Vragen over muisjes/muizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Vragen over muisjes/muizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:35

Ik wil graag muisjes, maar vroeg me af of het wel haalbaar/eerlijk voor die beestjes is.

1. Hoe stressbestendig zijn ze? Kunnen ze in de vakanties in een kooitje mee de trein in of leggen ze dan uit paniek het loodje?
2. Hoe groot moet een kooitje zijn voor 2 muizen?
3. Hoe zit het met de kosten van hun onderhoud? Bodembedekking, voer..? Slopen ze veel, zodat je elke maand een nieuw huisje moet kopen? :+
4. Kunnen ze ook 1,5 dag alleen zijn (za. middag tot zo. avond)?

Dit was het voor nu, er komen vast nog wel meer vragen :o
Alvast bedankt!

Rody01

Re: Vragen over muisjes/muizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:38

Ik heb dus een muis gehad, maar hou er wel rekening mee dat ze ontzettend stinken!!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:39

Weet niet zo veel van muisjes, maar 1,5 dag alleen laten? ze zullen toch voer nodig hebben?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:42

1.5 dag aleen kan wel gewoon genoeg voer erin doen

en hoe groot een kooi moet zijn tsja gewoon zo'n standaart formaat tsja denk dat je dat zelf wel ong kunt inschatten

en dat reizen ja hoelang zal het reizen zijn? als je ze gewoon in hun normale kooi mee neemt met water en voer zal dat wel moeten kunnen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:45

Ik heb lange tijd kleurmuizen gehad :)

Ik zou de muizen niet te veel verplaatsen ivm kans op kouvatten e.d. Ik heb zelf nooit ervaren dat ze echt heel stressig werden, maar ze zijn wel gevoellig voor ziektes dus ;)

Een Kooi voor 2 muizen moet wel flink zijn.. Een muis moet kunnen klimmen spelen, rennen. En je moet ook tenminste 2 muizen doen, anders word de muis alleen ongelukkig.

Onderhoud valt mee.. Ik had altijd zaagsel voor ze, ik deed 2 weken met een pak ;) Deed 1 tot 2 keer per week verschonen :)

En 1,5 dag alleen is geen punt :) Als je maar zorgt dat ze voldoende eten en drinken hebben :)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:46

Als je ze gewoon vaak genoeg schoonmaakt ruik je ze helemaal niet hoor :)
Ik heb zelf alleen ratten, ook die ruik je niet.
Op je andere vragen weet ik helaas het antwoord niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:48

ik heb zelf 4 muizen, naar mijn idee zijn ze vrij stress bestendig. Ze zijn al 2x in een vervoersbox met de auto mee geweest om te verhuizen. Ik heb een grote hamsterkooi, met dichte kap om te voorkomen dat ze kunnen ontsnappen tussen de tralies door.

Ik koop altijd plastic huisjes, anders gaan ze stinken. Ze slopen niks van plastic, alleen karton vinden ze leuk om op te knagen en mee bezig te zijn.
Als bodembedekking heb ik houtsnippers, om allergie te voorkomen. Met een kleine zak voer doe ik ongeveer een maand.
Ik denk dat ik in totaal 6 a 7 euro per maand kwijt ben aan ze.

Met voldoende drinken en voer zouden ze in princiepe 1,5 dag alleen kunnen zijn, alleen zou ik er dan toch over denken om er meer dan 2 te kopen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:50

Mijn muis toen ik hem nét had stonk het hele huis al. En toen was het hok schoon.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:08

1. Hoe stressbestendig zijn ze? Kunnen ze in de vakanties in een kooitje mee de trein in of leggen ze dan uit paniek het loodje?
Ik heb regelmatig mn muizen meegenomen in de trein. Ik heb alleen maar goede ervaringen hiermee. Ze gedroegen zich niet anders in hun reiskooitje dan in hun gewone kooi.

2. Hoe groot moet een kooitje zijn voor 2 muizen?
Niet alleen de afmeting is van belang. Ook de inhoud van de kooi is erg belangrijk. Zorg voor mogelijkheden om te klimmen, rennen en spelen. Verder vinden ze verstopplekjes erg leuk. Je kunt kiezen voor een traliekooi of een aquarium. Een traliekooi heeft als voordeel dat je er makkelijker dingen in op kan hangen, het nadeel is dat de bodembedekking er uit kan vallen en de tralies eventueel na lang gebruik kunnen gaan roesten.

3. Hoe zit het met de kosten van hun onderhoud? Bodembedekking, voer..? Slopen ze veel, zodat je elke maand een nieuw huisje moet kopen?
Muizen kunnen het beste gewoon muizenvoer eten. Hierin zit alles wat ze nodig hebben. Dit heb je ook in samengestelde vorm (voorgeperst), zodat je zeker weet dat ze alles binnenkrijgen en niet dat de snelste de lekkere dingen heeft en de ander de restjes. Het is van te voren moeilijk te zeggen of je slopers hebt of niet. Ik heb beiden gehad. ;) Je kunt muizen vrij makkelijk vermaken met lege wc-rolletjes, hangmatten van oude kleding (van een oude spijkerbroek kun je wel 4 hangmatjes maken!) en een loopradje. Het voordeel van zelfgemaakte hangmatjes, is dat ze niet zo duur zijn, dus als je slopers hebt kun je de hangmatjes na gebruik weggooien.

Houten speeltjes zien er leuk uit, maar daar trekt de urine in. Die geur krijg je er niet uit. Advies is inderdaad dus plastic huisjes / speeltjes.

4. Kunnen ze ook 1,5 dag alleen zijn (za. middag tot zo. avond)?
Geen probleem. Muizen zijn niet van die aandachtsdieren zoals ratten dat wel zijn. Ze zijn wat meer op zichzelf. Je hoeft ze ook niet gedoseerd te voeren. Je kunt gewoon de voerbak volgooien en bijvullen als ie leeg is.

Verder kun je het beste vrouwtjes nemen in plaats van mannetjes.
Mannetjes stinken inderdaad nogal. En daar is niets aan te doen. 1 mannetjesmuis stinkt al harder als een hele kooi vol mannetjesratten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:16

@Iris: had ik maar eerst bokt gelezen, ik heb twee mannetjes :') En ze stinken idd behoorlijk, maar frisse lucht en hok uitkuisen doet al veel ;)

Ik heb een grote hamsterkooi gekocht (zo eentje met drie verdiepingen) en dat kostte wel zo'n 45 euro (nieuw), maar voor de rest zijn ze heel goedkoop in onderhoud, ik koop wel veel snoepjes en knabbelstaven, maar dat moet je helemaal zelf weten ;) Met een zak voer doen ze wel lang. Ik probeer ze niet teveel te verslepen, maar een enkele keer op de trein kan geen kwaad volgens mij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:23

Rody01 schreef:
Mijn muis toen ik hem nét had stonk het hele huis al. En toen was het hok schoon.

Dan had je waarschijnlijk een mannetje, die stinken vele malen harder dan vrouwtjesmuizen ;)

Oh en TS, ik heb nog een advies: Koop muizen bij een fokker in plaats van in de dierenwinkel :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:26

Okee, toen moest hij in de schuur in zijn kooitje, maar is hij ontsnapt :(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:47

Voor meer informatie kun je ook kijken op http://www.muizenforum.com/
Ben zelf ook een tijdje van plan geweest 2 muisjes te kopen en heb toen veel informatie van die site afgehaald :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:21

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik kan er echt wat mee.
Momenteel ben ik aan het dubben of het muisjes of cavia's worden. Als student wil ik ze wel mee kunnen nemen als ik langere tijd weg ben (ik heb nog alle vakanties, zoals herfstvakantie, kerst, voorjaar, mei, zomer..) en dan zonder dat ze meteen ziek worden ofzo. Dus dat is ook wel lastig..

Ik zal even op dat forum kijken, durf te wedden dat ze ook nog veel tips hebben.

Oja, het worden er minimaal 2, zodat ze elkaar hebben als ik er niet ben. ;)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:27

De meeste dingen zijn al gezegd.
Wel kan ik aanraden om, als ze op je slaapkamer komen, een rad te maken dat geen herrie maakt, heb er laatst 1 gekocht, was 9,95 maar ik heb tenminste weer een beetje nachtrust :+ Men, dat rad piepte zo erg! Niks werkte ertegen, dus dan maar even 10 euries ervoor neerleggen.

Verder gebruik ik stofvrij zaagsel, want (wat ik heb gehoord) is dat zaagsel te stoffig is. Mijn 2 muisjes doen 2 a 3 dagen met 1 bakje voer en 4 dagen! met een flesje water.
Verder, genoeg speeltjes. Qua kooi heb ik een dichte, met alleen aan de bovenkant tralies, heb liever niet dat de muisjes ontsnappen :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:32

Cavia's zou ik als student niet zo snel voor gaan. Die moet je ook met z'n 2en houden en hebben dan al snel een hele grote kooi nodig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:14

Rebel_Jits schreef:
Oja, het worden er minimaal 2, zodat ze elkaar hebben als ik er niet ben. ;)

Wat een goed idee van je. :)

Fijn dat je er zo goed voorbereid aan begint. Cavia's kan natuurlijk ook, maar zoals de persoon boven mij al post: die hebben echt veeeeeel ruimte nodig. Ik wil de mensen de kost niet geven die die dieren in een te kleine kooi houden. Waarschijnlijk meer dan 80%. Ze zijn wel iets knuffeliger dan muizen natuurlijk, hebben wel meer aandacht nodig.

En ratjes? Of vind je dat niets? Die hebben ook wel een grote kooi nodig, maar het voordeel van hun natuurlijk is dat ze ook de hoogte in kunnen. Dan is het vloeroppervlak niet zo groot.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:51

Vroeger hebben we al cavia's gehad, dus daar heb ik dan ook iets ervaring mee. (Ook dat hun kooi erg groot is. Momenteel heb ik die ruimte wel.) En met muisjes heb ik geen ervaring, dus dat speelt ook wel mee.

En ik hoor van iedereen dat ratten stinken :o Ik moet in 1 ruimte leven met de beestjes, dus niet-stinkers zijn erg belangrijk :P

Oew oew, wat is dit lastig! Het liefst wil ik ze allemaal, maar dat gaat niet =(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:55

Muizen kunnen ook fors meuren hoor :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:53

Ik twijfelde een tijdje tussen muizen of een hamster. Konijnen en cavia's vielen af aangezien die veel ruimte nodig hebben en minder makkelijk mee te nemen zijn naar huis (ik zit ook op kamers) als ik in de vakantie langere tijd thuis zou zijn bv.
Muizen zijn nu ook afgevallen omdat die dus ook behoorlijk kunnen ruiken. Neem nu na de zomervakantie een hamstertje :)

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:39

Ik heb zowat heel de mikmak gehad :) Ratjes, muisjes en ooit een cavia (van iemand die haar dus niet meer wilde hebben).
Persoonlijk vond ik de ratjes het leukst. En als het vrouwtjes zijn stinken deze ook niet hoor. Ik kon de mijne makkelijk vervoeren (naar de da bv)
in zo'n transportbakje. Verder waren ze erg lief en tam en nam ik ze ook los mee. Ze zaten dan met z'n twee op mijn schouder, in mijn kap, in m'n zak, ...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 15:43

Maar je kan niet zo goed knuffelen met een hamster, of wel? Volgensmij zijn het nachtdieren en dan slaap ik he. Ik wil er wel mee kunnen froeten/knuffelen/spelen. Het liefst lekker met ze op schoot en tv kijken ofzo.
Momenteel heb ik ook wel genoeg ruimte voor een cavia/konijn, maar de kans is groot dat ik nog een keer verhuis en ik weet niet hoeveel ruimte ik dan heb..

Ervaringen met reizen met een beestje zijn nogsteeds gewenst. Muisjes, ratjes, cavia's of konijn.. :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:13

Als je echt graag zon knuffeldier wilt hebben zou ik toch voor een rat gaat, hamster en muis vallen dan wel af. Die zijn wat minder rustig in de hand vaak. Terwijl ik vaak ratten zie dat heerlijk op de baas z,n schouder blijven zitten enz, geweldig vind ik ze. Helaas komen die er hier niet in, wel bijna maar door de geur niet meer..

Ik zelf heb een hamster, lief tam beestje, maar overdag zie je hem niet. Dat is wel een nadeel. Ratten en muizen zijn vaak wat actiefer. Oja, een hamster niet met meerderen houden he!

Als mijn hamster dood gaat (oke, dat klinkt heel cru) neem ik 2 of 3 muisjes.. ik hoef ze toch niet om te aaien, erna kijken vind ik prachtig.. heerlijk om die beestjes zo bezig te zien! :)