Ja, mischien raar, maar ik weet dat er wel meerdere mensen zijn die dit doen. Mijn kat is onlangs 2 x geopereerd aan haar pootje, haar kruisbandje was gescheurd en nu heeft ze waarschijnlijk een rugontsteking en loopt al een paar maanden alsof ze dronken is (zwenkt heel erg met haar achterlichaam, glijd vaak uit, en verder ook nog omvallen als je heel zacht duwtje geeft. Ook slingert ze.)
Maar waarschijnlijk zou het alleeen maar erger worden als we haar weer (alleen) naar buiten zouden laten, dus het is of altijd binnen of ja, weetniet. Dus ik dacht mischien uitlaten buiten, want het is wel een echte buitenkat en ik zie haar helemaal wegkwijnen als ze binnen zit, en haar broertje wel buiten ziet...
Dus bij deze, hoe kan je een kat aanleren om aan de lijn te lopen, en welk tuigje is het beste?
Alvast bedankt!
sunshine
Geplaatst: 11-05-09 15:38
Is een ren niets voor je ? Dan kan ze toch naar buiten, maar kan niet verder dan de ren
Ik heb voor mijn kat trouwens gewoon een simpel tuigje, maar meelopen aan het tuigje doet ze niet, dus daar kan ik je niet mee helpen.
een ren is niks voor haar en hier. Ik heb een gehandicapt broertje dat soms sadistisch is en dan haar eff lekker gaat opjagen, waardoor ze zich egt opgesloten voelt, en daarbij hebben we daar niet de geschikte tuin voor, dus dat is geen optie.
Ik ga denk ik dan maar straks naar de dierenwinkel en een tuigje kopen, maar moet je dan de maten opmeten ofzo?
K_im
Geplaatst: 11-05-09 15:46
Ik loop na het avondeten af en toe een rondje met mijn 2 katten, maar deze lopen niet aan een lijntje. Had laatst wel aan mijn kassa een klant die samen met zijn (aangelijnde) kat boodschappen kwam doen.. Deze had een tuigje dat om zijn borst, tussen de pootjes door en op zijn ruggetje zat. En op de rug zat het dan vast aan dat riempje. Is waarschijnlijk gewoon bij een dierenwinkel te koop.
Hoe aan te leren.. Ik denk dat je 'r eerst aan het tuigje moet laten wennen.. Ik weet nog wel toen mijn kat voor het eerst een bandje om kreeg, die moest daar heel erg aan wennen. En dan misschien in de tuin (als je die hebt) beginnen en steeds een stapje verder gaan..
Ik denk persoonlijk niet dat dit in een paar dagen te leren is, er zullen naar mijn idee wel een aantal weken overheen gaan.
succes in ieder geval
edit; ik denk dat wanneer jij een beetje in je hoofd hebt hoe groot je kat is, dat ze je daar wel verder kunnen helpen
Bedankt voor de info! Ja ik kan me kat dus niet los laten lopen ivm haar rug en pootje, die mag ze niet teveel belasten, en mijn poes is net zo'n huppelku tje die overal op springt etc, dus dat kan helaas niet meer.
Ik ga denk ik ook zo'n tuigje kopen! Lijkt me handig, heb nu een zelfgemaakt tuigje met een touw dat je ook voor een touwhalster kan gebruiken, dat heb ik ook zo geknoopt als die tuigjes in de dierenwinkel alleen zit het natuurlijk niet perfect en heb ik niet alle controle.
Ik laat haar nu ook wennen, alleen ik kan haar wel makkelijk tegen houden, dus niet dat ze wegrent, maar ik kan haar niet naast me laten lopen, want dan gaat ze gewoon zitten en einde verhaal meewerkende poes
colinneke
Geplaatst: 11-05-09 16:10
Die van mij lopen ook wel eens aan een tuigje (zitten ook in de ren). Lopen ook naast me mee. Die van mij kennen het meelopen vrij goed. Heb het van kleins af aan geleerd. Als ze een andere kant op gaan dan die ik wil, geef ik een heel klein rukje aan het touwtje en het commando KOM. Dan komen ze weer mijn kant op gehuppeld. Heb wel een lange lijn erbij gekocht. Die zijn iets van 4 meter ofzo. Die korte lijntjes die erbij zitten vind ik persoonlijk te kort. Als je een normaal gebouwde kat hebt dan passen normale tuigjes waarschijnlijk wel. Ikzelf heb xxl formaat katten, heb voor 1 een hondentuig moeten kopen omdat gewone tuigjes niet pasten (met name het buikbandje).
Dankje! Mijn poes is nu 7, bijna 8. Toen ze klein waren hebben ze wel die tuigjes gepast, ook gewoon een halsbandje (met belletje, want ze ving teveel kleine eendjes ) dus het omdoen is geen probleem, blijf gewoon rustig zitten, kan in feite alles met haar doen zolang ik haar vast heb, zelf douchen en nagels knippen is geen probleem
Maar als ik dat "tuigje" (dat nep tuigje) omdoe gaat ze gewoon zitten of liggen en maakt van die kermende geluidjes. Als ik met eten ofzo ga lopen klooien komt ze wel, en ook als ik de deur open doe wild ze opeens weer lopen, maar verder werkt ze niet egt mee
Ik ga over een half uur 3 kwartier naar de dierenwinkel en hoop een leuk tuigje te vinden. Kun je een kat ook commando's aanleren met snoepjes op 7 jarige leeftijd?
denk niet dat dat leren van een comando met leeftijd te maken heeft, eerder met het karakter van het poezelbeest. ik weet zeker dat die van mij redelijk kansloos zijn: ze willen namelijk bijna niets eten, behalve echt wild. maar iig geen snoepjes!
Hoop het ook! Het jagen is ze inmiddels soort van afgeleerd gezien ze toch niet naar buiten mocht, al had ze, god mag weten hoe, eem mannetjes muis met 1 feutus de dood in gejaagd in mijn kamer (bij mijn voeteneinde neergelegt, als je dat overleeft, heb je egt een baggerslecht reukorgaan )
Maar okej, ik zal dan straks wel een update posten over hoe het dan verloopt met dat tuigje! Laatste 2 dagen oefen ik nu met dat neptuigje, dus gewend is ze wel
xFioon
Geplaatst: 11-05-09 16:22
die van mij gaan beide elke dag naar buiten aan een tuigje. en dan met zo'n hondenriem, zo'n ding dat zichzelf weer oprolt enzo, van 5 meter, dan zitten ze niet zo heel erg aan je vast maar je kan ze ook tegenhouden door dus dat ding zo te zetten dat knopje dat hij het touw begrenst, dus dan kan hij niet langer worden. voor onze katten is het ideaal, want we wonen aan een drukke weg en zo komen ze toch nog buiten. een is uit een asiel (Was straatkat) en de ander was boerderijkat, en allebei hebben ze hier geen problemen mee als ze maar een half uur naar buitenmogen. ze wennen er gewoon aan...
ik heb zulke tuigjes
ik zou wel even proberen het nekje en de buik van je kat op te meten, want onze katten hebben beide een andere maat tuigje. vroeger gebruikte wij deze tuigjes ook voor de konijnen, dus het kan best zijn dat je ook even moet kijken/vragen naar konijnentuigjes als je het niet vind
colinneke
Geplaatst: 11-05-09 16:28
Je kunt het proberen of ze zo naar je toe komt. Zou wel het snoepje af wisselen met een kriebel op een favo plekje ofzo. In de dierenwinkel hebben ze misschien ook wel tips. En als je haar "los" laat lopen (dus de lijn niet vast houden) wilt ze dan ook niet lopen? Dan lijkt het net of ze gewoon los loopt. Ik let er wel op dat het tussenstuk (waar het oog zit voor de lijn) niet te kort is. Als dat maar een kort stukje is lijkt het of de tuigjes dan ook kleiner uitvallen. Het tussenstukje van de foto`s hierboven zijn de goede lengte (heb dezelfde).
Harstikke bedankt allemaal, ik heb vandaag mijn eerste poging gedaan tot "uitlaten". ze liep mee, soms wat trekken, heel wat blazen en ook een dikke straart inbegrepen maar uiteindelijk werkt ze wel mee. Ik ga nu een week lang een klein rondje met aar lopen elke dag en dan steeds opbouwen, lijkt me wel handiger, ook zodat we het pootje en rug niet té belasten
heb in het begin ook met ziezo aan een tuigje gelopen vond die helemaal niks toen die los ging het meteen goed nu lopen ze allebei achter me aan als ik buiten loop
Rennie89
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-09 16:37
xFioon schreef:
en heb je nu ook een goed tuigje gevonden?
Ik heb een goed tuigje en ze doet het prima ze heeft zelfs buiten aan de lijn haar boodschap gedaan (was de 2e x dat ik met haar wandelde) alleen met honden gaat het moeilijk, veel baasjes laten hun hond los en die gaan natuurlijk achter katten aan
joyce2
Geplaatst: 19-05-09 16:39
Ik heb bij elke kat geprobeerd ze aan een tuigje te laten lopen, nou, dat ging dus niet werken! Veel te koppig, terwijl ik een vriendin heb en haar kat wil wel graag! Ik heb wel van die mooie tuigjes zoals op de foto en bij de kitten die binnenkort gaat komen, ga ik het ook weer proberen. Het tuigje omdoen is geen probleem, maar het meelopen willen ze bij mij nooit. Snoepjes, speeltjes, geluidjes, het helpt niets! Maar het ligt volgens mij idd ook aan het karakter van je katje.
wel grappig ik heb dus 2 katten poes pukkie en geholpen kater figaro, broer en zus. Pukkie is de eigenwijze, angstige maar lieve poes en figaro de luie, trouwe rustige kat. Alleen puk gaat onwijs goed aan de lijn en figaro rent alle kanten op als er alleen al een touw om zijn nek zit (los) haha, wel grappig maar ben blij dat het met puk goed gaat, ze heeft nu ook bijna de hele dag het tuigje om, zodat ze er lekker aan gewent raakt
Ik heb ook een tuigje zoals xFioon en soms ga ik met Purdy naar beneden op het grasveld (ik woon 8 hoog) en dan mag ie ff door het gras lopen. Over een aantal maanden gaan we verhuizen en dan kunnen ze lekker in de tuin