Hoe konijn tam maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bueno

Hoe konijn tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:11

Hoi, wij bezitten nu bijna twee jaar een konijntje, Spartel (hij is alleen). Heeft een half jaar binnen gestaan maar als hij losging beet hij álles kapot en hij poepte overal dus hebben we hem overgeplaatst naar buiten. Sinds dat hij buiten staat kreeg hij eigenlijk helemaal geen aandacht meer, hij mocht dag en nacht op het balkon lopen (wij hebben een groot balkon) en hij kreeg gewoon zijn eten. Alleen is hij heel erg schuw en gemeen geworden. Eigen schuld. Mijn moeder had geen ervaring met konijnen en mijn broertje en ik ook niet, dus dag dag lief konijn. Heb toen hij een half jaar buiten stond hem elke dag wat lekkers gegeven, proberen zijn vertrouwen te winnen. Helaas poging mislukt, had het opgegeven toen hij bijna door mijn pink beet. :+

Nu wil ik het eigenlijk weer beginnen, want ik wil gewoon een lief konijn. Ik heb al voorgesteld er een braaf en ouder konijntje bij te zetten maar dit mocht niet. Alleen ik vergeet hem sneller als hij buiten staat dan binnen. Hij is bang voor me, hij komt wel in de buurt als ik sla neerleg en me niet verroer. Heb hem laatst wel opgepakt bij zijn nekvel toen hij bezig met zijn sla was alleen hij spartelde zo erg (:')) dat ik hem losliet. Wat kan ik doen?! :+

Hebben jullie tips? Ik weet dat wij hem verwaarloost hebben dit jaar. ;)
Liefs

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:53

Ik zou hem laten casteren en er een voedster uit de opvang bijzetten.
Het kan goedkomen maar ik denk dat hij altijd wel wild zal blijven.
Mocht je er geen voedster bij mogen nemen dan zou ik hem naar een konijnenopvang doen, zij casteren hem dan en plaatsen hem bij mensen die een voedster hebben. Een mens kan nooit een konijn vervangen dat is net als een paard alleen zetten en je als mens daar af en toe naar om kijkt.
Kosten voor een 2e konijn is niet veel meer dan voor 1 en je hoeft minder tijd aan hem te besteden omdat hij een soortgenoot heeft waar hij naar kan trekken.
Het is trouwens logisch dat een konijn sparteld. Je moet hem vasthouden in de nek en met de andere arm zijn achterbenen ondersteunen omdat hij daarmee steun zoekt.

Meer info over konijnen kun je ook vinden op; http://www.bunnybunch.nl
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-05-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bueno

Re: Hoe konijn tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:55

Ik weet eigenlijk helemaal niet of het een hij of een zij is. :o
Ik zeg alleen automatisch hij. :P

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:56

Dit kun je met 2 jaar goed zien. nekvel pakken en omkeren op je schoot. Voor geslachtsfoto moet je even op bunnybunch kijken.
Mocht het een voedster zijn dan zou ik er een gecastreerd mannetje bij doen.
Konijnen van hetzelfde geslacht maken elkaar erg vaak af.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:57

iemand heeft mij verteld dat je heel vaak met ze op schoot moet gaan zitten :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:59

Tam maken kun je op verschillende manieren doen. Hij/zij zal wild blijven omdat die te weinig aandacht krijgt en niemand heeft om naartoe te trekken. Hij/zij heeft geen maatje en daar zou ik zeker wat aan gaan doen, dat is belangrijker dan de aandacht van een mens.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:06

Als je hem/haar gewoon optilt (zoals carola zegt) en dan op je schoot zet en beetje aait went ie daar vanzelf aan, mijn konijnen (grote franse hangoren)worden heel rustig als je ze beetje bij de wangen aait dan gaan ze altijd liggen. Het mannetje was in het begin vrij gemeen, maar hoe meer aandacht hij kreeg hoe liever hij werd. Het vrouwtje was schuw maar met veel aaien en aandacht is het nu echt een schat. Zelfs met nestje mocht ik overal bij komen.
Een tweede konijn is zoizo wel de beste optie, dan hebben ze 24 uur per dag elkaar. Jij kan het beest wel extra aandacht geven, maar denk dat je het na minuut of 10 ook wel weer zat bent. Heb nog een mannetje van 14 wk zitten, maar je woont te ver weg en je kan beter geen twee mannetjes bij elkaar zetten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:08

Konijnen vinden het ook heerlijk als je precies achter de oortjes aait, wangetjes idd en langs de koppie of gewoon over de rug aaien. Zolang je maar rustige bewegingen maakt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:02

oppakken vind ik geen goed advies; weet je hoeveel stress dit oplevert voor je nijn?
rustig zitten zoals je doet en je niet bewegen. nijnen zijn heel nieuwgierig, dus komen vanzelf kijken.

eerst je nijn seksen, eventueel castreren en dan toch echt een vriend(innet)je erbij

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:06

Casteren als het een ram is zou ik zowieso doen, dan worden ze vaak veel rustiger en dan er na een maand (na een maand zijn ze niet meer vruchtbaar) een voedster bij doen.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:12

mijn konijn begon ook zo, maar ben elke avond echt een half jaar lang ofzo, bij hem gaan zitten.. liep hij los over het gras, en ik lag rustig op het gras een boek te lezen ofzo :)

uiteindelijk is ie nieuwsgierig en komt ie naar je toe, deed dan niks en liet toe wat hij deed, behalve als ie ging bijten ofzo, dan bewoog ik wel, uiteindelijk sprong ie op me en weet ik ut wat, ben toen gaan zitten en zo weer begonnen.. tot dat ie op een gegeven moment uit zichzelf op me schoot sprong en zo ben ik toen een paar weken gaan zitten, hij bleef echt wel zitten liet ik hem los op het gras lopen, kwam ie uit zichzelf naar me toe en ging op me schoot zitten..
nu kan ik er serieus alles mee, maar dat eigenlijk alleen ik, als me zusjes er bij komen is het echt weer het konijn dat lekker loopt te stressen, willen me zusjes hem pakken rent ie weg, en ze krijgen hem ook echt niet te pakken, ik heb de tijd er voor genomen en nou is ie echt wel lief :D

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 14:46

Als ik hem oppak raakt hij helemaal gestresst dus lijkt me geen goede optie. Dus een konijn erbij zetten is de beste optie? Hoe moet ik weten of het een vrouwtje of mannetje is?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:12

C_arola schreef:
Dit kun je met 2 jaar goed zien. nekvel pakken en omkeren op je schoot. Voor geslachtsfoto moet je even op bunnybunch kijken.
Mocht het een voedster zijn dan zou ik er een gecastreerd mannetje bij doen.
Konijnen van hetzelfde geslacht maken elkaar erg vaak af.

Ik quote mezelf maar even omdat ik eerder heb opgeschreven hoe je dat kunt zien.
Je kan ook naar een opvang gaan waar je een konijn erbij haalt en hun laten kijken wat voor geslacht je konijn is, nadeel is wel dat als je een ram hebt, je die eerst moet laten casteren en na een maand pas een voedster erbij kan zetten ivm vruchtbaarheid.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:19

En ik zeg nu voor de tweede keer dat ik hem niet kan oppakken omdat hij me dan gaat bijten/trappen etc. ;)
En waar zou ik dat moeten laten controleren?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:23

dan kom je er niet achter wat voor geslacht hij/zij heeft ;)
Iemand anders kan hem ook niet rustig oppakken en weet om te gaan met konijen en kan zien wat voor geslacht hij/zij heeft?

Je kan het laten controleren door de dierenarts of een konijnenopvang bij je in de buurt.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:28

Kost het checken bij een dierenarts geld?
Nee, hij rent voor iedereen weg. ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:35

Volgens mij moet je dan alleen voor een consult betalen. Is je konijn trouwens ingeent? Dit omdat hij/zij buiten zit en de konijnenziekten liever niet wil hebben omdat het een pijnlijke dood is als die het krijgt.

Ik zou kijken of ik iemand kan vinden die naar je konijn kan komen kijken. Iemand met ervaring met konijnen kan een konijn in een hok wel redelijk snel oppakken en als je die in de nekvel hebt dan kan die ook niet meer bijten.
Snel kijken wat het geslacht is en dan weer loslaten.

Als je te weinig tijd voor je konijn hebt en bang bent dat hij/zij bijt dan zou ik de keuze maken om hem/haar weg te doen en bij de opvang te laten kijken naar een lief maatje en nieuwe huis.
Om hem/haar rustiger te krijgen, tammer moet je er veel tijd en energie in steken, heb je dat?

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:58

Als je echt bang bent voor je konijn, zou ik overwegen hem naar een goed tehuis te doen.
Als het je niet lukt om hem op te tillen denk ik niet dat het je lukt om het geslacht te bepalen als je hem eenmaal opgetild heb omdat je hem dan wel moet draaien. Dan kan je beter zorgen dat je hem in een reismand krijgt en naar de dierenarts gaan.
Ook al bijt en trapt ie, dit kan ie pas doen als jij je arm in de buurt heb of hem vast heb. Geef hem een bakje eten en pak hem dan in zijn nek beet, druk hem iets 'plat' en zet dan je hand onder z'n kont en til heb op (wel van je afhouden natuurlijk).
Durf je het echt niet aan begin er dan niet zelf aan hem op te pakken, stel dat je hem laat vallen of hij teveel in de stress raakt is ook niet de bedoeling.

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:34

Ik ben niet bang voor hem, pak hem ook wel is bij zijn nekvel alleen dan doet hij zo hysterisch dat ik hem loslaat en dan is hij meteen weer rustig. Maar bedankt voor jullie tips.. Ga morgen even met een vriendin kijken (die zelf konijnen heeft) of het een jongen of meisje is (proberen dan).

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:38

Niet loslaten :) Die van mij kunnen ook heel goed zo hysterisch doen en is nogal lastig aangezien ze zo groot zijn, maar ja soms moeten ze wel ff opgetild worden. Succes!!

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:45

Oke, ga het vanavond of morgenochtend/middag even proberen.. Dus gewoon bij zijn nekvel, hand op zijn kont, oppakken en dan iemand laten kijken?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:55

Maar ondersteun je hem dan wel met je arm als je hem/haar op pakt? Anders valt het, zoals eerder gezegd, te begrijpen dat hij hysterisch wordt. Als zijn volledige gewicht aan zijn nekvel hangt doet dat tenslotte behoorlijk pijn..

Als je bang bent dat hij je bijt, doe dan gewoon werk handschoenen aan (werkhandschoenen voor in de tuin bijv. ) als je hem oppakt om zijn geslacht te bepalen. Vooral niet terugtrekken als hij je probeert 'aan te vallen', dan leren ze alleen maar dat ze ermee voor elkaar krijgen dat jij hen met rust laat...

Verder gewoon doen wat Manonx eerder zei.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:26

Je pakt hem gewoon in zijn nekvel idd, mocht je het aandurven hou je 'm zo tot ie rustig zit en anders schuif je je hand meteen onder z'n kont zodat ie daar op ken steunen zeg maar. desnoods ga je dan op een stoel zitten zodat je hem makkelijker tegen je aan kan houden en hij op je schoot kan leunen.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijn-optillen.html De eerst paar foto's van boven en dan de foto helemaal onderaan haal je goed uit wat bedoeld wordt.