'probleem' met konijnen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

'probleem' met konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:17

Sinds jan. 2008 heb ik weer 2 nieuwe konijntjes (beide vrouwtjes) omdat mijn vorige was dood gegaan. Op mijn verjaardag kreeg ik de 1e en ik heb er zelf voor gekozen er nog een 2 bij te nemen ivm gezelschap.
Langzaam aan elkaar laten wennen. Eerst samen even bij elkaar op neutraal gebied. Daarna samen in 1 hok met scheiding en daarna helemaal samen.

Maar nu is het probleem:
Mijn konijnen kunnen niet met en niet zonder elkaar!

Mijn bruine konijntje lijkt af en toe wel een cavia zo bang als ze is als het witte konijn in de buurt komt. Regelmatig wordt ze ook 'bereden' door mijn witte konijn. Hok ligt vol met grijze plukken haar van het bruine konijn. Maar konijn heeft zelf geen kale plekken (gelukkig) Ook terroriseerd het witte konijn mijn bruine ook regelmatig en dit is ook echt terroriseren! Gericht aanvallen!
Maar op het andere moment liggen ze vredig tegen elkaar aan!

Ik weet dat dit rangorde gedrag is maar ik vind het op sommige momenten echt te ver gaan, zo bang als dat mijn bruine konijn dan over komt.
Daardoor twijfel ik wat ik moet doen.
- zo laten en de terrorisatie momenten voor lief nemen.
- of een nieuw hok aanschaffen waar ze beide appart zitten maar elkaar wel kunnen zien.
http://link.marktplaats.nl/250323760 dan het 3e hok!

Nu hebben ze dit hok:
http://link.marktplaats.nl/178656776
Daarnaast hebben we nog een buitenren eraanvast gemaakt met een zandkuil dat ze kunnen graven.

Wie heeft er tips/advies?

Tallie1979

Re: 'probleem' met konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:18

Je moet ze uit elkaar halen. Het zijn gelukkig geen mannetjes, maar ook dames kunnen elkaar doodvechten..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:20

Ik zou ze uit elkaar halen door een stukje gaas tussen ze te spannen. Zo houden ze wel contakt, en zitten niet alleen maar echt terroriseren kan dan niet.

Jij hebt gewoon én een zwaar dominant konijn én een zwaar 'underdog'konijn. Slechte combi!

Miss kan je opzoek gaan naar een wat minder dominant konijn, een rustige en een ander konijn. Even proeflenen en dan kijken hoe het gaat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:22

hoelang zitten ze al samen? Zo te horen gaat deze combinatie gewoon niet... wij kunnen het tenslotte ook niet met iedereen evengoed vinden he!
Als ik jou was zou ik een opvang zoeken en daar 1 van de dames heenbrengen en een gecastreerd mannetje terugnemen. (of beide maar dan heb je 4 konijnen....) Man + vrouw gaat in 98% van de gevallen goed namelijk.
Terror voor lief nemen vind ik niet eerlijk voor de konijnen en de andere oplossing eigenlijk ook niet. Ze hebben zoveel onderling contact, dit kunnen ze niet goed doen als ze apart zitten. Het is natuurlijk beter dan helemaal alleen maar ik vind het geen goede oplossing. Het is best mogelijk om de konijnen toch aan leuke vriendjes te koppelen dus waarom dan niet?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:23

Laatst had ik ze dus gescheiden in het buitenhok met een plank ertussen. Dit omdat ik het binnenhok aan het schoonmaken was. Maar de witte was dus zo dwars aan het doen naar de bruine dat ik er even een plank tussen gezet had omdat de bruine niet kon vluchten. Toen ik me omdraaide is het witte konijn dus over de plank gesprongen van zon 60 cm hoog om snel tegen de bruine aan te kunnen kruipen.
Op zulke momenten denk ik dus van ze kunnen ook niet zonder elkaar! En dat maakt het zo lastig!

Edit:
Als ik een hok voor appart neem wil ik dus wel met gaas ertussen hoor! ik wil niet dat ze elkaar helemaal niet meer kunnen zien! En zo mogelijk wil ik ze dan onder toezicht wel samen doen.
Ik kan ze eigenlijk beide niet missen! Het probleem is namelijk dat ik de witte (dominante) van mijn verjaardag van vriendinnen heb gekregen. En met de bruine heb ik meer een band.
Dus wil ik eerst naar een mogelijkheid kijken om ze nog wel beide hier te kunnen houden.

Ze zitten nu zo'n 1,5 jaar samen. En nu in het voorjaar is het vooral dat die witte de bruine bereid en kaalplukt. Nesteldrang lijkt het mij....
Laatst bijgewerkt door eempiej op 11-05-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:24

je had gewoon nooit twee voedsters bij elkaar moeten doen... da gaat bijna nooit goed en zeker niet als het geen zusjes zijn....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:24

Ik hoor het trouwens wel vaker bij voedsters (vrouwtjes ;) ). Voedsters zijn vaak erg dominant, een gecastreerd mannetje is de beste combi.

Of misschien de 2 hokken tegenelkaar. Het is namelijk wel goed als ze alleen zitten als ze elkaar nog kunnen ruiken!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:26

Liever een vrouwtje en een gecastreerd mannetje bij elkaar zetten :)
Dan zal het dominante gedrag misschien nog boven komen, maar is er meer kans dat ze het met elkaar kunnen vinden.

Mijn gecastreerde mannetje was ook altijd de passieve van het stel, maar het vrouwtje maakte daar geen misbruik van. Ze was wel duidelijk de baas in huis, maar er werd niet gevochten ect.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:26

Mjay schreef:
je had gewoon nooit twee voedsters bij elkaar moeten doen... da gaat bijna nooit goed en zeker niet als het geen zusjes zijn....

Bijna nooit??!! >;) Ik ken alleen maar mensen met 2 voedsters bij elkaar die nooit van dit soort problemen hebben gehad. Het ligt gewoon aan de combi.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:29

Meestal is het binnen 2 weken wel klaar met terror achtig gedrag. Zeker als je ze rustig aan elkaar hebt laten wennen. In dit geval zou ik ook kiezen 1 van de voedsters naar een opvang te brengen en een gecastreerd mannetje mee terug te nemen.

Ik heb mijn 2 konijnen (mannetje en vrouwtje) een paar weken terug naar een konijnenheuvel gebracht bij de plaatselijke theetuin. Dat was echt een drama de eerste dagen, dus toen zijn ze ook apart gezet. Wel met gaas ertussen dat ze de andere konijnen leerden kennen en ook de nieuwe omgeving. Daarna weer een poging gedaan en nu gaat het super! En dat was ook binnen die 2 weken, want dat had ik ook afgesproken met de eigenaren. Heb in die tijd veel gegoogeld over dit onderwerp, en het moet echt na 2 weken klaar zijn, anders komt het gewoon niet goed. Heel jammer, maar dan moet je een andere oplossing vinden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:35

Ik zou er geen gaas tussen zetten, beeld eens in dat er gaas tussen jou en een persoon zat waar je graag tegen aan ligt ed... wat een hel :=
Ik zou toch echt naar een opvang gaan om een gecastreerd mannetje te zoeken, en 1 van de daes daar achter te laten, ik weet dat het moeilijk is, maar het is wel het beste voor je konijnen :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:36

Denk niet dat dit nog territoriumgedrag is, maar gewoon een heel dominant en een onderdanig vrouwtje.
Misschien is steriliseren nog een optie, maar anders kan je ze alleen uit elkaar houden helaas. Misschien dat de ''driften'' daar iets minder van worden, maar garanderen kan ik het natuurlijk niet!
Of voor beiden een vriendje zoeken.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:43

En als ik er 1 weg zou doen? welk zou ik dan denken jullie het best weg kunnen doen?
Mijn gedachte zou dan gaan naar de dominante, omdat die minder schuw is en sneller herplaatsbaar is denk ik?

En als ik er dan een mannetje bij het andere konijn doe? kan dat dan ook een jonger konijntje zijn? die bijv. nog maar een half jaar is? of is het beter een oudere te doen?

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:44

Mjay schreef:

2 voedsters samen gaat ook vaak wel goed.
Wij hebben jaren geleden thuis een groot hok + grote buitenren en hier zaten dan 7 voedster bij elkaar en dat ging gewoon goed.
Ook hebben we weleens 2 voedsters bij elkaar gehad en ook dit ging goed.

Ik heb 1 keer een voedster gehad die samen zat met een heel oud konijn.
Dat oude konijn overleed en ik heb er toen een jong konijntje bij gekocht, omdat die voedster heel zielig in haar hok zat (zo zag het er uit).
Maar die voedster accepteerde dat jonge konijntje niet (viel hem aan etc.).
Nu zit die voedster bij de broer van mijn vriend thuis, want hij had nog 1 konijn (de andere was overleden).
En dat konijn van de broer van mijn vriend is ook al wat ouder en dat gaat perfect met mijn konijn.

Maar ik zou je konijnen niet samen laten zitten als de ene heel dominant is en de ander heel bang, want dat vind ik echt zielig voor dat bang konijntje.

Succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:45

Geoon even met beden naar een opvang gaan(misschien van te voren even bellen en het probleem uitleggen), heel veel opvangen kunnen je goed verder helpen en weten wanneer een konijn goed te plaatsen is :)

Beter is het om ongeveer dezelfde leeftijd te hebben.

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:46

eempiej schreef:
En als ik er 1 weg zou doen? welk zou ik dan denken jullie het best weg kunnen doen?
Mijn gedachte zou dan gaan naar de dominante, omdat die minder schuw is en sneller herplaatsbaar is denk ik?

En als ik er dan een mannetje bij het andere konijn doe? kan dat dan ook een jonger konijntje zijn? die bijv. nog maar een half jaar is? of is het beter een oudere te doen?

Als je een mannetje neemt dan moet hij al wel gecastreerd zijn.
Castreren mag pas vanaf een half jaar.
En als een konijn gecastreerd is moet je hem de eerste maand nog apart houden, omdat hij na de castratie nog enige tijd vruchtbaar is

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:49

Hoi,

Ik heb 2 vlaamse reuzen zitten beide vrouwtjes. De ene is de moeder van de andere. Want ik de afgelopen weken heb gemerkt is dat ze veelop elkaar rijden en dat ligt aan aan de periode. Ze hebben het nooit gehad en nu opeens heel overdreven.
Dit is echt nesteldrang en ga er ook niets aan veranderen. Soms vind ik veel haren soms niet.

Merk wel dat als ze niet wil ze ook rustig van zich afbijt en dat moet ze ook doen. Dat zullen die van jou ook wel leren. Je moet ze ook ff de tijd geven.

Die van mij zitten rondom het jaar buiten in een groot hok en ik het weekend lopen ze los door de tuin en komen soms in huis. Erg gezellig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:51

[quote="Prisca"]Hoi,

Ik heb 2 vlaamse reuzen zitten beide vrouwtjes. De ene is de moeder van de andere. Want ik de afgelopen weken heb gemerkt is dat ze veelop elkaar rijden en dat ligt aan aan de periode. Ze hebben het nooit gehad en nu opeens heel overdreven.
Dit is echt nesteldrang en ga er ook niets aan veranderen. quote]

Ligt er ook aan of jouw konijnen vaak schijnzwanger zijn, dan hebben ze last van die vlagen. Anders echt dominantie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:06

zulke stellen had ik ook; lekker uit elkaar halen en een ruimte voor zichzelf geven. dit gaat nooit meer helemaal goed komen helaas. ik heb het ruim 8 maanden geprobeerd...