Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:55

http://www.nrc.nl/economie/article22473 ... rijgegeven

Amsterdam, 20 mei. Videobeelden van varkens die voor de slacht worden verdoofd met kooldioxide zijn gisteren vrijgegeven door het ministerie van Landbouw. De beelden zijn onderwerp van debat in de Tweede Kamer.

Op 23 april kregen Kamerleden de beelden, gemaakt door de Universiteit Wageningen, al te zien.
Het ministerie reageert hiermee op videobeelden die Varkens in Nood eerder dit jaar heeft gepubliceerd en die afkomstig waren van de Universiteit van Zürich. De beelden toonden volgens Varkens in Nood dat de verdovingsmethode onacceptabel is.
Varkens worden in slachthuizen eerst verdoofd omdat het dier geen pijn mag lijden bij het doorsnijden van de keel en doodbloeden - de eigenlijke slacht. De kijker kan de beelden nu vergelijken.

Authentic

Re: Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:56

Krijgen varkens geen kogel (oke pin) door hun hoofd dan? Zoals paarden? :\ Dat vind ik namelijk wel diervriendelijk, waarom niet in 1x doodmaken en dan laten leegbloeden?

-Ik weet echt niks van varkens slachten af :=

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:58

Volgens mij worden varkens geelectrocuteerd... en na het zien van het filmpje hoop ik dat deze manier blijft ipv vergassen. Dit is toch verschrikkelijk?? Zo'n dier heeft onderhand meer dan een halve minuut nodig, schreeuwt het vervolgens uit en is dan op hetzelfde punt als in 2sec een stroomstoot?

Snijden ontkom je niet aan, gaat er om dat het dier niet bewust doodbloed, maar dus al verdoofd is.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 26-05-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:00

Ik snap het niet helemaal, waarom is de verdovingsmethode onacceptabel? En waarom is het nu nu precies het onderwerp van debat?

Zal wel aan de haarkleur liggen maar ik vind het nogal vaag.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:02

Varkens krijgen eerst een stroomstoot achter de oren waardoor zij bewusteloos raken en daarna word de keel doorgesneden. Ik ben laats nog voor school naar een slachthuis geweest met die stroomstoot zijn ze echt veel sneller knock out dan met het gas. Dus ik vraag me een beetje af of het veel nut heeft om gas te gaan gebruiken. (aangezien het varken zich ook bij het gas verzet is dat overduidelijk ook niet vrij van angst/pijn.)

Opzich is voor zo'n pin bij varkens misschien ook wel iets te zeggen, maar varkens hebben kleine hersenen en grote hoofen dus ik vraag me af of je dan niet snel mist. (ook dikkeschedelsvoor het gezicht volgens mij)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:03

De varkens worden verdoofd, voor het slachten. Blijkbaar snijden ze nog steeds? Of is dat alleen bij Halal vlees, ik weet het net precies. Als je het filmpje bekijkt (met geluid), kun je zien dat de verhouding van CO2:O2 die in Nederland gehandhaafd wordt, het dier laten lijden. De verhouding die als eerste wordt getoond (60% CO2), zorgt ervoor dat het varken bijna meteen buiten bewustzijn is, en het pas daarna gaat stuiptrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:09

Hoe bedoel je verzetten tegen gas? Het is geen gifgas wat pijn hoeft te veroorzaken, het is ook maar de vraag of de dieren ook echt pijn ondervinden aan het stuiptrekken. Als het goed gedaan wordt verliezen ze heel langzaam het bewustzijn. Net zoals het kapje bij de doktor of dierenarts. Op zich een hele zachte manier om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:13

Imitador schreef:
De varkens worden verdoofd, voor het slachten. Blijkbaar snijden ze nog steeds? Of is dat alleen bij Halal vlees, ik weet het net precies.

Varken is er definitie niet Halal ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Juliette86 schreef:
Hoe bedoel je verzetten tegen gas? Het is geen gifgas wat pijn hoeft te veroorzaken, het is ook maar de vraag of de dieren ook echt pijn ondervinden aan het stuiptrekken. Als het goed gedaan wordt verliezen ze heel langzaam het bewustzijn. Net zoals het kapje bij de doktor of dierenarts. Op zich een hele zachte manier om te gaan.

Het is geen narcose, maar volgens mij een combinatie waar zuurstof en andere stof gecombineerd worden. Dus stikken volgens mij. Je ziet dat varken toch ook duidelijk naar adem happen...

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:18

Caesar schreef:
Juliette86 schreef:

Het is geen narcose, maar volgens mij een combinatie waar zuurstof en andere stof gecombineerd worden. Dus stikken volgens mij. Je ziet dat varken toch ook duidelijk naar adem happen...

Ja ze stikken absoluut.
Ik vindt het heel goed dat dit naar buiten wordt gebracht.
En dat mensen kunnen zien hoe een dier aan zijn einde komt voordat het op je bord ligt.
Ik ben geen tegenstander van vlees maar ik ben wel een voorstander van een pijnloze dood.
Vaak hebben deze dieren al een lang (lijdzaam) transport achter
de rug voordat ze in het slachthuis zijn.
Het bedwelmen met gas wordt vaak wel in groepen tegelijk gedaan.
Dit is omdat een varken een sociaal kudde dier is. Bij een stroomstoot wordt dit indvidueel gedaan en dat schijnt vaker stress met zich mee te brengen.
Dit gebeurd natuurlijk niet alleen in Nederland maar vindt het goed dat Varkens in nood deze beelden laat zien in de 2e kamer.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:20

Caesar schreef:
Volgens mij worden varkens geelectrocuteerd... en na het zien van het filmpje hoop ik dat deze manier blijft ipv vergassen. Dit is toch verschrikkelijk?? Zo'n dier heeft onderhand meer dan een halve minuut nodig, schreeuwt het vervolgens uit en is dan op hetzelfde punt als in 2sec een stroomstoot?

Snijden ontkom je niet aan, gaat er om dat het dier niet bewust doodbloed, maar dus al verdoofd is.

Dit wordt toch gedaan bij kippen die hangen allemaal aan een stokje met de hoofdjes naar benende gaan door het water heen en daar loopt stroom door. (Verdere details maar even weg laten...)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:26

Goede zaak dat dit naar buiten komt.
Gasverdoving is idd niet prettig.. de beesten springen omhoog en happen naar lucht...
Maar het is de goedkoopste en snelste manier om zoveel mogelijk varkens p.u. te verwerken.

Nu is een stroomstoot idd diervriendelijker, maar een restrainer is dan weer niet diervriendelijk (lange slurf waar ze hutje mutje in moeten lopen, daarna op de lopende band en dan de stroomstoot)

En zoals de meesten wel weten, ja ik heb echte ervaring met verschillende slachterijen.

Een varken word idd niet hallal geslacht, want moslims eten geen varken :+

Kippen worden ook vreselijk mishandeld, nog meer dan varkens of koeien, daarom eet ik zelden tot nooit kippenvlees.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:28

crossmonster schreef:
Nu is een stroomstoot idd diervriendelijker, maar een restrainer is dan weer niet diervriendelijk (lange slurf waar ze hutje mutje in moeten lopen, daarna op de lopende band en dan de stroomstoot)

Ik heb er geen ervaring mee, heb ooit gezien dat het nog handmatig ging met een soort grijpklauw die je als persoon kon vasthouden. Die werd dan om het varken geklemd en dan kreeg die de schok. Het zal misschien nu wel met zo'n restrainer gaan, maar dan nog lijkt het me vriendelijker voor het varken dan echt bewust meemaken dat het doodgaat.

Je kunt dan wel hutje-mutje lopen, maar je hebt geen pijn/ademnood... zo zie ik het dan weer :o En stikken is volgens mij een van de ergste dingen voor mens en dier.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:36

Met de hand gaat het idd met een grote tang, die 3 sec net achter de oren word geplaatst, en daarna op de kop en het hart.

Een restrainer is zo diervriendelijk niet hoor... stikken in 30 sec, of een 20m minuten in de wachtrij geprikt worden en stressen....

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:21

Juliette86 schreef:
Imitador schreef:
De varkens worden verdoofd, voor het slachten. Blijkbaar snijden ze nog steeds? Of is dat alleen bij Halal vlees, ik weet het net precies.

Varken is er definitie niet Halal ;)

Dat is inderdaad niet een heel snuggere opmerking van mij :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:16

Bij kleinere slachthuizen gaat de stroomstoot nog steeds handmatig maar bij de grote slacht'fabrieken' zullen ze inderdaad wel vergassen.

volgens mij is dat 1 voor een een stroomstoot gewoon het vriendelijkst, de varkens komen pas vlak voor de slacht de ruimte in en worden niet hutje mutje op elkaar door een lopende band gehaald. Ik eet ook wel gewoon vlees trouwens maar ik vind een humane manier van slachten wel belangrijk.

Weet iemand trouwens zeker waarom varkens niet met slachtmaskers gedaan worden. Mijn idee was echt maar een gok namelijk. (slachtmaskers lijken mij namelijk nog wel het vriendelijkst van allemaal igg lijkt me in een keer hersendood dus geen/weinig pijn en stress)

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:15

Ik heb even wat meer info gezocht via de site Varkens in Nood.

Varkens zijn zeer gevoelig voor het prikkelende gas en worden al snel onrustig als de hoeveelheid CO2 in de lucht toeneemt. Net als bij mensen zorgt het gas voor irritatie aan hun luchtwegen en hevige ademnood. Onderzoek heeft aangetoond dat varkens liever dagenlang doorbrengen zonder voedsel of water dan te worden blootgesteld aan hoge concentraties CO2.

de grootste slachterij van Europa, zegt dat beide methoden voor- en nadelen hebben. Elektrocutie is snel, maar heeft individueel plaats, terwijl varkens sociale dieren zijn. Gasverdoving kost 10 tot 20 seconden, maar in de slachterij gebeurt dit in groepen zodat het varken niet de stress heeft van afscheiding van groepsgenoten. „Het transport-, stal- en verdovingsproces is erop gericht dat het dier minimale stress ervaart in het gehele traject in de slachterij”, deelt Vion mee.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:23

Goed dat er meer aandacht voor dierenwelzijn komt, maar ik denk dat het onmogelijk zal zijn om ieder dier pijnloos en grondig te kunnen slachten. Het is bijv. ook algemeen bekend dat kippen absoluut niet voldoende bedwelmd worden.

Pas als mensen meer gaan betalen voor hun vlees is er meer tijd voor elk dier, en misschien betere methodes, mogelijk denk ik.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:25

Varkens in Nood maakt al langer bezwaar tegen het vergassen, maar mij staat niet bij dat het om het vergassen voor aanvang van het slachten gaat. De varkens worden namelijk verdoofd voordat ze gecastreerd worden, dat gebeurde tot dit jaar zonder verdoving.

Varkens in Nood heeft in het verleden al aangetoond dat castratie niet nodig is en wil dus helemaal van het castreren af. Bedrijven als Vion blijven dit echter eisen 'want de klant wil dat' en het is te veel moeite om de klant uit te leggen dat het niet nodig is. Wat dat soort zaken betreft is de varkenshouderij net zo traditioneel en vastgeroest als de paardenhouderij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:27

Vion ... sja die slachten in Boxtel ff denken wat was het ookalweer.... 1000 per uur ofzo?
(kan het mis hebben, is zo lang geleden)

Maar onzin dat in groepen slachten minder stressvol is, want met de restrainer of tang lopen ze achter elkaar aan en dus ook in groepsverband.

Vion denkt aan de centjes, en vergassen is goedkoper en heeft evel meer capaciteit.

In Boxtel zijn ook automatische drijfhekken.. ook zoiets vreselijks..

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:33

crossmonster schreef:
Vion ... sja die slachten in Boxtel ff denken wat was het ookalweer.... 1000 per uur ofzo?
(kan het mis hebben, is zo lang geleden)

Maar onzin dat in groepen slachten minder stressvol is, want met de restrainer of tang lopen ze achter elkaar aan en dus ook in groepsverband.

Vion denkt aan de centjes, en vergassen is goedkoper en heeft evel meer capaciteit.

In Boxtel zijn ook automatische drijfhekken.. ook zoiets vreselijks..

55 duizend per week lees ik net :$

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:35

arno8 schreef:
Varkens in Nood maakt al langer bezwaar tegen het vergassen, maar mij staat niet bij dat het om het vergassen voor aanvang van het slachten gaat. De varkens worden namelijk verdoofd voordat ze gecastreerd worden, dat gebeurde tot dit jaar zonder verdoving.

Varkens in Nood heeft in het verleden al aangetoond dat castratie niet nodig is en wil dus helemaal van het castreren af. Bedrijven als Vion blijven dit echter eisen 'want de klant wil dat' en het is te veel moeite om de klant uit te leggen dat het niet nodig is. Wat dat soort zaken betreft is de varkenshouderij net zo traditioneel en vastgeroest als de paardenhouderij.

Denk toch echt dat die boer liever een paar uur tegen zijn klant banketstaaf dan een paar dagen biggetjes castreerd (en daar nu vanwege de nieuwe regels ook nog verdovingsaparatuur voor mag gaan aanschaffen). Die boeren kunnen banketstaaf wat ze willen maar dan zijn ze gewoon blut morgen. De supermarkten weten zelfook allang dat het niet nodig is. die zijn nog vaster geroest dan de boeren en de paardenhouders bij elkaar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:41

Hmmm uit de video begrijp ik dat het inderdaad om verdoven voor het slachten gaat. Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:48

arno8 schreef:
Hmmm uit de video begrijp ik dat het inderdaad om verdoven voor het slachten gaat. Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Pfff, inderdaad. Ik eet sowieso geen vlees, maar ik ben wel benieuwd of biologische varkens ook op die manier worden geslacht. Ik weet wel dat ze met minder getransporteerd worden, maar slachten weet ik niet precies?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:50

arno8 schreef:

Ik begrijp je punt arno.
Heel veel mensen boeit het niet hoe hun vlees aan zijn einde is gekomen.
Daarom vindt ik het goed dat er mee publiciteit aan komt en dat er ook beelden bij beschikbaar zijn.
Ik ben niet helemaal een vegatarier maar ik kies wel heel bewust mijn vlees en vaak genoeg hebben we ook een vlees vervanger op tafel staan.