Vogel wordt gebeten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Vogel wordt gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:46

Hallo,

Wij hebben sinds een jaar vogels overgenomen van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Vrouwtje was er heel zorgvuldig mee maar kwam op leeftijd, moest er ook traantjes om laten. Vogels kregen heel duur voer, dat hebben wij volgehouden en ze hebben een hele grote kooi. Het gaat hier om twee australische parkietjes. Weet niet of het twee vrouwtjes zijn of twee mannetjes, dat ben ik vergeten. Weet alleen wel dat het geen vrouwtje én mannetje is. Oude baasje weten wij inmiddels niet meer van waar ze is, kunnen wij geen contact mee opnemen.

1 van de vogels zag er wat onverzorgt uit vanmiddag. Nu ben ik beter gaan kijken en toen leek ik wat van bloed te zien op zijn buikje. Ook op zijn rug een klein plekje. Op zijn buikje zitten de verenwat uit elkaar. Net hoor ik het vogeltje een kreet maken (deze vogels maken samen weinig geluid en brabbelen alleen zacht vandaar dat het mij opviel) En toen zag ik hem proberen weg te komen bij de ander (dacht ik, zo leek het).

Vogels zitten al zo'n vier jaar bij elkaar. Zijn daarbij helemaal verliefd op elkaar. Kroelen heel de dag, vliegen alleen samen rond niet zonder elkaar. Als de een ergens heen gaat volgt de ander en andersom, zo ook met vliegen, eten,drinken..alles. Lijkt me zo raar dat de een de ander bijt. Dus is er een verklaring voor, is het gevaarlijk of dominant gedrag ofzo? Ik haal ze natuurlijk liever niet uit elkaar, dat zouden ze niet aankunnen ze willen niet zonder elkaar.

Edit: Haren veranderd in veren. Beetje blond :P

Nog een edit: Ik ben net nog een keer gaan kijken en er zit nu zo'n twee uur tussen en het is erger geworden. Gele vogel is duidelijk uit elkaar geplukt en het ziet er niet goed uit, maar ik weet niet of dit erg is. Lichtgele vogel heeft nergens last van. Moet ik ze uit elkaar halen? Oh, overigens zit gele vogel nu zelf aan zijn veren, zou hij het zelf kunnen aanrichten?
Laatst bijgewerkt door Suuzert op 25-05-09 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Nickeltje

Re: Vogel wordt gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:47

Weet je zeker dat ze elkaar bijten?
Of dat de vogel zichzelf plukt/bijt omdat hij misschien luizen of mijten heeft?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:50

Nickeltje schreef:
Weet je zeker dat ze elkaar bijten?
Of dat de vogel zichzelf plukt/bijt omdat hij misschien luizen of mijten heeft?

Nee ik weet het niet zeker, er is kans dat hij het zelf doet. Wat moet ik doen als ze luizen en/of mijten hebben? Kan ik dat ergens aan zien of moet ik naar de DA?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:53

Lichtgele australische parkiet? :?
Zijn het soms valkparkieten?

Het klinkt inderdaad meer alsof hij het zelf doet.
Ik zou hem voor de zekerheid even meenemen naar de DA. Mijten zijn nogal besmettelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:53

ja ik zou er maar mee naar de dierenarts gaan als het al zo snel verergert, wacht je nog even dan heb je heel snel nog maar eentje over.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:55

Zijn ze handtam? Dan zou je ze goed tussen de veren kunnen kijken op de blote huid om te zien of je zelf iets van mijten of luizen ziet.
Maar vogel luizen en mijten kunnen super klein zijn, dus je kunt ze makkelijk over het hoofd zien. Een schilferige huid is vaak wel een aanwijzing voor jeuk en dat komt meestal of door slechte voeding of door ongedierte.
Je geeft zelf al aan dat ze al jaren dezelfde voeding krijgen.

Voor alle zekerheid en als het een beetje te oden is, zou je er een bezoekje aan de DA aan kunnen wagen, als ze iets hebben, heeft hij ook meteen de juiste spray of druppels of wat ze dan ook zouden moeten hebben...

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:58

Ik zal hem zo even pakken ze zijn handtam. Kijken of ik iets zie, en anders toch even naar de DA.

Ja ik weet niet of het lichtgeel is of wit..soms lijkt hij lichtgeel maar hij kan ook gewoon vies zijn haha. Ik heb er een boek bij gekregen, het zijn echt australische parkieten. (A)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:02

Suuzert schreef:
Ik zal hem zo even pakken ze zijn handtam. Kijken of ik iets zie, en anders toch even naar de DA.

Ja ik weet niet of het lichtgeel is of wit..soms lijkt hij lichtgeel maar hij kan ook gewoon vies zijn haha. Ik heb er een boek bij gekregen, het zijn echt australische parkieten. (A)

Australische parkiet is een verzamelnaam voor verschilende vogels. Het kunnen valkparkieten zijn (wat ik vermoed ivm de kleur die je er bij noemt.) maar ook bijvoorbeeld een boerkeparkiet of nog een heel ander soort parkiet.

Daarbij raad ik je aan om even naar de dierenarts te gaan. Mocht het een parasiet zijn en je ziet niets op de huid met het blote oog kan het toch zijn dat er iets zit. Dit kan de dierenarts dan onder een microscoop bekijken.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 00:22

Heb hem net nog even zitten bekijken, ze zitten nu samen in de kooi. Hij plukt zichzelf kaal, maakt kleine bijtbewegingen die gaan ook snel, zoals een hond wel eens doet bij jeuk. Weet iemand hoe duur dat kan zijn? Bezoekje dierenarts? Zal morgen anders wel even bellen, de vogels zijn niet van mij en ik weet niet of mijn vader de kosten wilt betalen. Anders moet ik zelf kijken of ik het heb. Als iemand iets weet, zou handig zijn.. zal morgen in ieder geval die DA ff bellen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:27

Mocht je in de buurt van Amersfoort wonen, dan weet ik een hele goede vogeldierenarts.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 00:33

Ik woon in de buurt van Rotterdam zuid dus dat gaat helaas niet door. Zie hem elke keer krabbelen, weet iemand misschien of ik hem even in een badje met water moet stoppen ofzo? Iets tegen het jeuken? Vind het zo sneu om hem te zien bijten en ik weet niet of hij jeuk heeft, maar hij heeft wel kleine plekjes met bloed..Ziet er echt niet goed uit.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:34

Ik ben geen vogel kenner maar dit kon ik net vinden op internet...

Symptomen: Vogel krabt zich buitensporig veel.
Behandeling: De vogelmijt of bloedluis komt veel in volieres voor.
Er zijn bij de dieren-speciaalzaak druppeltjes te krijgen die in de nek van de vogel toegebracht moeten worden.
En er zijn in de dieren-speciaalzaak spuitbussen te krijgen waarmee de kieren en gaatjes van de voliere bespoten kunnen worden.
Het goed schoonhouden van de voliere verkleint de kans op vogelmijt.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 00:42

Dankje ik heb inmiddels zelf ook een beetje verder gegoogled. Er stond ook ergens dat ik slaolie of vaceline kon smeren op het lijfje zodat de mijt dood gaat. Weet niet of dit schadelijk is, las het op een vogelforum. Weet iemand dit (het is ook zo lekker laat nu) want dan doe ik dat wel gelijk!

Edit: Wilde hem net even in een badje met lauw water doen, misschien dat het wat zou verzachten maar toen ik hem wilde pakken zag ik dat ze beiden aan het slapen waren. Ik ga zelf dus ook maar naar bed en laat hem morgen even nakijken.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:38

Ik zou er geen slaolie of vaseline op smeren. Dat lijkt me niet ten goede komen van het verenpak.
Gewoon even meenemen naar de DA, dan weet je het.
Sommige vogelziektes kunnen namelijk ook voor mensen besmettelijk zijn.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:47

Ik heb het uiteindelijk ook maar niet gedaan. Hij kriebelt zichzelf nu onder zijn vleugel en stampt een beetje met zijn poot, die heeft dus echt jeuk. Ga nu de DA bellen. Ben net ongesteld geworden en de eerste paar dagen kan ik haast niet lopen. Wordt leuk als we dalijk langs kunnen komen ;(

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:03

En weet je al meer?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:20

Jup ik ben langsgeweest. Vloog vogel ook nog door de ruimte heen hij was ontsnapt. Had mn andere vogel ook maar mee ze kunnen niet alleen. Het was een beetje onduidelijk DA had het over mijt en heeft even gekeken maar zei niet specifiek of vogel het had. Ik heb wel druppels meegekregen voor in de nek en als het erg blijft jeuken moet ik even terug komen dan krijg ik druppels voor in een badje. Mijn vogels houden van badderen en dan verzacht dat gelijk. Wel een rotkarwei twee van die kleine beesten na laten kijken..

Trouwens mijn andere vogel lijkt nu ook aan het bijten te zijn. Ben benieuwd of dat spul gaat helpen. En een consult was nog ff 35 euro plus 15 voor bijkomend dier. Plus druppels.. danke dierenarts :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:29

Dat is wel een normale prijs hoor. Ook goed de kooi schoonmaken en alle speeltjes in heet water leggen, evenals stokken. Onderbak ontsmetten. Plastic speeltjes, bakjes in chloor oplossing ontsmetten.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:10

En met het hout? De vogels hebben een hele houten jungle op die kooi. Neem aan dat ik dat niet in het chloor moet gooien hehe. Of moet ik dat weggooien, gaan ze daar inzitten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:29

Je zou het in heel heet water kunnen zetten en schoon maken met Groene zeep kan ook. Daar doe ik hier altijd de broedblokken mee.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:31

Oke dan doe ik dat dat heb ik hier toevallig liggen. Bedankt :)