Jong katje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Jong katje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:49

Mensen help me, ik heb net aan de kant van de weg een 3 weken oud katje gevonden!
Ik ben al naar de DA geweest, en heb hem(waarschijnlijk) na laten kijken. Hij had erg vieze ontstoken oogjes en was bijna ondervoed, hij rilde.
Ik heb melk mee gekregen en een beetje vlees, wat ik met water moet vermengen. Ook zalf voor zijn oogjes!
Nu ligt het hummelke in de doos met een warme kruik!
Wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt en wat moet ik doen. Ik kan jullie hulp goed gebruiken!!!
Ben stiekum wel een trotse mama........ ;)

me_myself_i

Re: Jong katje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:53

Als het zelfstandig kan eten even over het buikje strelen, zodat de darmen op gang worden gebracht (moederkat doet ook haar kittens over hun buikjes likken om het te stimuleren :D) Een doos met kruik is goed :D maar is een warmte lamp niet makkelijker? Een kruik koelt namelijk na zoveel tijd af terwijl je met een warmtelamp het diertje constant de juiste warmte kan geven :D Misschien kun je dat van iemand lenen? :D verder niet veel tips meer voor je :D iig veel succes en plezier met je kleine kitten :D

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:59

Ik heb ook een jong kitten gevonden 2 jaar geleden en nu ligt er een dikke rode kater naast me :)

Ik moest hem dwangvoederen, aangezien hij heel ziek was (niesziekte) en dus niets kon proeven en ruiken. Op zijn kontje gezet, achterover laten leunen en druppelen met melk uit een spuit en zachtvoer uit een spuit. Een spuit zou je zo kunnen krijgen bij de DA.

Jonge kittens kunnen vaak nog moeilijk zelf poepen. Je kunt dit stimuleren door zachtjes met een nat doekje over het kontje te wrijven. Moeder poes likt dit namelijk. En na het voederen zachtjes zijn buikje maseren.

Wanneer zijn oogjes heel erg dicht zitten dan moet je ze niet los trekken maar los weken en schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Mijn kat had als kitten vrezelijke ogen! Bijna ontveld door de ontstekingen. Dankzij het weken bleven de wondranden intact.

Als je een andere kat in huis hebt zou ik hem daar nog even bij weg houden tot de infecties weg zijn.

Een lekker mandje met wat hogere randen zodat hij er niet meteen weer uitklauterd kan ook handig zijn. Doe er een handoek in en iets waar hij tegen aan kan kruipen. En daar kan hij zich lekker terug trekken en beschermd dutten.

En heeeeeeeeel veel liefde geven!!

Ik ben heel benieuwd naar het katje! Kun je een foto plaatsen??

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:04

Ach gos, arm stumperdje :(:)

Qua verzorging staan er al hele goede tips. Wil je hem zelf houden? Anders kun je misschien contact opnemen met een dierenasiel bij jou in de buurt (www.dierenasiels.com). Mocht je hem daar niet heen willen brengen, dan loopt er ongetwijfeld iemand rond die alles weet van het grootbrengen van kittens en je van nog meer advies kan voorzien.

Voor de volledigheid zou ik Amivedi ook nog maar even bellen, stel dat iemand naar hem zoekt. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt, het kan maar zo zijn dat het katje gewoon gedumpt is. Maar dan heb je hem in elk geval gemeld.

Hou je ons op de hoogte? Succes ermee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:06

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:07

hey idd warm houden en proberen dat ze zelfstandig gaan leren eten al is het een papje met melk eerst en dan langzaam met wat vleesje erdoorheen

als ze namelijk zelfstandig eet heeft de meeste kans om te overleven... de moeder likt ook aan dr kont zodat dr alles uit komt dus kun je doen door met een wc papier stukje hetzelfde te doen.

wij hebben vaker kittens gehad, tevens hebben we 2 jaar terug 2 kittens in een doosje voor dood gereden te worden gevonden.. 2 zwarte spoken die hier nu rondlopen :) die waren 4 weken

kat in nood zou ook tips kunnen geven! of hoe heet die stichting (zoek het zo voor je op :D )
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 27-05-09 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:09

Ik heb hier regelmatig ook kleintjes. Ben pleeggezin voor het dierenasiel.
www.kruimelhuis.nl
Hier kun je veel info vinden.
Succes.

Ik zou hem ook even dagelijks wegen. (op dezelfde tijd), dan kun je ook in de gaten houden hoeveel hij aan komt en dus genoeg eet.

Oeps, verkeerde link. :+
Laatst bijgewerkt door raket op 27-05-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:11

Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 27-05-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:16

even een heel belangrijke tip, ALLEEN eten geven als ze op temperatuur zijn, anders gaan ze dood !

Verder, als het echt 3 weken is idd na voeding darmpjes stimuleren, nooit op de rug eten geven ivm melk in de longen krijgen.

Haal wat glucose in huis (apotheek) jonge katjes kunnen hun suikerspiegel moeilijk op peil houden. Mochten ze wat slapjes worden kan glucose suiker van levensbelang zijn.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:40

na wikken en wegen hebben we hem naar het asiel gebracht! Maar wel met de mededeling dat hij weer bij mij komt!!!
Ik ben niet bekwaam genoeg om voor hem te zorgen en vind dat ik het risico ook niet moet nemen dat zijn leventje van mij afhangt!!!
Dus hopen dat onze kleine man het haalt, dan neem ik hem met alle liefde terug. Ik heb het asiel wel de pot met melkpoeder gegeven, zodat ze dit niet hoeven te halen....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:03

+:)+
Bij het asiel hebben ze zeker weten genoeg kennis en ervaring om hem groot te brengen. Wat lief dat je hem weer terugneemt op ten duur. De asielen zitten alweer bomvol, dus ze zullen blij zijn dat deze in elk geval alvast een huisje krijgt :j

Duimen dat hij het haalt dan maar!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:46

Sieppus schreef:
na wikken en wegen hebben we hem naar het asiel gebracht! Maar wel met de mededeling dat hij weer bij mij komt!!!
Ik ben niet bekwaam genoeg om voor hem te zorgen en vind dat ik het risico ook niet moet nemen dat zijn leventje van mij afhangt!!!
Dus hopen dat onze kleine man het haalt, dan neem ik hem met alle liefde terug. Ik heb het asiel wel de pot met melkpoeder gegeven, zodat ze dit niet hoeven te halen....

Wat een superbeslissing van je zeg!

Heb jaren geleden ook een ukkepukkerig klein dingetje mee naar huis genomen en met van alles en nog wat groot gekregen....is nu het supermonster van de dierenarts omdat die zo mooi en groot en stoer is.
Hij zit bij mijn moeder, die was op slag verliefd op het stumpertje :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:07

Wat een goede beslissing van je :j Echt petje af er zijn veel mensen die een voorbeeld aan je kunnen nemen :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:42

[LZP] > [BB]