help, verlamming kat!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

help, verlamming kat!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:44

Onze kater plaste iets te vaak in de kattenbak en zeer kleine hoeveelheden, dus wij naar de dierenarts en hebben we antibiotica en pijnstilling gekregen voor blaasontseking. De blaas was leeg. Ook een zakje speciaal kattengrit met een pipetje om na enkele dagen urine op te vangen, voor controle op gruis. Dit was maandag 11 mei. Vanavond, liep hij ineens te slepen met zijn rechter achterpoot en vooral de tenen lijken verlamd, die slaan dubbel. Hij gebruikt de poot nog wel. Dus hebben we gelijk de DA weer gebeld en langs geweest. Aan de poot is niets 'stuk' , hij heeft er ook geen pijn aan. Hij springt op banken en zelfs op het aanrecht. Als je de poot betast of beweegt spint hij.
De dierenarts denkt dat het een pijnlijke uitstraling naar de achterpoot is van de blaasontsteking. Hij heeft via injectie weer pijnstilling en ab gekregen. Loopt hij maandag nog zo, moeten we naar onze eigen DA. Maar ik kan er niet zo bij dat het tot deze klachten kan leiden, Ik zat te denken aan een peesverstrakiing of iets dergelijks, omdat de tenen krom trekken oa.
Komt dit iemand bekend voor? Het enige wat ik tegenkom op internet is HCM, maar daar kloppen de symptomen verder niet zo mee.

chocobroodje

Re: help, verlamming kat!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:48

Geen hernia? Mijn hond heeft zoiets meerdere keren gehad en is ook een aantal keer geopereerd hiervoor. Die kon ook haar achterpoten moeizaam bewegen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:16

Is het geen trombose? Kat van mijn tante had dat ook, die kwam ineens verlamd aan de achterhand naar binnen geslenterd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:47

Heeft de DA wel naar het hart geluisterd? Ik denk zelf ook aan HCm of trombose, een dodelijke aandoening.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:07

Ik vind het moeilijk er zo iets van te zeggen. Ondertussen heb ik geleerd dat syptomen vele oorzaken kunnen hebben. I
k kan wel proberen uit te leggen waarom je kat MOGELIJK zijn tenen krom houdt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken (en ga er niet vanuit dat ik ze hier allemaal noem):
- Er is een zenuw aangetast die de buigers van de tenen bezenuwt (dit kan bijvoorbeeld door een uitstraling zijn van blaasontsteking). Hierdoor worden er constant prikkels naar die spieren gestuurd om samen te trekken. Hierdoor loop de kat constant met gebogen tenen.
- Er kan een zenuw aangetast zijn die de strekspieren van de tenen bezenuwt. Hiebij kan de beschadiging zo groot zijn dat er helemaal geen prikkels meer doorgelaten worden waardoor de strekspieren soort van verlamd zijn. Doordat de buigspieren geen tegengewicht meer krijgen van de strekkers zal daardoor ook de poot gebogen zijn.
- de bovengenoemde opties van andere bokkers kan ook natuurlijk een oorzaak zijn, al snap ik niet even goed waarom jullie op trombose komen aan de hand van de huidige klachten. (Misschien kunnen jullie dat toelichten?)

Ik ben hier wel verder gegaan met hetgeen je DA gezegd heeft. Snap je een beetje wat ik bedoel? Er zijn 1001 andere redenen waarom hij er zo bij kan lopen. Wie weet helemaal niet eens verbonden met de mogelijke blaasontsteking. Ik studeer diergeneeskunde, maar ik ben nog lang geen dierenarts. Ik hoop dat je DA je goed kan verder helpen. Vertrouw ook een beetje op hem hij heeft er voor gestudeerd. Daarmee zeg ik niet dat je niet kritisch mag zijn. Als je iets niet begrijpt, vraag om uitleg! Soms sta je helemaal niet stil bij bepaalde oorzaken van symptomen terwijl ze heel erg voor de hand liggend zijn.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel. Ik zal mijn best doen om dan naar een antwoord te zoeken.

Succes met je kat! Hopelijk komt het snel goed!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:59

Mijn Kiddy was op zijn laatste dagen ook verlamd, hij sleepte zich voort op zijn voorpoten, als hij op 4 poten liep dan leek hij dronken en viel vaak om. Hij had een chronische blaasontsteking en zijn urinebuis was verstopt met pus (hier kwamen ze achter toen hij eenmaal bij de DA op tafel lag, ben een week van DA naar DA gereden). Zou die blaas nog even goed laten checken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:32

De kat is niet verlamd, zo leek het gisteren. Hij gebruikt de poot wel, maar het lijkt of de heupkom naar buiten is gedraaid. Als hij zit en loopt lijkt de heup uit de kom. Maar dat zou een da toch wel opgevallen zijn.
Op een houten ondergrond glijdt de poot ook naar voren. Verder gebruikt hij de poot wel en gebruikt hij de poot om af te zetten en te springen en ook om te lopen. Hij heeft er ook geen pijn aan, ontziet de poot niet en eet en drinkt prima. Maandagochtend gaan we weer naar de da. De kat zit op enkele momenten na, in de hondenbench met mandje, voer, water en kattenbak.
Maar dat het een pijnlijke uitstraling van de blaas ik, geloof ik niet zo in. Ook omdat hij geen volle blaas heeft.

@Quellian
Maandag laat ik alles weer checken. Hij is gelukkig niet verstopt, de blaas is ook leeg. De kat loopt ook niet dronken en valt ook niet om, hij is op de poot na, eigenlijk goed. Maandag neem ik ook urine mee naar de DA.

Kan het een patella luxatie zijn? Misschien heeft het niets met de blaas te maken en heeft ie een tik gehad van auto of val.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:35

Patella luxatie is iets wat je eerder bij honden tegenkomt dan bij katten. Uiteraard is het niet uitgesloten, maar absoluut niet het eerste waar je aan kan denken.

Om nog even terug te komen op de pijnlijke uitstraling. Heb je zelf al eens een blaas ontsteking gehad? Ik kan je verzekeren dat het onwijs pijn doet. Het heeft niets te maken met of de blaas wel of niet vol zit. Er zit een ontsteking en die doet zeer, het is niet de vullingstoestand van de blaas die de pijn veroorzaakt. Uiteraard zal een volle blaas meer druk uitoefenen en daarom misschien meer pijn doen dan als de blaas leeg is, maar dat wil niet zeggen dat als de blaas leeg is dat je dan niets meer voelt. Snap je wat ik bedoel?

Nog een ander vraagje. Als je bij het bewuste heupgewricht voelt, voel je dan wat anders dan als je het heupgewricht aan de andere kant voelt? En dan bedoel ik vreemde knobbels, verdikkingen, kuiltjes, enz. Kan je aan beide kanten de poot net zo ver opzij brengen (dus van het lichaam af)? Uiteraard voorzichtig proberen, maar dat zal je wel snappen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:47

Aan de binnenkant van de achterpoot is het gevoeliger. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken en uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:58

filmpje

Ik zal ook even wat foto's zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:03

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:39

Ik heb de foto's gekeken vóór het filmpje, maar mijn kat liep op precies dezelfde manier! Schrik ervan!

Die van mij zat ook op deze manier http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCFIAHII.jpg en liet zich dan graag op z'n zij rollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:42

Hij is alleen niet verstopt, de blaas is helemaal leeg. Er is ook geen bloed of andere rommel in de urine aanwezig. Verder id hij heel vrolijk en loopt verder niet dronken. Hij springt op de bank, van de bank op tafel en weer naar de vensterbank.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:43

Het hele verhaal staat in het topic in mijn profiel, dit is hoe ik het ervaren heb en hoop dat geen enkele kat hoeft te doorstaan wat mijn Kiddy heeft gemoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:44

Hij zit zo, omdat het pootje op de gladde ondergrond naar voren glijdt. Op een stroeve ondergrond zit hij niet zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:45

Dan naar de DA, die is de enige die je kan vertellen wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:52

we zijn al 2 x geweest en maandag gaan we weer. Ik heb je verhaal gelezen over Kiddy. Maar zie behalve de houding van de poot verder geen overeenkomsten.

Hij gilt niet bij het plassen (maakt helemaal geen geluid)
Hij is niet knorrig, juist heel vrolijk en spint er op los.
De gang naar de bak gaat al minder frequent en hij plast wel.
Hij heeft een behoorlijke eetlust.
Je kan hem overal aanraken en hij geeft geen teken van pijn.
De enige reden waarom we in eerste instantie naar de DA gingen, was omdat hij naar mijn idee te vaak op de bak zat. Verder had hij geen symptomen.
Ik vind het allemaal maar vreemd, ik zal wat Kiddy overkomen is, zeker in gedachten houden en het ook even aangeven bij de DA. Maandagochtend om 8 uur hang ik aan de telefoon.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:56

Het hoeft ook helemaal niet te zijn wat Kiddy heeft gehad, dat hoop ik ook niet voor poes in kwestie (en voor jou), ik wil zoiets nooit meer mee maken.

Maandag inderdaad naar de DA en laat ze alles maar goed uitpluizen!

Succes met poes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:59

Dank je wel. Ik hoop ook niet dat het is wat Kiddy heeft gehad. Ik moet er ook niet te veel bij stil staan dat het dodelijk kan aflopen. Hij heeft nog nooit in zijn leven iets gehad. Dit is de eerste blaasontsteking (of blaasgruis) en hij is 11 jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:33

Maar als dat pootje uit de kom is oid dan voel je dat toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:13

Daarom denk ik ook niet dat hij uit de kom is. Ik neem aan dat de da dat ook wel had gezien. Die heeft op alle mogelijke manieren aan de poot gezeten.
Ik weet alleen niet zeker of het met de blaas wel of niet te maken heeft. Het kan natuurlijk, maar hoeft niet.
Ik schrik me een ongeluk van Kiddy's verhaal. Aan de andere kant heeft onze kat, op de poot na, geen gelijke symtomen als Kiddy.
Hij zit spinnend op de bank en heeft er zo op het oog geen pijn aan, alleen ongemak. Ik hoop dat hij zich toch morgen zo houdt. Dan weer naar de DA. Het zit niet mee, we zijn in de afgelopen 2 maanden al met 3 konijnen, de hond en 1 van de paarden geweest. De DA vaart er onderhand wel bij. 2 dieren hebben we moeten in laten slapen, de rest doet het weer goed, ik hoop dat Casper het ook goed blijft doen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:35

Het feit dat Casper nog vrolijk en nieuwsgierig is vind ik wel een goed teken. Ik vind het echt moeilijk om er zo iets zinnigs over te zeggen. Het lijkt er inderdaad niet op dat de heup uit de kom is. Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt. Sterkte er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:18

We zijn vanochtend bij de DA (mijn vaste DA) geweest en gelukkig viel het mee. Zijn blaasontsteking knapt al op, maar we zijn nog niet klaar met de AB, zijn urine is onderzocht.
Het feit dat zijn poot vreemd staat, heeft niet iets te maken met zijn blaas.
Ze heeft zijn pootjes goed onderzocht en er is niets stuk, de elleboog buigen gaf iets moeite, maar niet veel. Waarschijnlijk is hij vrijdag ergens af gevallen en is er iets in zijn poten verrekt. Alle houdingen van de poot kan hij aannemen, maar doet het met de ene poot niet.
Hij moet dus rustig aan doen en mag niet naar buiten, want hij kan niet snel weg komen. Verder gaan we door met de AB en blijven we onder controle voor de blaasontsteking en mede de poot. Hij plast niet meer zo vaak en per keer ook meer, dus daar zijn we al erg blij mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:57

Nou heel erg fijn om te horen dat het twee aparte problemen zijn :j

Komt allemaal wel goed :)

Succes met poes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:10

Heeft je kat niet toevallig daar een spuit gehad? En dat daar door een bult is ontstaan? Dat zie je ook wel vaker gebeuren. Maar gelukkig is het niks ernstigs. Je ziet die kat op het filmpje wel denken wat moet ze toch van me hahaha leuk beestje!