Nieuwe konijn bij een konijn wat al lang alleen zit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ladynaomi

Nieuwe konijn bij een konijn wat al lang alleen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:46

Hallo mensen,

ik heb een vraagje. heb nu bijna 3 jaar een heel lief
dwerghangoor konijntje genaamd noortje. nu heeft
een vriendin van mij 2 konijnen maar die wil ze niet meer.
de ene is herman, en die gaat naar het buurmeisje, en de
andere is dora, en die heeft nog geen tehuis. nu zou ik haar
wel willen, maar ik vraag me af of ze wel bij mijn konijn kan.
het hok wat ik nu heb is groot zat voor 2 konijnen, en beide
konijnen zitten ook buiten.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

groetjes Naomi

Don_Zhivago

Re: Nieuwe konijn bij een konijn wat al lang alleen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:19

hoi naomi..

een konijn is een groepsdier, dus wat dat aangaat is het lekker als ze een maatje heeft.
Maar als jou konijn heel erg op jou is gericht is het nog maar de vraag of ze een ander konijn accpteerd..

je kan vragen of je vriendin een keer met Dora langs wil komen, en dan kan je ze even bij elkaar zetten.. even kijken hoe ze op elkaar reageren..

doe dit wel in een neutrale omgeving.. niet in NOortje dr hok, want dat is haar huis.
misschien heb je een grote buitenren. en kan je het daar doen..

als ze gaan vechten zou ik ze uit elkaar houden.. maar meestal gaat het wel goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:47

Zeker proberen. Koppelen doe je op neutraal terrein, dan speelt terrotorium geen rol.
Heb wel even geduld, het gaat niet altijd gelijk van een leien dakje, maar haal ze niet te gauw uit elkaar. Ken je iemand die verstand heeft van koppelen?

Mijn twee voedsters hebben eerst in kooien naast elkaar gestaan, konden ze aan elkaar snuffelen. Uiteindelijk overdag bij elkaar en in de avond weer in hun eigen hok. Uiteindelijk zaten ze in de avond al bij elkaar, dus toen hebben ze samen een hok gekregen.

Deze twee voedsters heb ik gekoppeld met mijn 2 oudere konijnen, een voedster en een ram. Dat ging niet gelijk van een leien dakje, het was een hoop gevlieg en haren. Maar zolang ze niet serieus vechten, moet je ze even laten geworden. Ga buiten de ren staan met een bezem en een plantenspuit en grijp eventueel in. Kijk even op konijnenbelangen.nl, bij de boekjes staat een heel stuk over koppelen. Succes, bij mij zaten ze na twee dagen samen in de grote ren en na een paar dagen was het ouwe jongens krentenbrood.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:54

Het koppelen van twee voedsters is moeilijk en lukt in de regel sporadisch. Twee zusjes kan wel eens lukken mits ze voldoende ruimte hebben maar de kans blijft wel bestaan dat ze als ze volwassen zijn elkaar alsnog in de haren vliegen. Als je een koppel konijnen hebt met meerdere (gecastreerde) rammen en voedsters is de slagingskans ook groot. De beste kans van slagen heeft een voedster met een gecastreerde ram. Of het konijn lang alleen gezeten heeft is niet relevant. Zoals al is gezegd zijn konijnen geen solitaire dieren en is een soortgenootje erbij aan te raden zoniet een must. In jouw geval adviseer ik je te gaan voor een gecastreerde ram. En zoals men hier al adviseerde niet direct bij elkaar in het hok zetten maar aan elkaar laten wennen op een plek waar de ruimte is. Waarschijnlijk gaan ze elkaar "dekken" maar dat is om uit te maken wie de dominantste is. Ga anders eens langs bij een konijnenopvang. Daar zitten zoveel afgedankte dieren..ze hebben daar vast wel een leuk gecastreerd vriendje voor je voedster! Succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:19