Wij hebben sinds een jaar vogels overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Vrouwtje was er heel zorgvuldig mee maar kwam op leeftijd, moest er ook traantjes om laten. Vogels kregen heel duur voer, dat hebben wij volgehouden en ze hebben een hele grote kooi. Het gaat hier om twee australische parkietjes. Weet niet of het twee vrouwtjes zijn of twee mannetjes, dat ben ik vergeten. Weet alleen wel dat het geen vrouwtje én mannetje is. Oude baasje weten wij inmiddels niet meer van waar ze is, kunnen wij geen contact mee opnemen.
1 van de vogels zag er wat onverzorgt uit vanmiddag. Nu ben ik beter gaan kijken en toen leek ik wat van bloed te zien op zijn buikje. Ook op zijn rug een klein plekje. Op zijn buikje zitten de verenwat uit elkaar. Net hoor ik het vogeltje een kreet maken (deze vogels maken samen weinig geluid en brabbelen alleen zacht vandaar dat het mij opviel) En toen zag ik hem proberen weg te komen bij de ander (dacht ik, zo leek het).
Vogels zitten al zo'n vier jaar bij elkaar. Zijn daarbij helemaal verliefd op elkaar. Kroelen heel de dag, vliegen alleen samen rond niet zonder elkaar. Als de een ergens heen gaat volgt de ander en andersom, zo ook met vliegen, eten,drinken..alles. Lijkt me zo raar dat de een de ander bijt. Dus is er een verklaring voor, is het gevaarlijk of dominant gedrag ofzo? Ik haal ze natuurlijk liever niet uit elkaar, dat zouden ze niet aankunnen ze willen niet zonder elkaar.
Edit: Haren veranderd in veren. Beetje blond

Nog een edit: Ik ben net nog een keer gaan kijken en er zit nu zo'n twee uur tussen en het is erger geworden. Gele vogel is duidelijk uit elkaar geplukt en het ziet er niet goed uit, maar ik weet niet of dit erg is. Lichtgele vogel heeft nergens last van. Moet ik ze uit elkaar halen? Oh, overigens zit gele vogel nu zelf aan zijn veren, zou hij het zelf kunnen aanrichten?