Hond aangevallen op openbare weg, wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Hond aangevallen op openbare weg, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:26

Hallo Bokkers,

Ik was vandaag met 2 van mijn honden (duitse en ijslandse herder) en mijn vriend aan het wandelen. Ik weet dat onze buren onopgevoede honden hebben die er niet om geven om iemand aan te vallen. Ze zitten altijd achter een hek met stroomdraad, dus nooit problemen.

Nu kwamen we er vandaag langs en tot mijn grote afschuw zag ik dat het hek open was!! Ik zei tegen mijn vriend "omkeren en weg wezen". Maar toen was het kwaad al geschiedt. Vier van de acht honden kwamen op ons afgestormd en een daarvan greep mijn hond (de ijslander) mij zijn liezen en in zijn staart. Ik ben heel hard tegen doe hond gaan schreeuwen (de hond slaan o.i.d. werkt natuurlijk niet, dan ben je zelf de banketstaaf) in de hoop dat hij even afgeleid zou zijn en wij op de een of andere manier weg konden komen. Ondertussen was de andere hond zo kwaad dat ik mijn vriend zij gouw weg te gaan met haar voor zij ook aanviel. Daar stond ik dan, alleen. Gelukkig droop die hond na wat geschreeuw af. Mijn hond piepen en likken aan z'n achterkant. Het bloedde niet, maar ik zag net wel dat hij flinke korsten en blauwe plekken heeft op de plekken waar die andere hond hem te pakken had.

Ik gouw naar huis en mijn ouders ingelicht. Mijn vader is gaan kijken, omdat er ook nog veel toeristen langs fietsen daar en kleine kinderen (je moet er toch serieus niet aan denken!). Nou, mijn vader kwam daar en toen zaten ze met z'n vieren achter een jongen op een scooter aan die uit wanhoop al een weiland in gereden was! Dus gouw de politie gebeld, er stonden al aangiften van ons en andere buurt bewoner mbt. het aanvallen van ruiter en paard(ik), het aanvallen van verschillende fietsers en dreigementen van de betreffende bewoner van dat adres, en wat denk je dat je te horen krijgt!! Alleen eventuele kosten kunnen op de eigenaar verhaald worden, wij kunnen verder niks doen. Dus ik uitgelegd dat die honden agressief zijn en mensen en dieren aanvallen die langskomen. Nou toen zou ze even het adres opschrijven.

Nu het punt: ik meende dat het strafbaar is als je hond op de openbare weg (met of zonder begeleider) een mens of dier aanvalt. Maar ik kreeg dus alleen dat verhaaltje. Daarnaast was die jongen op de scooter in z'n voet gebeten. Ze willen er alleen niks aan doen! Aan geen van onze (en van de buurt) aangiften wordt wat gedaan. Zelfs niet als je de dierenbescherming belt omdat er 10 grote paarden broodmager dag en nacht zonder bijvoeding in een modder landje staan.

Ik begin me nu echt kwaad te maken om de actie die de politie onderneemt (0,0 dus).

Kan ik hier iets aan doen, had de politie actie moeten ondernemen??

En nog even. Er liepen twee mensen met een klein maltezer leeuwtje achter ons (zo'n 70 meter), stel dat die 5 minuten eerder waren geweest, dan had die hond die maltezer aangevallen en die was er waarschijnlijk niet zo makkelijk af gekomen. Gelukkig zijn die mensen gouw omgekeerd toen ze zagen wat er gebeurde.

zonnebloem18

Re: Hond aangevallen op openbare weg, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:35

Ik zou morgen nog een keertje de politie bellen en dan hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die het wel serieus wil nemen.
Ga morgen ook naar de dierenarts en laat die een verklaring opstellen voor de politie en maak ook foto's van de wonden.

In principe zou die hond alleen aangelijnd van het erf af mogen dus de eigenaar van de andere hond is volledig aansprakelijk.

Sterkte met de hond hopelijk houdt hij er geen trauma's aan over en is ie snel weer de oude.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:06

Volgens mij kan de politie er idd alleen een notitie van maken en event. bemiddelen als de eigenaar niet "in de pas" wil met het vergoeden van event. dierenartskosten (maar zeker weten doe ik het niet).
Zou wel snel met je hond naar de DA gaan want hondenbeten e.d. kunnen heel snel ontsteken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:16

Waarom politie bellen? Die zijn daar best wel laks mee. Ik zou even contact opnemen met de dierenbescherming, die kunnen de honden volgens mij eventueel in beslag nemen, of contact opnemen met het AID (algemene inspectiedienst) die zijn meestal wat vlotter met dit soort dingen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:02

Mijn hond wil nog wel eens iemand heel lomp van zijn fiets afduwen (tja domme argentino he ;) ) dat is nu 2 keer gebeurd en ik kreeg van de politie te horen dat ze mijn hond dus wel degelijk in beslag kunnen nemen als het vaker zou gebeuren.
Er werdt door de "slachtoffers" gezegd dat hij had gebeten, maar aan de "verwondingen" te zien leek dat erg onmogelijk ;).
Dus misschien toch nog maar een keertje bellen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:15

Bedankt voor de tips. Ik heb via PB ook een bruikbare tip binnen gekregen en ik ga er zeker werk van maken, want het is niet de eerste keer dat die dieren los lopen zo.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:45

Was jouw hond los of aangelijnd?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:29

Billy schreef:
Was jouw hond los of aangelijnd?

maakt in dit geval niet uit, het was een aanval en geen gevecht

idd is 3x bijten inbeslagname en afmaken, soms na 2x al(bv zomaar aanvallen van kinderen)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:33

Volgens mij maakt het wel uit.
Als jij je hond aangelijnd had sta je sterker dan dat je hond los was.
Want wie zegt dat TS niet een serie signalen van haar eigen hond gemist heeft? Dat gaat heel subtiel....

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:34

je kunt ook contact opnemen met de gemeente. in de meeste APV's staat aangegeven dat honden geen overlast mogen bezorgen. De gemeente kan dan met boetes (die zijn hoger dan n gem. politieagent geeft) afdwingen dat ze ten alle tijden de honden op het erf moeten houden... mits de gemeente beschikt over toezichthouders natuurlijk ;)