erg jong ? mereltje ? gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WilmaW

erg jong ? mereltje ? gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:12

Vanavond kwam ik thuis en toen trof ik mijn kat aan met een jong vogeltje voor hem op de stoep.
Het is zo jong dat het al wel wat pennen/veren krijgt aan de vleugels en over de ruggegraat al wat stekeltjes heeft maar verder nagenoeg kaal is.
Ik denk dat het een merel is.
Er zat bij onze buren op het dak een donkerbruine/zwarte vogel en een bruine op de schuur behoorlijk te tetteren.

Ik heb de kat weg gehaald en het vogeltje eerst bekeken.
Het heeft een wond bovenop zn kopje maar niet echt ernstig diep zover ik kan zien.
ik heb hem in het zicht van de ouders iets verder op gelegd maar toen ik 1 uur later weer kwam waren de ouders verdwenen (was ook al schemerig)
Het jong was helemaal steenkoud.

Ik heb hem mee naar binnen genomen en eerst even op een handdoek met daaronder een kruik gelegd.
Een half uurtje later heb ik hem een paar druppels water via een spuitje gegeven en een klein beetje katenblikvoer.
Tijdens het voeren heeft hij 2 keer iets gepoept.

Nu heb ik een paar vragen:
Hoe vaak moet ik voeren (vanacht ook?)
Hoe warm moet het vogeltje zijn?
Weten jullie een opvang waar ik hem mogen eventueel als het nog leeft naar toe kan brengen? in de buurt van apeldoorn.

Tips zijn welkom....

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:17

Wilawander

Re: erg jong ? mereltje ? gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:28

Als hij gebeten is door de kat dan heeft hij zo snel mogeijk Antibiotica nodig anders zal hij het niet overleven.

Ik zou de vogel zo snel mogelijk naar een vogelopvang doen zodat het een kans heeft.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:28

Ik heb ook een keer een jong mereltje in huis genomen, heb toen de dierenambulance gebeld, die zeiden tegen mij dat die de volgende dag niet zou halen. Heeft die dus lekker wel, heb toen maar nog een keer gebeld zodat ze hem op kwamen halen en na een vogelopvang konden brengen.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:32

Weet iemand een opvang in de buurt van apeldoorn?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:35

Wie je moet/kan bellen: ik denk idd ook dierenambulance oid.

Ik heb zelf ook ooit een mereljong gevonden (op vakantie in Kroatie), die was nog iets jonger, nog helemaal kaal. Hem (of haar, geen idee) heb ik toen in leven kunnen houden met wat geweekte hondenbrokken, kattenblikvoer, geweekt brood en water. Ik gaf hem elke avond laat (rond 12 uur) nog eten voor ik ging slapen eten en drinken en dan stond ik 'sochtends om 6 uur op om weer te voeren en dan ging ik nog ff slapen tot een uur of 8/9, tot hij me wakker piepte (had ie zo in de gaten) en dan gaf ik hem weer wat eten. Beestje groeide toen als kool, kreeg flink veren, badderde dagelijks in een kommetje en begon zelfs al te vliegen.

Helaas heeft een zwerfkat hem na een tijd alsnog te pakken gekregen. Erg jammer, want t was echt mn baby ;)

Veel succes ermee iig!

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:36

Laatst bijgewerkt door NicoleKelos op 23-05-09 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:37

vraag nickeltje even haar moeder heeft een vogel opvang!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:47

Mjay schreef:
vraag nickeltje even haar moeder heeft een vogel opvang!

Ik heb mijn openings bericht ook al aan haar gestuurt voor ik dit opende maar het bericht is nog niet geopend.

De dierenambulance in onze omgeving is in gesprek of niet actief ivm geen vrijwilligers staat op de voicemail. :\

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:51

Zover ik heb gelezen slaapt het vogeltje ook snachts dus ik ga nu ook maar slapen en dan zien we morgen wel weer verder.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 03:44

Ik heb ooit eens een jonge merel opgevangen, deze at doorlopend kattenblikvoer. Die brokjes pikte hij van een sateprikker af.

Uiteindelijk is hij uitgevlogen en komt ie nog regelmatig in de tuin.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:14

Bij professionele vogelopvang is zo'n vogel altijd beter af als je er zelf geen ervaring mee hebt/precies weet wat je moet doen.

Aangezien je de vogel nu nog hebt: Het is ook heel belangrijk om erop te letten dat je vogel warm blijft (naast goed doorvoed ;) ).
Hoop dat die uk het gaat halen. Succes.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:41

Het (ja wat is het een hij of een zei) leeft nog.
Ik heb hem op een kruik liggen om warm te blijven.
We hadden een mooie lamp maar helaas heeft iemand die opgeborgen op een manier dat als je hem uit de verpakking haalt de lamp er uit viel dus die is kapot gegaan gisteren :(

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:02

Ik heb ondertussen contact gehad met de dierenambulance.
Ze komen hem straks op halen en dan brengen ze hem naar een vogelopvang.