Kater van bijna een jaar, een volwassen kater erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Kater van bijna een jaar, een volwassen kater erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:08

Omdat mijn vriend en ik in augustus gaan samenwonen, zoeken we voor onze (gecastreerde)
kater Guus een vriendje. We waren in eerste instantie op zoek naar een kitten omdat
dit vaak beter wordt geaccepteerd.

Maar na een zoektocht op internet ben ik beland op
dierenasiels.com en het breekt m'n hart als ik zie hoeveel oudere katten een plekje zoeken.
Kittens zijn schattig en hebben vaak als eerste een huisje, voor oudere katten is dit een probleem.

Maar mijn vraag is, kan een volwassen kater bij een (bijna)volwassen kater? Guus is wel
erg sociaal tegenover de buurkatkater, die mag binnenkomen in huis en zelfs uit z'n eetbakje eten.
Guus is wel eens brutaal (wat wordt afgestraft door de buurkat met een paar tikken op z'n kont :D) maar hij is bovenal heel speels.

Het is sowieso de bedoeling om beide katten tegelijkertijd in de voor hun vreemde woning te zetten (of is dit geen goed plan?).

Ik hoop op goed advies!

Bueno

Re: Kater van bijna een jaar, een volwassen kater erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:19

Guus moet eerst wennen aan zijn vriendje. Hij pikt het denk ik niet zomaar als er opeens een nieuwe kat komt die zijn plekje inneemt. Want als je een nieuwe kat aanschaft geef je natuurlijk veel aandacht aan die kat om hem te laten wennen. Wat ik altijd deed was mijn 1e kat in een kamertje te zetten met zijn nodigheden en kat 2 de boel te laten verkennen. Daarna wissel je ze, kat 2 ruikt de geur van kat 1 en zo wennen ze. En daarna nog eens wisselen, en dan een keertje bij elkaar zetten met jezelf erbij, en kijken of ze gaan uithalen of niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:21

Ik heb zelf ook 2 katten in huis genomen die elkaar niet kende. De jongste was 6 maanden en mijn oudere kater was bijna 3 ofzo. Dus op zich geen hele oude kat, maar goed ook geen kitten meer. Op het begin vonden ze elkaar niet zo interessant, maar nu zijn ze echt helemaal dol op elkaar. Steeds stoeien enzo en samen eten, samen slapen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:52

Wij hebben regelmatig 'wisseling van de wacht' wat betreft katten, maar meestal gooi ik de nieuwelingen gewoon bij de anderen en over het algemeen gaat het erg goed. Op het moment hebben we een moeder met 3 kleintjes, die proberen we wel heel langzaam te laten wennen, want mams is erg beschermend tegenover de kleintjes (en het is me niet waard dat er ogen uitgekrabt gaan worden oid). Dus het kater + kater zou geen probleem moeten zijn, ze zullen in het begin wel wat naar elkaar blazen, maar dat gaat vanzelf over :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:10

Bij onze katers is het vrijwel gelijk goed gegaan, alleen de een is best lui en de ander heel speels en die tuigt die luie kat wel eens af. Maar als hij dan even een goeie mep uitdeelt is het weer over. Dus hier in huis gaat het perfect! Ik denk dat katers over het algemeen zoiezo iets makkelijker zijn dan poezen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:22

ik had kat van 1 jaar in huis vanaf kitten leeftijd.
bedacht dat ik er 1 bij wilden, dat werd volwassen asiel kat van 1 jaar.
Ik heb ze gewoon bij elkaar gezet en dat is goed gegaan. Moet zeggen dat ik daar helemaal niet over nagedacht heb destijds.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:31

Super dat je een volwassen kat wil nemen! Dat heeft ook als voordeel dat ze je in het asiel goed kunnen informeren over zijn karakter, en of hij dus met een jongere, speelse, soms brutale kater samen kan.
Volgend jaar verhuizen mijn vriend en ik ook, en dan krijgt Asterix (ex-asiel) er ook een partner in crime bij, een volwassen kat uit het asiel.