Opgelet : Slechte broodfokker op Texel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

draverr

Opgelet : Slechte broodfokker op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:10

Via via via kwam ik terecht bij een mevrouw die woonachtig is op Texel. Toen ik 2 weken geleden de kitten op kwam halen viel mij meteen op dat ze wel erg klein was. Ze vertelde mij dat ze 7 weken was. Evengoed erg jong , maar mij werd verteld dat ze dit altijd deed. Toen ik op de terug weg nog belde voor de correcte datum van de geboorte schrok ik wel, Ik had een kitten van 5 weken en een paar dagen in het mandje op de achterbank. Ik kreeg een rotgevoel. Ook liet ze mij boven een nestje zien van kittens die 3 dagen oud waren en in een bebloed bed lagen.

Afijn, kitten mee genomen en dol gelukkig!met toch een vervelend gevoel dat ze veel te vroeg bij moeder is weg gehaald. Echter werd het plezier snel gedrukt want poes plaste en poepte al 24 uur niet meer, Ik moest van de DA langs komen en daar werd geconstateerd dat ze bloedarmoede,koorts, een virus, wormen, vlooien en haar gehemelte lag helemaal open.

De DA vertelde mij dat poes het misschien niet gaat redden, Erg geëmotioneerd met een dood zieke kitten naar huis gereden , en aan behoorlijk lege knip door alle injecties, speciale voeding en antibioticum. Ik heb telefonisch contact met haar opgenomen en vertel wat er allemaal scheelde, ze leek enigszins geschokt. Ze bood meteen aan de kitten terug te nemen maar daar peins ik niet over. Ik vertelde dat ik graag een vergoeding wil. Naar veel over en weer contact wilde ze mij €50,00 betalen maar dan moest ik beloven dat ik geen enkel contact meer met haar op zou nemen , Mocht dat wel gebeuren zou ze langs komen en de kitten ophalen en van de boot gooien , zo dat zij er ook vanaf zou wezen.

Kwaad, woest, geëmotioneerd, boos enorm boos ben ik dat er nog steeds zulke mensen zijn die harteloos zijn! Geen gevoel hebben voor dieren! Stappen ondernemn zal moeilijk gaan omdat ik haar heb gekregen . Wel wordt de dierenbescherming ingeschakeld met een door de DA gemaakt rapport over de toestand van de kitten.

Na omstandigheden gaat het erg goed met Assepoez! Ze rent en vliegt de kamer door, eet en drinkt heel goed, en poepen en plassen gaat ook wonderbaarlijk goed en ook nog eens keurig op de bak!

Het doel van de topic is dat ik mensen er op attent wil maken dat er toch nog mensen zijn die nog steeds weinig verstand hebben van het opvoeden van kittens,
En! Dat er op Texel een broodfokker is die praktijken heeft die dieronterend zijn!

deze mevrouw mag nooit meer een kitten weg geven of fokken!!!

XoNo

Re: Opgelet : Slechte broodfokker op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:25

Pff, wat een verhaal zeg, verschrikkelijk. Ik hoop dat het goed komt met je Assepoez (leuke naam _O- ). Ik hoop dat je er zelf ook van geleerd hebt en voortaan meteen naar de geboortedatum vraagt en hard wegrent als je kittens van 3 dagen oud in een bebloed bed ziet liggen... ;)

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:28

dat weg gaan rennen is ook gebeurt en heb haar verteld dat het beter is voor de kittens om in een schone omgeving te liggen.

Ik heb al jaren katten en ben nooit bedrogen geweest , dus ging er een beetje ( nafief!!!) vanuit dat deze mevrouw ook goede bedoelingen had!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:29

Kan ik me wel voorstellen. Vind het zeker goed dat je dit geplaatst hebt. Je kunt nooit genoeg 'reminders' op internet plaatsen :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:30

Ongelofelijk zeg!
die bewoordingen van die vrouw....

Maar ik moet eerlijk zeggen, en dat klinkt misschien hard, dat jij ook wat naief bent geweest. Een kitten hoor je te krijgen met toebehoren, of iig een geboortedatum..... en een klein beetje inspectie had koorts en vlooien wellicht gezien kunnen worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed van je dat je je over dit beestje ontfermt en ik vind het heel vervelend dat dit je moest overkomen... Maar mensen zoals jij trappen hier gewoon in, omdat ze te naïef zijn....

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:37

Ik vertelde in de post hierboven dat ik ook naief was geweest ( wat ik zelf nooit ben ) koorts was mij wel opgemerkt dat voel je meteen. vlooien zelf waren niet zichtbaar wel vlooienpoepjes.

wat ik al vertelde laten we het topic zo houden dat het een waarschuwing is voor ander die opzoek is naar een kitten! ( en niet hoe dom of naief ik wel niet ben geweest! )

LAAT JE NIET VERLEIDEN DOOR HET KLEINSTE KITTEN VAN HET NEST, EN GA VOORAL AF OP JE GEVOEL!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:59

Kat van de boot gooien? Die is niet goed bij haar hoofd zeg :\

Adverteert zij op MP of hoe ben je bij haar gekomen?

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 08:44

Nee zij adverteerd niet bij MP. Ben via via via bij haar terrecht gekomen, daarom is het erg moeilijk uit te zoeken of er meer gedupeerde zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:56

Snap ik... maar kun je niet al die kittens daar weg halen en er zelf goede huizen voor zoeken?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:10

Ah gatsie.
''Ik gooi hem van de boot''
Vind ik wel erg ziek.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:05

Ja.. altijd goed informeren waar je een dier koopt, tegenwoordig zoveel broodfokkers, verschrikkelijk, marktplaats staat er vol mee!

quellian@ Waarom zou zij dat doen? Dan heeft die vrouw zo weer niet kittens hoor! Net als een biggetje uit de bio industrie halen, schiet je ook niets mee op.. er komt er gewoon weer 1 voor in de plaats.. ;)
Als iedereen zich nu eens verdiept in het dier dat ze aan willen schaffen dan zouden broodfokkers niet meer bestaan. Een hond gewoon bij de rasvereniging.. een kat die nagekeken is door een DA, onwormd, ontvlooid en alles voor mekaar.. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:06

marlinH schreef:
quellian@ Waarom zou zij dat doen? Dan heeft die vrouw zo weer niet kittens hoor! Net als een biggetje uit de bio industrie halen, schiet je ook niets mee op.. er komt er gewoon weer 1 voor in de plaats.. ;)
Als iedereen zich nu eens verdiept in het dier dat ze aan willen schaffen dan zouden broodfokkers niet meer bestaan. Een hond gewoon bij de rasvereniging.. een kat die nagekeken is door een DA, onwormd, ontvlooid en alles voor mekaar.. :)

Tja waarom waarom. Het zou mijn hart breken wétend dat daar kittens leven in slechte omstandigheden.

Een broodfok zal nooit uitgeroeid worden.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:10

Tja, het is onbegonnen werk om die diertjes daar allemaal weg te kopen, dan heeft die vrouw geld, en jij zieke kittens. Die kosten je ook geld bij de DA, mensen willen natuurlijk geen zieke kitten als ze kunnen kiezen. Het zou mijn hart breken als ik een dier koop waarvan ik weet dat het ergens niet goed is, een te jonge kitten bijvoorbeeld, en dat de kitten niet de zorg en aandacht gehad heeft die het nodig heeft. De broodfok kan wel stoppen, als niemand er iets koopt, kán het niet blijven bestaan ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:17

Voor zover ik het bericht van TS heb meegekregen kostte de kitten niets. De kittens worden gratis weggegeven, kosten de 'fokker' niets, dus het maakt voor haar ook niet uit of de dieren wel of niet worden geboren (laat maar lekker jongen, want moeders steriliseren kost geld). Dit gaat nog even een tikje verder dan broodfok omdat er geen commerciele gedachte is, maar pure gemakzucht.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:20

Wij hebben er ook wel eens een toch meegenomen, bloedarmoede, mijt enz enz
Kon zien dat het beestje de dag niet meer door zou komen als het daar bleef, en volgens verkoopster was het gewoon een heel lief rustig kitten, mja, totdat ze opgeknapt was :D
Ergens hou je het in stand ja maar om haar daar dood te laten gaan, dat kon ik ook niet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:22

Quellian schreef:
Voor zover ik het bericht van TS heb meegekregen kostte de kitten niets. De kittens worden gratis weggegeven, kosten de 'fokker' niets, dus het maakt voor haar ook niet uit of de dieren wel of niet worden geboren (laat maar lekker jongen, want moeders steriliseren kost geld). Dit gaat nog even een tikje verder dan broodfok omdat er geen commerciele gedachte is, maar pure gemakzucht.

Ah ja, dan is het een ander verhaal. Maar dan nog kan de TS toch niets met al die kittens.. :Y) Alle dierenarts kosten en ze vervolgens nog eens kwijt zien te raken.. ;) Kan de DB hier niets tegen doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:24

Citaat:
Mocht dat wel gebeuren zou ze langs komen en de kitten ophalen en van de boot gooien , zo dat zij er ook vanaf zou wezen.

Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:24

Quellian schreef:
Snap ik... maar kun je niet al die kittens daar weg halen en er zelf goede huizen voor zoeken?

Heeft ze tenminste weer ruimte voor nieuwe kittens.... |(

Er is maar één manier om broodfok tegen te gaan: niet kopen zonder papieren. Maar op de een of andere manier zijn broodfok-in-stand-houders hier oostindisch doof voor. :?

Heppe-heppe ogen vooraf.... krokodillentranen als besluit.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 20-05-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:26

Ach, je hebt ook broodfokkers die met papieren leveren hoor

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:28

coydog schreef:
Ach, je hebt ook broodfokkers die met papieren leveren hoor

Onder papieren versta ik: stamboom. Wordt daarmee geknoeid dan is zo iemand direct uit de fokvereniging uit en kan men aangepakt worden voor fraude.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:29

je kunt ook fokken voor de winst en een stamboom leveren.
Heb wel eens kittens van een erkende fokker gezien die er ook niet zo fris uitzagen, voordeel is wel dat ze langer bij de moeder blijven.
Laatst bijgewerkt door coydog op 20-05-09 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:29

Dat is zo; dus honden gewoon via een rasvereniging kopen! Dan weet je zeker dat het goed zit qua gezondheid. (Althans dat weet je nooit, maar dan heeft het wel de juiste verzorging gehad en zijn de ouders vrij van erfelijke gebreken)

Met kittens weet ik niet precies hoe je dit kunt voorkomen? Want een gewone kat zeg maar, geen raskat, die hebben geen papier.. dus ook geen vereniging ofzo? Hoe weet je dan dat je een goede kitten koopt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:31

De meeste broodfokkers fokken met papier inderdaad, dat brengt meer op dan fokken zonder papieren. Dus kopen zonder papieren is helaas geen oplossing voor broodfok.

Slimmerik; dit is type 'poes steriliseren kost me geld en dat heb ik er niet voor over', dus mochten de kittens geen nieuwe plek vinden, dan zullen er in het najaar gewoon weer nesten komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:31

Ook voor kittens geldt imo: raskittens kopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:34

En op die manier de broodfokdieren nóg harder laten werken, want als er alleen nog maar stamboomdieren verkocht mogen worden, dan moeten die flink fokken.

Wederom; geen oplossing voor broodfok.