ook prettig vindt. Tenzij hij dat omgooit......;-)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:04

Ik ga ff kijken of zijn vel gelijk terug veert of niet - kom zo.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:15

Zijn vel veert wel terug... Maar ik heb alsnog een bakje water bij gelegd maar meneer wou er niks van weten en heeft hem omgegooid =,=' maar hij eet wel wat meer hooi, miss krijg ie daar nog wel dorst van en gaat hij drinken.. En als hij tot in de middag nog niet heeft gedronken dat geef ik zelf wel water.. :)
Bedankt voor de reactie trouwens!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:27

Geen dank, ik vind dat ik als raskonijnenfokker wel wat tips en ervaringen mag delen met konijnenhouders. Je kunt ze vaak met wat eenvoudige middelen een heel eind op weg helpen zonder dat je direct naar de dierenarts hoeft te gaan. Als je konijn slijm bij zijn keutels had gehad, dan had ik je wat andere dingen geadviseerd. Dit warme weer zorgt er ook voor dat ze snel van slag raken qua darmen dus opletten is wel een goede zaak.
Het is in elk geval een heel goed teken dat hij hooi eet, dat betekent dat hij vezels binnenkrijgt en dat zijn darmen weer in werking zijn.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:33

Diane65 schreef:
Geen dank, ik vind dat ik als raskonijnenfokker wel wat tips en ervaringen mag delen met konijnenhouders. Je kunt ze vaak met wat eenvoudige middelen een heel eind op weg helpen zonder dat je direct naar de dierenarts hoeft te gaan. Als je konijn slijm bij zijn keutels had gehad, dan had ik je wat andere dingen geadviseerd. Dit warme weer zorgt er ook voor dat ze snel van slag raken qua darmen dus opletten is wel een goede zaak.
Het is in elk geval een heel goed teken dat hij hooi eet, dat betekent dat hij vezels binnenkrijgt en dat zijn darmen weer in werking zijn.

:D Jaa, idd heel eenvoudig gewoon wat hooi en iets lekkers en hij eet weer gelukkig!
Ik ga/kan een appel geven dan krijg hij ook sap binnen :)
Ik was wel van plan om naar de dierenarts te gaan maar dat hoeft volgens mij al niet meer. :D

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:45

Hier kan slotje op!
Konijn is weer beter! :D