Wat voor voeding voor op dieet staande hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Wat voor voeding voor op dieet staande hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 15:57

Ik heb sinds een tijdje een kruising labrador/boerenfox,geweldige hond,luisterd perfect!
Alleen nu zijn nadeel,hij heeft vroeger altijd met de pot mee mogen eten,werd bijna niks mee gedaan,met als gevolg dat toen ik de hond ging ophalen dat hij echt vet was.. zo dik dat hij niet normaal kon bewegen..

Met veel beweging,aangepaste maaltijden en dergelijk heb ik hem echt op een super lijntje gekregen,ik ben over gegaan op dieet voer van Pedigree..

Hij staat daar al een tijdje op,deed het best goed..nu ben ik met de 2e zak begonnen,alleen nu lijkt de hond opeens niet zindelijk te zijn?

Hij gaat er sochtends uit rond een uur of 7,smiddags rond 12 uur,savonds rond 5 uur,en savonds mee naar stal,en dan rond half 11 nog..
Toch heeft ie de afgelopen week een paar keer een 'ongelukje' gehad.
Hij slaapt bij mij op de kamer (verwend nest) en sochtends ben ik hem kwijt,dan is hij al beneden,soms heeft hij geplast op de mat bij de voordeur,1 enkele keer heeft hij zijn grote behoefte gedaan op de slaapkamer van mijn moeder.. OEPS! :Y)

Nu mijn vraag,kan dit aan zijn voeding liggen?
Naar mijn idee moet hij opeens wel vaker een grotere behoefte doen..
Kortom.. ik denk dat het aan het voer licht,en ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Laika

Re: Wat voor voeding voor op dieet staande hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:55

Het is wel mogelijk dat het aan het voer ligt. Pedigree is behoorlijk zout, meer drinken, meer plassen dus. Tevens zit er ontzettend veel afvalstoffen in die er weer uitgepoept moeten worden.
Probeer zowiezo eens een premium brok. Er lopen veel onderwerpen over hondenvoer waar verschillende merken worden besproken.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:25

Ik weet dat de dikkerds in het asiel waar ik werkte vaak een tijdje sperciebonen te eten kregen.

Daar schijnt een hoop in te zitten dat ze nodig hebben, maar ook meer vezels dan in 'hondenvoer' waardoor ze toch minder snel honger hebben.

Geen idee of het een goede remedie is, misschien weten de hondenkenners dat hier wel?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:27

Bij brokken drinken honden meer en plassen dus ook meer. Mijn hond heeft bijna geen ongelukjes meer, sinds hij op vers staat. Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij een blaasontsteking heeft of een vergrootte prostaat, maar daar moet je de DA even naar laten kijken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:32

BBreedveld schreef:
Ik weet dat de dikkerds in het asiel waar ik werkte vaak een tijdje sperciebonen te eten kregen.

Daar schijnt een hoop in te zitten dat ze nodig hebben, maar ook meer vezels dan in 'hondenvoer' waardoor ze toch minder snel honger hebben.

Geen idee of het een goede remedie is, misschien weten de hondenkenners dat hier wel?

Sperciebonen worden gebruikt als vulmiddel. Er zit namelijk praktisch geen voedingsstoffen in.

Ook mijn advies is: heel snel van de pedigree af en premium brok geven. Pedigree zit vol vulmiddelen (afvalstoffen dus) en inderdaad veel zout, waardoor een hond meer drinkt, veel plast, maar ook vocht vasthoudt. Hupsakee, weg ermee :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:14

En Premium brok,wat houdt dat precies in?
Is dat een speciaal merk?

Trouwens,hij heeft geen last van zijn blaas,want voor deze brokken heeft hij nergens last van,hij drinkt eigenlijk ook niet meer als normaal!
Erg fijn deze tips,bedankt!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:31

Premium is geen speciaal merk, maar gewoon een betere brok.
Lees maar eens in dit topic [BB] Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?
Zelf gaf ik mijn hondjes Carocroc, maar sinds ruim een half jaar vers. Een ander goed merk is cavom
In pricipe is zo'n beetje alles wat je bij de supermarkt kan kopen niet het beste voer, dit moet je bij de dierenspeciaalzaak halen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:32

Eerst en vooral, vers gaan voeren, of gepreste brokken. Je daarin verdiepen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:42

BraveSpots schreef:
Eerst en vooral, vers gaan voeren, of gepreste brokken. Je daarin verdiepen.

Geef TS ook de mogelijkheid zich te verdiepen in andere mogelijkheden? ;)
Want het wordt wel weer gelijk op 'brokken' gegooid, dus maar vers voeren, maar misschien heeft de hond wel hele andere klachten. Bijv een blaasonsteking verhelp je niet met vers voeren hoor ;).

Ik zou zeggen, laat hem even nakijken door de DA of er geen problemen zijn waardoor hij misschien moeilijker zijn ontlasting kan ophouden. Hoe oud is de hond nu?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:13

Ze zegt toch "of geperste brokken"? :?

Je kunt ook de welbekende vers vs brok discussie op gaan zoeken.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:47

Ik zoek hem niet op hoor ;)

Dat tweede deel was niet direct naar BraveSpots gericht maar in het algemeen :)

Verder ga ik daar niet meer op in.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:31

Ik zou sowieso ophouden met het voeren van Pedigree, dat is echt ontzettend zout voer. Ga eens met deze klachten naar een dierenspeciaalzaak en laat je goed informeren.
Ik zweer bij farmfood in combinatie met vers vlees. :)