sloopgedrag hond? verklaring-aanpak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

sloopgedrag hond? verklaring-aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:47

We hebben sinds dik anderhalf jaar een nu zesjarige Mechelse herder reu.(Daarvoor ook altijd al honden gehad, DH vooral) Hij is voor ons hij bij ons kwam helaas drie keer terug naar het asiel gebracht(allergie kinderen, ziekte eigenaar, echtscheiding). Dus wat er exact vroeger gebeurd is, weten we niet. Hij is heel netjes opgevoed. Behalve eens een leeggewroete prullenbak (als we eens langer weg waren) en nogal sterk uitvallen tegen wakende honden bij het uitlaten (verklaarbaar door de wel gekende geschiedenis en momenteel zo goed als opgelost) was er echt niks op zijn gedrag aan te merken. In huis heerlijk rustig, buitenshuis heerlijk actief en meewerkend...

Nu sinds 1,5-2 weken begint hij te slopen. De deur moet en zal opengaan. Ok, iedere hond krast wel eens een keer tegen een deur, maar ik kan de stukken hout van de deur oprapen. Een vervolgens gebarricadeerde deur met rekjes en stoelen, kan ik alle ingenieuze attributen terugvinden in de keuken, met nieuwe tandensporen erin. Niet een stel tanden, maar alsof je een kind zijn gang laat gaan met een gaatjesprikker en een strook papier.

Hij doet dit enkel en alleen als hij helemaal alleen thuis is. Als je thuis bent, kun je hem zo vaak en zo lang als je wil wegzetten en hij zal braaf naar zijn mand gaan en wachten/slapen/... zonder ook maar een piepje. Als je hem achterlaat en thuiskomt hoef je maar een blik op de hond te werpen om te weten of hij 'braaf' geweest is of niet.

Het vroegere leeghalen van de vuilzak/broodzak van hetzelfde principe. Nooit als je thuis bent, WEL als het huis leeg is. Als je thuis bent, pakt hij niet eens een boterham uit je hand als je hem aanbied of zelfs in zijn etensbak legt. Dan blijft die boterham in zijn bak liggen tot de eerst volgende keer dat hij zijn gewone eten krijgt.

Als je hem gewoon buiten laat lopen in de tuin(net geen hectare dus hij kan zich echt uitleven), zal hij een tijdje zoet zijn met schooieren, snuffelen, arme passerende fietsers de stuipen op het lijf jagen, wilde konijnen opsporen, maar niet zolang later gaat hij liggen en houdt hij zijn 'terretorium' in de gaten. Of hij ons nu kan zien of niet, hij zal niet proberen zeuren of hij bij ons/binnen mag...buiten laten als we weg zijn durven we niet. Hij is fysiek in staat om te ontsnappen en met het gedrag van de laatste weken durven we al helemaal niet. De weg is gewoon te druk om dat risico te nemen.

We kunnen echt niks bedenken wat er veranderd is in de laatste weken. Hij krijgt hetzelfde eten, hij krijgt dezelfde aandacht, hij zit dezelfde tijd alleen, hij heeft dezelfde alles eigenlijk...

We zijn echt wel wat karakterkerels en dames gewend, maar deze slaat echt alles. Het is geen typisch geval van verlatingsangst en het is ook niet echt verveling...

Hoe kan je zijn gedrag enigzinds verklaren, hoe kan ik het het beste aanpakken en niet onbelangrijk, hoe bescherm ik de deur tot hij het niet meer doet?

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:51

Niet aan "leken" advies vragen want leidt tot onherstelbare schade aan de hond. Meteen informeren bij jouw dierenarts naar een goede gedragsdeskundige (gediplomeerd, bijv. verbodnen aan Tinley, een gedragsinstituut). Vervolgens afspraak maken !. Nogmaals: geen advies opvolgen van mensen die het beter weten en geen professional zijn !.

wizewo

Re: sloopgedrag hond? verklaring-aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:02

Dat is inderdaad de planning, maar die mensen zijn nu eenmaal niet open rond middernacht. Maar wees gerust, zomaar advies toepassen doe ik niet. Zelf ken ik er ook wel wat van. Wel vind ik het erg leerzaam om van sommige leken te horen wat zij denken en hoe zij het zouden oplossen. Voor de rest lijkt het me wel sterk als er geen professionele hondenmensen op bokt zitten.

Wel bedankt voor de waarschuwing en ik zal er maar gelijk bij zeggen dat het een "do not try this at home" is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:03

Ik ga mee met bovenstaande, maar zou je toch willen adviseren om eens contact op te nemen met mensen van HTA (Healing Touch for Animals). Zij hebben methodes om ongewenst gedrag in ander gedrag om te zetten, en kunnen jou dat ook leren. Er is binnenkort een workshop in Nederland, neem even contact op met Henriette (boktnaam) of het e-mail adres in onderstaand bericht

[EA-CO] Healing voor dieren

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:09

en bench training?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:10

Is dat geen aanpak van de symptomen? Je moet de oorzaak zien te vinden...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:20

Er is bij ons zelfs nog nooit een bench in huis geweest, nog nooit nodig gehad. Het principe van de benchtraining heeft hij geen problemen mee. Behalve dus wanneer er niemand thuis is. Ik wil inderdaad de oorzaak aanpakken en buiten de deur wat beschermen wil ik liever aan het gedrag werken. Daarvoor zal ik de oorzak moeten achterhalen.

Ik moet wel zeggen dat ik versteld sta van de creativiteit en de kunde van onze hond.

Cassidy ik ga een pb'tje sturen uit intresse, maar ik zie er momenteel nog geen oplossing in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:28

Via die methode kan ongewenst gedrag omgebogen worden naar gewenst gedrag.
Er zijn vast wel beoefenaars in de buurt van Antwerpen, en je hoeft niet aan een cursus mee te doen, je kunt ook iemand vragen om langs te komen en je hond een behandeling (of meerdere behandelingen) te geven.
Ik heb in mijn directe omgeving gezien wat HTA kan doen, en zou je echt adviseren om daar iig open voor te staan.

http://www.healingtouchforanimals.com/

Kijk onder stories.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:43

Ik sta er zeker voor open, maar heb een nogal kritisch wetenschappelijke geest. Vaak zijn alternatieve geneeswijzen te verklaren via een andere in mijn ogen meer logische reden. Wat niet wil zeggen, dat ik het allemaal "kwatch" vind, want het helpt wel bij heel veel mensen en dan maakt het voor mij echt niet uit wie er gelijk zou hebben of hoe het werkt. Als het werkt, is dat het belangrijkste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:52

Ik ben ook wetenschapper, maar sta open voor het feit dat er dingen zijn tussen hemel en aarde die de wetenschap niet of nog niet kan bevatten.

"Meten is weten"...maar niet alles is te meten. Niet met de meetmethodes die wij tot onze beschikking hebben.

Laat de verhalen van anderen je overtuigen.

http://healingtouchforanimals.com/story-willie.htm

En een behandeling kan ook op afstand...

Ik zou het heel leuk vinden om - mocht je er voor gaan - te horen wat de resultaten zijn. Mag ook via PB, als je dat liever hebt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:56

De meeste herplaatsers zijn wat verlatingsangstig, en daar lijkt dit toch wel op... en sloopgedrag kan dan een gevolg zijn. Dat dat er nu pas uit komt is ook doodnormaal, de hond begint zich nl. nu pas te hechten.
Het beste is om deze hond helemaal opnieuw het alleen thuis zijn te leren. Je schrijft al dat hij het niet doet als jullie uit zicht, maar thuis zijn. Dan is het dus zaak om het huis meermalen per dag slechts een paar minuutjes te verlaten, en weer terug te komen.

Overigens vind ik een bench zo slecht nog niet om erbij te gebruiken; ik ben altijd bang dat zo'n hond tijdens zijn sloopwerkzaamheden iets gevaarlijks binnen krijgt. Maar opnieuw leren alleen te zijn zal toch echt nodig zijn.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 01:17

Ik zat zelf ook te denken om de boel duidelijk af te sluiten en dicht te trekken (op het gewone tijdstip) en te gaan luistervinken/spieken van buiten uit.

Cassidy, ik ontken zeker niet dat er iets is tussen hemel en aarde. Ik kom hier later wel eens op terug. Ik ga nu echt slapen, anders kom ik morgen mijn bed zo moeilijk uit :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:40

Welterusten, slaap er nog maar een nachtje over!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:16

Deed hij het vooraf ook al als hij alleen thuis was? Blijkbaar zit hij toch met een soort van stress waardoor hij die dingen gaat doen als jullie weg zijn. Wat bij onze hond goed werkte was hem overdag toen we weg waren op zn slaapplaats laten liggen (dus waar hij s nachts slaapt). Vond hij perfect en van dag op dag waren de problemen voorbij. Je kan eventueel proberen hem bezig te houden met speeltjes (van die voerballen enzo) maar ik denk idd dat dit een probleem is, die al diep zat en zich op de een of andere manier nu gaat uiten. Eigenlijk moet je, als je op zoiets advies wil geven, de situatie en de hond in het echt zien, en dan de hond in de situatie. Vanop afstand kun je zo iets absoluut niet inschatten. Is hij bv op die momenten in paniek of totaal niet. snap je? Denk dat je via bokt niet veel wijzer zal kunnen worden of toch niet op de correcte manier.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:41

onze hond deed dit toen hij nog pup was na een paar maanden niet meer:d
misschien kan je via een camere of webcam kijken wat die doet en na hoelang? :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:49

Hij is niet toevallig zijn tanden aan het wisselen? Edit; ik zie dat hij al 6 is, dan zal dat wel niet meer :=

Ik denk dat hij het ooit 'per ongeluk' eens heeft gedaan en daar op een of andere manier een beloning voor kreeg, op watvoor manier dan ook. Je moet dus zijn gedrag ombuigen naar iets positiefs.
Maar ik ben benieuwd wat een prof ervan zegt, lijkt me een intressante kwestie.
Zowieso zou ik eens een camera ophangen, maakt wss een heleboel duidelijk.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:57

Wel we hebben hem al op zijn slaapplaats liggen/rondlopen. Dus ik denk dat daar het probleem/oorzaak/oplossing niet ligt. hij heeft zijn geliefde speeltje, een rubberen kubus (plastic speeltjes, tennisballen,...leven niet lang). Met eten/bot kun je hem eigenlijk niet blij maken. Voor een hond heeft hij zoiezo weinig intresse in eten. Aandacht en spelen des te meer, dus zo beloon ik hem ook.

In de normale omgang is hij echt zeer netjes, rustig, braaf. De DA vindt hem ook zeer braaf en geduldig. Luistert netjes, soms iets te overijverig en onderdanig. Hoe hij op een sloopmoment zelf is, weet ik niet, omdat het echt alleen is als we allemaal uit huis zijn. Of hij is echt pissig dat hij alleen is (toen hij nog uitviel naar wakende honden, heeft de leiband ook behoorlijk afgezien.) of hij raakt inderdaad in paniek. Ik ben al aan het denken om eens een webcam te lenen en mijn laptop op de deur gericht te zetten(maar dan heb je maar zo'n beperkte visie).*grappig jullie waren het ook aan het denken*

Vandaag was ik wat met hem bezig. Beetje oefenen, met mooi te blijven zitten als ik wegloop, door deur, achter deur, deur dicht en dat ging echt super, hij bleef super zitten en wachten. Tja bij de volgende studeerpauze weer begonnen met dezelfde routine en alleen de buitendeur gebruikt (met een raam voor nieuwsgierige baasjes, maar niet voor 'zielige' honden). Dat was wel iets anders. Van het moment dat de deur dicht ging, werd hij onrustig en stond hij recht, wat hij bij de binnendeur absoluut niet had... DUS toch verlatingsangst, maar alleen dus bij de buitendeur, maar dat geeft me gelijk een aangrijppunt om verder te oefenen en te trainen.

Wat bedoel je eigenlijk met vooraf zita? Voor de 1,5 jaar dat wij hem hebben? Daar weet ik niks tot zeer weinig van. Nu schiet me wel te binnen dat het asiel vroeg tot hoe hoog de tuin afgesloten was toen we zeiden dat hij fijn los mag lopen...Misschien waren de ev. ontsnappingspogingen (kan ook gewoon standaard vraag zijn) ook tekenen van verlatingsangst...

Het is me nog wel een raadsel waarom dat na 1,5 jaar plots begint. Wel prachtig om te zien dat je na zoveel honden, nog een volledig ander karakter ziet. *gaat de buren nog eens nieuwsgierig maken met in en uit huis te stappen*

De beloning zal wel "hey, ik heb de deur opengekregen" geweest zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:02

Maar er moet ook een aanleiding zijn geweest anders was hij er niet mee begonnen, misschien was het nieuwsgierigheid, misschien schrok hij ergens van, moest hij nodig, had hij pijn, enz.

De beloning kan heel divers zijn, mss hee de deur is open dus ik ben dichter bij de baas, misschien kan hij zijn angst kwijt in het sloopgedrag, enz.

Wat gebeurd er als je de binnendeur gewoon open laat, gaat hij dan verder met de buitendeur of blijft hij in je gang/bijkeuken liggen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:10

Toen begon hij aan de antieke voordeur, dus voor hij stopt met slopen, kunnen we het niet riskeren hem daar te laten :P

Maar hij heeft voldoende ruimte om wat naar buiten te kijken naar onschuldige vogels/konijnen/eekhoorns, met zijn kubus te spelen, een sprintje te trekken als hij dat nodig vindt. Warme ondergrond, koude ondergrond.

De aanleiding is mij echt een raadsel. Misschien heeft er iemand aan de deur gezeten, toen wij weg waren...dat kan ook nog...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:21

Dat zou idd ook kunnen dat hij ergens van geschrokken is ofzo. Vaak is het echt heel moeilijk om de exacte oorzaak te vinden. Ik denk dat het belangrijk is dat je het weggaan heel voorzichtig en rustig opbouwt. Geef hem dan ook de kans niet te slopen. dus maak de tijden niet te lang. blijkbaar doet die buitendeur het hem echt wel. Er kan natuurlijk iets in zn verleden gebeurd zijn, dat bij hem de voorbije jaren lang weg zat en nu op de een of andere manier weer terug naar boven is gekomen. Maar denk dat dat oneindig zoeken is. bv vanmorgen zonder even te melden komen ze het huis naast ons tja hoe heet dat, zandstralen? Maakt ontzettend lawaai. Hond zat dus zoals altijd in de gang, maar sommige geluiden maken hem iets bang. Kom je thuis, tref je een ontzettend gestresste hond aan. Als we niet hadden gezien dat ze daar gewerkt hadden, konden we ernaar blijven zoeken. Maar er moet wel degelijk iets geweest zijn waardoor hij plots wel verlatingsangst toont. Is er onlangs iets veranderd in thuis/gezinssituatie? Soms kunnen die dingen ook een rol spelen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:40

Het enige wat ik kan bedenken wat er de afgelopen maand (dus al langer dan de afgelopen 2 weken) veranderd is, is dat er mensen nu wat serieuzer komen kijken naar ons huis (maar dat staat ook al langer te koop) , maar voor ons leven en voor de hond is er nog niks veranderd. Er zijn vroeger al meer kijkers geweest en het is niet zo dat we beginnen stressen oid of al aan het inpakken zijn. Want dan zou ik wel kunnen begrijpen, dat hij gaat stressen als we echt gaan verhuizen(al zei mijn vader dat je dan eerder moet oppassen dat je geen doos sluit zonder te kijken of er een hond in zit :D ). Maar het lijkt me heel sterk dat hij onderscheid zou maken tussen gewoon bezoek of kijkers. Hij reageert er immers hetzelfde op(even sociaal).

Schiet mij ineens iets te binnen...ze hebben sinds 2 weken de brug hier een tweetal km verderop afgesloten. Misschien hoort hij die werken wel en wij niet en kan hij ze niet plaatsen of klinkt het dreigend? Geen idee...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:46

Dat laatste zou idd mss kunnen. Zeker als hij anders ook al eens durft reageren op harde geluiden.
Natuurlijk kan er ook een link zijn met zn vroegere ontsnappen (uit de tuin ontsnappen en uit huis ontsnappen...). Weet je of hij vroeger uit angst ontsnapte, of is het eerder het type dat leuke dingen gaat doen :), een uitje zeg maar, ongecastreerde reu kan op grote afstand loops teefje ruiken.
aan de andere kant probeert hij het alleen als jullie weg zijn. dusja dan gaan we weer meer richting verlatingsangst

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:50

Met wisselen knagen ze ook veel. Ik heb ook wel eens gehoort dat (oudere) honden met tandpijn ook wel eens knagen. Maar ik denk dat een goede gedragstherapeut nu geen over bodige luxe is of misschien een keer helemaal na laten kijken door de dierenarts.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:56

Als ik het zo hoor klinkt het niet als verlatings angst maar meer als toch niet alleen kunnen zijn. Er zit daar een groot verschil in. Bij verlatings angst is de eigenaar niet vervangbaar, dan heeft de hond dus zo'n sterke band met zijn baas dat het niet uitmaakt of er iemand anders gaat zitten, hij zal dan alsnog als de baas weggaat gaan stressen en ongewenst gedrag vertonen.
Bij het niet alleen kunnen zijn kan je dus wel iemand anders binnen zetten, dan zal hij het gedrag niet vertonen omdat hij dan niet alleen is.
Als je thuis bent, achtervolgd hij je dan overal? Als je naar de wc gaat, gaat hij dan bij de deur zitten ofzo? Als dat het geval is zal je eerder zeggen verlatingsangst.
Maar het kan gerust zijn dat er iets is gebeurt toen je weg was en dat hij zo geschrokken is dat hij het daardoor niet meer leuk vind om alleen gelaten te worden. Dit kan je goed afleren, door gewoon de periodes dat hij alleen is langzaam op te bouwen. Nou kan dat lastig zijn als je beide werkt enzo, maar misschien als je even een paar dagen vrij hebt kan je dat al heel goed oefenen. Hij was al goed alleen thuis, dus zal hij het sneller oppakken om weer alleen te zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:27

Er kunnen natuurlijk ook dingen meespelen die vroeger al zijn gebeurd, misschien hoort of ziet hij nu dingen waar hij nare ervaringen mee heeft gehad.
En als je een slimme hond hebt zou hij mss de link wel kunnen leggen tussen veel mensen in huis = verhuizen/andere baas, dat heeft hij tenslotte al een paar keer meegemaakt en daarvoor kwamen natuurlijk ook mensen kijken.

Maar als je het toch 'zeker' wilt weten moet je gewoon eens een cam proberen, zeker weten zul je het nooit maar dan heb je iig wel een idee van wat er aan de hand is.
Kun je niet achterom naar binnen gluren ofzo? Dat je de voordeur uit gaat en stilletjes via een zijraam kijkt wat er gebeurd.