Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:52

Hoi
Ik heb een kater die de afgelopen dagen bij de dierenarts heeft gezeten vanwege blaasgruis het was zo erg geworden dat hij helemaal niet zelf kon plassen, hij heeft een katheter gehad waardoor hij geen moeite hoefde te doen om te plassen maar dat het vanzelf ging.
Nu heb ik hem vanmiddag opgehaald en is voor die tijd de katheter er uit gehaald hij plast weer zelf, maar nu heb ik het volgende probleem omdat ik hem in de gaten moet houden zit hij apart van de andere kat en hond in de slaapkamer. Ergens anders kan hij niet maar nu plast hij overal zelfs op bed maar niet in de kattenbak.
Wie weet wat ik daaraan kan doen? Ben blij dat hij weer zelf plast maar natuurlijk liever niet op bed.

Moderatoropmerking:
Titel verduidelijkt

Brainless

Re: Wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:55

Het kan zijn dat hij de kattenbak associeert met pijn.
Natuurlijk komt er ook stress bij kijken dat hij wordt opgesloten, en niet bij de andere katten kan.
Kun je anders niet een 1 van de andere katten bij zetten, zodat hij misschien wat rustiger wordt?

Lynn_Nikita

Re: Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:58

denk dat die beetje in de war is van de opname en de pijn.
Waarom houd je hem apart? Ik zou hem juist in huis laten lopen.

heb je al dieetvoer?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:58

Leen een bench en doe hem daar in. Is hij er toch bij maar je houdt hem apart. Meteen geen andere keus dan de kattenbak te gebruiken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:03

Ja ik ben ook bang dat het stress is. Je sluit hem af van de anderen en katten zijn van nature gewoontedieren. Het zal wel overgaan maar dan heeft hij inmiddels je hele kamer ondergeplast en dat is ook niet de bedoeling. Ik neem aan dat je hem apart moet zetten om te controleren of hij plast. Heb je eventueel geen ruimte met zeil of plavuizen waar hij kan verblijven. Dat maakt makkelijker schoon. Dan zet je zijn mandje erbij en kan je voor zolang het moet van de DA blijven controleren. Hoe lang moet dat overigens? Is penisamputatie al ter sprake gekomen?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:07

Ik moet in de gaten houden of hij wel plast dus de da had aan geraden om hem vandaag en vanacht even apart te houden en morgen kon hij wel weer gewoon rond lopen.
Ja dieet voer heb ik al heb ik meteen mee gekregen van de da.
Dat is wel een goed idee van die bench had er zelf 1 maar die heb ik een paar weken terug net verkocht en niemand die ik ken heeft er eentje.
Heb wel een ruimte met plavuizen maar dat is in de gang en zodra je de deur open doet naar buiten is meneer weg. Denk dat ik hem toch maar in de gang zet moeten we maar even oppassen met de deur.
Penisamputatie is wel ter sprake gekomen maar de da vond dat nu nog niet nodig.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:12

De gang lijkt mij persoonlijk een betere optie dan een bench. Meer ruimte dus minder stress.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:15

Heb hem nu daarin het is nu alleen oppassen dat hij niet de deur uit schiet als we hem open doen.
In ieder geval bedankt voor de tips

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:58

penisamputatie is alleen nodig als het met voer efcht niet overgaat
mijn katten krijgen alleen dieetvoer ( volgens mij C/D nu) en dat gaat prima
Ik kan ze alleen niks anders geven want dan hebben ze het zow eer terug

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:35

Ik heb ook een blaasgruis kater en die heb ik thuis gehad met katheter.
Hij zat toen in de bench, maar was ook erg ziek dus was heel rustig enz.

Maar mijn kater heeft een paar maand niet goed kunnen plassen.

Hij had het afgelopen week weer en nu pas gaat het goed met heel veel pijnstillers enz.

Ze moeten gewoon het vertrouwen weer in het plassen krijgen dat het geen pijn doet.

De eerste paar dagen na het laatste katheter liet hij het gewoon lopen, dat is nu ook weer goed.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:27

houd hem indd in de gaten of hij plast..

geef hem alleen het dieet voer en niks anders.. je heb waarschijnlijk hills c/d gekregen of royal canin urinary.

let erop wat je in de kattenbak heb zitten, gebruik geen steentjes bij katten die verstopt raken, want dit maakt het probleem alleen maar erger.

Schrik niet als het terug komt want dat gebeurd vaker.

als het dieet voer goed aanslaat heb je geluk ;) is dat niet het geval en hij raakt weer een paar keer verstopt, overweeg dan toch om een penisamputatie te doen, het is een dure ingreep, maar elke keer je kat laten katheteriseren wordt ook erg duur..

succes met hem, en hopen dat het voer aanslaat ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:31

Don_Zhivago schreef:
als het dieet voer goed aanslaat heb je geluk ;) is dat niet het geval en hij raakt weer een paar keer verstopt, overweeg dan toch om een penisamputatie te doen, het is een dure ingreep, maar elke keer je kat laten katheteriseren wordt ook erg duur..

En buiten dat is het catheteriseren zeer pijnlijk en als je te lang wacht kan hij zichzelf vergiftigen. Mijn kater heeft destijds een penisamputatie ondergaan en heeft nooit meer last gehad.

Dat plassen houdt wel op als hij zich weer wat beter voelt. Het is even vervelend maar het is ook niet niks voor het beestje. Ik zal duimen dat het voer aanslaat en hij snel weer de "oude" wordt en netjes op de bak gaat!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:30

Ja heb urinary gekregen van de da, hij heeft net wel wat op de bak gedaan maar verder liggen er in de gang overal druppels urine en hij heeft naast zijn mandje geplast. Vind het voor hem zelf zo sneu hij zit me echt zo aan te kijken ik kan er niks aan doen niet boos zijn.
Ben ik natuurlijk ook niet vind het erger voor hem dan dat ik het steeds moet opruimen. Morgen moet ik terug komen naar de da en dan kijken ze hoe het met de blaas staat.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:37

Ach gossie het arme beestje. Niet boos op hem worden hoor, hij kan er echt niets aan doen en bovendien zal hij zich flink ellendig voelen!

Hopelijk knapt hij snel op! Als het enigszins mogelijk is probeer hem dan zo snel mogelijk in zijn oude situatie te krijgen; dat de stress voor hem beperkt wordt en je DA zal nog wel wat nuttige tips voor je hebben. Veel sterkte ermee!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:03

Yinnar schreef:
Don_Zhivago schreef:

En buiten dat is het catheteriseren zeer pijnlijk en als je te lang wacht kan hij zichzelf vergiftigen. Mijn kater heeft destijds een penisamputatie ondergaan en heeft nooit meer last gehad.

Mijn kat heeft dit helaas niet meer gered, is bij de DA op tafel overleden.

TS: in elk geval je kat heel erg goed in de gaten houden, de mijne is dus overleden als gevolg van blaasgruis en nog steeds kan ik niet over hem praten zonder tranen in m'n ogen. Het hele verhaal staat in een link in mijn profiel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:57

wat voor soort kattebak vullen heb je???

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:23

Imago01: Ja laat hem als ik thuis ben gewoon lekker in de huiskamer rond lopen kan ik hem in de gaten houden alleen als ik weg ben doe ik hem even in de gang. Ik word ook zeker niet boos op hem hij kan er immers niet aan doen.
Quellian: Van Remy was het ook nog maar de vraag of hij het zou overleven dat ze de katheter hadden geplaatst kwam er heel veel bloed mee en hij had zichzelf helemaal lopen vergifftigen dus was nog even spannend.
Don_Zhivago: ik heb plosspan is een soort houtkorrels.

Alleen de andere kat wil nog niks van hem weten denk dat hij nog te veel naar da ruikt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:05

dat komt indd omdat hij naar de DA ruikt.

tip: je heb vast wel ergens een mandje staat of iets waar ze op kunnen liggen, wrijf dit over je kat heen, zodat hij weer het zelfde ruikt als de andere kat ;)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:17

Dat werkt helaas niet had ik al geprobeerd. Ben net trouwens weer naar de da geweest met hem omdat hij het gewoon laat lopen en dat was niet goed volgens de da hij heeft even gevoeld en de blaas was weer vol |( hij heeft hem even geholpen met plassen en er zat weer veel bloed bij heb andere medicijnen gekregen en moet hem nu echt apart houden om te kijken hoeveel hij laat lopen en als ik het morgen nog niet vertrouw moet ik weer terug komen. Arm poezeltje :(:)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:41

Arm beessie...als ik het zo lees denk ik dat een penisamputatie toch dichterbij komt.

Het laten lopen van de urine is zeker niet goed maar wel een bekend verschijnsel bij deze vervelende kwaal.

Ik zou morgen gewoon terug gaan naar je DA om de blaas te laten voelen. Als de blaas vol is en je komt er te laat achter kunnen de nieren niet langer de afvalstoffen afvoeren en begint een acute niervergiftiging.

Afbeelding

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:44

Ja idd daar zat ik ook al aan te denken het is ook even afwachten of hij op de kattenbak gaat en wat hij laat lopen. Het is denk zowiezo wel verstandig omdat het ook een lang weekend wordt. Ik ga zo toch nog even de hond uitlaten en dan loop ik nog wel even langs en anders kan ik morgen altijd nog even bellen of langs lopen aangezien ze om de hoek zitten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:49

Hij is dan wel weer opengemaakt maar de ontsteking is nog niet over. Daarom doet hij steeds kleine beetjes overal.

Leen een grote bench van iemand, in de woonkamer, lekker inrichten met veel kranten, kattebak, drink- en voerbakje en handdoeken om op te liggen zodat, mócht het misgaan, je ze makkelijk in de wasmachine kan stoppen.

Blaasontsteking is heel pijnlijk en duurt een dag of wat voordat de meds aanslaan.
Een goed homeopatisch middel is Cystyl. Alleen verkrijgbaar bij de homeopatische DA.
Verstopping is levensgevaarlijk en komt bij katers makkelijker voor dan bij poezen. Pas dus goed op.
Beterschap met hem, hoop dat hij snel opknapt.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:51

Bench lenen is geen optie helaas niemand die ik ken heeft een bench.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:54

Jeetje wat sneu!
Dat hij op je bed plast betekent wel dát hij plast... :=
Sterkte en beterschap!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:56

:= vond het stiekem ook helemaal niet erg 8-)