Aan de riem blaffen naar andere honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aan de riem blaffen naar andere honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:48

Hoe kan ik mijn hond (5 maanden jong en 3 weken in ons bezit) stimuleren om op te letten wanneer er andere honden voorbij lopen?

Hij gaat namelijk als een gek lopen piepen en blaffen. Als hij gaat piepen klink het alsof ik hem mishandel,sla of knijp en als hij blaft klinkt het echt als een valse volwassen hond. Echter wil hij alleen maar spelen er zit geen kwaad in het beestje. ik probeer hem te prikkelen om op mij te letten. hem aan het werk te houden. maar hij heeft totaal geen oog meer voor mijn comando's, een snoepje of zijn speeltje. voor mij is het vervelend want ik heb een blaffende piepende en vooral trekkende hond, voor hem is het niet lekker want hij hangt zichzelf op en is gefrustreerd, voor de voorbijganger is het ook niet leuk want die denken dat hij vals is en irriteren zich duidelijk aan zijn geblaf en gepiep. Hij gaat dagelijks mee naar stal waar ook honden zijn en daar vertoont hij dat gedrag niet. En Wanneer hij los loopt is er ook geen probleem dan doet hij dit allemaal niet dan is het even ruiken bij de hond en dan roep ik hem en dan komt hij ook, zeker als ik hem bezighoud met zijn speel. (maar waar mag je tegenwoordig nog loslopen met je hond.) Ik ben zeker consequent en een volhouder maar nu weet ik even niet meer wat te doen...
Ik heb morgen weer puppytraining en daar ga ik dit ook aankaarten. Voor de training doet hij dit namelijk ook. tijdens de training heeft hij alleen oog voor de andere jonge honden en krijg ik heel moeilijk contakt met hem. en als ik al contakt heb dan is het voor een paar seconde. Terwijl hij thuis wel goed luisterd..

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-09 11:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Tat_jana

Re: Aan de riem blaffen naar andere honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:50

tjee ik volg dit even,, de hond van mn ouders doet het ook,, en idd net alsof je hem keihard knijpt zo erg piepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:08

Héél streng zeggen dat de hond stil moet zijn, met even een rukje aan de lijn. Dit gedrag mag gewoon niet :)

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:14

Wij hebben hetzelfde probleem met onze Oud duitse herder reu van inmiddels 9 maanden. Wij hebben Bo gekregen toen hij 6 maandjes oud was. Hij sluit zich ook helemaal van ons af als hij andere honden ziet. Op cursus hebben wij eerst gewoon in de groep meegetraind, maar dit ging niet, wij konden zijn aandacht niet krijgen en vasthouden (ook niet met speelgoed en snoepjes). Vervolgens in een klasje met nog 1 hond, dit ging al beter maar gaf toch nog problemen, en nu trainen we helemaal alleen op het veld. Dit doen we om te zorgen dat wij zijn aandacht kunnen krijgen en vasthouden. Als dit goedgaat willen we dit weer opbouwen om te trainen met 1 hond en zo op te bouwen dat we uiteindelijk weer met meerdere honden kunnen trainen.

De hondenschool begeleidt ons heel goed wat dat betreft! En ook zij zijn ervan overtuigd dat het goed komt, dat we gewoon weer in een groep terecht kunnen.

We hebben nog een lange weg te gaan, maar inmiddels is het wel zover dat we buiten een hond kunnen passeren zonder dat hij gaat blaffen. Hij blaft alleen als de andere hond begint zegmaar.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt! succes!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:41

Ik sluit me aan bij de aanpak van Daphne_65. Probeer de moeilijke situaties zoveel mogelijk te vermijden en bouw het langzaam op. Dus ook op training zorgen dat je een beetje de ruimte hebt en niet te dicht op een andere hond loopt.
Wat belangrijk is, is dat hij gaat leren dat zijn ongewenste gedrag hem niets oplevert. Dus blaffen, piepen, trekken aan de riem, mag hem nooit opleveren dat hij met de betreffende hond mag gaan spelen. Zet dus echt geen stap verder op het moment dat hij begint te trekken. Verander bij het naderen van een andere hond indien mogelijk gelijk van richting zodra Vajo in de riem gaat hangen. En uiteraard belonen zodra hij weer aandacht voor jou heeft.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:32

Yamcha schreef:
Héél streng zeggen dat de hond stil moet zijn, met even een rukje aan de lijn. Dit gedrag mag gewoon niet :)

Dat is dus makkelijker gezegd als gedaan...
Die van mij doet precies hetzelfde ( nu trouwens al stukken minder dan een jaar terug), en dan werkt het dus echt niet om hem streng toe te spreken.
Zo'n hond lijkt helemaal in trance, je dringt dus ook echt niet tot hem door.

Ik had eerst ook in een groep les, dat was echt een ramp.
Mijn duitser stond gerust een uur te trekken en te blaffen aan de riem, en vergeet het maar dat ik hem kalm kreeg.

Nu volg ik prive les, dat gaat stukken beter.
Bij onze volgende les gaan we oefenen met een andere hond, deze traint niet mee, maar loopt dus gewoon langs en rondom het veld met zijn of haar baas.
Degene die mij les geeft, gaat mij dan vertellen/laten zien hoe ik hiermee om kan gaan.

Heb op dit moment dus nog niet echt tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:07

wss is dat omdat hij niet bij de hond kan komen en daardoor gefrustreerd raakt.. probeer de aandacht zoveel mogelijk bij jou te houden, je kan met een clicker gaan werken en hem het commando kijk aanleren, dan moet hij jou aankijken, doet hij dat dan click je en beloon je hem, zo wordt het voor hem leuker om op jou te letten dan op de andere hond..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Meid.. ik wil alleen zeggen.. probeer dit zsm op te lossen (op welke manier dan ook want ik weet t niet helaas)
Wij hebben een 8 jarige labrador reu van 35 kilo en meneer doet het ook... die kunnen wij niet meer houden (zelfs de mannen niet in t gezin ;) ) dus moet hij nu altijd met een gentle leader lopen omdat het gewoon anders niet gaat...

Het helpt bij die van ons ook niet echt om wat anders te doen.. maar 1 ding wel.. en dat is zijn balletje.. daarmee houd hij zn aandacht wel bij ons en kan hij gewoon los langs andere honden lopen.
Hij doet het minder als hij los is, maar rent wel op de hond af waardoor het heel dominant en soms waarschijnlijk eng overkomt.. echter zit er geen kwaad in mja... maak dat anderen eens wijs :)

Ik hoop dat jij het uit je puppy nog krijgt, wij hebben deze hond pas gekregen toen hij al bijna 7 was en wij kunnen er op dit moment nog weinig aan doen (hebben al veel geprobeerd.. maar als iemand nog tips heeft ;) )

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:40

Ik heb mijn hond het commando 'kijk' aangeleerd. Dan moet ze op mij letten en naar mij kijken.

Je begint dit gewoon aan te leren in huis.
Het makkelijkste is een balletje oid voor je te houden, tegen je aan, te hoogte van je kin. Zeg het commando, kijkt de hond naar je geef hem dan een flinke beloning.
Zo kan je dit stapje voor stapje uitbouwen.

Als ik nu het commando 'kijk' tegen mijn hond zeg, blijft ze net zolang naar mij kijken totdat ik laat weten dat het niet meer nodig is.

Mijn hond sloot zich ook helemaal voor mij af als ze andere honden tegen kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:56

Bitterbal, sommige honden vinden dat idd erg eng, 1 van onze honden vind het ook niet leuk als er een grote hond als een gek op haar af komt rennen, ze bijt niet, gromt niet, maar kruipt wel achter me, hij hoeft niet agressief te zijn maar sommige honden hebben slechte ervaringen met grote honden en zijn daardoor sneller bang..

kijk kan je ook aanleren met de clicker, hier ben ik zelf voor omdat de click niet verkeerd begrepen kan worden, het is altijd het zelfde geluid.. met je stem kan je toch andere signalen geven.. dus idd kijk, de hond kijkt in het begin heel even (zoeft misschien alleen met zijn blik langs jou blik) en je clickt en geeft direct na de click een beloning, dat bouw je steeds verder op tot hij je echt aankijkt en het commando snapt.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:00

sunshine schreef:
Yamcha schreef:

Dat is dus makkelijker gezegd als gedaan...
Die van mij doet precies hetzelfde ( nu trouwens al stukken minder dan een jaar terug), en dan werkt het dus echt niet om hem streng toe te spreken.
Zo'n hond lijkt helemaal in trance, je dringt dus ook echt niet tot hem door.

Ik had eerst ook in een groep les, dat was echt een ramp.
Mijn duitser stond gerust een uur te trekken en te blaffen aan de riem, en vergeet het maar dat ik hem kalm kreeg.

Nu volg ik prive les, dat gaat stukken beter.
Bij onze volgende les gaan we oefenen met een andere hond, deze traint niet mee, maar loopt dus gewoon langs en rondom het veld met zijn of haar baas.
Degene die mij les geeft, gaat mij dan vertellen/laten zien hoe ik hiermee om kan gaan.

Heb op dit moment dus nog niet echt tips.

Als je wel tips hebt mag je ze wel even hier neerzetten als je wilt, onze mechelse herder is aan de riem NIET te houden a;s ze een andere hond ziet ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:01

Klinkt als angst er zijn veel pups die dat doen, het gaat vanzelf over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:05

marleen_usar schreef:
Klinkt als angst er zijn veel pups die dat doen, het gaat vanzelf over.

bange honden trekken niet richting de andere hond, juist de andere kant op ;)

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:07

Het "leukste" wat je als baas kunt gaan doen is schreeuwen, aan de lijn rukken, boos doen etc etc. Want dan heeft de hond wat hij wil: aandacht. Want ook negatieve aandacht is aandacht :)

Negeer slecht gedrag en beloon goed gedrag. De tip van "omdraaien en van richting veranderen" is een goede vind ik, en daarbij de opmerking - doe alsof je compleet GEK bent, reageer niet op het blaffen, piepen, aanstellerig gedrag van je hond, hoe gek hij het ook maakt. Uiteindelijk moet je het zó weten te draaien, dat de hond het leuk vind bij JOU te zijn, de baas. Met onverdeelde aandacht voor jou. Zodra je gaat boosdoen, met andere woorden: in gaat op het ongewenste gedrag, wordt jouw hond gestimuleerd zijn ongewenst gedrag te handhaven en misschien ook uit te breiden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:58

nou wat chiva dus zegt. Als jij dus reageert, op wat voor manier ook, denkt de hond alleen maar oeeeeh baasje doet meee. Of als je net even te hard rukt denkt hij alleen maar, oliebol andere honden zijn niet leuk dus nu moet ik ze wel echt aanvallen, want als er een andere hond komt krijg ik een ruk in mijn nek (hond heeft echt niet door dat jij dat doet als hij gefocussed op andere honden is)
Ik denk idd dat je het beste om kan draaien en weglopen, zelf leiding nemen zonder iets te zeggen. Zorg wel dat hij vaak genoeg met andere honden kan spelen, want je moet wel ervoor zorgen dat hij zijn sociale gedrag kan blijven uiten en zo hou je ook een sociale hond.
Je hebt een hond van 5 maanden, grote kans dat het nu langzaam in de pubertijd komt. Verder is 5 maanden nog hardstikke jong en die willen gewoon spelen, zorg dat hij dat genoeg kan doen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:01

Kan onzekerheid van je hond zijn. Heb een pup rondlopen van bijna 7 maanden die precies hetzelfde gedrag vertoont als de jouwe. Ze heeft aan de lijn een ontzettend grote mond, terwijl ze juist ontzettend onzeker is, hierdoor blaft ze dus ontzettend veel om ''zelfverzekerd'' over te komen. ( Mijn pup is trouwens een American Stafford en een teefje)

Ik leer om op te letten hoe ver de afstand is in meters voor dat ze begint. hierdoor kun je ook opletten op bepaalde signalen die je hond aangeeft, oren, staart en algemene houding. Hier kun je dan mee gaan trainen. Ik volg een clickertraining (basiscursus afgerond) nu bezig met Vervolg 1. En ik moet in deze situaties doorklikken, als ik de hond aan zie komen, al vast beginnen met clicken en het lekkers blijven geven. Als ze echt uitvalt, heeft het clicken bij mijn hond ook geen zin, maar de afstand naar de andere hond toe en de afstand erna wordt uiteindelijk door deze methode wel kleiner. Het is ontzettend veel trainen en kost veel tijd, maar stukje bij beetje wordt dit wel beter.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:49

Ik heb onze mechel ook meestal wel los bij andere honden, als de andere partij em ook los heeft anders niet.
Maar als ik haar vast heb is ze zo ruig en blaft ze en rent ze scheef en fiets je zowat over der poten heen :?
En dan luistert ze nergens naar.
Maar los is het geen probleem.
Heb laatst es gehoord dat als honden vast zitten ze zich sneller bedreigd voelen dan wanneer ze los zijn.
Maja wat hier van waar is weet ik ook niet :P

Oh ja en mijn mechel is geen pup meer, ze word dit jaar 4

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:30

ik heb hele goeie ervaringen met de halti, kun je heel makkelijk en heel effectief leiden, aandacht eisen en corrigeren doordat je controle hebt over de kop van je hond, daarbij kun je je hond stil laten worden door gewoon z'n bek dicht te maken en z'n kop laten afwenden van de andere hond, wat je met geen enkele halsband kunt

nikkiej_86 schreef:
Ik heb onze mechel ook meestal wel los bij andere honden, als de andere partij em ook los heeft anders niet.
Maar als ik haar vast heb is ze zo ruig en blaft ze en rent ze scheef en fiets je zowat over der poten heen :?
En dan luistert ze nergens naar.
Maar los is het geen probleem.
Heb laatst es gehoord dat als honden vast zitten ze zich sneller bedreigd voelen dan wanneer ze los zijn.
Maja wat hier van waar is weet ik ook niet :P

Oh ja en mijn mechel is geen pup meer, ze word dit jaar 4

ook hier is de halti erg handig, honden kunnen geen kracht op een halti zetten en scheef rennen gaat ook niet want dan trekt ze zichzelf zeg maar om en kan ze niet meer kijken waar ze loopt. daarbij, bij mij thuis moeten we met 5 honden wel streng zijn, niet luisteren of zelf ons totaal negeren is een tik en dan is het weer ff over (bull terrier, onverbeterlijk eigenwijs af en toe)
Laatst bijgewerkt door amillia op 21-05-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:34

Ik heb een gentle leader, maar durf hem niet meer om tedoen.
Krijg alleen maar vervelende reacties uit omgeving :n

Hele tijd terug nog op de markt, loopt er een kind langs ons af, zegt die tegen mams " kijk mam, die hond is vals" .
Ik weet het, moet me eigenlijk niks aantrekken van andere mensen, maar vond het zo vervelend.

Ik dacht eigenlijk dat het bij mijn hond stukken minder was geworden, maar nou hoorde ik van mijn schoonvader ( die laat mijn hond uit wanneer ik de hele dag moet werken) dat mijn hond weer lelijk had gedaan naar een andere hond toe.
Schijnt dat hij zijn kop omlaag deed, oren kaarsrecht omhoog, wat brommen en op het moment van langslopen ineens mega hard gaan blaffen en er naar toe willen.

Pfff... ik word er echt gek van ;(
Ben blij als ik weer les heb.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:28

Gebruik een Gentle Leader als hulpmiddel bij het uitlaten en begin alvast met de volgende oefening:

Ga oefeningen doen, in de woonkamer.
Naam van de hond en dan zorgen dat de hond naar je kijkt.
Eerst maar een seconde en dan belonen met lekkers en tijd heel langzaam opbouwen.
3 seconden volle aandacht is al super! Niet blijven praten, alleen 1 x "Bello" en dan laten kijken.

Pas als dat goed gaat ga je de tuin in. Hier zijn al meer prikkels.
Hier doe je precies hetzelfde.

Dan ga je naar een rustig pleintje (met Gentle Leader om) en doe je weer hetzelfde.

Vaak kun je er voor zorgen dat je de minste kans hebt andere honden tegen te komen. (Bijv. door niet op uitlaat-tijden te gaan
wandelen.) Dat is absoluut een aanrader nu.

Mocht je toch een andere hond tegen komen, omdraaien en andere kant oplopen en als je de aandacht van "Bello" krijgt weer belonen.

Ik wens je veel succes!

Edit*
@ sunshine, als een GL niet bekend is bij jullie wordt er in het begin vaak vreemd tegenaan gekeken.
Als je mensen uitlegt waarvoor het bedoeld is is het vaak in orde ;)
Ik zei ook altijd tegen mensen dat mijn hond kan eten, drinken, hijgen en bijten, alleen mijn schouder niet uit de kom kan trekken. :P

Je hebt GL in meest diverse kleuren. Rood, Lila, Groen. Dat toont ook een stuk "vriendelijker" maar zoals je zelf schrijft, je zou je
er simpelweg niets van aan moeten trekken. Jij gaat voor jullie succes en niet voor dat van de mensen toch?

Edit*
Citaat:
niet luisteren of zelf ons totaal negeren is een tik en dan is het weer ff over

Katten slaan elkaar, honden niet, ze snappen deze taal ook niet ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:09

Dat klopt helemaal :j
Ik heb nu een halve slipketting om, maar zodra we een andere hond tegen komen moet ik hem wel echt tegen houden ( behoorlijk zwaar kan ik je vertellen ).
Degene die mij lesgeeft is zelf geen voorstander van de Gentle leader, dit omdat je met de GL niet kunt corrigeren.
Zelf vond ik het wel een heel fijn hulpmiddel, je hebt gewoon net wat meer te vertellen, zonder dat je je armen uit de kom trekt idd :D

* denkt er over om er misschien toch weer een tijdje mee te gaan trainen *

[BB-ITP] Nestor ( duitse herder ) over dit monstertje gaat het trouwens ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:39

sunshine schreef:
Degene die mij lesgeeft is zelf geen voorstander van de Gentle leader, dit omdat je met de GL niet kunt corrigeren.

* denkt er over om er misschien toch weer een tijdje mee te gaan trainen *

[BB-ITP] Nestor ( duitse herder ) over dit monstertje gaat het trouwens ;)

*zucht diep* Niet om jou, maar op je hondenschooljuf / meester.
Tegenwoordig is al lang wetenschappelijk onderbouwd en aangetoond dat een hond geen gedrag aan leert dmv straf!(Trouwens dit geldt voor alle levende wezens.)
Dus correcties geven heeft weinig zin omdat je juist dan het gedrag in stand houd.

Als jij een cursus Spaans volgt, en iedere keer geeft de leraar je een sneer omdat je een bepaald woord steeds foutief uitspreekt.
Ga je dan snel Spaans leren denk je? Of ontgaat je de lol in de cursus Spaans en gooi je je kont tegen de krib?

Snap je wat ik bedoel?

Ik ga even kijken bij je topic over Nestor (Naam past wel bij hem geloof ik he? ;) )

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:49

Ja ik begrijp je helemaal, klinkt eigenlijk ook heel logisch :j
Ik denk ook dat Nestor daar onzeker door wordt en daardoor niet graag meer samenwerkt met mij ( op den duur ), tenminste, ik werk niet graag met iemand samen die mij constant een snauw geeft wanneer ik iets niet goed doe.

Zo had ik er eigenlijk nog niet eens overna gedacht...

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:52

Misschien een tip, lees eens het boek De Roedelmethode van Arjen van Alphen en Francien Koeman of kijk eens op hun site deroedel.com. Dan begrijp je gelijk waarom een hond iets doet en hoe een hond ons ziet ;)!
Is trouwens altijd wel erg interessant hoor, je kijkt nooit meer hetzelfde naar een hond :D .
Heel veel succes.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:53

Natuurlijk wordt een hond er onzeker door, maar ook gestresst en hij kan overspronggedrag gaan vertonen.
(gapen, rollen, tongelen (snel tong uitsteken en weer naar binnen en dat herhalen) krabben vanuit het niets, hijgen terwijl het niet warm is etc.)