Ouderdom hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Ouderdom hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:51

Mijn schapendoes van 12 jaar is op zich nog heel levendig in buien.
Dan speelt ze met onze pup enz. maar al snel begint ze te hoesten enz.
Ze kan alleen maar haar eigen brokken binnenhouden, koekjes enz kotst ze direct weer uit.

Ze is doof en krijgt al grijze vlekken op d'r ogen, soms zit ze echt wezenloos voor zich uit te staren.

Maar nu als we 's morgens beneden komen ligt er 1 grote heldere plas, die is van de pup. En een stuk of 3 kleine donkere plasjes. En we denken dat die niet van de pup zijn.. Is onze hond dan dement aan het worden o.i.d.?

We nemen nu even een paar dagen de pup mee naar boven zodat we kunnen kijken of het echt van de oudere hond is.

Wat kan het zijn?

joke20

Re: Ouderdom hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:09

Dat zou kunnen, de hond van me vriend wordt ook oud en plast ook wel eens in huis. Vriend gelijk boos, rothond etc

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:11

Oh ik vind niet dat je het de hond kwalijk kunt nemen, die kan er ook niks aan doen.
Maar het is nou al 3 dagen achter elkaar, 's morgens heel veel plasjes en kots opruimen :(

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:12

Incontinentie komt zeker geregeld voor bij oudere honden. Dat kan fysiek zijn, maar ook het gevolg van dementie.

Voor het hoesten zou je haar hart eens kunnen laten checken door een dierenarts. Wellicht zijn er medicijnen die haar nog een poosje kunnen ondersteunen?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:13

Dat vind ik dus ook.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:14

De grijze plekken op de ogen kunnen staar zijn.
Voor het hoesten zou ik ook naar de da gaan om de hart te laten controleren.
Overgeven geeft aan dat er iets niet goed zit in de maag en dat de lichaam dat weg wil hebben, hiervoor zou ik naar de da gaan als er ook bloed vrij komt en hij bijna niks meer binnen kan houden.
En de hond kan er idd niks aan doen, je kan hem hier dus ook niet de schuld voor geven. Dit krijgen alle dieren als ze ouder worden.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:15

Chubby schreef:
Incontinentie komt zeker geregeld voor bij oudere honden. Dat kan fysiek zijn, maar ook het gevolg van dementie.

Voor het hoesten zou je haar hart eens kunnen laten checken door een dierenarts. Wellicht zijn er medicijnen die haar nog een poosje kunnen ondersteunen?

Dat gaat niet werken denk ik, ze kotst alles zo weer uit..
Pilletjes, snoepjes alles.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:16

Als ze niks binnen kan houden dan zou ik naar de da gaan, ze wordt hierdoor alleen maar zwakker.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:16

C_arola schreef:
De grijze plekken op de ogen kunnen staar zijn.
Voor het hoesten zou ik ook naar de da gaan om de hart te laten controleren.
Overgeven geeft aan dat er iets niet goed zit in de maag en dat de lichaam dat weg wil hebben, hiervoor zou ik naar de da gaan als er ook bloed vrij komt en hij bijna niks meer binnen kan houden.
En de hond kan er idd niks aan doen, je kan hem hier dus ook niet de schuld voor geven. Dit krijgen alle dieren als ze ouder worden.

Idd :)

Maar er komt geen bloed vrij, het is meestal een hele plas met wit/doorzichtig spul.

Maar ze eet wel heel veel brokken en dat houdt ze wel binnen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:17

Alleen alle extra's niet? Heb je het dan al eens geprobeert met medicijnen waardoor je weet dat ze het er weer uitkotst?

Chubby

Wit/ doorzichtig spul is meestal gal. Krijgt de hond 1 of 2x per dag te eten? Misschien moet je naar wat vaker eten in kleine porties.

Chubby

x_Sannee schreef:
Maar ze eet wel heel veel brokken en dat houdt ze wel binnen.

Dan kun je medicatie eventueel met de maaltijd geven..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:18

Onze oudere hond plaste op het laatst soms zomaar van zich af, hij had dan zelf niet eens door dat hij stond te plassen. Soms terwijl hij aan het eten was. Als het begon te spetteren keek hij achterom zo van wat is dat nou?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:19

We weten niet waarom ze het uitkotst, maar het is vooral dat zachtere materiaal. Zoals dentasticks enz.

Haar bak staat er gewoon altijd dus ze kan eten wanneer ze dat wil.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:37

Het hoort er allemaal bij als de hond ouder wordt. :j
Maar als je het niet helemaal vertrouwd laat haar dan even controleren door de DA op ouderdomskwaaltjes zoals nierproblemen e.d.
Als ze niet tegen ander eten behalve haar eigen brokken kan, zou ik ze gewoon niet meer geven.

De 14 jarige Teckel van mijn ouders verdenken we er ook van dat hij een beetje aan het dementeren is. :(:)
Af en toe lijkt hij wat in de war. Alsof niet alles meer helemaal goed tot hem doordringt.
Hij plast de laatste tijd vaak in huis (hij denkt volgens mij dat de tafelpoot een boom is :') ), hij is behoorlijk doof aan het worden, ziet minder goed en ligt het liefst de hele dag op de bank of op schoot te slapen.
Soms moeten we hem echt door elkaar schudden om hem wakker te krijgen. :=
Mijn vader laat onze 'opa' al veel vaker (kort) uit zodat de kans op ongelukjes in huis minder wordt maar helemaal voorkomen kan je het niet.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:30

Hmm ja dat met die voerbak-plassen zo ver is het nog niet met Emie.
Maar ik maak me wel zorgen, als ze nu ineens binnen gaat plassen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:37

misschien kan ze het echt niet ophouden en is het dus gewoon lichamelijk. Is het dan misschien een idee om haar (weer) krantzindelijk te maken. Je hebt van die pads tegen woordig die veel vocht opnemen, dus dat ruimt wel makkelijker op. (en als ze overdag geen ongelukjes heeft lijkt het me eerder echt niet meer op kunnen houden dan gewoon vergeten).

Voorhar maag zou ik echt eens naar de dierenarts gaan honden die niks binnen houden kunnen ook een blokade habben. Hoewel hij zijn eigen brokjes nog wel binnen houd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:40

Naar de dierenarts en even naar het hart laten luisteren.

Meerdere keren per dag voeren in kleine porties (dus bak weghalen en het zelf regelen) en wat vroeger opstaan 's morgens om hem wat eerder uit te laten of wat later naar bed gaan om hem nog een keer uit te laten.

Dat hoor nu eenmaal bij oudere honden, die hebben wat meer aandacht nodig. Maar met dat kleine beetje meer aandacht kunnen ze soms nog een aantal jaren een leuk hondwaardig bestaan hebben. Kleine moeite, grote beloning!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:28

Mijn Yorkie ging opeens ook zo heel slecht, zelfs een epileptie aanval. Weinig eetlust, en gewoon algehele niet lekker voelen. Ook onzindelijk, niet alleen het plasje, maar het poepje dus ook. Van de dierenarts heb ik digoxine gekregen voor het hart, sindsdien is ze weer helemaal opgeknapt, en weer helemaal zindelijk ook!

Dat hoesten na inspanning geeft heel vaak een hartprobleem aan. Gewoon even naar de dierenarts dus! En wie weet gaat je hond nog een lange poos mee!