Ervaringen Prikpil of sterilisatie hond gevraagd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Ervaringen Prikpil of sterilisatie hond gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:57

Ik heb een teefje van bijna 3 jaar en we willen haar graag laten helpen zodat we van de loopsheid af zijn.
Wat is wijsheid?

Steriliseren brengt een operatie met zich mee met alle risico's + een flinke wond nadien.

De prikpil moet heel goed getimed toegediend worden omdat anders onstekingen in de baarmoeder kunnen opspelen, evenals andere nare bij effecten.

Bij beide methoden kan er gewichtstoename zijn na de behandeling en is de kans op mammatumoren ongeveer gelijk.

Wie heeft ervaring en wil die delen?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:10

Ik zou kiezen voor de operatie. Prikpil is op langere termijn echt niet zo goed. Als je haar laat helpen ben je in ieder geval af van het risico op baarmoederontsteking. Mama tumoren komen minder snel voor bij een hond die geholpen is.
Ik heb tijdens mijn DA stages meerdere baarmoederontstekingen mee gemaakt en dat is echt heel erg naar.
Als je er toch niet mee wilt fokken, laat haar dan opereren. Die hormonen zooi is helemaal niks.

Maar dat is mijn mening.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:13

In de volksmond noemen mensen een castratie sterilisatie, maar in principe castreert een dierenarts. (haalt eierstokken weg al dan niet inclusief baarmoeder).

Wat betreft te dik, daar ben je zelf bij. Gewoon minder gaan voeren (direct na castratie al), hoewel dit voor sommige mensen vreselijk moeilijk schijnt te zijn.

Zou niet gaan voor de prikpil, maar voor castratie.
Ondanks eventueel operatie risico en narcose risico.

Prikpil zitten vele nadelen aan.
(en op termijn is het ook zeker niet goedkoper, reden dat veel mensen het in eerste instantie doen)

Ga eens overleggen met de assistente van je dierenarts, die kan je dat als het goed is allemaal prima vertellen.

Iris82

Re: Ervaringen Prikpil of sterilisatie hond gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:15

Wij hebben onze hond laten steriliseren. Ze heeft er zeer weinig last van gehad. Geen verandering in gedrag, geen gewichtstoename. Wond was ongeveer 6 tot 8 cm en heel snel genezen.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:16

Hier beide teefjes gesteriliseerd.
Operatie en wond is maar eenmalig en zoals hierboven gezegd geen kans meer op baarmoederontsteking.
Prikpil zou voor mij een optie zijn als ik ooit nog 's puppies wil (maar die wil ik dus niet) maar niet voor levenslang gebruik.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:17

Geen prikpil geven, daar hoor je allerlei gevaarlijke verhalen van.
Ik zou gaan voor een operatie (eventueel laproscopisch) met gasnarcose.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:40

Ik zou ook voor castratie gaan. Geen gedoe met de hormoonhuishouding. Een snee hoeft niet zo groot te zijn. Onze hond had een wond van ca 4 cm en is nu al bijna niet te zien (1,5 maand geleden)
Ze heeft wil een lichte ontsteking gehad intern, maar daar heeft mijn DA adequaat op gereageerd en dat is heel snel behandeld. En jammer genoeg geen gewichts toename (had er een beetje op gehoopt)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:44

Absoluut een castratie! Niet gelijk de baarmoeder weghalen, maar als het goed is doen de meeste DA-en dat niet zonder overleg. Ze is nog gezond en jong genoeg en kan de operatie prima ondergaan. Kans op baarmoederontstekingen is minimaal na castratie. En de wonden zijn tegenwoordig echt minimaal, cm of 5 moet genoeg zijn :).
De bijwerkingen van de prikpil zijn ontzettend veel en groot. Verder is de prikpil niet blijvend, dus je moet in de gaten houden dat het niet verloopt. Daardoor ook kostbaarder dan eenmalig een castratie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:13

Ik zou kiezen voor sterilisatie. Grote wonde hoeft op zich niet meer, ik ken er die het via laparoscopie doen nu. Je riskeert een verminderde kans op melkkliertumoren, geen kans meer op baarmoederontsteking,...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:30

Bij de prikpil heb je juist meer kans op mammatumoren en baarmoeder ontsteking, wat je bij sterilliseren niet hebt.

Een operatie is eenmalig en je bent gelijk van het gedoe af. De operatie wond valt echt wel mee hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:32

Castratie! (''sterrilisatie'')
Onze hond was 1 dag wat sneu, dag erna was ze al weer zo energiek als ervoor. Wond viel ook reuze mee, snel genezen!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:13

Allemaal heel eensgezind dus..

Ik heb meer informatie opgezocht op het internet en ben bij de dierenarts langsgeweest . Deze gaf dezelfde redenen die hier genoemd zijn.
Daarom hebben wij gekozen voor sterilisatie en ze mag morgenvroeg al heen.
Dit omdat de volgende loopsheid al over anderhalve maand is en ivm grotere kans op bloedingen het nu is, of pas over 3 maanden als alles weer in ruste is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:52

Goede beslissing. Ik zou altijd voor een castratie kiezen bij een teef waarmee niet gefokt wordt. Werk zelf bij een dierenarts en baarmoederonsteking is een veel voorkomend iets. Mijn teefje hadt dit al met 2 jaar. Zij hadt bet aan alle eisen voldaan wat betreft fokken. Ze is dan toen ook gelijk geholpen. Er waren wel complicaties tijdens de OP door bloedingen. Ze mocht hierdoor de eerste 2 maanden niet springen en als een gek rennen. Met 3 dagen was ze al zo fit dat we haar middelen voor kalmering moesten geven.
Je hebt vele voordelen, de kans op tumoren is veel kleiner en baarmoederonsteking is van de baan. Nadelen is een kleine kans op incontenentie en overgewicht. Dat eerste heb ik nog nooit meegemaakt bij de vele honden waarbij ik heb geassisteerd. Ook mijn eigen teef niet. Overgewicht is wel veel voorkomend maar heb je zelf in de hand. Mijn teef zat voor de OP op 28 kiilo en zit nu op 30 kg en is inmiddels 4 jaar. Dus overgewicht kan jezelf veel aan doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:28

Heel slim gekozen. Je voorkomt een hoop problemen hiermee.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:37

Mijn hondekind ligt nu op de operatie tafel en ik zit naar de telefoon te kijken, wachtend totdat deze gaat rinkelen...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:41

Sterkte met je hond!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:42

Sterkte!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:42

oehhhh spannend!
vond het vreselijk toen mijn hond geholpen werd...
ze heeft er gelukkig niet veel last van gehad, alleen en dagje(middag) een beetje raar staan kijken, en dat ze naar mijn idee wel wat pijn had.

maar na een paar dagen stormde ze gelukkig al weer rond

hoop dat jou hond straks ook weer lekker thuis is!
moet je ook iets van een pyama aan doen bij je hond?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:42

Ze is weer thuis, mooie grote pleister erop..Nog wel oncomfortabel. Ze kan d'r plekje nog niet echt vinden...arm dier...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:19

het revalideren verschilt van hond tot hond, de mijne is een goede week van de kaart geweest, overgeven, niet eten en drinken.. Andere zijn er al na een dagje volledig door.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:33

Ze eet en drinkt alwel weer, maar is nog echt van de kaart verder...
Gewoon lekker rustig aan..