Ervaringen gezocht gedragstherapeut kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Ervaringen gezocht gedragstherapeut kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:52

Oke, even het verhaal in het kort:

Ik heb een poes en een kater van beide 2 jaar oud. Ze zijn gecastreerd en gesteriliseerd. Ze zijn beide goed zindelijk, alleen de kater blijft plassen buiten de bak. Hij sproeit niet, hij plast echt.
Hij vind het heerlijk om op de bedden te plassen en als er een hoopje kleding op de grond ligt, plast hij daar ook snel op. Hij doet het niet met enige regelmaat, maar ongeveer wel zeker 2x in de maand. (Deze maand heeft hij het geloof ik wel 4x gedaan, wisselt erg)
Een vriendin van mij is DA ass. en we hebben al vanalles geprobeerd. Meerdere bakken, vaker verschonen... uiteraard is de deur van de slaapkamer standaard dicht... verdamper in de kamers... niks helpt. Nu was ik het onlangs zooo zat, nadat hij voor de zoveelste keer mijn dekbed onder gepist had, dat ik naar mijn dierenarts ben geweest. De man onderzocht hem, keek hem in de ogen en wist meteen dat dit 100% een gedragsprobleem is. Hij wilde niet eens een blaasgruisonderzoek doen. Nu is mijn plan om dit wel te laten doen, door een andere da. Wil zeker weten dat het geen medisch probleem is. Van mijn eigen da kreeg ik een kaartje van een gedragstherapeut... Mijn vriend wil hier geen cent aan uitgeven... en ik moet eerlijk toegeven... onze kater noemen we de 'mannelijke prutsmuts'... hij kroelt met iedereen, is zwaaaar relaxt en als 1 van de 2 katten stress zou hebben, is het de poes en niet de kater. We verschuiven geen meubels en hebben ook al lange tijd niks veranderd aan ons interieur. Maargoed, heeft een van jullie ervaringen met een gedragstherapeut bij jullie kat? Want voor dat ik me zometeen blut betaal aan iemand die een beetje 'feng shui' in mijn huis toepast zodat mijn kater zich op zijn gemak voelt... eerst ff jullie ervaringen :D (Sorry voor de negativiteit, maar op de een of andere manier kan ik een gedragstherapeut voor katten gewoon niet serieus nemen)

Bedankt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:58

het lijkt toch wel op terrotoriaal gedrag... ik werk bij de DA en tuurlijk blaasgruis kan altijd maar dan plassen ze meestal steeds kleine plasjes echt de symptomen van een blaasontsteking.. en het klinkt idd wat omstreden zon therapeut maar meestal hebben ze een hoop ervaring en een hoop goede tips... dus altijd een proberen waard? of in de pislucht blijven zitten?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:59

ShadowFax schreef:
... uiteraard is de deur van de slaapkamer standaard dicht... .

en

ShadowFax schreef:
Nu was ik het onlangs zooo zat, nadat hij voor de zoveelste keer mijn dekbed onder gepist had,

waar is jouw dekbed gebruikelijk? Klik eens rond op http://www.kattengedragstherapie.nl en kijk wat ze zoal in hun mars hebben? Kun je daarna beslissen of je met ze in zee wil.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:01

Wat je zou kunnen doen, is eerst telefonisch contact en daarbij ook je twijfels voorleggen.
Misschien dat zij je telefonisch al kan helpen.

Voor de hond heb ik wel eens iemand laten komen, die ook katten deed. Na mijn ervaring hoe ze met de honden mij heeft geholpen, zou ik haar zo bellen mocht ik wat met de katten hebben...
Dus.. ja.. ik zou bellen

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 00:23

@ Mjay: de gedragstherapeut die mijn da adviseerde heeft groot op haar website staan dat eerst medische klachten uitgesloten moeten zijn... beetje raar dat hij alleen door een lichamelijk onderzoek kan vaststellen dat het hier om een gedragsprobleem gaat. Ik wil best wat uitproberen, maar het lijkt mij verstandig om ook medisch alles uit te sluiten.

@ Rosita: hij glibt toch wel eens de slaapkamer in, hoe handig wij ook zijn geworden in snel een kamer binnen gaan zonder de deur lang open te houden... en aangezien ik ook mijn was opvouw in de slaapkamer en met een volle wasmand binnenkom... lukt het hem toch wel eens om binnen te komen.

@ Bogi: kan je mij de naam pm-en?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:25

ik bedoelde ook niet dat je dat niet moest laten onderzoeken hoor! probeerde meer een verklaring te vinden waarom jou Da t een gedrags probleem maakte denk ik haha

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 00:27

Mjay schreef:
ik bedoelde ook niet dat je dat niet moest laten onderzoeken hoor! probeerde meer een verklaring te vinden waarom jou Da t een gedrags probleem maakte denk ik haha

Oke :o sorry :)

Maar hij plast dus meestal wel op vaste plekken... zachte ondergrond. Dekbed of hoopje kleren. Nooit op de bank of zomaar op de grond. Zie je dit ook bij territoriaal gedrag?

050206051012

Re: Ervaringen gezocht gedragstherapeut kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:52

Dit doet een van mijn katten ook, gedragsstoornis ja, maar geen oplossing te bedenken. Als ik na het douchen een handdoek op de grond laat liggen, dan kan ik m'n vermogen erop inzetten dat hij eroverheen piest, hetzelfde geldt voor schoenen en kleding. Zijn favoriet is duidelijk de hondenmand (ligt een dekbed in), deze was gisteravond weer het slachtoffer. Hij heeft in het verleden een matras verzeken en een stoffen bank en de gouden tip heb ik nog steeds niet gevonden.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:12

Onze kater doet het ook als hij de kans krijgt. Ik heb hem ondertussen alle kansen ontnomen en hem alternatieven gegeven. Het gaat redelijk goed, ik kan alleen geen deurmat voor de deur leggen en ik moet geen schone was laten liggen, want die is dan niet meer schoon. We hebben nu een kattenbakje neergezet met wat keukenrol erin en daar zit hij echt prinsheerlijk in te plassen (misschien piest het net zo fijn als schone was?). De onze doet het dus wel vooral bij stress, ik heb wel eens nagedacht over een gedragstherapeut, maar er uiteindelijk niks mee gedaan. Ik denk ook omdat ik me afvraag wat zo iemand ziet wat ik niet zie. Je zou ze wel een kans kunnen geven, wie weet komen die mensen wel met de gouden oplossing.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:02

Mijn kater deed precies hetzelfde, ook zachte ondergrond enz.
Na castratie dee ie het niet meer.

Pb is onderweg!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:35

Je dekbed ruikt naar jou, naar wasmiddel, naar wasverzachter... geen wonder datz e daar graag eens hun geurtje overheen zetten, iedereen mag weten dat je van hem bent, zeker de andere katten.

Mijn advies: kamerdeur potdicht en geen cadeautjes laten rondslingeren (tasjes, schoenen, handdoeken, kousen, etc). Verder de wasverzachter en sterk geparfumeerde wasmiddelen bannen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:40

katten plassen wel vaker op zachte ondergronden, lijkt een beetje op de zachte tuinaarde of grond waar ze normaal in de natuur hun behoefte op doen, ze graven graag in iets zachts. Misschien moet je eens ander zachter (dus kleiner steentjes, klontjesvormend grit heeft dat vaak) kattengrit gebruiken waardoor de bak weer aantrekkelijker wordt om te gebruiken.
Gedragtherapie kan heel verhelderend werken, misschien doe je iets onbewust waardoor je kat dit soort gedrag vertoont, het loont zich om eens gewoon een telefoontje te wagen hieraan.

Vergelijk het met paarden met trailerproblemen, waarom kunnen andere mensen dit paard wel leren laden tov de eigenaar?? Waarschijnlijk omdat de eigenaar iets doet waardoor het paard er niet meer in gaat, lichaamstaal, consequentie en timing doen een hele hoop voor zo´n paard, die ervaren trailerlader ziet dat wel en lost dan samen met de eigenaar het probleem op. Dat geldt dus ook voor een gedragstherapeut voor katten.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:57

heb een kater en een poes gehad allebei met een plas probleem.
Bij de poes was het lichamelijk uitgesloten, het moest een gedragsprobleem zijn. Ze plaste grote plassen en koos ook steeds dezelfde plekken uit. ook een kroelert en een allemans vriendje. Na anderhalf jaar van verschillende onderzoeken en pillen tegen gedragsproblemen, wat overigens redelijk hielp, bleek dat ze toch last had van blaasgruis, dit plaste ze niet uit waardoor het met een urine onderzoek niet te vinden was maar met een echo overduidelijk te zien was. Het is operatief verholpen. En de kater is een nog veel langer verhaal....

een kat/poes plast nooit zonder een hele goede reden buiten de bak.Of het nu een vuile bak is of een medisch probleem ,er is een goede reden voor. Doe je best ervoor om sowieso het medische uit te sluiten, door een simpel urine onderzoekje weet je vaak al voldoende en of je daarin nog verder gaat moet je helemaal zelf weten...

Ik heb alle trajecten doorlopen van allerhande onderzoeken operaties en gedrags therapie tot homeopathie en medicijnen. En ik moet zeggen dat al deze dingen bij elkaar er voor gezorgd heeft dat het sproeien van mijn kater van 20 keer per dag naar 2 maal in de week is gegaan. Maar helemaal overgegaan is het niet. Maar het was ook een stress kater helemaal geen kroelert.
Stress kip 1e klas. Maar dmv gedragstherapie kunnen er wat dingen veranderen het kan gewoon iets heel simpels zijn, maar het kan werken! Als je vragen hebt mijn pb box staat open en ik kan je eventueel ook wel een gedragtherapeut aanraden...

Ik heb toendertijd op MP gekeken en er was iemand die ervoor leerde en nog 1 'geval' moest behandelen, voor haar examen. Het was dus gratis en zeker de moeite waard! Als ik er veel geld voor had neer moeten leggen weet ik ook niet of ik het wel gedaan had...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:07

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 16:22

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! 'Gelukkig' zijn er meer mensen met een kat en dit probleem. Dus jullie zullen ongetwijfeld mijn irritatie kennen. Ik probeer alles al zo goed op te ruimen, maar we wonen ook een in een relatief klein huis. Het is absoluut geen smoes, maar ik vind het een beetje van de zotte dat ik mijn huis zowat heb ingericht voor de katten. Maargoed, schijnbaar is het niet anders. We doen ons best. Ik hoop maar dat we er ooit achter komen wat er met hem aan de hand is, hoop absoluut dat hij geen pijn heeft!

@ Cissy: ontzettend bedankt voor de link. Heb haar meteen een mail gestuurd! Ben heel benieuwd naar haar reactie!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:44

Het is idd flink aanpassen om je inrichting en opruimgedrag naar je katten te zetten. Maar de geur van kattepis is zo doordringend dat ik dan liever beter oplet wat ik met mijn spullen doe.
Heb je al ecodor geprobeerd om het op te ruimen? Schijnt dat dat heel goed werkt.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:57

ow enne ik weet niet waar je mee schoonmaakt ( misschien heb ik er overheen gelezen...) NIET met chloor iig!

Succes met het consult en laat je even weten hoe het afloopt?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:10

Ik gebruik al heel lang geen wasverzachter meer, maar of mijn wasmiddel heel sterk parfumeerd weet ik niet. Vind het wel meevallen, maar hij maakt wel goed schoon :+ Dweilen doe ik te weinig :o }:0 en als ik het doe is het met een allesreiniger. Nooit chloor inderdaad, dat wist ik.

@ Poes: wat is ecodor?

Heb al een reactie van degene... ze wil eerst een blaasgruisonderzoek. Dus dat moet ik nu ff gaan regelen... en alleen het treinkaartje vergoed. Moeite waard lijkt me! Zal wel even duren voordat ik een afspraak met de da kan maken :( beetje druk komende tijd... maar heb er helemaal 'zin' in om het probleem te verhelpen! Ik zal jullie op de hoogte houden en misschien is het ook wel het proberen waard voor jullie kitties :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:41

http://www.ecodor.nl is speciaal voor urineluchtjes, zijn twee sprays, eentje voor zachte ondergronden zoals stoffen meubels en eentje voor harde ondergrond zoals de vloer.... Je kunt ook een UV lampje erbij bestellen om de piesvlekken op te zoeken. Schoonmaken met Biotex groen wil ook wel helpen, die breekt de enzymen af.

TS ik begrijp je frustratie heeeel goed, had vroeger ook zo´n pieskat die op bed zeek, ik had hem al eens bijna van het balkon 5 hoog willen gooien om van m af te zijn :( . Uiteindelijk is hij herplaatst via zo´n Martin Gaus figuur voor katten.
Mijn dierenarts wilde m anders wel een spuitje geven want die wist ook hoe vervelend zo´n pieskat kon zijn, ik had er al van alles aan gedaan en niks hielp, maar mijn frustratie was een deel van het probleem. Hoe meer ik frustreerde hoe meer hij ging piesen.....

zo´n urine monster moet zo vers mogelijk zijn, dus hoe warmer je m bij de DA kunt krijgen hoe beter! in de gaten houden of poezel naar de bak gaat en dan gauw een soeplepel onder zn billen schuiven en gelijk wegbrengen als dat lukt.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:44

Als je bij de DA bent, knijpt hij ook wel wat pies eruit, dus mocht het lastig worden met een soeplepel...