Wel we hebben hem al op zijn slaapplaats liggen/rondlopen. Dus ik denk dat daar het probleem/oorzaak/oplossing niet ligt. hij heeft zijn geliefde speeltje, een rubberen kubus (plastic speeltjes, tennisballen,...leven niet lang). Met eten/bot kun je hem eigenlijk niet blij maken. Voor een hond heeft hij zoiezo weinig intresse in eten. Aandacht en spelen des te meer, dus zo beloon ik hem ook.
In de normale omgang is hij echt zeer netjes, rustig, braaf. De DA vindt hem ook zeer braaf en geduldig. Luistert netjes, soms iets te overijverig en onderdanig. Hoe hij op een sloopmoment zelf is, weet ik niet, omdat het echt alleen is als we allemaal uit huis zijn. Of hij is echt pissig dat hij alleen is (toen hij nog uitviel naar wakende honden, heeft de leiband ook behoorlijk afgezien.) of hij raakt inderdaad in paniek. Ik ben al aan het denken om eens een webcam te lenen en mijn laptop op de deur gericht te zetten(maar dan heb je maar zo'n beperkte visie).*grappig jullie waren het ook aan het denken*
Vandaag was ik wat met hem bezig. Beetje oefenen, met mooi te blijven zitten als ik wegloop, door deur, achter deur, deur dicht en dat ging echt super, hij bleef super zitten en wachten. Tja bij de volgende studeerpauze weer begonnen met dezelfde routine en alleen de buitendeur gebruikt (met een raam voor nieuwsgierige baasjes, maar niet voor 'zielige' honden). Dat was wel iets anders. Van het moment dat de deur dicht ging, werd hij onrustig en stond hij recht, wat hij bij de binnendeur absoluut niet had... DUS toch verlatingsangst, maar alleen dus bij de buitendeur, maar dat geeft me gelijk een aangrijppunt om verder te oefenen en te trainen.
Wat bedoel je eigenlijk met vooraf zita? Voor de 1,5 jaar dat wij hem hebben? Daar weet ik niks tot zeer weinig van. Nu schiet me wel te binnen dat het asiel vroeg tot hoe hoog de tuin afgesloten was toen we zeiden dat hij fijn los mag lopen...Misschien waren de ev. ontsnappingspogingen (kan ook gewoon standaard vraag zijn) ook tekenen van verlatingsangst...
Het is me nog wel een raadsel waarom dat na 1,5 jaar plots begint. Wel prachtig om te zien dat je na zoveel honden, nog een volledig ander karakter ziet. *gaat de buren nog eens nieuwsgierig maken met in en uit huis te stappen*
De beloning zal wel "hey, ik heb de deur opengekregen" geweest zijn...