Poes plast in huis. Hormooninjectie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Poes plast in huis. Hormooninjectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:49

Oke there we go.. niet het zoveelste omgkatplastinhuistopic, dus linkjes naar zoekfunctie hoeven echt niet, die weet ik zelf ook wel te vinden ;) Thanks.

Het gaat NIET om mijn kat maar om de gecastreerde/gesteriliseerde poes van vriendlief/'schoonfamilie'. Deze plast al zo'n half jaar sporadisch/zeer sporadisch in huis. Ik zeg een half jaar, omdat ik nu dus ook de echt sporadische keren meereken, zeg.. eens in de maand of eens in de twee weken hooguit oid. Niet echt veel dus. Anyway, begin dit jaar werd het ineens wat erger, ze begon meer in huis te plassen. Vriendlief heeft uiteindelijk de voer- en drinkbakjes maar mijlen verder weg gezet van de kattenbak (stonden pal voor de ingang van de bak) en na een tijdje ook toegezegd dat ze dan ook wel een afspraak met de DA zouden maken.. maar dat bleek al niet meer nodig want het probleem nam weer af, na een week of 2-3 schat ik.

Een aantal weken.. maanden? (ik schat 8-10 weken) later werd poes aangereden en heeft een tijd in de bench moeten revalideren met twee gebroken heupen :(:) In haar bench lagen het slaapkleedje, de voer- en drinkbak en een bakje kattengrit als kattenbak. Zelf zou ik het júist in die situatie logisch vinden dat ze eindelijk eens alleen maar van de bak zelf gebruik zou maken om te plassen: tenslotte zou ze anders haar eigen nest bevuilen of in haar eten- of drinken plassen. En toch plaste of zelfs poepte ze in die 6 weken toch wel een goed aantal keer op haar kleedje, of plaste ze zelfs in haar voerbak over haar eten.

Inmiddels is ze gelukkig al wat meer hersteld, mag ze al weer vrij in huis rondlopen maar nog niet buiten- en het plasprobleem is ongeveer 2 weken terug weer komen opzetten. Afgelopen week heeft ze zelfs iedere dag wel een keer in huis geplast. De meningen waren ietwat verdeeld over de nood om naar een DA te gaan, dus pas afgelopen vrijdag is de poes naar de DA geweest. Vriendlief heeft aan de DA het hele verhaal uitgelegd, en de DA had de volgende verklaring (als ik het goed begrepen heb): iedere kat of poes heeft behoefte om te sproeien, normaliter doen ze dit buiten omdat binnen niet kan (?). Omdat poes in kwestie al een tijd niet buiten is geweest, kan ze niet sproeien, dus 'moet' ze het nu binnen doen. Alleen plast ze, en sproeit ze niet.. dit komt volgens de DA omdat ze een beetje in de war is. Oplossing: geen urineonderzoek maar gewoon een hormooninjectie, en komende week weer een hormooninjectie.

Kijk, ik vertrouw doorgaans voor 100% op de kennis van iemand die er jaren voor gestudeerd heeft, want natuurlijk weet zo'n iemand meer dan ik.. lijkt me logisch. En dat vertrouwen blijft zo.. ik wil dus absoluut op geen manier welke DA dan ook afvallen hiermee, (evenmin als mijn 'schoonfamilie', mocht dat zo lijken :) ) alleen mijn eigen logica of gedachtegang botst nogal tegen de keuze van de DA in.. maar dat is wellicht ook mijn gebrek aan ervaring en kennis van katten ;)

Ik weet simpelweg niet hoe het zit met de hormoonhuishouding van gesterreliseerde / gecastreerde poezen, maar is een hormooninjectie niet vreemd? Hoeveel invloed hebben hormonen op een reeds gesterreliseerde / gecastreerde poes? Kunnen er niet ook negatieve bijwerkingen zijn? Is het niet vreemd dat er helemaal geen urineonderzoek wordt gedaan, maar dat er maar direct vanuit wordt gegaan dat de poes met haar plassen eigenlijk bedoelt te sproeien en dús twee hormooninjecties nodig heeft? Hebben zelfs gesteriliseerde/gecastreerde dieren de behoefte om te sproeien, is het echt zo'n sterke, natuurlijke behoefte dan? Is het niet zo dat urineonderzoek eigenlijk standaard wordt gedaan in dit soort gevallen? (En doen de omstandigheden, zoals het aantal bakken in huis en hoe vaak deze schoongemaakt wordt er niet toe voor een DA, of is dat meer iets wat bijv. alleen zo'n gedragstherapeute zou bespreken?)

Iemand die hier wellicht meer verstand van heeft dan ik? En die wel wat meer kan uitleggen of antwoord kan geven op mijn vragen, of even een handje kan helpen m'n gedachtegang de goede richting op te krijgen :D of mensen met ervaringen wellicht??? Met alles wat hier ook maar een beetje te maken heeft.. Zou super zijn, thanks :)

zonnebloem18

Re: Poes plast in huis. Hormooninjectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:03

Een kat plast niet zomaar in huis.
Ik denk dat als al het medische is uitgesloten zoals blaasontsteking of blaasgruis of nierproblemen, een kattengedragstherapeut langs laten komen de beste optie is.

Daarbij vul je eerst een vragenlijst in en dan komt hij/zij een keer langs en gaat dan een geruime tijd de kat observeren.
Na aanleiding van de observatie komt de therapeut met een behandelplan dat kan van alles inhouden.

Is er recent veel stress voor de kat??
Drukte in huis vreemde katten of honden in huis, verhuizing o.i.d. dat soort dingen kunnen ook problemen veroorzaken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:08

Moderatoropmerking:
Omdat dit een nieuwe vraag lijkt, en niet het onderwerp van een onzindelijke kat dat hier al vaker besproken is, wordt dit topic hier voorlopig toegestaan en niet verwezen naar de eerdere topic met soort gelijk onderwerp

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:15

Het klinkt niet echt als een blaasontsteking, want dan zou ze constant verhoogde aandrang hebben en dus steeds ergens gaan zitten. Vaak komt er dan (bijna) geen urine uit omdat de blaas meestal bijna leeg is. Maar ondanks dat lijkt me dat als je dan toch bij de DA bent, dat deze dan even de urine onderzoekt om het in ieder geval uit te sluiten dat ze echt geen blaasontsteking heeft.

Een kat plast nooit zomaar naast de bak. Het is alleen soms wel lastig om er achter te komen waarom een kat naast de bak plast.
Is ze alleen in huis of zijn er meerdere katten in huis?
Het is ook aan te raden om 1 kattenbak meer te hebben dan dat er katten in huis zijn.
Dus ook al is er maar 1 kat in huis, zou je kunnen proberen om er nog een kattenbak bij te zetten.
Sommige katten plassen en poepen niet graag op dezelfde bak. Is de bak wel goed schoon? Soms willen ze er al niet meer op als er al een ander plasje in ligt.
Zit er een deksel (en klep) op de bak? Zoja kun je deze er af halen, want sommige katten vinden dit eng.

Ik geloof ook niet dat het met d'r hormonen te maken heeft als ik het zo lees. Zou ook oppassen met hormooninjectie's, want dit is niet echt gezond. Ze hebben onder andere verhoogde kans op het onstaan van suikerziekte en melkkliertumoren. Ook moet de baarmoeder er uit zijn (sommige dierenartsen verwijderen tegenwoordig alleen nog maar de eierstokken), want anders kan ze alsnog een baarmoederontsteking krijgen.
Je kunt dit altijd nog als laatste 'redmiddel' proberen, maar aangezien ze het maar sporadisch doet zou ik dit niet doen.
Laatst bijgewerkt door luv op 17-05-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:16

Ik denk trouwens ook niet dat die hormonen gaan helpen meestal spuiten ze hormonen tegen sproeien maar de kans lijkt me klein dat het werkt tegen plassen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:24

[quote="WildWings"]
DA het hele verhaal uitgelegd, en de DA had de volgende verklaring (als ik het goed begrepen heb): iedere kat of poes heeft behoefte om te sproeien, normaliter doen ze dit buiten omdat binnen niet kan (?). Omdat poes in kwestie al een tijd niet buiten is geweest, kan ze niet sproeien, dus 'moet' ze het nu binnen doen. Alleen plast ze, en sproeit ze niet.. dit komt volgens de DA omdat ze een beetje in de war is. Oplossing: geen urineonderzoek maar gewoon een hormooninjectie, en komende week weer een hormooninjectie. [quote]

Wat ik me afvraag bij deze dierenarts verklaring. (heb er zelf overigens geen verstand van) Want hoe zit het dan bij poezen die nooit buiten komen, die zouden dan toch altijd binnen sproeien? en daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. (maar goed dat zegt natuurlijk niks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:38

Jullie zijn snel hee :D Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

Kijk, de antwoorden op de vraag 'help, de kat plast in huis, wat doe ik nu?' komen nu dus ook naar voren- maar dat zijn dingen die ik weet, waar ik van op de hoogte ben dankzij internet, die er opzich op dit moment nog even NIET te doen. Ik vraag me alleen af of de DA dat soort dingen normaliter niet vraagt, of dat die puur voor de medische kanten zijn?
Ongeacht hoe de situatie is met aantal kattenbakken etc, wat indd best de oorzaak kan zijn, ben ik het 100% mee eens.. ben ik nu meer benieuwd naar mensen met een goed onderbouwde mening over of ervaring met of verstand van deze aanpak van deze DA, of de aanpak die hun DA had bij een hetzelfde soort probleem. Of mensen met verstand van hormonen bij 'geholpen' poezen. Ik quote nog even dus de echte vragen waar ik mee zit:

Citaat:
Ik weet simpelweg niet hoe het zit met de hormoonhuishouding van gesterreliseerde / gecastreerde poezen, maar is een hormooninjectie niet vreemd? Hoeveel invloed hebben hormonen op een reeds gesterreliseerde / gecastreerde poes? Kunnen er niet ook negatieve bijwerkingen zijn? Is het niet vreemd dat er helemaal geen urineonderzoek wordt gedaan, maar dat er maar direct vanuit wordt gegaan dat de poes met haar plassen eigenlijk bedoelt te sproeien en dús twee hormooninjecties nodig heeft? Hebben zelfs gesteriliseerde/gecastreerde dieren de behoefte om te sproeien, is het echt zo'n sterke, natuurlijke behoefte dan? Is het niet zo dat urineonderzoek eigenlijk standaard wordt gedaan in dit soort gevallen? (En doen de omstandigheden, zoals het aantal bakken in huis en hoe vaak deze schoongemaakt wordt er niet toe voor een DA, of is dat meer iets wat bijv. alleen zo'n gedragstherapeute zou bespreken?)

Ik ben zeker voorstander van gedragstherapie wanneer medische oorzaken uitgesloten zijn.. maar op deze manier worden IMO niet alle medische oorzaken uitgesloten (zelf zou ik denken aan bijv. blaasgruis (kan dat bij poezen ook?), blaasontsteking lijkt me niet omdat het toch hele plassen zijn die ze loost en indd zoals jij ook zegt luv, niet steeds een beetje oid, voor zover ik weet :j ) - het punt is nu, dat ik niet weet of het de normale gang van zaken is dat een DA geen urinecheck doet maar eigenlijk 'direct' hormonen in spuit?).
Kijk, als het wel blijkt te kloppen en de hormonen werken, ben ik alleen maar blij.. geloof me, dan hoor je mij alleen maar juichen :) Maar op dit moment heb ik er stiekem een beetje een hard hoofd in omdat ik de logica niet zo goed snap, en DAT is waarvoor ik dit topic aan maak, specifiek voor deze aanpak en om te zoeken naar iemand die de antwoorden heeft op de gestelde vragen of ervaringen heeft met deze aanpak, of iemand die weet of er niet een bepaalde standaardprocedure is die DA's uitvoeren bij plaspoezen?

Zonnebloem18, dat denk ik dus ook. Maar de logica erachter van de DA is dat de poes wel degelijk WILT sproeien, maar een beetje in de war is en daardoor plast. (Ik snap verder het waarom of hoe ook niet, daarom zou ik ook graag ervaringen willen van anderen. Ik zal vanavond of morgen nog eens vragen of vriendlief het nou nog een keer wilt uitleggen, wat de DA bedoelt, want dit is hoe ik het na 3x uitleg blijf begrijpen.. of eigenlijk niet begrijpen dus...).

Knuffeldier, had ik nog niet bij nagedacht, maar dat lijkt me dus inderdaad ook raar. Maargoed, ik heb er weinig verstand van, dus ik hoop op iemand die dat wel wat meer heeft.. misschien mensen met cattery's oid die verstand hebben van poezen en hormoonhuishouding oid? En hoe dat na castratie/sterelissatie zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:07

Ik denk dat het sowieso de moeite waard is om het te proberen.
Maar de plaatsing van de bak is natuurlijk wel heel erg stom.....
kan zijn dat een hormooninjectie goed helpt, hoor :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:34

Er zijn mij meerdere gevallen bekend van poezen of katers die na castratie bleven sproeien waarbij hormoneninjectie's hebben geholpen.
Vooral op de langere termijn werkt bijv. suprelorin (die tot een half jaar werkzaam is) bij veel katten erg goed.
Punt is alleen dat ik niet denk dat het nu niet zal helpen omdat ik het niet met de dierenarts eens ben dat ze eigenlijk wil sproeien.

Maar om blaasproblemen echt uit te sluiten zullen ze de urine moeten testen en een echo moeten maken van de blaas om blaasgruis uit te sluiten.
Het kan voorkomen bij poezen wel veel minder maar het is niet onmogelijk.

Als dit echt uitgesloten is zou ik echt een gedragstherapeut overwegen want een kat volstoppen met hormonen is ook niet gezond.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:07

Hmm, vervelend probleem. Ik zou niet durven zeggen wat het gevolg van hormooninjecties zou zijn op een gesteriliseerde poes, maar zelf zou ik die injecties echt pas als laatste redmiddel aangrijpen, omdat ik me niet kan voorstellen dat het veel goeds doet om een kat überhaupt (gesteriliseerd of niet) hormonen in te spuiten.

Het doen van de behoefte tijdens het revalidatieproces in de bench is (zou ik zeggen) te verklaren door de dubbele heupfractuur, daarbij is incontinentie een veel voorkomend probleem. Hoe lang is het geleden dat ze dat ongeluk heeft gehad? Is het niet mogelijk dat de blaas naar aanleiding daarvan nog steeds niet helemaal goed werkt? :)

En heb je al eens gevraagd naar Feliway? Dat kan je DA voor je bestellen; stel dat het toch een gedragsgerelateerd probleem is dan helpt Feliway weleens. Je hebt het in spray- en verdampervorm en er zitten feromonen in die de moederpoes in het nest afscheidt, waardoor kittens rustig worden. Ook op volwassen katten schijnt het die werking te hebben :)

Succes!