gekraagd roodstaart jonkie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

gekraagd roodstaart jonkie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:55

na het voeren van mn paarden vanmorgen zag ik een gekraagd roodstaart jonkie zitten in het gras. heb snel mn buurmeisje gebeld voor hulp om een kooi klaar te maken en nu zit ze onder een warmte lamp in de woonkamer. maar wat nu???
is er hier iemand die ooit een jong wild vogeltje heeft groot gekregen?

Daphne__

Re: gekraagd roodstaart jonkie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:06

denk dat je beter de dierenambulance kunt bellen, of hem naar een opvang kunt brengen.
wij hebben ook heel vaak jonge wilde vogels gehad, maar ze overleefden niet, we brengen ze nu dus elke keer naar de opvang.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:08

Wellicht was moeder gewoon in de buurt om hem te voeden hoor! Zoiets kun je echt beter een paar uur aankijken voor je het weg haalt.
Maar ik snap dat je bedoelingen goed waren. Dus zou het vogeltje zoals Daphne zegt naar de opvang brengen. Die weten er wel raad mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:21

toevallig een groot stuk gelezen over dat mensen zo ontzettend veel vogeltjes van de grond plukken en naar de opvang brengen terwijl dat niet nodig is.

vogeltjes vliegen op een gegeven moment uit en daarbij komen ze nog wel es op de grond terecht.
pa en ma vogel zijn altijd wel in de buurt om de kleine te voeden.
beste is dus om ze te laten zitten of om ze ergens op een tak te zetten van een struik/boom.

mooiste zou zijn als je op d eplek waar je het dier gevonden hebt kijken of je de ouders ziet.als je die ziet kun je het jong gewoon weer terugzetten dan voeden zij het verder wel.
mocht dat niet zo zijn dan toch naar de opvang in je buurt brengen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:40

hij heeft een wond op zn koppie en als ik haar zou laten zitten dan zou ze wel door een kat of kip gepakt worden. ik ga even bellen naar een vogel opvang/dierenambulance of ze me verder kunnen helpen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:47

nou, das ook lekker..... probeer ik de dierambulance te bellen, krijg je eerst het hele verhaal over kosten en dan wordt de verbinding verbroken. en dat tot 2 keer toe!!! heeft mij dus 2 keer 50 cent + het gebruik van mn mobiel gekost zonder iemand aan de lijn gekregen te hebben. lekker slordig....
ik ga vliegjes vangen :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 12:37

ik heb m op de kapschuur gezet. 2 meter vanaf het nestkastje waar haar broers en zusjes zitten. is 2,5 meter hoog, droog en kunnen geen katten bij. nu maar hopen dat pa en ma haar nog willen voeden!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:44

heb je de dierenbescherming al gebeld?

Je zou hem altijd wel naar onze opvang kunnen brengen wij zitten in groningen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:46

ellepel schreef:
toevallig een groot stuk gelezen over dat mensen zo ontzettend veel vogeltjes van de grond plukken en naar de opvang brengen terwijl dat niet nodig is.

vogeltjes vliegen op een gegeven moment uit en daarbij komen ze nog wel es op de grond terecht.
beste is dus om ze te laten zitten of om ze ergens op een tak te zetten van een struik/boom.

mooiste zou zijn als je op d eplek waar je het dier gevonden hebt kijken of je de ouders ziet.als je die ziet kun je het jong gewoon weer terugzetten dan voeden zij het verder wel.

Vogeltjes moet je niet oppakken en op de tak zetten, de ouders trekken zich dan terug en zorgen niet meer voor de kleine omdat de geur van een ander aan het vogeltje zit (tenminste dit heb ik gehoord).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:48

suuzepuus schreef:
nou, das ook lekker..... probeer ik de dierambulance te bellen, krijg je eerst het hele verhaal over kosten en dan wordt de verbinding verbroken. en dat tot 2 keer toe!!!

Welk nummer heb je gebeld, er is een landelijk alarmnummer (die je doorverbindt) en het nummer van de regio zelf.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:26

C_arola schreef:
ellepel schreef:

Vogeltjes moet je niet oppakken en op de tak zetten, de ouders trekken zich dan terug en zorgen niet meer voor de kleine omdat de geur van een ander aan het vogeltje zit (tenminste dit heb ik gehoord).

vogeltjes gaan niet weg vanwege de geur (dat is meer bij zoogdieren)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:27

Dit heb ik heel vaak gehoord, ook van een dierenarts :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:57

Iris82 schreef:
suuzepuus schreef:
nou, das ook lekker..... probeer ik de dierambulance te bellen, krijg je eerst het hele verhaal over kosten en dan wordt de verbinding verbroken. en dat tot 2 keer toe!!!

Welk nummer heb je gebeld, er is een landelijk alarmnummer (die je doorverbindt) en het nummer van de regio zelf.

ik heb eerst het regio nummer opgezocht (0900112233 en nog wat) en toen ik daar geen gehoor kreeg heb ik het landelijk nummer geprobeert die me doorverbond en daarna afbrak.... helaas. slecht vind ik dat trouwens. stel nou dat een dier echt in nood zou zijn.....
ik ga eens kijken hoe het gaat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:39

Als het dier gewond is kan je het ook naar de plaatselijke DA brengen.