"last" van megawespen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

"last" van megawespen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:47

Hallo,

Vorig jaar had mijn moeder een megawesp gevangen op onze slaapkamer.
Ik schrok echt van de omvang van dit diertje en had ik nog noooooit eerder gezien!
Hij heeft de kleuren van een gewone wesp alleen voorop een oranje kleur nog en hij is 2 a 3 keer zo groot.
Vorig jaar verder niet meer zulke diertjes gezien tot een paar weken terug.
Zie nu steeds meer van die wespen komen...

Waar komen die dingen vandaan? :oo je zal er maar een steek van krijgen :x

Heb geen idee hoe ze heten, maar misschien hebben meer mensen hier ze al gesignaleerd?
Zal als ik weer 1 zie zitten eens een foto proberen te maken, kon op google niks vinden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:49

geerke

Re: "last" van megawespen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:51

bedoel je de tijgerwesp?
die hebben wij in frankrijk ook,hier heten ze frelon....daar moet je inderdaad niet door gestoken worden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:53

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:54

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:55

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:56

brr krijg er de kriebels van!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:56

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:57

Vind het zo vreemd dat ze nu steeds meer komen, heb vorig jaar een enkeling voor het eerst gesignaleerd..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:01

Ja, ken ze.
Had er gister een in de tuin.
Probeerde met zo'n electro vliegen mepper dat beest te lijf te gaan, maar was immuun ervoor.
Het gaat dan denk ik om de koningin van een bijen stam.
Die zijn altijd zo groot.
Maar ik vind het ook niks hoor, wat een joekels!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:06

Onassa _O- Ik heb 2 van die meppers in de aanslag. Wespen hebben er sowieso weinig van, maar je kunt ze wel enigszins lamleggen en vervolgens met iets anders net over het randje 'drukken' :))

Als ik dergelijke beesten in huis aantref, dan gaat het dood. Hoe dan ook! Brrr, verschrikkelijke monsters :r

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:10

Ohhhh, dus moet er gewoon nog zo'n electro geval bij kopen en ze dan roosteren?
Ik wil ze zelfs niet in mijn tuin, de katten gaan er achteraan lopen vangen en wil niet weten wat er gebeurt als ze zo'n monster te pakken krijgen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:13

Ik wil toch even zeggen dat je een hoornaar niet met een wesp kunt vergelijken, voordat iedereen deze beestjes gaat vermoorden.
Een wesp die komt de pesten en aanvallen, een hoornaar doet dit niet.

Wij hebben ze in de zomer regelmatig in de tuin, en zelfs een paar jaar geleden een nest gehad.
En ik als wespen-hater durf gewoon op het ligbed in de tuin te liggen in bikini..en dan zoemen ze boven mijn hoofd langs...ben nog nooit aangevallen. :)

Ze kunnen wel steken als ze in het nauw gedreven worden, maarja, dat doet een hommeltje ook, al zien die er een stuk liever uit. ;) Die steken kunnen wel gevaarlijk zijn meen ik me te herinneren.

edit: voor de dummies.. :P Wespen/hoornaars hebben een hard schildje als lijfje, de elektrische vliegenmepper is hier niet altijd krachtig genoeg voor...Ik acht de kans dus zeer groot dat je ze alleen maar woest maakt.. := Het beste is nog een gewone vliegenmepper.
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 11-05-09 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:17

Ja ik heb net even een heel stuk over de hoornaar gelezen idd.. ze komen alleen soms wel erggg dichtbij :oo
Ze hebben het uiterlijk wel van een wesp, denk dat ik daarom die vergelijking ook maakte terwijl ik idd ook minder moeite heb met een bij/hommel...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:44

Heb je geen nest in de buurt zitten?
Dat hebben wij 2 jaar geleden ook gehad. Het stikte hier opeens van de Hoornaars. Achteraf bleken ze bij de buren in de tuin te zitten.

Ik zou ze idd niet te lijf gaan met een mepper := Het beste is om ze in een glas te vangen en dan weer een eindje verderop buiten te zetten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:47

Ze zeggen van bijen en wespen ook dat zij alleen steken als ze zich in het nauw gedreven voelen. Nou, ik ben 2 keer gestoken en ik vraag me nog steeds af waar ik het aan verdiend heb. Ik kijk wel uit om een wesp of bij te treiteren, ben als de dood voor ze _O- Dus nee, bij mij wordt dat soort ongedierte preventief geruimd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:48

Onassa schreef:
Ohhhh, dus moet er gewoon nog zo'n electro geval bij kopen en ze dan roosteren?
Ik wil ze zelfs niet in mijn tuin, de katten gaan er achteraan lopen vangen en wil niet weten wat er gebeurt als ze zo'n monster te pakken krijgen.

Nou, ik heb er 2 zodat ik er altijd 1 bij de hand heb. Mijn vader heeft een omgebouwde en heeft een 9volt batterij in die vliegenmepper gebouwd. Moet ik ook nog eens doen, dan kun je er gewoon vogels mee uit de lucht halen _O- (doen we niet hoor, voordat half Bokt gaat stijgeren, maar het feit dat het kán, dan kun je dat vliegende ongedierte gewoon zo de lucht uit electrocutren)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:53

Hoornaars zijn alleen agressief binnen een meter of zeven van het nest verder heb je er veel minder last van dan van wespen.
Wij hebben ook hoornaars rondvliegen, die blijven niet zo irritant om je heen vliegen zoals wespen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:53

Die hoornaars zijn hartstikke nuttig, die vreten namelijk bijen en wespen op (ze vermoorden ze) Natuurwetenschappers en imkers zijn daar niet blij mee. Ik heb zo'n griezel ook een keer in mn kamer gehad. Hij zat op mn afstandsbediening die ik toevallig net nodig had, ik gilde en vloog mn kamer uit. Mn nicht die kwam mij achter na niet wetende wat ik net gezien had :')

Gelukkig kan ik mij de laatste keer dat ik gestoken ben door 1 van die zwartgeel gestreepte beestjes niet herinneren. (hoeft van mij ook niet)

Ik laat zemeestal met rust, ik ga wel weg uit de tuin.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:54

Oh dit is interessant. Wij hebben ze dus ook zitten en mijn vriend dacht dus dat het een beetje erg groot uitgevallen wesp was. Niet dus.

Ga even dat stuk doorlezen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:56

XoNo schreef:
Nou, ik heb er 2 zodat ik er altijd 1 bij de hand heb. Mijn vader heeft een omgebouwde en heeft een 9volt batterij in die vliegenmepper gebouwd. Moet ik ook nog eens doen, dan kun je er gewoon vogels mee uit de lucht halen _O- (doen we niet hoor, voordat half Bokt gaat stijgeren, maar het feit dat het kán, dan kun je dat vliegende ongedierte gewoon zo de lucht uit electrocutren)

Als je daarmee bezig gaat, maak er voor mij ook gelijk effe een _O- ~~}>

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:57

Juk
Ik heb gehoord dat als een hoornaar een pony prikt dat ie er dood aan kan gaan! (2 keer)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:59

Oh grapje las net dat dat een fabel is
Tenzij het paard of mens allergisch is

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:05

XoNo schreef:
Ze zeggen van bijen en wespen ook dat zij alleen steken als ze zich in het nauw gedreven voelen. Nou, ik ben 2 keer gestoken en ik vraag me nog steeds af waar ik het aan verdiend heb. Ik kijk wel uit om een wesp of bij te treiteren, ben als de dood voor ze _O- Dus nee, bij mij wordt dat soort ongedierte preventief geruimd.

Hier wil ik nog even op reageren. Een wesp heeft een hele sterke voorkeur voor zoet. Echter moet hij in ze zomer voor de koningin en het grote nest werken. Een volk leeft maar één jaar, dus in de nazomer gaan de wespen hun eigen weg en sterven in de winter, de koningin kan wel overleven.
Doordat de wespen in de nazomer het nest verlaten komen ze je pesten omdat ze niet meer hoeven te werken.

Een bij is over het algemeen niet agressief, maar dit ligt ook voor een deel aan het bijenvolk. Sommige volkjes voelen zich sneller aangevallen dan andere.

En in tegenstelling tot de wesp is de hoornaar niet echt geïnteresseerd in zoetigheid. Ze eten meer insecten. Ze zal dus niet zo snel om je heen komen cirkelen als je een ijsje eet. ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:13

corientjuhh schreef:
Juk
Ik heb gehoord dat als een hoornaar een pony prikt dat ie er dood aan kan gaan! (2 keer)

Dit klopt niet. Je kunt er alleen misschien dood aan gaan wanneer je er ontzettend allergisch voor bent.
Maar dat risico loop je ook met gewone bijensteken.