Kat op balkon?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Kat op balkon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:34

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen jaar de kat meegenomen naar de flat. Het is een binnenkat dus hij was al gewend om niet naar buiten te gaan. ;)
De hele winter is de deur naar het balkon dicht gebleven, maar nu wil ik de deur wel eens open zetten. Bovendien wordt het snel erg warm in de flat (hele grote ramen) en de kat is halflang harig en dik in zijn vacht. Het gevolg is dat hij het liefst constant op de badkamer ligt. Op het balkon is veel schaduw.

Ik ben alleen heel bang dat mijn kat van het balkon afvalt.. Mijn vriend had laatst de deur niet goed dicht gemaakt en meneer liep op het randje toen ik thuis kwam. :( Nu wil en durf ik hem echt niet meer daar te laten lopen zonder dat het afgezet is.

Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die een kat en een balkon hebben. :Y) En hoe jullie dit afzetten. Ik heb al een kattennet op internet gezien, is dit degelijk? Kun je ze daarmee alleen laten? Of weet iemand anders een (redelijk goedkope) oplossing? De flat wordt volgend jaar of het jaar erna afgebroken dus ik wil een niet te duur maar wel redelijk bouwsel hebben voor de komende tijd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kat op balkon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:38

Ik heb het ook. 2 binnenkatten die bij de vorige eigenaar naar buiten konden maar het niet wouden.
Heb ook een balkon, ik laat de deur niet open vooral omdat ik bang ben dat ze er toch vanaf springen en niet goed terecht komen (woon 2 hoog) en de honden van de onderburen zijn nogal anti-kat.
Wij gaan kijken naar een hordeur zodat de frisse wind wel binnenkomt maar de katten niet buiten.
Wat we anders ook nog weleens doen is de katten in de rest van de woning (masoinette) laten lopen behalve in de woon- en eetkamer. Deur kan dan wel open en de katten liggen dan meestal op onze bed en hebben het niet eens door.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:38

Het is misschien handig om een foto van het balkon te plaatsen want het is erg lastig om een oplossing te verzinnen voor iets wat ik niet kan zien...de kat van mijn vriend kwam ook altijd op het balkon en ging lekker op de rand zitten, dit ging nooit fout en die kat wist ook echt wel hoe hoog het daadwerkelijk was. (4e verdieping) maar misschien iets van gaas ervoor hangen...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:09

Mijn kat is dus wel eens van het balkon afgevallen, dus ik zou absoluut wel iets maken.
Wij woonden toenertijd twee hoog met een tuin (tegen een berg aan gebouwd) dus de kat ging vaak vanaf het balkon de tuin in en dan naar buiten. Maar het appartement langs ons stond leeg en ze sprong dus ook graag naar het volgende balkon over. Hoe ze toen precies gevallen is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik een kat had met heel erg veel pijn en we wisten niet wat er gebeurt was. Uiteindelijk heeft de DA het gelukkig gevonden, net toen wij op het punt stonden haar een spuitje te geven. Ze had wat ruggenwervels verschoven en hij wist zeker dat ze van het balkon afgevallen was. Brrr.
Ze viel trouwens wel eens vaker, maar altijd op haar pootjes, maar wij woonden helemaal niet hoog, 1e verdieping zat echt op de beganegrond.

Maargoed, hier in onze flat heeft iemand idd een soort visnet gespannen over het hele balkon voor de kat. Zie het wel eens vaker trouwens.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:13

Onze kat zat de hele dag op het randje van het balkon. Springen was te hoog voor haar (balkon van de buren te ver) en eraf vielen deed ze echt niet :D Ik snap dat je het eng vind om haar zo erop te laten. Misschien aan een tuigje meenemen en eerst eens kijken wat ze precies gaat doen? Anders kun je gaas op je balkon maken, met de bovenkant schuin naar binnen oplopend, dan komt ze niet meer op het randje :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:17

Die van mij is toen hij klein was 1x van het balkon gesprongen (2 hoog) op het zonnescherm van de buurman beneden. Daarna heeft hij nooit meer een sprong gewaagd.

Wij wonen nu 4 hoog, en hij zit nu gewoon voor het open raam op het randje, hij gaat niet uit het raamkozijn, dat vind ie niks.. Hij heeft zelf wel door dat 4 hoog echt te hoog is om te springen.

Mijn ervaring is dat als je kat een beetje voorzichtig is hij niet zo snel zal springen, op het randje lopen wel, maar dat is leuk volgens kattenbeesten.

Je kan afrastering proberen te maken, maar als ze echt willen dan gaan ze daar toch wel door of over heen. En ik neem aan dat je zelf nog wel op je balkon wilt zitten? Tuigje is misschien dan handiger?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:35

Op het balkon zitten wij misschien maar een paar keer per jaar. Dus als er een net hangt maakt mij niet zoveel uit.
Gewoon maar laten lopen doe ik niet, het is echt zo'n lomp en dom beest, ik geloof niet dat hij voorzichtig genoeg is. :+
Het liefst laat ik de deur open en dat ik niet steeds op hoef te letten...een kattentuigje vind ik zielig, bovendien ben ik bang dat hij verstrikt raakt..
Ik denk toch dat het een soort net oid word...ik laat wel weten hoe het afloopt.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:37

wij hebben kippen gaas op het balkon, ze zitten erg vaak daar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:42

Wij hebben sowieso hordeuren voor de balkondeuren (twee) met een haakje zodat de poes hem niet open maakt.
We hebben alleen gaas gespannen zodat de poes niet naar het balkon van de buurman gaat (al heeft ze daar ook weer wat op gevonden). Ik wil de poes niet buiten hebben omdat ze dat té graag wil :+ Ze wil zijn waar wij zijn, dus uiteindelijk is het prima als ik en mijn vriend beiden binnen zijn.
De andere poes is bang van buiten, die vond het de eerste paar dagen al eng als de deuren open stonden, want dan waaide het binnen :')
Hier mogen we de balkons ook niet afzetten overigens, vanwege de VVE en 'winkelcentrum' ed (woon boven een bakker). Maar ze gaat dus af en toe mee naar buiten en dat vind ze heerlijk, maar alleen als wij er bij zijn, nooit alleen :n

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:47

Mijn tante heeft haar 4 katten ook gwn dat ze op het balkon kunnen. Als ze op de rand liepen dan haalde ze hem er vanaf en straffen. Één kat is er wel is naar beneden gevallen (1 hoog). Volgensmij zit er aan de onderkant wel gaas, zodat ze daar niet zo snel doorheen gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:53

Mijn oude buren hadden mbv staalkabeltjes een soort van visnet gespannen. Voordeel boven kippen/aardbeien/whatever voor gaas is dat het visnet makkelijk te bewerken is, een rol gaas is lomp en neemt veel ruimte in, een visnet knipje makkelijk op maat. En omdat t dunner is zie je het minder.

Suk6!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:57

Kippengaas +:)+

Ken je niet iemand die dat mooi kan maken?

Of wat een andere optie is, is een voiliere bouwer een hordeur laten maken van een voilierepaneel.

Zodat je de deur open kunt zetten en dan dat "hordeur" er voor in de plek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:15

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:17

Een soortvan visnet lijkt mij een goede oplossing.. Maar dan moet je wel wat hebben waar je het aan vast kan spannen...

Een hordeur is ook een oplossing.. dan kan de frisse wind naar binnen en de katten niet naar buiten..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:47

Maydine schreef:
Een soortvan visnet lijkt mij een goede oplossing.. Maar dan moet je wel wat hebben waar je het aan vast kan spannen...

Mijn buren hadden langs de randen een staalkabeltje gespannen, daar rijg je het visnet doorheen zeg maar. Ziet er echt netjes uit. :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:23

Wij wonen op 8 hoog en ik vind het echt te eng om m'n katten op het balkon te laten, vandaar dat we een hordeur hebben (klimmen ze ook in en proberen door het raampje erboven te klimmen). Hiervoor woonde ik op 1 hoog en konden de katten gewoon naar buiten wanneer ze wilden, liepen over de balkons van de buren en het raam stond altijd open.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:15

Ik wilde toch nog even laten weten hoe dit is afgelopen, vandaar dat ik het topic weer een schop omhoog geef.
We hebben bij zoo plus een net besteld en deze ah balkon bevestigd. :j Was vrij eenvoudig om te doen.
De kat kan nu dus veilig in het zonnetje zitten en is helemaal in zn element. *\o/*

Afbeelding

Overigens is de kat van vrienden van ons vorige maand vh balkon afgevallen. Ze heeft nog een half uurtje geleefd maar het niet gered. :n Dus ben blij dat wij het net hebben opgehangen.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:46

Wij hebben inderdaad ook zo'n kattennet. Ook al zouden ze er niet expres vanaf springen, ze kunnen natuurlijk ook altijd hun evenwicht verliezen oid!

Ziet er mooi ook ts! Lekker dat je katje nu buiten wat kan afkoelen!