Wij hebben sinds kort een bordeaux dog in huis gehaald (broerlief is ook gek op 'stevige' honden).
Het is een 4 jarige, niet gecastreerde reu uit het asiel.
Over prijzen en fokkers kan ik je dus niets vertellen, over karakter wel.
Onze BD is een heel gemoedelijke hond die liefst van al op schoot zou kruipen. Blaft niet, vriendelijk tegen vreemden, maar zou wel beschermen als het nodig is.
Geen eenmanshond, accepteerd commando's van iedereen hier in huis die het een beetje kordaat doet (dus niet van oma, die veel te zacht is
).
Luistert, maar doet dat op zijn tempo. Je moet niet verwachten dat hij op een vingerknip zit of komt of weggaat (vooral dat laatste niet), was voor ons eventjes wennen omdat onze andere hond namelijk wél onmiddelijk reageert op commando's.
Wij hebben niet veel buitenruimte maar hij ligt toch het liefste binnen te snurken.
Kan goed loslopen (komt ook daar niet onmiddelijk maar blijft wel in de buurt). Gaat goed met andere honden, al is hij wel dominant en wil dat al eens laten merken aan andere reuen.
Jachtinstinct heeft hij wel, maar het is te controleren. Hij heeft littekens op z'n hoofd omdat hij bij de vorige eigenaar dwars door prikkeldraad liep om fazanten te vangen.
1 keer was ik vergeten om mijn konijn uit z'n ren te halen toen de hond in de tuin kwam en hij werd half gek toen hij het konijn zag. Toen was hij ook heel moeilijk terug te roepen (konijn heeft het overleefd zonder kleerscheuren).
In het begin liep hij ook achter de katten maar dat hebben we hem nu al grotendeels kunnen afleren.
Als hij buiten losloopt is hij nog niet plots achter iets aangegaan en we komen toch genoeg wilde konijnen tegen.
Hij is verzot op water (en bijhorende eenden) maar ook dan nog wel terug te roepen.
Hij accepteert het absoluut niet als hij grof behandeld wordt. Helemaal in het begin zat hij een keer achter een kat en mijn zus wilde hem tegenhouden. Ze probeerde hem vast te nemen en had uiteindelijk z'n nekvel vast. Hij trok zich gelijk los en gaf een knauw aan mijn zus. Onmiddelijk daarna droop hij wel af met staart tussen de poten.
1 gruwelijk groot nadeel: hij kwijlt alles onder, zeker als hij net gedronken heeft kan je er met een dweil achterlopen. Ik probeer hem nog aan z'n verstand te brengen dat hij niet mag rondlopen voor ik z'n kwijl afgekuisd heb.