Hoe kom je onder de regels van de RvB uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Hoe kom je onder de regels van de RvB uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:34

Waar ik m'n eigen de laatste tijd zo pissig over kan maken is het feit dat bepaalde fokkers hun oudere teven opruimen, omdat ze er niet meer mee mogen fokken.

Een teef die een dag nadat ze 8 jaar is geworden mag niet meer gedekt worden en dat vind ik helemaal terecht.
Maar alleen NL heeft deze regel dus in het buitenland mogen ze er nog wel mee fokken, dus ruimen de fokkers ze maar op en verkopen ze aan het buitenland waar ze nog even leeggemolken kunnen worden :(

Een persoon die wij kennen heeft zijn hond in maart laten dekken en deze teef zou in april 8 jaar worden, dus dat kon nog. Ze hebben bij deze teef de loopsheid op moeten wekken omdat ze niet op tijd loops werd en tsja...ze moest voor een bepaalde datum gedekt zijn anders mocht het niet meer.
Helaas voor hem is de teef leeggebleven en is ze ondertussen ruim 8 jaar. Maar hij wil nog zo graag een nakomeling van deze teef, maar volgens de vastgestelde regels kan dat nu niet meer. Deze teef heeft nu 2 nesten gehad en haar eerste nest met bijna 6 jaar, omdat hij met deze hond in de sport zat.
Hij vond dat belangrijker op dat moment, maar we weten allemaal dat we weleens concessies moeten doen. Het is het één of het ander.

Deze persoon heeft contact opgenomen met de RvB om toch te proberen dat zijn teef voor de laatste keer gedekt mocht gaan worden ondanks haar ruim 8 jaar, maar de RvB heeft dit afgewezen wat ik totaal terecht vind. Je kan ook niet zeggen de één wel en de ander niet.
Ook heeft hij het via zijn rasvereniging geprobeerd maar die is het uiteraard ook niet gelukt.

Nu schrikt mijn verbazing dat er op zijn site staat dat deze hond alsnog gedekt gaat worden in september/oktober???
Dus ik had echt zoiets van hoe kan dit :? Maar door bepaalde mensen in de sport ben ik erachter gekomen. Hij heeft de hond overgeschreven naar een persoon die in het buitenland woont. Dus de hond staat nu op iemand anders naam en de puppen worden gewoon bij hem geboren :(

Ik zit er nu over te denken om een brief te schrijven aan de RvB nu ik dit weet.
Ik baal gewoon van dit soort banketstaaf mensen _-:(

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:47

Dat is inderdaad een manier om de regels aan je laars te lappen. De hond overschrijven op een ander in het buitenland, dus inprincipe een andere eigenaar, en hopla; het kan in een keer weer. Trieste bedoeling, maar ik vraag me af in hoeverre een brief schrijven naar de raad zin heeft. Misschien kun je dan nog beter de rasvereniging inlichten. Zij kunnen dan bijvoorbeeld overwegen om potentiele pupkopers niet naar deze fokker te verwijzen omdat hij niet meer voldoet aan de regels.

Liezel1

Re: Hoe kom je onder de regels van de RvB uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:51

De vraag is even of hij de pups dan wel kan gaan aanmelden of ze wel een papier van de RvB meekrijgen... Want dan zou dat via de vereniging in het land van de eigenaar geregeld moeten worden toch?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:57

Ik vraag me soms of waar mensen zich druk om maken, paarden van 20 jaar en ouder krijgen ook veulens en daar maakt niemand zich druk om. Deze man lijkt mij niet iemand die de teef uitgemolken heeft, maar er een leuke sporthond aan heeft gehad en normaal kon je dan nog een paar nesten fokken, door de nieuwe regelskan dat niet meer. deze regels vind ik een beetje vreemd, bijv bij de rassen van werkhonden aangezien dat betekend dat een teef nog maar 3 nesten kan krijgen, immers de meeste willen pups van een bewezen moeder in die rassen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:26

Het is algemeen bekend dat een jongere teef makkelijker bevalt dan een teef op leeftijd.
En daarbij is het alleen goed gegaan met het eerste nest. Het tweede nest is helemaal niet goed gegaan. Zowel voor moederhond als pups.
Daarnaast is het zo gezond om je teef op een onnatuurlijke manier loops te laten worden omdat je zo graag moet??? Misschien is dat ook wel de reden waarom ze is leeggebleven??? Zo gezond!!!

Dus zoveel goede nesten heeft ze nog niet gehad.

Deze regel is niet voor niks ingesteld en dat is hetzelfde dat een teef maar één keer per jaar een nest mag krijgen met een tussenpose van 10 maanden voor het volgende nest. Dan daarbij mag een teef max. 5 nesten krijgen in haar levensjaren. En niet eerder gedekt worden voor de 16 maanden, niet ouder mag zijn dan 72 maanden voor het eerste nest en honden ouder dan 96 maanden mogen helemaal geen nesten meer krijgen.

Hij had de teef ook eerder kunnen laten dekken en dan had hij niet met dit probleem gezeten. Dat je graag sport met je hond is tot daaraantoe, maar het is of of en niet en en. Je moet prioriteiten stellen.

Dat is ook hetzelfde met paarden. De meeste paarden van 20 waar nog mee gefokt wordt hebben ook al op jongere leeftijd veulens gekregen. Want als je een paard van 20 voor het eerst laat dekken dan ben je ook niet echt goed bezig.
Alleen al de risico's wat het met zich meebrengt.

Daarnaast heb ik niet over deze persoon gezegd dat hij zijn teef heeft uitgemolken, maar dat ging gewoon over het algemeen hoe sommige fokkers met hun honden omgaan.
Als ze er niks meer aan kunnen verdienen moeten ze maar weg??? Een teef in totaal 7 nesten laten krijgen en dan doorverkopen naar het buitenland omdat ze daar nog wel ingezet kan worden....vind ik gewoon te ziek voor woorden.
En dat omdat de RvB de regels aangescherpt heeft?

Liezel1 schreef:
De vraag is even of hij de pups dan wel kan gaan aanmelden of ze wel een papier van de RvB meekrijgen... Want dan zou dat via de vereniging in het land van de eigenaar geregeld moeten worden toch?

De teef is in buitenlands bezit dus de puppen krijgen het papier mee van dat land. Als de puppen eenmaal meegaan met hun nieuwe eigenaren kunnen ze gewoon overgeschreven worden naar de RvB. Op papier staat dat de moederhond in buitenlands bezit is en daar gelden deze regels niet.
Dus dat wordt geen probleem.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 02:00

het feit van loops spuiten ed daar sta ik zeker ook niet achter, maar verder ben ik wel wat neutraler denk ik, de regels van de RVB zijn voor mij ook niet altijd heilig, ik heb er nl een hekel aan, dat men aan de ene kant regels oplegt en aan de andere kant geen kloot doet ( en geloof me, ik ken de raad hoor)
iets is niet altijd zwart wit, dus ja, wat voor de 1 niet zo is, kan voor de ander wel zo zijn, deze fokker heeft het aangevraagd, dus helemaal wars van de regels was hij niet.
dat deze teef 1 nest geeft gekregen wat niet helemaal lekker ging? tja dat kan, dat wil niet zeggen dat het daarna ook fout gaat, er zijn genoeg teven die dat zo hebben gehad en waar het gewoon mee goed gaat daarna, maar ja, als die binnen de "regels"vallen, hoor je mensen er niet over.

er zijn voldoende teven die met 8 jaar nog prima een nest kunnen hebben, als de lijn waardevol is, de teef in goede conditie, zou ik ook wel een regel wat dit betreft kunnen overtreden.
begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het deels echt oke dat er regels zijn, maar ik denk niet dat een ieder die het overtreed ook fout bezig is.
ergens denk ik dat er nog wat anders speelt bij jou en deze fokker , wellicht concurentie, lijnen waar je het niet mee eens bent enz enz. en dat mag en snap ik hoor, maar soms vertroebelt je beeld daar wel iets van.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 07:14

Concurrentie absoluut niet.
Ik zou er nog geen één gratis willen krijgen, het ziet er niet uit(maar dat daar gelaten)

Ik ben het ook niet altijd met de RvB eens, maar de regels die zijn opgesteld vind ik wel een goede zaak, alleen één daarvan had ik ook graag anders gezien.
En tuurlijk zijn er genoeg teven waar het weleens een keer fout bij gaat, dat kan altijd gebeuren. Maar als de hond al op leeftijd is en het gaat fout en daarna laat je de teef loops spuiten en de teef leeg blijft...is misschien al een voorteken.

Het zou inderdaad kunnen dat mijn beeld vertroebelt, maar dat komt ook door wat ik allemaal weet over deze teef. Ik ken deze teef ook persoonlijk en ik ga maar niet vertellen wat eraan deze hond scheelt. Überhaupt kan ik niet snappen dat je met zo'n teef fokt ongeacht wat de leeftijd is.

Maar sommige mensen doen er alles aan om de teef alsnog gedekt te krijgen.
En dan hoop ik maar voor deze hond dat ze weer leegblijft.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:42

tuurlijk snap ik dat er nog meer aan de hand is, dan "alleen" op deze manier de regels omzeilen, en met kennis van de andere zaken, zal ik je ws wel gelijk geven, maar dat staat dan wel wat los, van het feit dat iemand deze regel niet naleeft, ik bedoel, dat hoeft dus niet altijd vreselijk fout te zijn ;)

helaas zijn er mensen in de fokwereld met dingen bezig, die ik ook niet graag zie, kun je verdomd weinig tegen doen, dus adem in adem uit, doe lekker je eigen ding en haal je schouders maar een beetje op ;) is soms lastig hoor, ik ken het :+

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:21

Helaas wel :(
En idd wat je zegt...

Waarschijnlijk kan ik hier ook niks tegen doen, maar ik zal hem nooit aanbevelen wat ik trouwens al niet deed :P
Ik weet in ieder geval dat ik wel goed bezig ben :+ ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:21

de regels zijn indd vaak een beetje overdreven..

maar als deze hond zelf al niet loops wordt zou ik haar dit ook niet laten spuiten.
al dat gedoe met hormonen is ook niet goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:39

Ligt het ook niet aan het ras, een jack russel is met 8 nog niet oud, terwijl een boxer dan al behoorlijk op leeftijd is. Ik zou geen pups aanschaffen van een boxermoeder van 8 plus, omdat ik dan vraagtekens zou zetten bij een fokker die met deze honden op die leeftijd nog fokt, terwijl ik bij een jr moeder vsn die leeftijd het niet vreemd zou vinden.
Is de leeftijd algemeen voor alle rassen?
Loops spuiten hou ik niet van en ook niet van mensen die hun merries na hun 20e nog laten dekken.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:10

Nee de leeftijd per ras maakt niet uit.
Dat is gewoon zo vastgesteld.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:59

ik vind het erg onverantwoordelijk van de eigenaar..

hij moet en zou puppies, terwijl dit niet meer te doen is voor de teef.. hij helfpt zijn eigen hond naar de kl*te door haar loops te spuiten..

ik zou een brief sturen ;)