ex-kater terroriseert (gesteriliseerde) kattin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

ex-kater terroriseert (gesteriliseerde) kattin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:59

pffft ik krijg er schoon genoeg van. Mijn 3 jaar oude gecastreerde kater maakt nog steeds het leven zuur van mijn 4 jaar oude gesteriliseerde kattin.
Kattin (Sprot) was hier dus eerst en Jesper is een jaartje later aangekomen, ze hebben nooit kunnen opschieten met mekaar. Omdat ik wel vaker katten heb gehad die mekaar niet graag hadden, maar dat altijd goed was gegaan (katten lopen buiten en hoeven dus helemaal niet op 1 plekje bij mekaar te zitten), maakte ik mij daar niet teveel zorgen om.

Het blijft hier echter oorlog, tegenwoordig is het zelfs zo erg dat Jesper Sprot aanvalt zo gauw hij haar ook maar ziet. Dus zelfs al zit ze aan de andere kant van de tuin, hij stuift er op af. En 't lijkt mij echt niet om te spelen. :\ Sprot brult dan de hele buurt bijeen als ze niet snel genoeg weg is en dus onder Jesper belandt, als ze wel snel genoeg weg is, jaagt hij haar de hele tuin door achterna zelfs tot ze door de tuin van de buren is.
Vorige week stond ik tussen Jesper en Sprot in, en Jesper blééf maar proberen langs mij door te sjeezen om aan Sprot te geraken. :\

Ik ben dat spuugzat, ik heb eerlijk gezegd erg veel zin om een andere thuis te zoeken voor dat rode monstertje van mij. Maar tegenover mij is het een erg lieve kat, wat maakt dat ik hem toch wel graag wil houden als ik eerlijk ben. En alleen het idee dat ik 1 van mijn katten moet weg doen, vind ik maar niets. Maar hoe krijg ik hem dit afgeleerd ? Sprot is een angsthaas van het ergste soort, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Sprot herplaatsen is out of the question, ten eerste ben ik gek van die kat en ten tweede wordt die hysterisch bij iedere verandering van omgeving/personen.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ? Sprot binnen houden en Jesper buiten lijkt een idee, alleen gaat Sprot mij dat totáál niet in dank afnemen, en mijn man nog minder, vrees ik. := Manlief zou Jesper liever zien vertrekken, maar dat is toch maar een allerlaatste noodoplossing hoor. :\

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:11

Ik heb hier thuis ook een gestereliseerde poes en 2 gecastreerde katten. Die kat is nog jong en wil ook nog wel eens even achter de poes aan racen. Wat ik steeds doe als ze zo'n wilde bui hebben is ze naar buiten gooien, want het gebeurt altijd binnen. Wat jij zou kunnen doen als het echt buiten gebeurd is met een plantenspuit je kat nat maken.
Bij mij helpt het nu alleen al als ik ze waarschuw met mijn stem. En als ze het nog doen, dan kunnen ze echt een mep van mij verwachten en even afkoelen in de tuin.
Als dit niet helpt, dan denk ik toch dat je een ander huis moet zoeken voor je kat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:11

Ik heb geen tips eigenlijk. Bij mijn moeder was ook zo'n situatie, het poesje woonde op een gegeven moment boven en de kater beneden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:08

Ik heb zo'n zelfde situatie gehad. Ex-poes was 4, kater 10 weken, na 6 maanden ex-kater.
Maar het gejaag bleef. Mijn ex-poes raakte helemaal in paniek en bivakkeerde op een gegeven moment alleen op tafel. Omdat ze ernstig ziek was heb ik ze uit elkaar gehaald. Als ik thuis was mochten ze bij elkaar, omdat ik er dan tussen kon springen. En als ik er niet was haalde ik ze uit elkaar. Mijn ex-poes had niet lang meer te leven en daarom heb ik er niet 1 weg gedaan.
Maar als zij gezond was geweest en nog 10 jaar te gaan zou hebben gehad (bij wijze van spreke dan, dat weet je nooit van tevoren) had de kater het veld mogen ruimen.

Overigens heb ik hier nog een ex-poes rondlopen waar hij ook regelmatig boven op springt. Maar zij bijt van zich af. Dan is het even ruzie en vervolgens weer dagen rustig. Deze twee liggen ook regelmatig bovenop elkaar te slapen.
Ik denk dat ook dat jouw kater heel dominant is en jou ex-poes is duidelijk bang voor hem. Mijn ervaring (die toch nog een half jaar duurde) is dat dit niet goed komt...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:15

niet echt hoopvolle berichten. := Al heb ik zelf idd al een tijd het idee dat dit niet meer goed komt. :\

Pfff als Sprot nu idd gewoon eens van zich af kon bijten hé. Net zat ze bij mij in de tuin, Jesper was nergens te zien. Dan is het zo'n lief kroelbeestje hé. Maar als het rode gevaar :D eraan komt, vliegt ze er vanonder.

Jesper net hetzelfde, 's morgens ligt hij als een pluche knuffelbeest naast mij terwijl ik om de computer bezig ben. Krijgt hij Sprot in de gaten, verandert hij weer in een etterbak. Grrr.

Daihyo

Re: ex-kater terroriseert (gesteriliseerde) kattin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:19

Ja, dat maakt het zo lastig hè. Bij mij precies zo.
Bommel (ex-poes) was echt mijn kat. Vertrouwde me door en door. Maar als die kleine in de buurt was dan raakte ze volledig in paniek. Van zich af bijten durfde ze inderdaad niet.
En Solo (kater) is een onwijs aanhankelijke kat! Gewoon heel ondeugend en speels. Maar door de paniekreactie van Bommel werd hij eigenlijk heel dominant.

De enige kat waarmee Bommel het redelijk kon vinden, nou ja, ze accepteerde haar, was mijn gehandicapte kat Nasty.
Die doet gewoon haar ding, speelt weinig, trekt zich van niks wat aan. En dat ging prima.

Hoe gaat het met eten?
Kunnen ze dan wel bij elkaar staan? Of krijgen ze doorlopend eten?
Dat is misschien nog een manier waarop ze elkaar leuk kunnen gaan vinden. Samen eten geven, 2x per dag.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:28

als ik dat doe, kan ik Sprot binnen een paar dagen samenvegen. Ze komen 's morgens samen binnen ('t is te zeggen, Sprot komt eerst aangelopen, als ze geluk heeft is ze snel binnen, als ze pech heeft loopt dat lomp kalf haar zonder te kijken omver) maar eten doet ze niet als Jesper in de buurt is. Ze wacht tot hij weer buiten is (of ik moet 'r echt in een andere kamer eten gaan geven en de deur dicht doen want hij komt het gewoon afpakken, ook al is het exact hetzelfde) en schrokt dan gauw wat brokken binnen. :n
Als ik thuis ben, ligt ze overdag vaak binnen in haar mandje en dan kan ze brokjes gaan halen wanneer ze wil, dan eet ze wel rustiger. Maar 's morgens, dat is toch telkens weer een ramp. Of zoals nu, de achterdeur staat gewoon open dus ze kunnen elk binnen en buiten wandelen wanneer hen uitkomt. Zolang ze mekaar niet kruisen gaat dat nog het best van al.

sunny_l0ve

Re: ex-kater terroriseert (gesteriliseerde) kattin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:46

Mijn mama heeft wel een zwak voor rode katten, en we hebben hier ook nog een doerak die lekker wil spelen. Ik ga haar maar eens lief aankijken ;). Als ik het zo hoor is het inderdaad beter om hem een ander huis te geven, want dit is ook geen leven voor die arme poes.