Schapen vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:21

Wie heeft er verstand van schapen en kan mij vertellen of ik ook een kudde rammen kan houden.

Ik wil namelijk zelf schapen houden voor de hond om mee te drijven, maar verder hebben ze voor mij geen functie, klinkt een beetje kru...

Maar ik hoef dus geen lammetjes. En rammen zijn goedkoper in aanschaf dan ooien.

Alvast bedankt.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:22

waar wou je je schapen rest van tijd houden? hoeveel wil je er, hoeveel kun je er onderbrengen, kun je ze hele jaar door voeren? aangezien je geen geld hebt/wilt uitgeven aan ooien.

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:29

MoonChloe schreef:
waar wou je je schapen rest van tijd houden? hoeveel wil je er, hoeveel kun je er onderbrengen, kun je ze hele jaar door voeren? aangezien je geen geld hebt/wilt uitgeven aan ooien.


Ik wil ze in een wei onderbrengen.

Ik wil er een stuk of 5 tot 10.

Aangezien het voor mij niet voor de fok is, maakt het mij niet uit of het een ram of ooi is. Het klinkt nu alsof ik er op wil bezuinigen, dat is niet zo, maar als het mij 20 euro per schaap kan schelen, maakt dat op 10 schapen toch 200 euro uit.

En ja ik kan ze het hele jaar onderhouden.

Ik vroeg mij gewoon af of ik niet een kudde rammen kan houden. Aangezien die bij de meeste mensen niet zo gewild zijn.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:33

okee duidelijk want ik kreeg het gevoel dat je hun gewoon ergens wou dumpen. Maar dat is dus niet zo :)

Ik weet niet of rammen bij elkaar kunnen, heb je eigenlijk al gegoogled?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:34

Ik raad rammen niet aan. Zijn toch heel anders van karakter als ooien. Als je er verder niets mee wilt kun je het misschien eens met een schapenboer overleggen of je eens in de week ofzo met enkele van zijn schapen mag oefenen.

Daarbij komt er bij schapenhouden wel meer kijken dan een stukje wei. Vergis je daar niet in. Als je verder alles gewoon goed kunt regelen ook qua onderhoud en verzorging van de schapen etc. etc. dan zou ik zeggen gewoon lekker doen! Alleen zou ik dan toch wel ooien nemen en geen rammen.

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:34

MoonChloe schreef:
okee duidelijk want ik kreeg het gevoel dat je hun gewoon ergens wou dumpen. Maar dat is dus niet zo :)

Ik weet niet of rammen bij elkaar kunnen, heb je eigenlijk al gegoogled?


Nee, dat is een goeie.

Nu ik het terug lees klinkt het ook een beetje vreemd.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:37

volgens mij kan je wel rammen bij elkaar houden, zolang er geen ooien in de buurt zijn, maar is het er in de buurt dan heb je wel gedoe, dan willen ze er steeds heen en schromen zelfs niet om te gaan zwemmen om aan de overkant bij de ooi te komen, tenminste als ze geschoren zijn, anders is het aan de slootkant liggen wachten op een redding, want wol zuigt erg veel water aan dan worden ze loodzwaar.

Ook moeten hun klauwen regelmatig bij gesneden worden, deze groeien door.

Pillen voor de leverbot, wormen, en jaarlijkse bad met spul erin voor de teken en parasiten in de vacht, dat komt er ook bij.

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:39

Ragdollcat schreef:
volgens mij kan je wel rammen bij elkaar houden, zolang er geen ooien in de buurt zijn, maar is het er in de buurt dan heb je wel gedoe, dan willen ze er steeds heen en schromen zelfs niet om te gaan zwemmen om aan de overkant bij de ooi te komen, tenminste als ze geschoren zijn, anders is het aan de slootkant liggen wachten op een redding, want wol zuigt erg veel water aan dan worden ze loodzwaar.

Ook moeten hun klauwen regelmatig bij gesneden worden, deze groeien door.

Pillen voor de leverbot, wormen, en jaarlijkse bad met spul erin voor de teken en parasiten in de vacht, dat komt er ook bij.



Bekappen kan ik. En ze komen gewoon in een land achter schapen gaas te staan.

En hier in de buurt staan gelukkig weinig schapen, dus naar ooien toe valt dan ook wel mee.

Bedankt.

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:43

Thats_Me schreef:
Ik raad rammen niet aan. Zijn toch heel anders van karakter als ooien. Als je er verder niets mee wilt kun je het misschien eens met een schapenboer overleggen of je eens in de week ofzo met enkele van zijn schapen mag oefenen.

Daarbij komt er bij schapenhouden wel meer kijken dan een stukje wei. Vergis je daar niet in. Als je verder alles gewoon goed kunt regelen ook qua onderhoud en verzorging van de schapen etc. etc. dan zou ik zeggen gewoon lekker doen! Alleen zou ik dan toch wel ooien nemen en geen rammen.


Kwa onderhoud zit het wel goed.

Maar een ram is kwa karakter toch wat brutaler? Want de rammen die ik ken vind ik niet heel erg verschillend met de ooien. Nou lopen deze wel in een kudde door erlkaar.

Anoniem

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:07

rammen bij elkaar kan amper behalve al ze elkaar kennen :P

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:10

Iedereen die ik ken die schapendrijven raadt het zeer af om met rammen te gaan drijven. Dit omdat ze nogal eens te brutaal zijn naar de honden. Op wedstrijden worden ook alleen maar ooien gebruikt.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:10

Of je moet de rammen van lammetjes af aan samen hebben , wil dat echt goed gaan en niet weken knokken worden.
Daarbij kunnen rammen heel gemeen zijn en zo je knieschijfen breken als ze het er niet mee eens zijn.
( wij hebben ook een ram weg gebracht, nadat hij in ene last kreeg van zijn hormonen en uit het niets op je af kwam rennen om je te beuken.)

Het lijkt me dus een verhoogd risico om rammen te nemen.. zeker omdat ze bij bijv honden ook voor inwendige bloedingen kunnen zorgen!

borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:15

Ik heb sinds 2 weken mijn schaapjes(ooien) verkocht,ik drijf ook schapen met mijn border collies.
Ik raad rammen niet aan,ze gaan tegen elkaar (kop)stoten wat vaak hersenletsel en daardoor alle andere problemen oplevert(desorientatie,bloedingen en de dood)
Bovendien zijn rammen vaak lastig tegenover je hond,ze keren zich sneller tegen je hond,wat je hond weer erg onzeker kan maken,of juist bijterig...
ik zou het dus niet doen.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:07

Het zou wel kunnen, maar hangt dan o.a. ook af van het ras, ik ken mensen in duitsland die doen het wel met een groep jonge rammen, die dan tegen dat ze een jaar zijn naar de slacht gaan. Maar ten ene zijn dat zeer ervaren mensen, ten andere ook zeker geen groep rammen ouder dan 2 jaar.

Ik heb hier wel een groep van 4 rammen lopen, waaronder ook 2 oudere, dat gaat heel goed verder, maar daar lopen geen ooien in de buurt.

En bovenal zou ik daar zeker mijn jonge honden niet aan wagen, waar we sinds enkele weken mee begonnen zijn met schapendrijven, die kennen tot nu toe van dichtbij enkel de brave schaapjes van de trainer! Die heeft ooien, met een enkel gecastreerd exemplaar.
Ik waag mijn hondjes niet eens aan de ooien hier, zeker nu niet nou er lammeren bijlopen }>

En als ik verder ben in de training komt er hier nog een ander ras schapen bij, bijv. drentse heideschapen of duitse heidschnucken, die zijn daar toch wat beter geschikt voor dan een vleesras (wat we nu hebben).
Ik zou het dus ook maar niet zomaar aanbevelen...

borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:27

Ik had dus ook drentjes,en die rammen moet je niet onderschatten met hun horens }:0

Qua prijs maken rammen en ooien niet zoveel hoor als je heideschaapjes neemt...daar hoef je het niet voor te doen volgens mij.
Skudde schaapjes zijn ook erg leuk om mee te trainen(lekker handig formaat),over het algemeen wel wat sneller dan drentjes en de rammetjes daarvan zijn wat minder agressief.
Maar voor "beginners" honden raad ik toch echt meestal drentjes aan.

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:38

Rammen zou ik niet aanraden als je ze wilt drijven. Ze durven nog weleens een hond aan te vallen, cq kopstoten te geven en dat is nou niet echt bepaald lekker voor je hond....

Verder ken ik diverse schapenhouders die hun rammen in een groep houden en er af en toe een ram uithalen wanneer die moet dekken. Wel hebben deze rammen alle ruimte en hoeven elkaar niet in de weg te lopen. Heb nog nooit problemen gezien.

_Do_

Berichten: 715
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 12:31

Bedankt voor jullie antwoorden.

Als ik schapen ga kopen worden het ooien. Mijn hond is geen beginner meer, maar is nog niet zo sterk dat ze een dwars schaap aan het lopen kan krijgen.

borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:35

Succes met de aanschaf,en veel plezier natuurlijk ;)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:23

Nu ik dit verder lees, zou ik ook maar ooien nemen, rammen kunnen best harde kopstoten geven.

had ik zelf ervaren hoor, en dan was die ram nog maar 6 maanden oud en een flessenkindje, die ging me keihard met dr kop me aanvallen aan mijn dij aan de zijkant, pffff godzijdank niet tegenover mij (dan kwam het harder aan) maar aan de zijkant.

maar ik wist niet dat die ook brutaal kon zijn tegenover de honden.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Schapen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:52

Ik heb rammen bij elkaar lopen. De ooien lopen aan de overkant van het water. Eigenlijk nooit gedonder met elkaar, tot het dekseizoen. Dan zijn ze pittiger naar elkaar.
Gecastreerde rammen gaat helemaal goed samen.

Maar voor schapendrijven zou ik het niet doen inderdaad.