Hoe oren schoonmaken kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe oren schoonmaken kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:26

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een kitten, heb ook een topic lopen op beestenboel in the picture mocht je hem willen zien ;) en hij heeft zeer vieze oortjes. Ik heb al geprobeerd met een nat wattenstaafje de viezigheid eruit te halen, maar hij is zo beweeglijk dat dit niet lukt. Weet iemand hoe je dit het beste kunt doen?

Alvast bedankt!

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:29

Kan het geen oormijt zijn? laat het even nakijken door de dierenarts die heeft daar wel weer een goed middeltje voor een wattenstaafje zou ik zeer zeker niet aan beginnen.

Ik kijk ff bij de foto's! :D

Thats_Me

Re: Hoe oren schoonmaken kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:30

Als ze écht heel erg vies zijn. Dus bruine smurrie er in even langs de dierenarts. Dan is het waarschijnlijk oormijt.

Er zijn verder ook wel middeltjes om de oren schoon te maken te verkrijgen bij een dierenwinkel/dierenarts maar met wattenstokkjes etc. moet je niet aan beginnen.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:34

Ja, ik zou ook even een bezoekje brengen aan de dierenarts.
Nooit met een wattenstaafje beginnen te porren, als de kat zijn koppie plotseling beweegt heb je kans dat je het oor van binnen uit beschadigd.
Ook druk je op deze manier juist het vuil dieper in het oor.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:38

Duidelijk gevalletje dierenarts. Vieze oren bij een kitten is in de meeste gevallen oormijt. Om hier van af te komen moet je middelen in het oor doen. Alvorens je dat kan doen, moet je er zeker van zijn dat het trommelvlies niet is beschadigd. Dat kan alleen een dierenarts bepalen. Beter dus niet gaan rommelen, maar er even mee naar de DA. Kan hij het kitten gelijk helemaal nazien. Want er zal dan waarschijnlijk wel meer mankeren aan de zorg binnen het nest. Denk hierbij aan wormen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:38

Oke bedankt allemaal, ik ga sowieso nog naar de dierenarts voor ontwormen en enten, maak ik snel een afspraak zodat ze naar de oren kan kijken. Hij schudt ook soms met zijn kopje heen en weer en stinkt een beetje uit de oortjes, vandaar dat ik erin heb gekeken en zag allemaal bruine drekkigen smurrie.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:42

Dat klinkt echt als oormijt het schudden, bruine smurrie en stinken uit de oren en koppie schuin houden. Groot gelijk dat je een afspraak maakt bij de dierenarts.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:43

Zeker weten oormijt dus..... Niet te lang mee wachten, oormijt is besmettelijk, en je andere kat kan het dan ook krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:45

Brrr krijg er zelf jeuk van. Mijn andere kat is ook al begonnen met schudden vd kop dus die zal het waarschijnlijk ook al hebben. Nou dat wordt morgen bezoekje dierenarts. Bedankt allemaal :D ook namens de katten Kees en Jaap ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:47

Denk eraan dat oormijt besmettelijk is voor andere dieren. Dus als je andere katten/honden hebt deze ook behandelen, en verder even alle dekentjes en mandjes wassen of insprayen met omgevings spray.

Mijn eigen kitten is toevallig vanmiddag behandeld door de DA en moet over een week en over 2 weken nog een keer. Hij vondt het wel helemaal niet fijn hihi.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:47

Petite schreef:
Oke bedankt allemaal, ik ga sowieso nog naar de dierenarts voor ontwormen en enten, maak ik snel een afspraak zodat ze naar de oren kan kijken. Hij schudt ook soms met zijn kopje heen en weer en stinkt een beetje uit de oortjes, vandaar dat ik erin heb gekeken en zag allemaal bruine drekkigen smurrie.

Zeker oormijt. Ik denk dat de DA je nekdruppels mee gaat geven aangezien het een kitten is. Heb je hem ook meteen goed ontvlooit ;) Even helemaal nakijken, want als een kitten dat la heeft was het idd geen hygienische boel :n

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:50

In het nest van onze mika was het anders heel hygienisch, en toch heeft hij het gekregen. Dus dat wil nog niet alles zeggen lyonesse :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:51

Waarschijnlijk had moeder ze dan al bedoel ik daarmee te zeggen ;) Vind ik ook niet heel hygienisch aangezien die beestjes behoorlijk wat schade aan kunnen richten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:54

Lyonesse, ik ben daar eerst wezen kijken en de moeder kon niet voor haar kittens zorgen omdat ze een keizersnede heeft ghead. Ze is nu ook heel mager, ze heeft er 6 gehad. De kittens zijn allemaal al ontwormd etc. en naar de dierenarts geweest. Was een super lief stel dat heel goed voor de dieren zorgde, heb ook een pakketje met speeltjes en drinken etc. gekregen voor de mijn kitten en moest geld betalen zodat hij goed terecht zou komen. Was dus zeker wel een goed nest.

Oh ja plus dat ze zo van haar dieren houdt dat ze nog een keer komt kijken en 3 kittens houdt. Was een ongeluksnestje geloof ik ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:57

Misschien slim om haar even op de hoogte te brengen :) zo kan ze haar eigen kittens ook na laten kijken. Heb dit zelf wel gedaan, en de vorige eigenaresse was er erg blij mee.

Wel erg leuke katten zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:06

mirriejj schreef:
Misschien slim om haar even op de hoogte te brengen :) zo kan ze haar eigen kittens ook na laten kijken. Heb dit zelf wel gedaan, en de vorige eigenaresse was er erg blij mee.

Wel erg leuke katten zeg!

Ja ik heb nog contact met haar, zodra ik er geweest ben (wrs morgen) mail ik het haar direct. Dank je, ben erg blij met mijn katten! Net paar dierenartsen proberen te bellen, maar zitten allemaal net halfuurtje ofzo dicht. Bel morgenochtend direct wil morgen erheen. Kan nu voor mijn eigen gevoel ook niet langer wachten.bgggggggg <-- dat heeft Japie getypt, die is ondeugend aan het doen :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:24

Ga je morgen toch direct erheen zodra het kan.
Helaas merkte ik net op dat mijn hond ook begint te krabben, dus ook ik mag morgen terug naar de DA :(

Voor de kenners onder ons, onze andere 2 katten komen nu niet binnen, en dus ook niet in contact met hond en kat. Kunnen zij het dan ook krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:10

Zo heb vanmiddag om 15:20 een afspraak, heb dan eigenlijk college, maar daar ga ik dan gewoon niet heen. Vind Japie wat belangrijker, de arme schat krabt zich zowat een ongeluk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:48

Denk idd dat jaap je dankbaar daarvoor is. Mijn DA zei al dat ze helemaal gek worden van de jeuk.

Mika heeft vanmorgen gelukkig niet meer gejeukt :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:36

Je zal nu wel net klaar zijn bij de DA, dus ben zometeen eens benieuwd wat het nu was :)