Het gaat NIET om mijn kat maar om de gecastreerde/gesteriliseerde poes van vriendlief/'schoonfamilie'. Deze plast al zo'n half jaar sporadisch/zeer sporadisch in huis. Ik zeg een half jaar, omdat ik nu dus ook de echt sporadische keren meereken, zeg.. eens in de maand of eens in de twee weken hooguit oid. Niet echt veel dus. Anyway, begin dit jaar werd het ineens wat erger, ze begon meer in huis te plassen. Vriendlief heeft uiteindelijk de voer- en drinkbakjes maar mijlen verder weg gezet van de kattenbak (stonden pal voor de ingang van de bak) en na een tijdje ook toegezegd dat ze dan ook wel een afspraak met de DA zouden maken.. maar dat bleek al niet meer nodig want het probleem nam weer af, na een week of 2-3 schat ik.
Een aantal weken.. maanden? (ik schat 8-10 weken) later werd poes aangereden en heeft een tijd in de bench moeten revalideren met twee gebroken heupen

Inmiddels is ze gelukkig al wat meer hersteld, mag ze al weer vrij in huis rondlopen maar nog niet buiten- en het plasprobleem is ongeveer 2 weken terug weer komen opzetten. Afgelopen week heeft ze zelfs iedere dag wel een keer in huis geplast. De meningen waren ietwat verdeeld over de nood om naar een DA te gaan, dus pas afgelopen vrijdag is de poes naar de DA geweest. Vriendlief heeft aan de DA het hele verhaal uitgelegd, en de DA had de volgende verklaring (als ik het goed begrepen heb): iedere kat of poes heeft behoefte om te sproeien, normaliter doen ze dit buiten omdat binnen niet kan (?). Omdat poes in kwestie al een tijd niet buiten is geweest, kan ze niet sproeien, dus 'moet' ze het nu binnen doen. Alleen plast ze, en sproeit ze niet.. dit komt volgens de DA omdat ze een beetje in de war is. Oplossing: geen urineonderzoek maar gewoon een hormooninjectie, en komende week weer een hormooninjectie.
Kijk, ik vertrouw doorgaans voor 100% op de kennis van iemand die er jaren voor gestudeerd heeft, want natuurlijk weet zo'n iemand meer dan ik.. lijkt me logisch. En dat vertrouwen blijft zo.. ik wil dus absoluut op geen manier welke DA dan ook afvallen hiermee, (evenmin als mijn 'schoonfamilie', mocht dat zo lijken

Ik weet simpelweg niet hoe het zit met de hormoonhuishouding van gesterreliseerde / gecastreerde poezen, maar is een hormooninjectie niet vreemd? Hoeveel invloed hebben hormonen op een reeds gesterreliseerde / gecastreerde poes? Kunnen er niet ook negatieve bijwerkingen zijn? Is het niet vreemd dat er helemaal geen urineonderzoek wordt gedaan, maar dat er maar direct vanuit wordt gegaan dat de poes met haar plassen eigenlijk bedoelt te sproeien en dús twee hormooninjecties nodig heeft? Hebben zelfs gesteriliseerde/gecastreerde dieren de behoefte om te sproeien, is het echt zo'n sterke, natuurlijke behoefte dan? Is het niet zo dat urineonderzoek eigenlijk standaard wordt gedaan in dit soort gevallen? (En doen de omstandigheden, zoals het aantal bakken in huis en hoe vaak deze schoongemaakt wordt er niet toe voor een DA, of is dat meer iets wat bijv. alleen zo'n gedragstherapeute zou bespreken?)
Iemand die hier wellicht meer verstand van heeft dan ik? En die wel wat meer kan uitleggen of antwoord kan geven op mijn vragen, of even een handje kan helpen m'n gedachtegang de goede richting op te krijgen